Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3151 ggr
jumpingqueen
0

Stegra över

Den här veckan var 5 gången i mitt liv en häst slog över när den stegrade med mig på, andra gången på denna hästaen. Tur har jag som inte slår mej så allvarligt…

Peppar Peppar ta i trä

Lina
0

vad rider du för hästar igentligen:S  tur att det gick bra iaf

jumpingqueen
0
  • Detta var min d-ponny "Psykfallet" vet inte varför hon börja stegra så högt egentligen, hon brukar stegra, men då är hon bara knappa metern över marken…
  •  En c-ponny jag hade för länge sen på tillridning
  • En storhäst i sommras e.Lasandos, så jag är inte förvånad;)
  • En d-ponny jag hade på tillridning
gejsa
0

Menar du att du sitter och rider denna häst när den var så nära döden på morgonen. Den har ju även fått massor av lugnande då ska man ju definitivt inte rida hästen heller. Gå ut och gå med den på sin höjd när det börjar släppa.

Lorita
0

"Psykfallet" fy vad jag mår illa när du kallar hästen det, jag tycker man ska ge sina djur mer respekt än så. Efter som du nu inte klarar av att rida henne säkert så tycker jag du ska låta någon annan ta över hästen. Någon som kan ge henne mer respekt Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

gejsa
0

Jag förstår inte ärligt talat heller vem som skickar iväg en häst på tillridning till en 15 åring. Jag hade aldrig gjort det. Även om man är född på hästryggen som många säger. *ler*

Ja, jag håller med dig Lorita det låter inte särkilt mysigt.

CBA
0

Jag måste hålla med Lorita…jag blir illa berörd när du skriver Psykfallet om hästen :o/

Första gången jag läste det trodde jag att det var en engångs grej att du kallade hästen så. Men det verkar som att det är en vanlig benämning iom att det dyker upp igen.

Det är aldrig hästens fel att negativa beteenden dyker upp. En hästs beteende är en direkt spegling av människans varande och handlande.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

PimTheGreat
0

#0 tycker du först och främst ska låta hästen bli bra efter den morgonen han hade svårt att andas och sen om en häst håller på och stegra sig med dig så är det något som inte stämmer. Hitta orsaken till problemet innan du fortsätter din träning med denna hästen…MIN ÅSIKT!!! Vad anser du själv är anledningen till att hästen stegrar?? att det är ett psykfall..Skrikandes…som du kallar det. Kanske beror på din hästhantering och inte hästen, vilket jag tror det är då hästar inte skapar egna negativa beetende. Det är vi männsikor som förstör de många gånger

Hannapanna
0

Kan enbart hålla med föregående talare..

emsems
0

det stod iofs inte att det var idag det hände.. konstigt att vissa bara råkar på hästar som stegrar och nästan alla andra inte ens varit med om det.. visst är det skillnad på hästar och man ofta dras till likande hästar flera ggr, men ibalnd kanske man får ifrågasätta vart beteendet kommer ifrån, ryttaren eller hästen.

själv har jag varit stegrad med på 1 häst, men många ggr på den hästen. den stegrade om man drev för mycket medan man fortfarande höll i munnen. och han var rätt känslig, har aldrig hänt sedan dess iaf. men många ggr på den hästen innan man vande sig hur man skulle äka aktiviteten i honom utan att släppa stödet i munnen.

gejsa
0

Jo, ems det var samma dag som hästen var sjuk och som den stegrade sig. Läs båda trådarna så ser du det. Tycker inte man ska rida en häst som varit så nära döden som hon skrev. Inte heller rida en häst som behöver lugnande varje dag för att överhuvudtaget kunna hanteras och ridas. En sådan häst måste kontrolleras överallt och hittar man inget fel så är det ju psyket det är fel på. En sådan häst mår inte bra av att leva överhuvudtaget tyvärr. För någonstans är det ju fel.

emsems
0

jag menade mer att det står " denna vecka" inte "idag"

gejsa
0

Jaha så läste jag inte i går. Kan ju ha ändrats ja, jag vet inte. Annars hade jag väl fel ang dag då. Isf ber jag jumping om ursäkt. Vi får väl se. *ler*

Struten
0

#12 blev åxå lite fundersam, jumpingqeen var de den hästen? asså ja vill inte göra nå påhopp men stog de inte i den tråden att den hade senskada? får den lugnande varje dag? blir den inte dåsig av de, kan man rida isf? vet inte om ja fattat rätt men de verkar lite snurrigt enligt mej :>

LinaN
0

Det som EMS skriver där om att ma ndras till vissa typer av hästar.

Är det itne så att en kvinna som en gång blivit misshandlad tenderar att hamna i en ny relation där hon blir misshandlad? och när hon väl lämnat den relationen så är det nästa ma nsom misshandlar henne likväl. Det kan ju itne vara fel på alla män, något i henens personlighet eller sätt att vara måste ju locka fram detta negativ hos karlarna…..

samma tror jag att det är för hästar. Me no mhästen måste ha lugnande för att hanteras då är ngt mycket allvarlgit fel i ALL hantering. Vem/vad kan psyka sönder en häst som endast ser möjlighet i att försvara sig?

Vilken är den andre tråden om dne här hästen?

och att kalla hästen psykfall kommer inte göra din och hästens relation bättre. respekt och ömsinthet.

det finns "forskning" eller ivf staatistik på att hästar emd namn som Devil, satan, psycho, argbiggan, fuling osv tenderar til latt vara aggressiva och elaka hästar…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Struten
0

den andra tråden hette "värsta morgonen i mitt liv"

1111
0

#14 Vad hemskt det låter med att kvinnorna som blir slagna själva i sitt eget beteénde framkallar det beteéndet hos männen… Är det värkligen så eller spänade du bara på den biten?

Jag är mer inne på att kvinnorna antagligen dras till gemensama drag hos männen som slår kvinnor, att det alltså inte är kvinnan som i sitt beteénde provocerar fram att bli slagen, utan att hon gör dåliga val. Är jag naiv som gärna vill tro på den finare saningen?

lisette
0

#16 jag är faktiskt övertygad om att det är som lina skriver. att man kan provocera fram ett beteende hos en människa som egentligen inte är i den andra människans natur.

LinaN
0

… det finns nog både ock, jag har sett beteendet hos en man som lockar fram det sämsta ur kvinnor. Han har berättat för mig att si o så gick det i mitt förssta äktenskap, och nu händer samma sak i mitt andra….

Men om man dras till karlar som är våldsbenägna (kanske med utsäkten att "med mig är det annorlunda, han älskar j ufaktiskt mig") men som sagt, det finns nog lika fall av bägge delarna….. undergivna coh lättskrämda kvinnor faller ju oftare offer för en dominant och våldsam man även om han inte var det från början.

jag har träffat kvinnor och känner en vän mycket nära som blivit misshandlad av sin karl (som hon tack o lov har lämnat) som hade alla dom klassiska ursäkterna "Men han menade det inte" "det var bara denna gången" "jag provocerade fram det, jag får skylla mig själv…"

Det värsta jag fått höra var en väninna till min mor (med utländsk härkomst, o hon var gift emd en svensk man) kvinnan satt på trappan när mamma kom dit med flera knäckta fingrar. och det enda kvinnan sa var "jag skulle inte glömt ställa in mjölken…"

Det är rätt hemskt….. och det aknske finns sådana tendenser hos hästar emd vad de skffar sig för hästar. Jag ahr förr alltid tagit mig an elaka hästar, som bits o sparkas, enda skillnaden har vart att jag faktistk kallat dom för hjärtat, älskling och mina vackra….. och gentemot mig har dom blivit snällare och trevligare….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jumpingqueen
0

Detta hände på torsdagen. Hon fick foderstrupsförtstoppning på söndag. Veterinäran sa att jag kan rida henne redan idag (mån) eftersom hon endast "skrittas" så gott hon kan, varje dag. Men jag red henne inte idag utan var ute och gick med henne idag och kommer så göra fram till tidigast fredag.

