Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1648 ggr
mintcore
0

Täcken!

JAg blir bara så förvirrad…

När använder NI olika sorters täcke.

Skrvi när ni använder dem och vad det har för funktion (:

Cilla89a
0

det är väldigt olika från häst till häst.. vissa hästar behöver inget täcke, andra är känsliga över ryggen och behöver täcke, andra är klippta och behöver ha täcke av den anledningen..
så det är ju omöjligt att sätta några riktlinjer för vad man ska ha för täcke.
kan säga att min som gått oklippt i vinter har haft 200 g täcke, sover fortfarande med täcket på nätterna då det ligger runt 0:an. sen när det kryper uppåt +10 och är sol på dagarna, tar jag av det. 
ska tilläggas att han är känslig i rygg.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

WinterPrince
0

Jag har endast svett/innetäcken. Om dom kommer in blöta på -vintern så kan dom få täcket på någon timme. Annars är det vid -transport, så dom håller sig rena.

[hilevij]
0

om det regnar/snöar får min pålle ha ett simpelt regntäcke. Om man är svettig får han ett fleece. Om det är 15minus under natten får han ett fleece, och om det är 20-25minus grader under natten får han ha på sig ett tjockare täcke. (han står i utebox)

HannaT
0

Vintertäcke: När det är kallt helt enkelt. Jag använde det hela vintern till min häst som är klippt.

Regntäcke: Har det på på våren och hösten när det är dåligt väder, för att hästen är klippt.

Fleceetäcke: På tävling/träning.

Ridtäcke: På vintern när det är kallt.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

hannabrink
0

På vintern får ponnyn gå me både fodrat vintertäcke och halstäcke för att hon inte ska frysa. Brukar också ha ländtäcke på när vi tränar under dem kalla perioderna. Annars så använder jag ett ofodrat regntäcke om det skulle vara sånt väder men annars går hon utan på den varmare tiden av året. Fleccetäcken används bara vid tävling och träning :)

monsterblom
0

har haft vintertäcke på henne under vintern då hon går ute dygnet runt och jag ville inte att hon skulle bli sjuk om hon blev nerkyld för fort. sen hade hon inte speciellt mkt päls.
nu går hon med fodrat regntäcke efter att jag har ridit då hon blir så himla svettig och hon torkar inte så fort.
har svett-täcke på henne riktigt kalla dagar då hon är svettig. har haft ridtäcke på henne de kallaste dagarna nu under vintern för att hon inte ska bli så kall över korset och även för reflexernas skull ^^
på sommaren har hon exemtäcke då hon är allergisk mot insekter.

Salo
0

Jag använder sällan täcke då det inte brukar behövas. Mina hästar har vinterpäls. Men det händer ju att de kan frysa ändå av olika anledningar.

Svettig, blöt eller kall häst - Fleecetäcke

Blöt eller kall häst vid nederbörd - regntäcke

Kall häst vid minusgrader - vintertäcke

Använder aldrig fleecetäcke ute om det regnar.

Killen
0

Min medryttarhäst har två sorters täcken -  fleectäcke som används efter ridning om han är svettig( det händer inte nu).

Vintertäcke som används om han fortfarande är svettig vid 5 gradit eller kallare när man ska ställa ut honom.

kissmekate.blogg.se

Tin-Tin74
0

Vilket täcke som ligger på är olika från häst till häst. Varje häst är unik med sina egna behov. Men grovt sett:

Termotäcke under -8 grader

fleece fodrat +5 ner till -8 grader

Enbart regn över +5 grader

Liknande med stalltäckena…

Och som svett täcke:

Fleecetäcke tunt på sommaren lite tjockare på vintren

I transporten:

Antingen fleece eller bommull

Royalz
0

Om det är under 10+ så har hon flecefodrat regntäcke, +-0 då har hon vintertäcke och om det är under -10 så flecetäcke + vintertäcke

JBfoto
0

min påa har på sommarn ett vanligt enkelt ofodrat regntäcke när det regnar och på vinternså har till ca -15 grader ute ett flecefodrat regntäcke vid dåligt väder! Annars inget täcke alls. över -15 så har hon ett tjockt vintertäcke:)

I stallet använder jag inga täcken annars än om ag varit ute och ridit så får hon stå inne och torka med ett ylle eller flece täcke innan hon får gå ut igen:)

Kan väl säga att jag har en arab dessutom som som sagt inte är gjord för detta klimat ^^ :D

Tycker det är elakt mot hästen dem som sägter på täcke, på täcke, på täcke. typ först ett flece täcke eller ylletäcke efter det ett tjockt stalltäcke och på det ett tjockt vintertäcke. Tycker själv det är alldeles för mycket täcken och inte snällt mot hästen. men men är min åsikt iallfall:)

silvery
0

fleece och svettäcke lite när jag vill/när han är svettig/det är småkyligt

regntäcke- aa haha när det regnar :P

vintertäcke- 300 gram när det är ganska varmt och snöar

och om det är ännu kallare har jag stalltäcke under vintertäcket (han är ganska frusen min pålle)