Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1817 ggr
Cilla89a
0

ni som har hästarna hemma..

hur löser ni det hela med skötseln av hästarna, nu tänker jag på in/utsläpp och fodringar? är det alltid någon hemma, eller hur löser ni det hela om ni jobbar?

mamma och pappa vill flytta in till stan igen, och det vill inte jag, dels för det är billigare att ha hästarna hemma och helt underbart att ha dem hemma nu på våren och sommaren, dessutom kan jag bestämma allt själv.. dock ska det erkännas att det är ganska tungt på vintern ;) men det är ju bara några få månader..

dessutom vill jag i framtiden ha nått avelsto eller två och det skulle ju aldrig gå om vi bor i stan och är inhyrd.

och planen är att jag ska ta över gården, men jag vet inte hur jag skulle fixa det med hästarna, när jag har jobb..?

nu när vi bott här i snart 4 år, så är mamma alltid hemma på dagarna..

visserligen kan man väl släppa ut och lägga ut tillräckligt med grovfoder innan man skulle börja jobba, men tänk om det händer något när man inte är hemma, det är ju ingen som upptäcker det då..

visserligen ligger detta en bit in i framtiden eftersom jag fortfarande inte vet vad jag vill bli, jo, veterinär, men det är en ganska orimlig dröm ;) och dem kan ju inte flytta förrens jag har ett jobb :P men jag är ju 20 om 2 månader så det känns som jag borde bestämma mig snart ;)

men hur gör ni som har hästarna hemma??

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lorita
0

Jag har mina på lösdrift och dom fodras i kärl med hö/hösilage så hö får dom en gång i veckan. Tillsyn innan jag åker till jobbet, när jag kommer hem och en nattning på kvällen.

På vintern är det vatten som är jobbigt också lördagar då vi (jag och min man) fyller hö i kärlen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Cilla89a
0

#1 tyvärr är lösdrift inget alternativ för mig, vore helt klart det smidigaste, men det går inte här hemma.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lorita
0

Kärlen eller fritt med hö kan dom ju ha ändå också tar man in dom en stund på natten. Då behöver man inte stressa med att släng ut hö på morgonen och man vet att dom alltid har hö i hagen.

Då slänger man ut dom på morgonen innan jobbet och låter dom komma in på eftermiddagen när det passar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0

Hos oss hjälps vi åt. Det är sällan som hästarna får vänta på mat. Dels har vi lösdrift men även stallade hästar. Vi gör så att det får ordentligt med hö på morgonen och sedan är det alltid någon som slutar hyffsat tidigt som kan fodra på em.

Då det gäller tillsynen tror jag det är väldigt få som har total tillsyn på sina hästar dygnet runt. Våran lösdrift går runt vårt hus så dem ser vi om bara någon är hemma. De andra har sin hage längs vägen och alltid är det någon granne som hör av sig om något händer. Våra ponnysar är rätt välkända här i trakten på gott och ont. För så fort någon häst är på rymmen så ringer folk hem till oss. Ibland är det våra men ofta är det andras hästar som smitit.Glad

Salo
0

Våra hästar går i lösdrift, men vi har även inackorderade hästar i stallet som vi släpper ut på vardagsmornarna. Då fodrar vi samtidigt så det är fullt i foderhäckarna. Men nu är vi nästan alltid hemma, annars funkar det om vi jobbar också. Sen brukar ju de andra hästarnas ägare komma under dagen så de är ju aldrig utan tillsyn länge. I somras när de gick på sommarbete tittade vi bara till dem ca en gång om dagen, men i år blir det ett bättre bete så att fler kan hålla koll på dem.

Tin-Tin74
0

Jag har mina på stall. Jag släpper ut dem innan jag åker till jobbet och lägger ut dygnets största grovfoder mål i hagen. (förberett sedan dagen innan) När min dotter kommer hem från skolan lunchfodrar hon (förberett så hon kan gå direkt från bussen till hästarna). När jag kommer hem 1,5- 2 tim senare tas hästarna in och får sitt kraftfoder. Medans de äter kraft käkar vi själva middag innan kvällens göromål i stallet. Och sist får de lite grovfoder inför natten.