Psykfallet är ett smeknamn hon fått av andra medtävlande på tävlingar, ett smeknamn jag använder tillsammasn med :Memsan, Mumsa, Älskiling, Fian, Lottan, Prinsessan, Pi-Lotta, Gumman, Sessan, Sötnos, Fia-Lotta och många fler, enligt mej ett kärleksnamn till henne. Jag skriver det nästan alltid här för att de flesta vet vem, jag menar då…

Nja, hon är tretton år, har alltid gått på som svagast kandar, bytt ryttare en gång i halvåret, sporrar spö å allt möjligt jävla skit. Jag däremot rider henne på rakt silikonbett, bevisat svagaste bettet som finns, så jag tycker det är konstigt att hon är het och svårriden? Eftersom jag är den enda som nånsin fått denna häst på tygeln under sina 9 år som ridhäst så måste jag va en hemskt dålig ryttare!!!!!!!!!

Att ni utan att ha en aning om hur jag behandlar mina hästar uttalar er å säger att vi gör det dåligt kan bara dra åt *. Enligt oss gör vi det bra, eftersom alla våra hästar är i perfekt hull, är blank i pälsen och dessutom ställer upp i alla lägen, då måste dom ju va ganska bra behandlade?

Att så många stegrat över är kanske för att jag är en så bra ryttare att folk skickar sina hästar till mej när de har problem? Alla dessa hästar har alltid stegrat tills det att de kom till mej, sen dess har de aldrig varit istadiga. Undrar om det kan va min förtjänst?

Rätt många vågar skickas sina hästar till mej…

T.ex en ryttare som tävlar internationellt låter mej tävla hans unghästar, dåligt jag rider va. Han hoppas att jag ska förstöra hans framtid!

Nåt mer ni vill veta? Fråga igen!

Fy faan för denna sida alltså, man blir bara påhoppad hela tiden, fy fan kan jag bara säga!

Sandra
0

Visst låter "psykfallet" rätt hårt. MEN, precis som jumpingqueen skriver själv så använder hon det som ett kärleksnamn bland många andra namn. Tror inte att hästen förstår vad hon säger ändå ärligt talat. Allt handlar ju om röstläget.

Sen förstår jag faktiskt att hon blir arg när hon skriver nånting här, sen döms det, antas och påhoppas hejvilt. INNAN hon ens hunnit försvara sig. Tycker att det är väldigt mycket påhopp på just jumpingqueen och det har skrivits om det förut!

Ska det inte vara "oskyldig tills motsatsen är bevisad"? UTAN att känna sig påhoppa upp över öronen? Visst, hennes häst verkar vara ganska komplex, men hon försöker ju! Och precis som ni andra så ventilerar hon sina upplevelser. Jag kan förstå att ni tycker att hästen inte är nåt att ha osv, men samtidigt, ingen av er här inne har ens sett hästen in real life!

Nu är inte jag nån professor eller nån besserwisser heller för den delen, men seriöst, tänk lite INNAN ni hoppar på nån snälla. Det är ju sånt här som gör att det bråkas så mycket ibland. Och det här inlägget lär jag säkert få skit för, men det kan jag ta.

jumpingqueen
0

Tack sandra, ett par stödjande ord är ganska skönt när folk anklagaren för att inte älska sin häst när man dagen innan hållt hennes huvud mellan sina armar när blodet forsat ut ur mun och näsa, och hon inte kunde andas… Har kvar känslan av hur hon skakade, kommer jag aldrig glömma heller. Rätt jobbigt då jag trodde hon skulle dö…

NinaToy
0

#10# Du kan inte säga att jumpingqueens häst inte mår bra av att leva om du överhuvudtaget inte ens har sett den!!! Den har hoppat SM och en häst som mår så dåligt att den måste avlivas hoppar inte SM. Den trivs med det den gör, att tävla och hoppa förmodligen. Hästen har förmodligen behandlats så dåligt innan den kom till jumpingqueen så det har satt sig i psyket, men det finns ingenting som inte går att ändra.

shirley
0

om jag får säga nåt…. jag tror inte alls att du inte älskar din häst… men enligt min åsikt rider man inte en häst som beteé sej så. utan hanterar den från marken först (inte en dag, utan till det riktigt funkar och sen funkar de automatiskt från ryggen). men det e ju min åsikt, alla e vi olika….

jumpingqueen
0

#23 Om du vågar får du gärna arbeta henne från marken. I stallet är hon världens snällaste, även veterinären sa att hon aldrig träffat en så lugn häst, men utanför stallet är hon en helt annorlunda häst. Knappt jag vågar säga det här men jag tror hon har en personlighetsklyvning. Men om du vågar så är du välkommen. Förvarnar dej lite då, men hon har aldrig skrittat, inte ens när hon leds till hagen… Men lyckas du få henne att skritta ska du få en miljon…

Mandysan
0

jag kan bara säga att det här lägger jag mig inte i (vill inte bli avstängd) men jag vet vad jag skulle gjort om det vore min häst…

jumpingqueen
0

#25 Vad skulle du ha gjort? Har man sagt A får man säga B

shirley
0

hade jag haft tid hade jag gärna hjälpt såna hästar….. därför jag inte klarar jobbar i stall längre. för folk rider och kör såna stackars hästar…. (tycker jag) har lärt mej att det inte hjälper att försöka ändra i stall. den dagen jag har tid och plats ska jag med öppna armar ta emot hästar som jag kan hjälpa till det bättre. men intresset måste också ligga hos ägaren, annars gör jag inte hästen en tjänst utan snarare tvärtom…….

Mandysan
0

#26# Som sagt så tänker jag inte säga det, för då kommer disskusionen spåra ur helt.

emsems
0

ang kvinnor och dåliga förhållanden så tror jag till viss del man kan locka fram dåliga sidor i folk, det kan ju alla om man beter sig illa, men främst söker man sig nog till samma sorts karlar (och hästar!) samma sak gällde mig förut då jag alltid gillat och valt hästar som är lite busiga och otroligt pigga. tills jag med tova kände att något måste ändras och nu har väääääärldens snällaste häst. (suuupernöjd).

ang om jumpingqueen är super på rida eller inte är inte något jag kan uttala mig om då jag varjen sett henne rida eller ens hennes hästar. verkar dock vara mycket problem med någon (eller flera) av hennes hästar, vilket jag reagerat över, men som sagt, dels dras man lätt till samma hästar, och även om man åtar sig att hjälpa folk med deras jobbiga/busiga/farliga hästar så blir det ju givetvis en del mer problem av det.

sedan kan jag tycka att det är stor skillnad på (hoppas på slippa påhopp efter detta uttalande) att rida tävlingshästar som ska vara taggade i full kondis och otroligt starka och snärta jämfört med en skogshäst/kallblod osv. som ofta är ngt kyligare i skallen, vilket åxå givetvis kan påverka skadetillfällen, precis som hur mycket man rider. alltså om jag rider flera ggr om dagen så är det ju större chans något händer någongång än om jag rider 1 gång i veckan (rent procentuellt)

jumpingqueen
0

#27 Vi har faktiskt försökt arbeta henne från marken, men det går inte… Hon springer över en, stegrar och håller på. Jag vet inte varför men hon är så het. Hon har INTE ont nånstans, perfekt musklad, bra foder bara extrem het och vill fram till varje pris

jumpingqueen
0

#26 Varför skrev du då överhuvudtaget?

#29 Jag kan ju inte rå för att jag är bra på att rida problemhästar, det är ju bara de första gångerna innan jag löst problemen jag har problem, oftast de gångerna jag berättar om… Skull eju inta bvar kul om jag t.ex skrev: walle gick bra idag, lufsade på fint, ingen vill ju läsa sånt, eller?

shirley
0

har haft hästar å tränat som folk sagt va omöjliga…. "ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid". hur länge marktränade ni hästen innan ni satt upp på den? hur marktränade ni? bara nyfiken…..

MiaMaria
0

Jag säger inget om din sk Psykfall och hennes betende men jag reagerade på när du skrev "En storhäst i sommras e.Lasandos, så jag är inte förvånad;)" Reste den sig enbart pga att den är e Lasandos eller? Lät så på dig?

Om du inte gillar den här sajten, varför skriver du ens här? Och om såna här saker, du vet att vi här inne har fruktansvärt olika syn på hästar och framför allt hur man hanterar dom.

