Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 899 ggr
RubHel
0

RIP Sadie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu står det en häst mindre i stallet. Sadie har rymt till de evigt gröna ängarna.Gråter

Min kompis ringde idag och berättade att Sadie var tvungen att tas bort igår efter en olycka. Hon hade stått och halvsovit medan hennes ägare borstade henne. Men något skrämde henne så hon fick panik och slet sig och fick med sig en hel planka från väggen med långa spikar i, som stack ut.

Hon sprang som en dåre ner till sjön (ca 150-200 m från stallet). Där vände hon och sprang genom hagstaketet till sina kompisar. Hon skrämde 3-åringen, Collan, så pass att hon hoppade över staketet och in i lunchhagen.

När ägaren får tag på Sadie så har spikarna gått in i hennes bakben. Dom åker in till kliniken och där visar det sig att en sena är så gott som av i det ena benet och i det andra så var senan också skadad.

Ägaren lämnar Sadie på kliniken som läggs på operationsbordet. Men på kvällen ringer veterinären och säger att det ser inte alls bra ut.

Dom kunde göra nånting åt det, men då skulle Sadie få stå i box i 10 månader och sen efter det inte få göra nånting alls. Avelssto troligtvis. Men hon skulle inte ens hålla för promenadridning. Vad är det för liv liksom?

Så halv sju igår kväll somnade Sadie in. Endast 6 år gammal.

Tänk vad snabbt det kan gå ibland Gråter

RIP

petronellaa
0

oj ´va hemskt!! :( RIP !!

Cilla89a
0

Usch, väcker hemska minnen till liv Gråter
Hände Japp i princip samma sak när han stod uppstallad på ridskolan.. Det var tävlingar, jag var funktionär och hade lånat ut Japp till en vän som skulle rida ut honom i skogen.
Det var fint vårväder, hon ville stå ute och rykta, band upp Japp i trästaketet, helt plötsligt händer något och Japp får panik, kastar sig bakåt, grimskaftet sitter kvar i en stolpe i marken som slits upp och sen far han iväg med stolpen mellan benen, han sprang oavbrutet till stolpen lossnade, sen stannade han..
Ett stort sår på sitt ena bakben fick han, vi var förberedda på att åka till djursjukhuset, men som tur var så fanns det en veterinär på tävlingen, som kom och kollade och Japp hade änglavakt, endast nån mm från att senan skulle skadas..
Efter 2 veckors boxvila med bandage och medecin var han bra..
Sedan den dagen har vi inte kunnat binda upp honom igen..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

powderpuff
0

Liver tar en tvär vändning ibland när man minst anar det. Sorgligt på en så ung hästGråter

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

jackiejohn
0

og fy då Rynkar på näsan men de va nog de enda bästa för hästen!

gejsa
0

Men gud stackars häst och ägare. Det är ju höjden av otur. Sånt som man aldrig tror sig kan hända. En helt frisk 6 åring till råga på allt. Gud vad ledsen jag blev när jag hade läst ditt inlägg. Gråter

Manda29
0

Neej! Fy vad hemskt! Stackars häst och ägare Gråter RIP

Syrrans häst bröt benet, mellan kotan och hoven, i den planaste hagen vi hade. 16 år gammal. Har ingen aning om vad han gjort. Det var heller ingen rolig historia. Det var 13 år sen och jag minns det som det var igår.

Brullebro
0

Fy va hemskt.. Min favorit häst dog för inte länge sen.. Hon hade haft fång i ett år.. Och min ridlärare tillät mej va skötare och fick rida henne , jag visste inte att hon hade fång så när hon ville tillbaka till ridhuset trodde jag inget annat än att hon bara var tjurig.. Men det var ju hennes hovar. Jag visste helatiden att det var nått som var konstigt men ändå inte.. Tkr det va VÄLDIGT dåligt av min ridlärare att låta mej va skötare då!  Sen var hon ifrån stallet ett halvår ungefär.. Och sen en dag så var jag på skolan så hörde jag kristina (Hon är inte det misnta snäll, har aldrig varit, kommer aldrig va) säga : Jag ska säga en sak till dej ellida. Hon viskade på sen sa hon : jag vet, visst är det hemskt ? ( Hon visste verklige hur mkt jag älskade jojjo ! ) Jag : Vadå? Kristina och ellida titta på varandra .. Sen sa kristina : Nää jag får inte säga det till nån ! för det första skulle hon inte sgt det till ellida isf.. Och för det andra vad skulle det var för hemlighet.. Iallafal.. Jag hörde lite att dom prata om jojjo, och avlivling.. Så jag sms till Monia och fråga om jojjo skulle avlivas.. Jag var väldogt ledsen då.. Sen får jag ett sms där det står : Jojjo är redan i häst himlen. Hon blev aldrig frisk i sina ¨hovar, tyvärr. Då grät jag och grät hur länge som helst.. Och att kristina hade mage till att säga: Jaha?? Sånt händer ju!! På ett väldigt kaxig sett kunde jag inte förstå¨.. Sen sa en som heter anton : Jaha, då har dom väll grill fest uppe på stallet! Då började jag bara skrika.. Ja, det var verkligen inge kul. Och hon va 6år.. Hade många bra/roliga minnen med henne..

Brullebro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på Jojjo och jag .. Min älskling =,( Kan inte låta bli att gråta ..

Glader
0

Får tårar i ögonen när jag läser :'/

Brullebro
0

Det är så hemskt att det var en olycka oxå :( Att hon inte hann leva klart..

Zadeira
0

Usch, så sorgligt. Det kan gå fort sånt där, komma helt oväntat. När hästar blir rädda kan ju just sånt hända… Synd att det inte var grimskaftet som gick av, eller grimman. Då hade hon säkert klarat sig utan en sråma… Måste varit en dålig planka…

Maliiin
0

Fy vad hemskt! Beklagar sorgen.

Men tycker iaf att ägaren till pållen gjorde rätt som lät henne somna in. I såna fall får man inte vara egoistisk. Så bra val tycker jag även att det är tråkigt så klart!

Johanna
0

gud så fruktansvärt!

Jojaton
0

Men usch vad hemskt, och så så ung :(

Johanna - Instagram

Alex
0

Men fy vad vidrigt! Det är ju sånt där som man bara inte tror kan hända… Rynkar på näsan

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

hannabrink
0

Beklagar sorgen :(