PS: självklart är det IKEA-kassar vi förbereder i!!!Tungan ute

scth
0

lägger ut massvis med höpå morgonen. Oftast har vi en stor rundbal, så hästarna alltid har tillgång till hö. När balen tar slut får de en ny :) funkar jättebra, sen får de hö och kraft inne på kvällen, får även kraft på morgonen innan utsläpp.

dominic
0

Jag har mina hemma på gården. Släpper ut och fodrar i hagen på morgonen med hösilage. Gubben kör hem vid middag för att ge de middag, sen ger jag själv när jag kommer hem igen, även när de kommer in på kvällen. Lägger även ut halm i hagen för att de ska ha nåt att tugga på. Kraftfodret har jag skurit ner på nu när gräset börjar komma i hagarna.De får endast lite på kvällen.

Gubben hjälper mig även de kvällar jag jobbar med insläpp, så jag har bra hjälp. Kan inte bli bättre…..

Fiona
0

Vi bor på gård och mamma är oftast hemma på dagarna så hon brukar sköta utsläpp & fodring. Pappa brukar fodra innan han åker och jobbar ibalnd. Om mamma inte är hemma så går dom upp lite tidigare och fodrar & släpper ut. Jag eller min syster är aldrig ute i stallet på morgonen före skolan men däremot så mockar & fodrar vi när vi kommer hem. Nu går våra nio hästar ute dygnet runt så länge det är bra väder och då brukar vi turas om att fodra dom på em & kväll.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

sus-sharon
0

vi har hästarna hemma, och de dagar ingen "kan vara hemma" så läggs frukost + lunch ut samtidigt på morgonen, brukar lägga ut det spritt i högar (inte bara en stor) och det har fungerat utmärkt.

ang. att det kan hända nåt så är det väl så i de flesta stall att det inte är ständig tillsyn av hästarna, långt ifrån alla har möjlighet att ha koll på sina hästar hela dagen. och många kör ju iväg sina hästar på bete och kollar dem en gång om dagen. eller uppstallade hästar; det kan ju hända saker under nätterna också, och det är ju inte jättevanligt med schema för nattvaka i stallet=)

jag tycker inte du ska haka upp dig på det, sannolikheten för att det skulle hända ngt så dramatiskt att det är helsnett när du kommer hem är inte jättestor.

vad du däremot bör fundera på är vad du ska göra om du gör slag i saken och bestämmer dig för att börja studera. kan du ta med dig hästarna (och få det att funka ekonomiskt och praktiskt både för dig och dem) eller kan de vara kvar hemma? om du har tagit över gården, vad dska du göra med den? "djur-utbildningar" ligger ju på 3-5½ år..

som sagt, jag tror inte att det är några problem för dig att ha häst hemma i eget stall och jobba samtidigt. men lägg en tanke på hur du ska lösa saker om du bestämmer dig för att börja studera.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Julia-Sirocco
0

Vi har hästarna hemma och där finns det alltid någon hemma som sköter allt.

Loa-bg
0

Jag ger hästarna foder kl. 6 på morgonen, sedan byter jag täcken på dom under tiden de äter upp. Därefter släpper jag ut dom och ger dom hö ute, så kan jag sätta igång och mocka.

Klockan 12.00 kommer min styvpappa hem på lunchen för att släppa ut hundarna som annars skulle vara instängda hela dagen. Samtidigt ger han hästarna hö som jag gjort i ordning och nu när det varit bra väder har jan tagit av täckena också.

Jag är hemma mellan 15.30 och 17, brukar ta in hästarna kl 17 och då får de både foder och hö. Sen rider jag dom och på kl 22.00 får de kvällsmat.

[Ella2007]
0

Vi har fodermaskiner för hö´t, de får första givan vid kl, 06,00 sedan får de krafftfodret av den som släpper ut. 11,30 får de lunchhö och 14,30 emhö från maskinerna som är i hagarna. Efter den tiden är det oftast någon som kommit hem från jobbet och då tas de in och får ett till mål hö inne i boxarna samt betfor och krafftfoder ca 18,00. Vid 21,30 får de sitt kvällshö som även det ligger i maskinen. Varje maskin ger 2 givor och de inne förbereds på morgonen när hästarna släpps ut och de ute görs iordning när de tagits in på kvällen. För oss fungerar detta jättebra då oftast ingen är hemma dagtid, visserligen kostar maskinerna en slant men det tycker jag att det är värt.

AusaBausa
0

Har lösdrift till mina hästar hemm aoch så har dem fri tillgång t hösilage.

Delägarhästen får mat på morgonen, släpps ut i hagen o sen är hon där ute till em/kväll o får sen kvällsmat o sen nattahö. Alltså ingen mat i hagen.