Som du själv skrev, har man sagt A får man säga B, vem är den internationella ryttaren?

jumpingqueen
0

#32 Bra ordspråk, det ska jag komma ihåg:D När hon reds in som 5-åring marktränades hon 5 månader tror jag, sedan satt man upp. Jag vet inte om det gick bra eller hur de arbetade henne i detalj. Jag fick henne för två år sen. Eftersom hon var så besvärlig sa folk att vi skulle arbeta henne från marken. Vi anlitade en "expert" han höll på att bli ihjälsparkad, han fick då se mej rida och sa att hästen jobbade bättre med ryttare, alltså har vi inte försökt nåt mer…

shirley
0

#34 expert på vad? som tycker att du ska rida när du inte kan hantera den från marken????? i mitt huvud e de obegripligt

jumpingqueen
0

#33 Då måste jag fråga dej: Hur mycket vet du om avkommor från Lasandos? ca 70% är istadiga, därför är jag inte förvånad. Men jag har oxå ridit snälla hästar efter Lasandos, eller rättare sagt en häst, som varit snäll…

Det finns snälla personer som inte gör påhopp, det kanske är dem jag skriver till?

Japp om saker ja, men namn? Nej

emsems
0

#31, nej precis, det är det jag menar, det är lätt att tänka tat vissa alltid kommer i vissa situationer (tex denna med stegring) men man tänker sällan på varför det är så.

jumpingqueen
0

#35 Tömkörning å sånna saker… Det går inte att hantera henne från marken utanför stallet, men i stallet står hon lös och är världens snällaste. I hagen är hon jättesnäll oxå…

Han menade på att hon jobbade bättre och hennes psyke mådde bättre när hon reds

jumpingqueen
0

#37 Just precis…

shirley
0

#38 i mina öron, hon är trygg i sin hage och i sitt stall. när hon kommer ut utan en ledare blir hon "orolig"……

emsems
0

lätt att spekulera så här på avstånd..

jumpingqueen
0

#40 Utan ledare kan jag inte säga… Det hjälper ju inte om man går bredvid henne, heller… I stallet kan hon vara själv och i hagen är hon själv…

shirley
0

jag menar att i stallet å i hagen kanske hon är trygg i sej själv. men vill ha en ledare att följa utanför…. att gå bredvid henne intar du automatiskt ett föls plats… du behöver vara den som leder henne….

jumpingqueen
0

#43 Jag förstår vad du menar, jag leder framför hästarna, för så gör de ju i verkligheten.. Men det GÅR INTE på henne, hon springer över en…

PimTheGreat
0

#34 Bara lite nyfiken. Du skrev ni anlitat en "expert", hur marktränade han/hon henne då?

jumpingqueen
0

#45 Han han aldrig, tyvär.. Hon bara stegrade, och sparkade bakut efter honom hela tiden så han vågade inte… Har full förståelse med honom.. Men typ nån slags tömkörning med nh relaterad grej…

gejsa
0

Var det inte den hästen som du skrev måste vara madrasserad i hela boxen för att den inte ska skada sig själv? Att du ibland måste komma dit mitt i natten pga utfall eller något sådant? Den mår inte bra vad jag har läst dig berätta iaf.

Men håller med lite grand ang rida svåra hästar. Min Gobban kunde jag inte hantera från marken när jag började rida in honom. Vet att folk sa att skulle bli min död. En duktig westernutbildare sa till mig att hon tyckte att jag skulle hantera honom mer från marken. Att hon inte själv skulle sätta sig på honom ens. Men jag har ridit in honom och han var farlig ibland i hagen. Han ville leka med mig genom att slå med sina framhovar mot mig. Om jag backade följde han efter osv. Jag hatar markarbete så han har lugnat sig av sig själv. *ler*

Men tycker att det låter otäckt att din häst aldrig har skrittat. Att han inte kan skritta till hagen osv. Vad säger stallägaren om det? Vill hon överhuvudtaget hantera din häst?

gejsa
0

#46# Så den duktiga tränaren gick in till hästen i paddocken och hästen var lös?? En lös kan ju verkligen bli farlig. Är man duktig gör man inte så först. Pröva en annan en westerninspirerad kanske. För hur det än är så är ju NH verkligt bra till problemhästar.

jumpingqueen
0

#47 Så sant så, men på tävling, inte hemma… Där är hon världens snällaste…

Precis…

Är det inte konstigt? Vad gör man åt en sån häst egentligen? Vi släpper ut henne själva. Jag går lätt upp nästan en timma i förväg bara för att åka å släppa ut henne. "Trots att jag uppenbarligen inte tycker om henne…"

jumpingqueen
0

#46, nejnej, hon va inte lös…

Men hon är inte farlig på det viset, men hon ser inte vad hon gör när hon får sina "ryck" då springer hon lätt över folk, hästar, djur…  Hon vill inte vara elak

gejsa
0

Jag har inte skrivit att du inte tycker om din häst. Jag har skrivit att din häst måste må dåligt för något.

Så du åker särskilt varje morgon för att släppa ut din egna häst?

PimTheGreat
0

#46 men att börja träna med tömkörning på en häst som sparkar och stegrar låter i mina öron mkt otäckt. När min Pim i början sprang över oss, inte som din häst nu, så marktränades han i repgrimma och långt repgrimskaft för då kan man ändå hålla avståndet så man inte blir träffad och har tid att reagera. Hur gör hon när hon springer över er om han leds i repgrimma och långt repgrimskaft? Mord i blicken eller bus eller hur verkar hästen? Har ni provat det och backat upp henne när hon kommer för nära och inte lyssnar?? Nu är jag ingen expert…. tänkte bara om nåt kunde hjälpa….. Nu måste jag lägga mej. Kollar in här imorgon igen och ser hur det tvecklats sig God natt Alla!!

jumpingqueen
0

#51 Jag vet inte vem som skrivit det, men flera stycken. Jag sa inte att det va du som skrev det heller. Och ja, varje morgon, helg som vardag.

jumpingqueen
0

#52 Repgrimma har jag aldrig provat, jag har en men jag visste inte att det var skillnad från vanlig grimma? När hon springer över är hon lixom nästan borta i ögonen, hon ser nästan tom ut i ögonen. Hon är absolut inte elak, bara lite orolig i sig själv lixom…

gejsa
0

Lite grand som gobban var när han kom till oss. Har blivit översprungen en gång. Fick ligga över julen i sängen. Var blå hela benet ner till tårna. Foten såg ut som den var död alldeles blå. Han var otäck att gå ut och gå med. Brydde sig inte ett dugg om var jag var alls.

shirley
0

# det är stor skillnad att träna med… mkt bättre tryck… nu ska jag också sova natti

gejsa
0

Jag har också stegrat över med honom. Han vägrade att gå ifrån stallet själv. Vi ramlade på varsin sida. Tack och lov. Annars hade han väl mosat mina ben eller hela mig.

PimTheGreat
0

#54 Repgrimma ger  punkttryck vilket en vanlig grimma inte gör. Repgrimman är mkt stakare i sig själv med därför man aldrig ska binda i en repgrimma. Sliter hästen sig går en vanlig grimma sönder, inte repgrimman…vad jag fått höra i alla fall. Jag tränar alltid mina hästar i repgrimma då hästen lyssnar mkt bättre då. Pröva. Om jag haft en mkt orolig häst så hade jag bara pysslat me hästen fått den att lita på mig, ut och gå och markträna just så att hästen har ögonen på mig och lyssnat på mig. inte ställt några höga krav över huvudtaget…..inte förrän man märkt hon lugnat sig. Vet inte om detta kan hjälpa dig. Har ju inte sett hästen själv eller är någon expert. Skriver nu bara vad jag hade gjort……

MiaMaria
0

#36 Ja en hel del då jag varit i stor kontakt med både Lasandos och hans avkommor och jag har inget, INGET, att anmärka på. Vad grundar du det på att 70% är istadiga?

Ja men då kan du pm:a hans/hennes namn till mig då, hos mig är det tryggt.

PimTheGreat
0

#59 vill inte lägga mig i, men om hon inte vill ge ut namnet så kanske vi borde respektera det.

MiaMaria
0

Ja helt klart men det vore intressant o veta

lisette
0

nu tänker jag gå och fodra mina hästar och klappa om dom lite och sen nanna. hoppas att ni håller denna diskussionen på en trevlig nivå tills imorrn!

godnatt på er allesammans..

lisette
0

nu tänker jag gå och fodra mina hästar och klappa om dom lite och sen nanna. hoppas att ni håller denna diskussionen på en trevlig nivå tills imorrn!

godnatt på er allesammans..

gejsa
0

Klart vi ska vara trevliga. Ska också gå och sova strax. Har haft min pratsjuka hovslagare här hela kvällen. Från kl 18 till 21.20 stod jag i stallet. Sedan hade han ändå en till att sko en inackorderings häst. Jag frös och var hungrig. natti natti alla.

horspawer
0

jag vill värkligen inte göra något påhopp men om hästen välter över med dig en gång borde den inte lära sig av det och inte göra om det, eftersom det är en väldigt obehaglig upplevelse för den? och detta med att den inte skrittar men när man rider den skrittar den väl eller?

MiaMaria
0

Hoppas min inlägg inte verkar allt för otrevliga, blir bara så irriterad när det kastas skit över en godkänd hingst, alla har vi självklart egan uppfattningar men det är verkligen inte kul för hingstägarna, dom jag tänker på i första hand då det verkligen inte den uppfattningarn av hingsten och hans avkommor jag fått och som jag aldrig tidigare hört. Sova för mig med… Gonatt!

NinaToy
0

#65# Nej de behöver inte skritta för att man rider de, min häst skrittar nästan heller aldrig när jag rider den…

NinaToy
0

#65# Nej de behöver inte skritta för att man rider de, min häst skrittar nästan heller aldrig när jag rider den…

Annette
0

Som förälder tycker jag det är underligt att dina föräldrar tillåter dig att rida sådana här hästar. Om du bara är 14 år och inte har omdöme nog för att låta bli, så skulle jag som förälder förbjuda dig, om du vore min unge.

shirley
0

#69 funderade me på de…

Mandysan
0

#31 Ursäkta, jag glömde att det var din tråd….

Mandysan
0

#69# Så skulle min mamma oxå säga…;)

Kratern
0

#66 Jag tror inte att du behöver oroa dig.

Är man okunnig så tror man att allt beror på pappan. En del glömmer att alla också har en mamma. Jag blir ofta lika arg som dig när folk klankar ner på en hingst precis som om det bara är hingstens fel när något är galet med avkomman.

Å andra sidan är det inte bara hingstens förtjänst heller om avkomman är bra.

gejsa
0

#67# Det är väl klart att du måste kunna skritta din häst. Vad är det för skitsnack du håller på med? Skritta betyder gå och går du aldrig med din häst. Börjar du alltid att trava när du rider alltså. Låter väldigt konstigt isf.

Sedan kan jag visst tycka att om en häst mår så dåligt att den måste äta lugnande varje dag för att överhuvudtaget kunna hanteras att den skulle "må bättre av att avlivas". Av vad hon har berättat här så….

Lorita
0

#73 framför allt så finns det människor, människor som inte har omdöme att se att hästens beteende beror på hur man behandlar hästen inte på hästen. Tror man att man är så duktig som vissa och sen inte klarar av sin egen häst då skannar man omdöme och jag ger inte mycket för den ridningen och hästhanteringen.

En godkänd hingst är testad mentalt och att skylla på stammen det låter som en dålig ursäkt för dålig ridning.

Annette
0

#74. Lugnande varje dag? Är den dopad på träningar och tävlingar alltså???

shirley
0

#75 bra skrivet….

shirley
0

sen en fundering jag me fick… inte riktat åt någon speciell nu! men om man själv ser att man inte klarar av sin häst, tycker man prövat allt. varför????? då behålla den, det blir ju inget trevligt av det! sälj den då till nån mer kunnig inom området, så får ju hästen det mkt bättre… de e väl ändå vår kära vän hästen vi skall tänka på i första hand eller?

1111
0

#75 Det finns annars hingstar /ston som har dåligt temprament inom halvblodsaveln och är kända för att starkt nedärva just sitt temprament Oskyldig Har ju ridit en hel del unghästar och man kan tydligt se bara på hur den är i huvudet och beteéndet att det där är en Weltmeyer avkomma eller en häst med Caprimond i stammen…

-Anso-
0

jumpingqueen: om hon är lugn i hagen så kan ni väl öva på markarbetet där? Är hon en envis häst och hurudan miljö är det vid stallet?

gejsa
0

#76# Ja, hon har ju skrivit att hästen måste få lite lungnade varje dag vad jag har förstått.

gejsa
0

#79# Håller med dig. Ibland kan man faktist se vem avkomman kommer ifrån. Tänk att dom dåliga sidorna ärvs ofta men inte dom bra. Undrar varför. *ler*

gejsa
0

#79# Håller med dig. Ibland kan man faktist se vem avkomman kommer ifrån. Tänk att dom dåliga sidorna ärvs ofta men inte dom bra. Undrar varför. *ler*

NinaToy
0

#74# När jag är från marken så går han på hur lugnt som helst, är stallets lugnaste häst i all hantering. Men när man sitter upp så blir han en helt annan häst - stallets piggaste. :P Och nej, han kan inte skritta, han taktar hela tiden och det är ganska enerverande ibland.

jen
0

jumpingqueen! jag  har för mig att i en äldre tråd så frågade jag dig om hästen har ont någonstans. Då hade nyss hästen varit på spa Fundersam

är den undersökt av en ET eller nåt?

vad jag har förstått så tävlar du med denna häst. Men hur MÅR hästen tror du själv då??

jag tycker inte heller att den verkar må särskilt bra med tanke på beteendet.

sen får du tyvärr räkna med en sådan här kritik som du nu har fått när du själv berättar hur "tokig" en häst är fast den går på lugnande.

Mycket märkligt….

gejsa
0

Sånt går att få bort. Vi har också haft en sådan häst. Det kanske kan bero på för mycket energi i maten också. Finns många orsaker till att en häst taktar. Så visst kan din häst skritta om du hittar orsaken.

Lorita
0

Men (censur), om man inte kan rida sin häst i skritt då har man fel ridstil, det är ryttaren som ska bestämma takt och tempo allt annat är löjligt. Ni som inte kan rida era hästar skaffa hästar ni klarar av, vad vinner ni på att rida hästar som traktar och stegrar och (censur) vet vad, det är fel ryttare på hästen helt klart. Avslappnad och ballanserad ridning det är ju målet klarar ni inte det så ta ridlektioner och lär er rida och kom nu inte och skyll på hästen, det är ni som rider och inte klarar av hästen.

Murre_Uddiz
0

# 19, 26 Go, go! ;)

Jumpingqeen: Vad hemskt d måste ha vart, det där med blodet och andningen..:( Mådde illa när ja läste det..:(Ledsen

Hoppas att det går bättre med din häst jumping! Ja kan ju inget om det här alls…:)

Man kanske kunde låsa detta nu? *undrar en liten person*

Peppe
0

Peppe är het och taktar ibland efter en galopp i skogen om det är fler som är med, men så fort jag släpper lång tygel (eller bara lättar i handen) så slutar han.

samma sak med en häst som va på östragård, så fort man tog tyglarna galopperade han, inte ens trava kunde han. men en jäkel på galoppombyten är han ^^ men likadant där, släppte man tygeln så skrittade han.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CBA
0

Anledningen till att jag reagerade på namnvalet av hästen var den att inget annat namn har sagts på hästen i något inlägg, vi känner bara till hästen som "Psykfallet".

Varför reagerade jag då på det…därför att inte i hela friden kallar man den man håller kärt för nedvärderande namn ?!
Kallar man sin mamma, pappa, sambo, make, maka för Psykfallet…nej det gör man inte utav respekt för den individen, varför skulle då en häst förtjäna att ha ett sånt öknamn ?!

Hade du j.queen benämnt hästen med något av de andra namnen, som det gavs förslag på, från början och inte fortsatt med att kalla den Psykfallet hade ingen reagerat på just denna saken i fråga!

Alla, oavsett vilket djurslag man tillhör, människa som häst, förtjänar respekten att inte kallas för nedvärderande öknamn.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

gejsa
0

#88# Varför i hela fridens namn tycker du denna tråd ska låsas? Tycker det är väldigt intressant ämne faktist.

Lorita
0

#89 trevligt du kan hantera din häst, vad mysigt det lät att du har kontroll på hästen, jag höll nästan på att ge upphoppet. Jag tror att för många är det lockande att få hästen att framstå som stirrig för då tror man att man själv är en så bra ryttare som klarar av det, men det är som i ett bra förhållande man ska komplettera varandra och lugna varandra, då blir både häst och ryttare till sitt bästa. Mycket bar beskrivning hur man ska rida lite heta hästar Skrattande

#90 den här tråden har ju nästan urartat till SM att beskriva hur dålig ryttare man är Räcka ut tungan

NinaToy
0

#86# Han skrittar några enstaka fall när jag är själv, och när man rider med lång tygel. Han får mycket havre i maten men han är kräsen och det är det enda han tycker om och han har gått på det i hela sitt liv…

#87# Har jag skyllt på min häst? Han tycker allting är så kul så han vet inte vad han ska bli av, jag VISSTE att han var pigg när jag köpte honom, en av sveriges bästa ponnyryttare har haft honom och han taktade med henne med! Han är en hopphäst och älskar det han gör, vi tävlar LA nivå och jag klarar av min häst!!! Kom inte och säg att jag INTE gör det när du inte ens har sett oss!!!

ÅHHHH vad jag börjar bli trött på denna sidan!

Mandysan
0

#93# Bara för att hästen tycker om havre ska man inte ge det! Jisses, om jag skulle ge min häst bara havre och silage för hon "gillar inget annat" skulle min häst inte ens vara vid liv! Du får väl helt enkelt vänja hästen vid annat foder oxå.;) Så svårt är det inte.

NinaToy
0

#94# Vänja? Inte svårt? haha prova du. ;) Han är kräsen… Han har gått på det i hela sitt liv, havre och betfor. BARA. nu när han har kommit till mig så har han fått mindre havre och lite müsli för att han inte ska ha fullt så mycket havre, det är inte ofta han äter upp müslin. Han har inga fasoner vid ridning, är bara pigg. Normalt pigg och älskar livet.

gejsa
0

Han kommer att äta när han blir hungrig. Det är ju inte jämt som havre räcker när man har sämre värden på höet. Hur gör du då? Het kan hästar bli av för mycket protein och för lite. Det är faktist sant!

Min gobban ville inte äta hösilaget. I flera dagar lät han det vara eller åt kanske några kg bara. Tänk på att han är fullblod/halvblod. Men vi var tvungna att gå över till hösilage då eftersom han var hosthäst. Jag ringde veterinären och var orolig. Han sa vänta och se, han äter när han blir hungrig. Men hur länge kan jag vänta sa jag. Ja, högst en vecka sa han men har troligtvis börjat äta innan det, sa han. Vilket han gjorde också. Ca 3-4 dagar lät han bli hösilaget.

Man måste bara ha lite is i magen. *ler*

Peppe
0

Jag va jättenervös att peppe inte skulle äta hösilaget när jag började med det i söndags morse (han åt det ju inte i våras alls) så jag hade en lång föreläsning för honom innan att om han inte åt upp fick han minsann svälta. behöver väl knappt tala om att han åt det ^^,

men som Gejsa säger, hade han inte ätit hade han fått svälta. förr eller senare äter dom, och Peppe är så tjock så det skulle inte göra nåt om han gick ner lite Flört

jumpingqueen
0

Mandysan- Vad är det för speciellt med "mina" trådar??

Min c-ponny taktar oxå alltid när jag rider på kort tygel, men skrittar så fort jag släpper ut den. Skulle jag släppa tygeln på prinsessan( hoppas alla läser hennes vanligaste smeknamn nu!!!) så skulle hon galoppera iväg, fortast möjligast!

SP-  ja precis. Hon fick ju en spark så hon fick en senskada. Vi skickade henne då till SPA för att se om hon lugnade ner sig. Varenda muskel, led, sena, ja allt du kan tänka dej gick de igenom, så vi vet med all säkerhet att hon inte har ont nånstans…

Lugnande medel- Ja hon får det varje dag. Men min mamma har skrivit in till jordbruksverket så det är ej ett dopingpreparat längre. Men hon får det för att hon ska "skritta" vilket hon aldrig gjort i hela sitt 13 år långa liv.

Hon har det största fötroendet för mig och jag för henne, men hon är speciell. Hon är ingen normal häst, kanske för att hennes mor dog innan hon ens han komma ut i magen? Hon är uppfödd på nappflaska och behandlad som en människa.

Jag tror inte hon mår så dåligt eftersom vi tävlar upp till svår hoppning, vilket innebär 140 på d-ponny. Man hoppar inte det om man mår dåligt och har dåligt förtroende för ryttaren. Hon har dessutom hoppat enstaka oxrar på 160, hon är 147cm hög.        

Lasandos- Vissa skrev att det visst kan bero på hingsten, vissa blev arga. Det är min uppfattning av den hästens avkommor, jag är inte den ända som tycker så heller. Visst, det kanske är dålig reklam för hingsten, men de som vill betäcka med honom måste ju få veta sanningen.

Jag är faktiskt 15 ;) Men av alla dessa hästar jag rider jämt och ständingt händer det väldigt lite. Men om det va så att jag lufsade ut i skogen med en lugn häst varje dag, så skulle det vara mkt…

Kommer inte ihåg om det var nåt mer? Skriv om då är du snäll…

Mandysan
0

#98 Du tål tydligen inte att jag skriver i dina trådar.

jumpingqueen
0

#99 Ursäkta? Jag bara undrar vad det är du ville säga, men som du aldrig sa?

jen
0

tror du att en häst inte mår dåligt för att hon hoppar högt??

för mig är samarbetet allra vikigast. Och det verkar inte ni ha alls.

vad säger din tränare då??

jumpingqueen
0

#101 Jag tror inte hon mår dåligt då skulle hon inte ställa upp för mej så. Du har ju aldrig sett oss på en tävlingsbana, vårat samspel kanske är det bästa du nånsin sett, vad vet du? Det händar mkt med henne, men det kanske beror på hennes svåra sätt? Min tränare har ridit henne, hon sa till mej:

- Du är knäpp, sätt på ett skarpt bett för i helvete. Hon har injte ridit henne nån mer gång. Min tränare är extremt duktig. Det är många som ridit henne, men ingen har ens fått henne att böja på nacken, inte ens med graman, som jag aldrig behövt använda!

jen
0

#102 Nej, jag har aldrig sett er tillsammans…

jag kan  bara utgå från vad du själv skrivit. Och det har ju inte verkat funka alls.

jumpingqueen
0

#103 Vad är det som inte funkar? Att hon inte går att leda, ja. Att hon är svår att rida men att jag är den enda som klarar av henne. På två år tycker jag det är lite med bara två hjärnskakningar på henne…

shirley
0

jag tycker inte att det är ett samspel att inte kunna hantera sin häst. där kan du säga vad du vill för jag håller inte me i ditt resunumang runt de……. du vet hästen är en väldigt god varelse å finns i andra fall me att hästen gör sitt bästa. inte för att den trivs utan för att vara snäll….

jumpingqueen
0

#105 Jag kan hantera min häst, MEN det är extremt svårt att leda henne. Hon är svårriden, men inte mera. Hon gör alltid sitt bästa, men jag tror det är för hon trivs. Tänk på att hon är ett sto

En valack säger man till, en hingst ber man, ett sto skickar man in ett skriftligt intyg. Har du hört det nån gång? Ett sto går inte att tvinga, speciellt inte henne.

shirley
0

jag har me ett sto med mkt go i. hon har gått till anfall ska du veta. ingen ville ha med henne å göra när hon kom. inte henne vi diskutera men tycker att du har lite konstiga undanflykter på varför du inte kan hanterar henne.

pekar upp på mitt inlägg 78.

Annette
0

#106. Inte intyg, ansökan. Intyg är något helt annat.

jumpingqueen
0

#108 Haha, jag menade ansökan, blev lite fel:D

jumpingqueen
0

Men Mumsa har aldrig gått till anfall, hon är världens snällaste. Visst kan jag skicka henne till nån mer kunnig, men det betyder inte att de klarar henne. Måste jag påpeka igen att jag är den ända som nånsin klarat av att rida henne i form? Utan graman, sporrar, Kandar å allt annat skit hon utsatts för?

jen
0

Den här veckan var 5 gången i mitt liv en häst slog över när den stegrade med mig på, andra gången på denna hästaen. Tur har jag som inte slår mej så allvarligt…

Peppar Peppar ta i trä

i den andra tråden skrev du

Varje dag får hon av oss tre-dubbel dos lugnande, denna dag hade hon dessutom nästintill dött, fått massa lugnande av veterinären, dessutom har hon en senskada. Troro ni hon va lugn, NEJ. Helt psyko, som vanligt!

jag tycker INTE att det låter som att ni har bra samspel….och det är inte bara ston som man inte ska tvinga , man ber alla hästar…

PimTheGreat
0

#106 vad jag hört är det: En hingst ber man, av en valack kräver man och ett sto frågar man…..

Men tror ändå att det är något galet…..tyvärr. Att kunna leda en häst bör inte vara så svårt hur pigg glad och hur mkt än hästen trivs….. hästen kan sprätta bäst den vill, MEN bakom dig och inte på, förbi eller nåt annat! Hade ledarhästen i hagen (eller vilt…..vad ni vill )accepterat det din häst gör mot dig när du leder henne tror du? För det är ju du som ska vara din hästs ledare när du leder henne

Mandysan
0

jumpingqueen: bara för att jag skrev att jag visste vad jag skulle ha gjort om det vore min häst men vill inte skriva ut det blev du nyfiken, eller hur? Och jag står fast vid det att jag inte kommer säga det, du skulle endå hitta på en massa bortförklaringar.;) Så jag ödslar inte en massa tid på att skriva det.

Annette
0

#109. Jag tycker att du borde vara lite mer rädd om dig. Hittills har du haft tur och inget allvarligare har hänt.  När man sysslar med hästar kan saker och ting hända, men om allt du skriver om det där stoet är sant, så tycker jag att du skall ta dig en allvarlig funderare om det är värt att utsätta sig själv för sådana risker varje dag. Har du som mål att bli en framgångsrik ryttare bör du ju ha en hel kropp.

jumpingqueen
0

#111 Det är två olika trådar och två helt olika dagar.  Helt psyko, som vanligt. Stog inte med fet text…

112 I hagen är hon lugn, hon är lägst i rang, men de får kraftfoder ute även när hon går ut med min c-ponny. När hennes är slut går hon bara fram och äter upp rsten av min c-ponnys, trots att han biter efter henne och allt möjligt. Om han ska " jaga" bort henne från nåt i hagen t.ex hö när han vill ha, om han sparkar och håkller på flyttar hon inte på sig, trots sin låga rang. När de "går runt" som de gör ibland när de går på led, följer sin ledare, springer hon helt kavat förbi, även om de är på en trång stig, så hon tränger ut henne…

shirley
0

jag fick faktiskt en tår i ögat när jag i #111 fick se vad du skrivit. det gör ont i mej när jag tänker på hästen. säga vad du vill nu! måste röka

jumpingqueen
0

#113 Skit i det då… Men att skriva allt det där tog ingen tid alls förstår jag?

#114 Det är sant, men jag älskar att rida den hästen, en utamning varje gång.

Annette
0

#115. Då vet i 17 om jag skulle kalla henne låg i rang.

Kanske inte konstigt att hon är som hon är när du inte har koll på hur mycket kraftfoder hon får i sig. Kanske skulle börja med att dra ner på det.

Tummelisa
0

Jag hade egentligen bestämt mig för att inte gå in i hanteringsfrågor då jag anser det lönlöst för sätten är så olika att det för jämnan blir som här just nu. Men jag har MÅNGA års erfarenhet av "problemhästar" som dessutom blivit vanvårdade tack vare okunskap och försummlighet. Men precis som i människovärlden så finns det "obotliga" fall. Alla hästar går inte att få hanterbara. I sådant fall skulle vi ju kunna bota alla människor också med beteendestörningar. Tyvärr är det inte så lätt. Det finns hästar med obotliga beteendestörningar.

Annette
0

#117. Oförstånd, skulle jag vilja kalla det.

Tummelisa
0

#112: vad jag hört är det: En hingst ber man, av en valack kräver man och ett sto frågar man…..

Har väl verkligen med hanteringen att göra om det behöver vara så??

shirley
0

#119 visst kan de va så men om de nu skulle va så i detta fallet tycker jag att hästen ska få va.

PimTheGreat
0

#115 Ok. hon behöver en REJÄL tillsägning en gång för alla. Jag vet vad jag hade gjort men här slutar jag denna diskussion för det är kanske inget sätt man skriver ut här så det missbrukas. Får tänka på de som kanske inte kan handskas med det.

Önskar dig lycka till med hästen!!!! ÄVen som Annette skrivit med, tänk på din säkerhet och utsätt dig inte för fara!!!

Tummelisa
0

#122. Håller med! Den hästen borde inte ridas. Inte med den inställningen att det är en utmaning. Det är inte tufft att rida på en häst som har någon form av störning. Jag ska inte säga vad jag kallar det!!!

jen
0

#115 nej det stod inte med fet stil, men jag kopierade den texten och hade fet stil för att jag reagerade starkt på den kommentaren.

sen var det väl inte så många dagar emellan den tråden och denna???

men det handlar väl om samma häst?

jumpingqueen
0

#118 Man måste se det för att förstå. Det är svårt att förklara, och jag förstår att du tvivlar. Därför får hon gå själv i en hage. Hon har fri tillgång till hö och hösilage. Hon får 2 dl kraft groov+salt och mineraler varje dag. En näve betfor att blanda det lugnande i.

#119 Jag vet att hon inte går att bota, det går att förbättra, som med allt, men inte bota!

#120 Du är inte den första:D

jumpingqueen
0

#123. JAg lovar, jag är mycket noggran med att hästar ska sköta sig. "En lycklig häst är en lydig häst" Jag har sagt till den här ordentligt, men amn får igen… Inte genom sparkar å så, utan genom annat. Hon är uppfostrad som en människa och tänker som en människa

#124 Du missförstog mej nog nu. OM du ridit problemhästar mycket måste du känna igen känmslan när hästen ÄNTLIGEn ger med sig efter hårt arbete, Den går i perfekt form, balans, takt, allting stämmer. Det va det jag menade mera…

#125 Jag skrev båda trådarna samma dag, första gången på tre veckor jag var inne här nämligen. Men det hände med 4 dagars mellanrum. Med stegringen först.

NinaToy
0

#96# och #97# Man kan inte börja svälta en häst såhär mitt i en tävlingssäsong… han har jättesvårt för att hålla hull också. Det är ju bara jag här som har sett hästen i verkligheten och jag tycker han går perfekt med det fodret han får men han är bara väldigt pigg, SOM de FLESTA ponnyer är som hoppar stora tävlingar.

emsems
0

#128, nu vet jag väldigt lite om foder och vill inte eg lägga mig i hur du fodrar om du anser det funka, men bara hö och havre låter som at du får brister i mineraler och proteiner (m du inte har väldigt bra hö?

Faxlin
0

ujujuj, vilken tråd. Nu fick Åsa något att läsa under nattens sömnlöshet. Så tack för den utmaningen.
Jag kan inte förstå dock hur man tillåter en häst att gå över en. Det är ett direkt tecken på att något är allvarligt fel.
Men jag ska egentligen inte ge mig in i denna heta diskussion, då det mesta redan sagts.
Och inte har jag det problemfritt med min tuffla heller jämt, så det så.
Men att låta en häst springa över mig skulle jag aldrig.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

shirley
0

disskusionen leder ingenstans så jag har lagt ner, de har nog fler gjort…..

Lina
0

#127  En häst tänker inte som en människaFörvånad Dom e för korkade för det.. eller  korkad var kanske ´fel ord att använda men dom är långt ifrån lika smarta som vi. Dom tänker helt annorlunda. Någon annan kanske kan förklara bättre än jag, jag är inte så insatt i det…

jen
0

det är korrekt.

en häst tänker med ena hjärnhalvan och kroppshalva i taget

medans vi kan tänka pararellt.

gejsa
0

Oj, vad ni har skrivit i går då. *ler* Fick sitta länge och läsa. Och det som mest förundrar mig är ju att först går hästen i hagen med en häst som äter upp maten sedan går den själv osv.

Men jag håller med er precis som jag skrev i början också. En häst som mår så dåligt att den måste äta lugnande, oavsett vad den nu tävlar, skulle faktist inte jag behålla kvar i livet. Hon påstår att hon är den enda som kan hantera hästen osv. Tänk om du blir sjuk då? Hur gör stallägaren då? Får hästen stå kvar i boxen då eller?

Tänk på hästens bästa och din eget liv. För är hästen som du beskriver vilket jag tvivlar på, så borde du göra något åt det. Klart att det finns duktiga hästmänniskor som kan göra något åt hästen. OM det inte är fel på hästen mentalt vill säga. Hade jag varit din mamma så hade jag inte tillåtit dig att äga denna häst iaf. Tycker det är mycket konstigt att dina föräldrar tillåter det om nu hästen är som du beskriver. Låter helt livsfarlig enl vad du berättat.

Kratern
0

#102  - Du är knäpp, sätt på ett skarpt bett för i helvete. Hon har injte ridit henne nån mer gång. Min tränare är extremt duktig. Det är många som ridit henne, men ingen har ens fått henne att böja på nacken, inte ens med graman, som jag aldrig behövt använda!

Jag har egentligen fler kommentarer på detta inlägg. För det första; Om din tränare är så extremt duktig skulle hon inte gett en så'n kommentar. För det andra; Att böja på nacken är inte detsamma som att gå i form.

Jag förstår att du själv tycker att du är väldigt duktig, men du måste också förstå att det inte är bara du som hanterar hästar här på forumet och får därför räkna med kommentarer.

#127 Hon är uppfostrad som en människa och tänker som en människa.

Precis som föregående talare måste jag påpeka att en häst aldrig kan tänka som något annat än….en häst.

Kratern
0

#134 Jag tror inte hennes föräldrar är hästkunniga, vilket i så fall kan förklara en del.

Peppe
0

en häst kan hoppa högt utan att må bra…min kompis d-ponny har haft kraftig kotledsinflammation i båda fram (är nu inne på 7 e behandlingen, har stått i box sen augusti) och hoppade lätt 160 hon me. den hästen kommer troligtvis avlivas för det är nåt i huvet på henne som inte stämmer för det beteendet som hon fortfarande har kvar kan inte komma från att hon har ont nånstans. först trodde dom att hon höll på som hon gjorde för att hon hade ont men dom har gått igenom hela hästen och bara hittat kotledsinflammationerna och när dom testade att skritta henne för 2 veckor sen så stegrade hon som en tok. eftersom hon är lite knasig i bollen så sa veterinären att dom skulle testa att rida henne för att se om hon förändrats. annars är det ingen idé att fortsätta med henne. som sagt hon har inte förändrats, trots att kotledsinflammationerna förhoppningsvis är borta nu men med hennes temperament mår hon inte bra av att leva, eller åtminstone kommer hon inte stanna hos dom för hennes mamma tillåter henne inte att sitta på hästen nån mer gång.

däremot har hon en ny c-ponny nu  som oxå hoppar högt men han är frisk som en nötkärna :) c-ponny som hoppar oxer på 150…vågar inte testa honom högre för dom har bara haft honom sen slutet på sommaren och han har bara varit riden lite drygt ett år trots att han är 8 år. tycker det är bättre att satsa på en frisk och trevlig häst, dom kan oxå hoppa.

är inte riktat speciellt mot någon utan skriver detta i största allmänhet.

Luthien89
0

Att din ponny som är 8 år, har blivit riden i ett år och hoppar 1.50 har jag liite svårt att tro på. Och om den gör det, lär ponnyn förstöras.

Maja
0

Nu kan jag i stort sett ingenting om hoppning, men jag har en fråga:

"Sliter" vanlig hoppning och löshoppning på hästen lika mycket?

Luthien89
0

#139 Det beror väl på, är det en kass ryttare som hoppar, så sliter det ju mer på hästen, än om det är en duktig ryttare. Löshoppning är väl till för att hästen dels ska lära sig sen kan man ju se hur hästen taxerar, hoppar fram, bak-bensteknk samt hur den använder ryggen över språnget, det är ju en frihet för hästen. Men sen hjälper ju ryttaren hästen innan, över och efter språnget vid vanlig hoppning.

Så jag tror det beror på vad det är för ryttare hästen har om det är bäst med löshoppning eller vanlig hoppningdå för just den hästen.

Jag är inte så "haj" på det där med hoppning, jag är en dressyrryttare :P

Maja
0

Ja, så lär det ju vara!! ;) Tackar.. Hehe.. Näe, jag är varken hopp- eller dressyrryttare.. ;) Jag håller mig till islandshästarna (vilket i vissa fall kan klassas som dressyr i och för sig).. :)

Ida_79
0

Suck vilket lustigt folk det finns

Peppe
0

#138 det är inte min ponny och ja han är riden lite drygt ett år. kom till sverige förra hösten och var då livrädd för människor. Han har hoppat 150 en gång, ett hinder, dom har aldrig testat igen. varför skulle han förstöras av det? vissa hoppar sina 2-3 åringar högt vid löshoppning (kanske inte 150).så otroligt är det faktiskt inte..min hoppar 125 stillastående och är oxå c-ponny.

NinaToy
0

#129# Som jag skrev får han havre, betfor, lite müsli, och han får dessutom tilläggs vitamineral och mineraler utöver det som blandas i fodret. ;P

NinaToy
0

#143# Jag tror att hon menade att man gick för snabbt fram med C-ponnyn, hästar som precis är inridna oavsett hur gamla de är är ju inte lika utvecklade och därför ska man alltid börja lugnt. :) Tror hon menade så…

Peppe
0

#145 men eftersom hon inte sett hästen eller hur musklad den är eller nånting så tycker jag inte att hon, eller någon annan ska uttala sig om det.

Luthien89
0

#143 För det första så en häst som blivit riden 1 år, har inte utvecklat, muskler, senor och ligament tillräckligt för att hoppa enorma höjder vilket faktiskt denna C-ponnyn som du säger har gjort vilket jag inte tror på. För det andra så hoppas jag ni tänker om och inte hoppar så högt med ponnyn, för 1 år, och 150 höjd, skulle hästen göra nått misstag och kracha i hindret och slå sig, så kommer ni få börja om från grunden om detta ens är möjligt, för ni kommer ha sabbat hästens självförtroende HELT och HÅLLET!

Tycker det är fel att pressa hästen upp i 150 för att se om den "klarar" det för jag menar, det finsn inte ens nån klass för en C-ponny som går på en sån höjd :S

NinaToy
0

Håller med #147#.

horspawer
0

Nu förstår jag inte ricktigt är jampingquine och NinaToy samma person?

Lina
0

nej det är dom inte..

jumpingqueen
0

#128 Fel, jag har oxå sett den;) När Ellis hade den…

#130 Vem har sagt att jag låter henne gå över folk? Hon gör det enså,det går inte att säga till henne…

#132 JAg trodde inte heller att en häst kunde tänka som en människa. Men när jag träffade denna häst, nu tror jag på det…

#134 Du har inte läst hela tråden, det märks. Hon kan inte gå med andra hästar eftersom hon beter sig så där, För det mesta går hon själv.

Jag kan ju inte skita i mina hästar! Klart jag åker ut i snöstorm om jag så hade lunginflammation! Hon ska tas om hand VARJE DAG, oavsett hur jag mår! Man tar inte bort en häst bara för att den är mentalt instabil, jag gör inte det i alla fall… Gejsa, du har inte träffat min mamma, hon bryr sig inte så mkt vill jag lova…

#135 Du måste träffa min tränare för att fatta vad jag menar, hon är lika speciell som jag och min kära Fia. Att böja på nacken är inte samma sak som att gå i form=jobba med rygg och bakben på korrekt sätt. Om du träffar den här hästen förstår du vad jag menar, man tror inte på det förrens man upplever det…

horspawer
0

den här hästen är i topp på hästar jag vill se

jumpingqueen
0

#149 Nej, vi har aldrig träffats på riktigt, men har blivit goda vänner över internett. Hoppas att Nina och jag snart träffas på tävlingar:D

Annette
0

#151. Menar du på fullt allvar att din mamma inte bryr sig om du råkar ut för olyckor?

jumpingqueen
0

#154 Ja, det menar jag, fast ändå inte. Hon blir ju rädd om jag slår mej, men hon är speciell, jag vill inte berätta hur…

Annette
0

#155. Detta låter för mig helt otroligt. När det gäller mina barn är jag väldigt rädd om dom. Där är det all säkerhetsutrustning som finns som gäller vid ridning och hästhantering.

jumpingqueen
0

#156 Ja, min mamma var så förrut, men hon har förändrats…

MiaMaria
0

#157 Varför? Barn är väl det bästa man har, har inga egna men är mkt väl medveten. Är din mor hästkunnig?

Milli
0

#158 Tyvärr är inte alla mammor i världen som ni tror… har själv erfarenhet av en liknande mamma som jumpingqueen.

Tycker att den här tråden har gått lite utanför ämnet… jumpingqueen: hoppas allt är bra med din häst nu!

jumpingqueen
0

#158 Ja min mamma är hästkunning, hållit på med hästar sen hon var sex år. Min pappa har tävlat upp till svår hoppning, men har slutat med hästar. Han har gått på strömsholm och va den första som fick 9:a i dressyr, hoppning, remontridning(unghästar) och fältridning. Min faster är a-tränare hoppning, har plac. på SM.

Tigrou
0

Eftersom jag jobbar med travhästar och har gjort det i 12 år så kan jag bara prata för denna typ av hästar. Om en häst blir dum, bråkar, blir het att rida och köra så finns det alltid en förklaring. Den förklaringen är att de brukar ha ont. En häst kan springa riktigt snabba tider med hältor osv. jag har sett många exempel på detta och det brukar sluta med vrålheta hästar eller trasiga vagnar. De försöker komma ifrån smärtan.

Det är viktigt att kunna skilja på pigga hästar och heta hästar eller knäppa om man vill använda detta uttryck. Jag har själv ridit "till" många ponnyer i yngre dagar. Jag har även haft en revbensfraktur på grund av en häst som stegrade sig. Det gjorde ontSkrikandes

Jag hoppas att du använder säkerhetsväst när du rider jumpingqueen och lycka till i framtiden.

jumpingqueen
0

#159 Hon mår prima:D

jumpingqueen
0

#161 Men denna ponny har inte ont. Hon är genomgången med allt som finns. Det finns inget hon har ont av. Använder inte säkerhetsväst.

Peppe
0

#147 vi har det på film, men det går inte ladda upp själva filmen på datan. om du absolut vill se han jag försöka ta kort med mobilen från tvn när vi står på marken så du ser hur högt det är och när hästen hoppar. och för 3dje gången det är inte min häst och jag kan inte komma och säga hur dom ska sköta sin häst. jag var där, jag var inne på banan, och jag stod bredvid hindret, och jag såg hästen hoppa. jag gick tillbaka till stallet och borstade min häst. klart.

NinaToy
0

#153# Japps, ;D Binooo kommer snart i full fart.. :D

jumpingqueen
0

#165 Tjoohoo:D Hoppas min ponny kan tävla igen snart…

geea
0

Jumpingqueen skriver att hon inte vill gå in på sin mamma, varför fortsätter ni då att fråga?? Visa lite repekt för guds skull!

NinaToy
0

#166# Japps, det hoppas jag med… :)

jumpingqueen
0

#167, Tack för stödet:D

#168 Mamma har pratat om Helsingborg, så vi kanske ses då?

geea
0

#169 Ingen fara Glad

gejsa
0

#151# Jag beklagar att din mamma inte bryr sig om dig. Börjar förstå varför du skriver som du gör nu. Tråkigt för dig. Ledsen

Men för ditt eget bästa så borde du nog tänka på dig själv först. Inte på hästen i detta läge. Hoppas du har andra i din familj som stöttar dig.

jumpingqueen
0

#171 Vadå skriver som jag gör? Den här hästen kommer jag aldrig sälja, när jag inte kan ha henne mera kommer jag ge bort henne till uppfödaren. JAg kommer aldrig glömma allt hon gjort för mig, hon är inte värd att avlivas pga att hon är missförstodd hela livet.

jumpingqueen
0

#152 Om du kan får du gärna hälsa på:D Hon är världens underbaraste

gejsa
0

Vill uppfödaren ha tillbaka hästen då? Jag menar det är ju bara du som kan hantera den.

jumpingqueen
0

#174 Ja det vill han. Det var av honom vi köpte henne, han ville inte sälja henne, men min pappa la ett bra bud, då kännde han att han inte kunde hålla henne längre. Men hansäger alltid att när han blir gammal (han är nu 71 och pigg som om han va 25, har stuteri med 40 hästar) ska han ha Mumsa och hennes helbror i ett litet stall…

Men vad menade du med att jag har anledning att skriva så konstigt?

Peppe
0

#175 sa du inte i ett inlägg att du köpt alla dina ponnyer billigt? Oskyldig

jumpingqueen
0

#176 Ja, bara för att man lägger ett bud behöver väl inte det överstiga 25-30 000:- eller?

Tänk på att han hade haft henne till salu i 6 år, men ingen ville ha henne. Sen så sa han att han inte ville sälja en dag, när jag haft henne ett par månader med han som ägare.

Hon är underbar att hålla på med i stallet, det är utanför hon blir så het…

Peppe
0

öhm? ursäkta men det börjar bli lite förvirrande nu…

gejsa
0

#175# Det börjar bli underligare och underligare här tycker jag. Du säger ju att ingen annan kan hantera din häst. Du går upp för att släppa ut hästen även om du är halvdöd. Men du ska sedan sälja tillbaka hästen till en gubbe som är över 70!!!

Skriva konstigt skrev jag inte. Utan jag börjar förstå varför du skriver som du gör. Det är skillnad. *ler*

Och hur kan han säga att när han blir gammal (vilket han ju redan är) att han ska ha din häst då? Det var ju din häst och ni har ju köpt den. Han har ingen talan om vad ni gör med hästen. Sålt är sålt.

jumpingqueen
0

#178 Hon var billig mellan 25 och 30 000:- Men vi la bud på henne.

NinaToy
0

#168# Ja , jag ska dit både på Lördagen och Söndagen! Men snabba på med anmälan, anmälan startade i förrgår, de tar inte emot mer än 350 startande / dag och det är redan fullt på Lördagen. :P

ronja
0

nu tycker jag denna tråd börjar spåra ur.. blir bara en massa påhopp och anmärkningar på ord.. tycker inte att jumpingqueen ska behöva stå till svars för varenda ord hon skriver! känns mycket olustigt med trådar som spårar ur på det här sättet!

NinaToy
0

Håller med ronja lite… jumpingqueen ska försvara sig i varenda mening folk skriver här… Det är väll meningen som en diskussions sajt där man delar sitt hästintresse med andra folk? Hästmänniskor ÄR ett VÄLDIGT speciellt folk och därför är det nog oundvikligt att få stopp på elaka påhopp helt, meeen snälla, måste jumpingqueen råka ut för dessa hela tiden? Det ska vara roligt för alla att gå in här man ska inte tänka "Jaja, får väll gå in och se vad de har skrivit mot mig nudå". Alla här på sajten är duktigt hästfolk och vill ha rätt till varje pris, men här börjar diskussionen spåra ut lite, jumpingqueen känner ju sin häst bäst själv…

Annette
0

#175. För mig som har haft New Forest sedan 1981, låter det som om din ponny är av denna ras. Jag tror även jag vet vem som är uppfödare i så fall.

Faxlin
0

#151: Hur har du tränat med henne för att få henne att sluta att gå över folk då? Bara måste få fråga, eftersom du säger att hon gör det ändå.
Jag är inte för att slå hästar eller djur över huvudtaget. Men jag har slagit till i bogen med handflatan för att markera att detta inte är acepterat, inte farligare att göra det än vad det är när de säger åt en häst i flocken att de inte tillåter ett sådant beteende. Så det ser jag inte som slå hästen. Misstänker att jag får f*n för det här inlägget nu, men det får jag ta. Hur som helst skulle jag vilja veta vad du gjort för att visa henne att du inte tillåter att hon springer över dig.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

geea
0

#182,183 Instämmer.

Annette
0

#. 182, 183, 186. Skall man inte reagera om en ung trej utsätter sig för livsfara? Ska man inte bry sig om sina medmänniskor?
Jag skulle önska att hon slutade rida den där hästen, för sin egen skull.

geea
0

#187 Jag tycker inte att det har verkat som om man bryr sig på det viset alla gånger i den här tråden, alldeles för många påhopp, och nu får väl jag försvara mig i evigheter bara för att jag skrev vad jag tyckte.

Tigrou
0

#187 Eller åtminstonde hade säkerhetsutrustning på sig….

jen
0

jag börjar också tycka att inte nått stämmer längre.

först är hästen knäppoch kallas för "Psykfall" och det finns bara en person som kan hantera henne.

sen skriver du att hon är underbar att hålla på med i stallet.       Och att hästen får lugnande varje dag.

ärligt talat så verkar inte din berättelse om denna häst så sammanhängande.

Lorita
0

#190 det finns mycket som inte stämmer, det känns som om fantasin skenar iväg iblandRäcka ut tungan

jen
0

#191 ja, den kan nog göra det ibland Cool

gejsa
0

Håller med 191 och 192. Och detta är inte första gången.

Ni andra som tycker annorlunda att vi märker på ord och så….eftersom detta är ett forum där man skriver. Hur ska man annars anmärka eftersom vi inte ser varandra? Utan det är ju på orden som vi läser. Ni har säkert inte läst allt här på alla trådar.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer