Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 11463 ggr
[japptravare]
2

Tips till svårlastade hästar

Jag har ett bra knep till svårlastade hästar. Eller det var iallfall ett bra knep på en svårlastad häst som jag känner :P

Man ska ta med sig godis (morötter eller något)
Först ska man gå in i transporten så man är 100 % säker på att hästen inte vill lastas XD

Men så fort hästen tar ett steg fram så ska man ge den en bit godis. Sen när den tar ett steg till så får den en till bit godis. Så håller man på. Hästen fattar detta fort så tar dom många steg så ge dom lite extra godis. Till sista har hästen gåt in i transporten ^^

Detta var bara ett litet tips jag ville dela med mig av :P

exitingsvillemo
1

Om hästen går på bara med hjälp av godis, så är den i mina ögon inte rädd för transporten.

Mitt tips är att träna, träna, träna och vänta ut, vänta ut, vänta ut.

Och ev kan jag erbjuda mina hästar ngt gott när dom kommit hela vägen in i transporten, men aldrig på rampen.

joooossan
1

Måste hålla med #1 där.
Provade det med min, men ville SÅÅ gärna ha det där godiset, men samtidigt var transporten ännu faarligare ;)

Kan tillägga att vi nu har tränat och tränat och tränat och för varje gång blir det bättre och bättre och bättre ^^ Det finns inga genvägar tyvärr

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Ahnna
1

Hoppas du skämtar! Att muta hästar på det där viset leder bara till ökade problem. Nästa gång vill den ha 2 morötter, sen 3, 4, 10… Till slut går den inte in för alla morötter, kraftfoderhinkar och äpplen i hela världen! Att muta är bara en tillfällig lösning på ett permanent problem. För att komma tillrätta med det krävs andra åtgärder.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Maja
0

#3 - Ja, usch, ja.. Sådana hästar har man träffat en del av i sitt liv.. Inte kul, inte kul alls! :/

Nä, muta är inte alls en bra idé. Hästarna får bara en massa summa idéer för sig sedan.. :/

exitingsvillemo
1

Om hästen går in, bara för lite godis, så är den inte så svårlastad i mina ögon

Maja
0

#5 - Nä, inte det heller!

Papaya
0

Våra hästar (som lastas väldigt sällan pga att de mest går hemma och inte tävlas eller något) får belöning när dom kommit in hela vägen. Inte alla våra hästar då, men vårt ardennersto och welshponnyn. Welshen kastar sig mycket och är rädd för transporten. Så fort hon ser den börjar hon flåsa och steppa, men ändå har det inte hänt henne något. Jag låter henne ofta nosa på transporten och titta in i den, men då hon kastar sig väldigt mycket när hon ska in utan något lockande längst fram är det stor risk att hon skadar sig. Man får helt enkelt trappa ner lite i taget och såsmåningom ska hon gå att lasta utan hink. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

thilda-
0

Då luddan är väldigt svårlastad så har vi 2 longer linor som ligger på var sin sida om transporten.. och då hon börja jävlas så lyfter vi bara upp de så går hon på direkt.. :) men skulle hon vägra ändå så sätter vi bara linan bak i rumpan på henne och "lyfter" in henne :P då hon är så pass liten så hon är ju inte så tung ;)

AnnaLundin
0

Att en häst åker sällan behöver inte alls innebära att den ska vara svårare att lasta när den väl ska åka. Har de väl lärt sig att det är okej att kliva in i och åka en runda i släpet så gör de det enkelt även om det var flera år sen senast.

Locka in hästen med mat eller godis brukar sällan eller aldrig fungera, däremot brukar jag ibland hänga en hink godis inne i släpet så att de får en belöning när de väl är inne - OM de är ovana att åka.

Papaya
1

Jag vet inte om du svarade på mitt inlägg eller bara skrev spontant, men jag skriver iaf. :)

Anledningen till att "måste", eller snarare borde, använda mat till ponnyn är att hon inte haft en så bra upplevelsa vad gäller lastning. Piskor har hon alltid varit rädd för, och inte blev det bättre när en människa jag ridit hos (hon anser att allt ska bli gjort på en gång) skulle vara med när vi lastade, för då skulle både spö och linor användas. Hästen kastade sig, slog i benen, ramlade från rampen, ja, man kan säga att jag var förbannad ( och väldigt ledsen) och då är det en underdrift. Hästen kom på efter 20 minuter och efter det har jag blivit fast beslutsam över att få henne att kunna på transporten utan krångel. Belöning när hon kommit in och blivit fastbunden gör att hon ser det som en positiv upplevelse, istället för att tro att transporten ska äta upp henne. Såsmåningom ska hon ju kunna gå på själv, det har vi som mål. Hon uppför sig bra när hon väl åker, och även avlastning går tryggt och säkert. Hon blir bättre och bättre ju mer hon litar på mig givetvis, men som sagt, vi är inte riktigt i mål än. ;)

//Emma

jsca
0

det funkade inte på min häst, hon var VÄLDIGT svårlastad innan,. men de funkade inte med godis eller någonting, förutom longeringslinor där bak, och såklart en belöning när hon kom in.. självklart … Så nu fattar hon att OM hon går in, så får hon gottis xD

och nu behöver jag knappt någonting :) skönt äre !

Ledin
0

oja ond cirkel, jag har ju 2 russ de e inte ett dugg rädda för transporten o muta kan dom glömma bara för att jag vet att dom INTE är rädda :) så här fram med linor bara för att göra det inramat sen upp mycket beröm får dom när dom sköter sig o är inne. Muta kan du ge när den är inne men inte för varje litet steg.

Cezanne
0

Det funkar inte på min häst. Hon är svårlastad för att hon inte vill gå in i transporten, hon är inte ett dugg rädd. Skulle man göra så skulle hon backa ut hur många gånger som helst bara för att få ännu mer godis…

Mixie
0

Jag har haft ett HELVETE med min häst när det gäller lastningen, delvis för att hon tidigare bara blivit mutad konstant!! Skulle ALDRIG själv muta min häst för att gå något gjort.. Om godis ska vara inblandat gäller det efter "utfört uppdrag" :P

//Mickan

bell
1

Som jag ser det så är det upptill ägaren/sskötaren att lasta sin häst på ett fungerande sätt för dom.

För ungefär 18 år sedan lasttränade jag min ponny (som var 1 år gammal) genom att mata in honom första gången sedan fick han gå in i trasporten för att få lunchen de följande dagarna & när det var "läge" ibland på helgerna fick han lunchen där inne. Under resten utav våra år tillsammans lastades han alltid utan problem och stog lungt även utan godis där fram. Dok gav jag alltid en morot presis innan vi skulle rulla med bli & släp. 

Så låt oss enas om att alla är olika o ibland är morotens väg den vinnande i längden ;)

.

[slo]
0

Fast ditt sätt att lasta kräver ju att man är minst två man, en som står inne och håller hästen medan den andra stänger luckan. Träna istället på att skicka hästen i förväg in, stå lugnt kvar på utsidan och stäng luckan, gå sen runt och sätt fast hästen. Enkelt, funktionellt.

mazze
0

#16  Håller definitivt med, det är så smidigt att aldrig behöva vara beroende av någon annan om man ska iväg.

Absolut inte GODIS!!! Hästen är smartare än så, tyvärr…

Papaya
0

Nu under lovet tänkte jag lastträna en del med ponnyerna. :) men istället för godis (som ju inte är bra) så tänkte jag att jag lastar "problemhästens" bästa kompis först, och "problemhästen" efter. Då ser hon ju att det inte är farligt. Sedan kan jag ta ut och in bägge lite om vartannat så att "problemhästen" lär sig att det inte är farligt. Funkar det tror ni, eller är det en idiotdum idé? Jag är bara så rädd att hon kastar sig åt sidan, över rampen. Hon råkade göra detta en annan gång och blev skitskraj=det tog lång tid innan hon kom in i transporten. Det är ju visserligen ingen brådska eftersom vi inte ska nån stans, utan det ska ju bara vara övning, men man vill ju att det ska flyta på bra. Kom med tips och idéer e ni schyssta. :]

//Emma

Reining
0

Jag skulle aldrig lastträna genom att muta hästen, det är som att ge ett litet barn godis för att det ska sluta skrika. Då tycker jag att man har satt sig i underläge och gett kontrollen till hästen.
Ska man ge den en belöning tycker jag att det ska vara när den har gått in i transporten. Men en belöning borde lika gärna kunna vara ett beröm med glad röst eller att klappa om hästen?

Jag tror att det är mycket viktigt att ge hästen tid att tänka vid lastning samt att själv vara lugn och ha tålamod. Den måste förstå vad man kräver och vad uppgiften är. Hästar behöver ett par minuter extra att fundera än oss människor.
Jag tror inte att det hjälper om man blir otålig och drar lite eller använder linor, det kanske fungerar för en del, men inte för mig.

Fridalej
0

Precis min tanke!!
Min pålle (svårlastad. Tar mellan 1 minut och 2 timmar att få in honom..) hade vi lina bakom sist. Inte åtdragen men den var där.
Sen satt jag med en hink i knäet, lät hästen brevid äta lite men det brydde han sig inte om. Hade iaf en hink och när han gick in fick han MYCKET godis och beröm.
Den lilla jäkeln går in bara bakbenen kommer upp på rampen ;)

AusaBausa
0

Min ridtravare är jävlig när det gäller o lasta…tränade honom på ridskola ett tagt..första gången jag lastade honom gick han in själv…men genom att jag hade longerlina på honom o drog den ut genom dörren fram sen kunde jag stå bak o mana på…gick kanon, trodde han slutat tramsa…ICKE! Alla ggr där efter var lika dum som vanligt..

Ska jag lasta nu så får vi ha som ngn skrev, 2 linor bak rumpan o dra honom uppåt o det är knappt vi orkar det..nästan så han står m alla 4 benen ihop o ändå vägrar gå upp…har tyvärr ingen egen transport så träna detta är omöjligt..så vi får ta den persen m honom varje gång o dra honom upp…mga  ggr stegrar han sig o hoppar åt sidan ändå trots linor..SÅÅ trist o behöva hålla på så…

Mina shettisar däremot går upp utan problem oavsett om det är varje dag dem åker eller med år emellan…dem har lärt sig från början att det inte är farligt!

Muta m godis är ingen lösning för mig men det är MIN åsikt…för andra kanske det är ok..

PimTheGreat
0

jag mutar aldrig mina hästar till något. Jag anser att det är bättre att att lägga in last-träning i programmet och avsetta tiden som behövs för att hästen ska gå in frivilligt….desto roligare tycker hästen själv det är också när de inte finns nåt tvång bakom.

Godis ger jag inte mina hästar heller förutom i foderhinken eller några morötter vid tex stretching…..

kraft
0

Jag skulle hämta min forderhäst för en tag sedan, han ville absolut inte gå in i transporten vi slet länge och provade det mesta utan någon framgång. Då kom en hovslagare och han lyfte fram en hov i taget och efter ett tag var han inne! fantastiskt vad bra det gick :)

CBA
0

Detta skrev jag på en hemsida jag hade för länge sedan och det är en metod jag använder mig av i alla lägen på alla hästar jag har lasttränat och det har alltid fungerat.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

SHV-Pysen
0

sådär höll vi på med pysen, murtade för att gå in i transporten. Jag fick lära mig att man skulle göra så, men nu har jag insett att det inte är bra. Ska han gå in så ska det vara för att han vill och litar på mig, även fast ägaren inte tror på det. Hon tycker kraftfodret eller att jaga honom med pisk funkar jättebra.

Jag brukar göra så att jag tränar ledarskap, får honom att följa efter mig utan att jag ber honom och går sedan upp i transporten. Då följer han efter något steg. Beröm och sedan går man av, gör nått annat, kanske fortsätter nästa dag elr liknande och då ska han gå ett steg längre osv. Det funkar jättebra, men så fort han åkt bara ett par meter i transporten så blir han rädd och så måste man börja om… Vet inte riktig hur man ska lösa det… På senare tid har det tagit ungefär en timme att få honom från att tvärvägrat gå in i transporten till att gå rakt in, men som sagt, man måste börja om varenda gång.

lisette
0

tips till en häst som inte vill gå UR transporten då?

Lorita
0

#26 tid/tålamod, också ska det stå någon bak som hjälper hästen att inte gå snett så den trampar av förtidigt

Det är som alltid tid och tålamod förberett med träning.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lennartsdotter
0

Om man täcker för hästens ögon ett tag precis innan man leder in hästen i transporten så ser det inte så mörkt ut. Hästen ser det nog som ett mörkt hål annars… Ni vet ju att allt verkar jätteljust när man går ut på våren och solen lyser. Jo för att ögonen hinner inte vänja sejoch innan dess han man nog lyckats få in hästen.

Godis ger man när hästen är inne och sitter fast enligt mej!

jen
0

Som med allting annat så är det TRYGGHET och ett bra ledarskap som är A o O

om hästen verkligen litar på dig, så är det lättare att lasta.

Om hästen tvekar, backa den istället för att pressa den. För tänk hur hästarna gör.

Ledarhästen i flocken leder en annan häst BARA där det är säkert.

och om den hästen i lägre rang tvekar så backar ledarhästen den och kollar in läget innan den "motar" in den igen.

Självklart kan man ge godis, men det är inte det viktigaste.

IdaS-A
0

Mitt bästa tips är att inte göra någon grej av själva lastningen.

Har ingen som är dum, men har haft. Tror att när man tänker för mycket på hur det ska gå, kommer det bli problem osv så överför man detta till hästen.

silvery
0

hade ett bortskämt fullblod som hade varit mkt framgångsrik innan han skadade sig, han hade bara åkt stora flashiga bilar på irland innan, så in i vår vanliga skrutttransport gick han då inte. så fick lura honom när han skulle iväg sista gången genom att ta in hästen i vårt lilla stall och backa ner den där.. tröga lilla häst <3

IdaS-A
0

#31 Ja men tänk dig själv, har åkt lyxkärra å sen ska den in i en liten låda det går ju inte när man varit VIP innan hehe Skrattande

silvery
0

#32 hahah jag vet… bortskämda galoppör xD

Kimpa
0

#28. Gör det i så fall när den sitter fast i stallet.
En bekant till mig berättade om en häst de skulle lasta och täckte för ögonen med en handuk ( fick den att sitta fast under grimman ).
Den blev rädd på stallbacken, slet sig och sprang i blindo.
De hittade den död i skogen lite senare.

Linnea
0

att täcka ögonen för att få ögonen att se bättre i mörker är ju ok men inte att lasta den utan att den ser. dessutom måste hästen lite på den som täcker ögonen annars blir den ju såklart rädd.

Skynda långsamt så går det fortare.

Cezanne
0

Jag har bundit för ögonen på min häst många gånger när hon inte lastats med föl vid sidan. Hon litar på mig och jag styr henne med rösten.

Zadeira
0

Att muta en häst löser bara problemet tillfälligt. I längden kommer det bara bli värre och värre. Den kommer kräva mer och mer muta.

En svårlastad häst kräver mycket träning. Det är en jobbig och tråkig process, men det kommer vara bäst för både människorna och hästen.

Linnea
0

#36 som jag sa, hästen måste lite på personen som gör det. men om hon litar på dig och går in utan att se borde det väl inte vara så svårt att få henne att gå in utan ögonbindel eller?

Cezanne
0

#38 Utan förbundna ögon ser hon exakt vilket utrymme hon har att kasta sig på vilket innebär att hon gör det. Då är allt under två timmar snabbt.

CelsiusT
0

Jag skulle iväg med min pålle för ett tag sedan. Han har tidigare varit lasttränad men inte lastad på många år nu. Han ville helt enkelt inte.

Då tog jag till ett gammalt knep som vi använde förr för svårlastade hästar. Nämligen att ta ett jättelångt rep som man fäster i grimman (som ett låååångt grimskaft), så tar jag upp repet på transporten, virar det 1-2 varv runt bommen där framme (absolut inte knyta fast, det ska löpa runt bommen) och sedan går jag av igen och håller i enden på repet samtidigt som jag med andra handen håller strax under grimman (så jag kan styra honom när han vill gå på sidan). Som ni förstår så är det ett lååångt rep. Det jag gör med repet är att se till att han inte kan backa (jag blir stark av att det går runt bommen), men jag drar inte gärna på honom utan väntar ut honom. Han försöker att backa när jag ska leda på honom och då håller jag emot i repänden, när han då märker att det inte går att backa så stegrar han sig och vill gå på sidorna, men jag är envis och 1 minut senare går han lugnt upp. Då står jag ju bakom och halar in repet varefter han går på och när han står på så kan jag stänga själv bakom honom och sedan gå runt och knäppa fast honom i uppbindningslinan där framme.

Detta fungerar alltid!! =) Har provat på massa hästar och det är ett säkert drag. MEN jag tror inte direkt man får en häst som lugnt litar på dig. Även om min häst nu efter 4-5 ggr faktiskt går på med en gång bara jag tar på honom det långa repet, med det är nog olika.

Medarbetare på westernridning.ifokus

jen
0

#40 tycker inte det verkar så värst bra sätt faktiskt.

Det är att tvinga in den i något som den är rädd för.

Och vips, så slutar hästen att ha förtroende för dig.

Tänk dig om du skulle vara rädd för att åka hiss och någon gör så mot DIG!

skulle du vara trygg i hissen sen?

SHV-Pysen
1

Denna tråd är ett bra exempel på hur många olika åsikter det finns innanför varje stalldörr. Förstå vad mycket olika metoder det finns som man kan använda sig av, och det finns i stort sett ingen människa som kan säga vad som är rätt eller fel eftersom alla tycker så olika.

Cilla89a
0

#41 står "han ville helt enkelt inte"
hästen är alltså inte rädd, bara tramsig..

jag tror det är där de flesta gör fel.. givetvis ska en rädd häst få förtroende för transporten, men en häst som är tramsig ska ha lite press på sig..
jag har ett lysande exempel, Japp.. jag har alltid trott att han är rädd, för jag har hört att när han bodde på ridskolan en gång backade in i ett cykelställ i samband med lastning.. därför tog jag det lugnt med lastningen=stod i 3-4 timmar varje gång..
en dag fick vi hjälp av en som håller på med svårlastade hästar, vi kom fram till att Japp bara är tramsig, satte press på honom med ett spö bakom, på 2 min var han inne..

hästar är inte dumma..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lorita
0

#42 rätt det är att ha en trygg häst som går på utan problem och dit når man med att själv vara trygg och få hästen att lite på än.

Det som #40 gjorde (sälj under namnet last hjälp) har funkar jättebra på min ena, jag har aldrig använt linan men den ligger i bagaget och hon har gått på varje gång hittills utan särskilt mycket tvekan max 20 min Skrattande jag hoppas aldrig jag kommer behöva använda den heller Flört dom andra dom går alltid rakt på utan att tveka.

Tin-Tin74
0

Är det ingen som har provat "longera" på sin häst?

Mitt halvlod är/var stört omöjlig att lasta. Det var, havrehink, långt grimskaft om bommen, longerlinor runt rumpan och gott om tid (ofta flera timmar) som gällde.

Sen läste jag en artikel i Hästfockus om ledarskaps övningar och lastträning. Det gick ut på att man låter hästen titta och nosa på släpet. Sen"longerar" man hästen på sidan om släpet, bakom släpet med luckan uppfälld. När hästen inte längre bryr sig om släpet fäller man ner luckan. Låter hästen titta in och gärna nosa lite. Därefter "longerar" man åter igen vid sidan om och bakom släpet och luckan. När hästen inte reagerar längre på släpet fortsätter man att "longera" hästen över luckan (på tvären). När hästen känns trygg vrider man på övningen och "longerar" rakt upp på luckan. Och förhoppningsvis går hästen rakt in!

Jag kan naturligtvis inte säga att det här är en säker metod men det funkar på min häst. Hon gick in på 30 min första gången! Andra gången tog det 15 min och tredje gången räckte det med att jag lät henne göra en volt runt mig innan jag sänder in henne. Och märk väl att jag har inte haft någon medhjälpare med eller själv varit inne i släpet en enda gång!

Upp till var och en att pröva! Lycka till!

Lorita
0

När jag lastränar då börjar jag med att gå över rampen tvärsöver, longera vill jag inte göra utan vi går fram och tillbaka tills transporten blir en naturlig plats.

Det händer ofta att jag bara tar en häst ock leder på den på transporten och tänk längst in finns alltid något gott Skrattande

Ametist kan jag skicka in före i transporten men det är inget jag normalt gör utan enklast är det att vi går på och min man stänger bak.

Alex
0

Jag måste nog säga att jag tycker det är alldeles för vanligt med folk som daltar för mycket med sina hästar snarare än att vara för hårda vid lastträning (bl.a). Jag tror inte alls att det är så vanligt med hästar som är rädda, däremot så tycker de ju knappast det är roligt att åka. Så det är väl självklart att de väljer att försöka undvika transporten och stanna hemma, istället för att åka på en mörk, skumpig resa?

Så för mycket daltande anser jag kan ge motsatt effekt. Något av det jag absolut inte förstår, som man ser extremt ofta, är de som går i en stor volt med hästen när den gått på sidan om rampen, för att komma rakt på rampen igen. Vad lär det hästen? "Går jag på sidan får jag gå bort från transporten", och hur lyckat är det? Går en häst på sidan om transporten när jag håller i grimskaftet så får den kliva upp från sidan också. Den får helt enkelt skylla sig själv och lär sig den lilla läxan att det bara blir jobbigare av att gå på sidan. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jen
1

en häst tänker inte som vi. eftersom de bara tänker med en hjärnhalva i taget, så kan den inte planera att…  nu kommer jag att åka på en skumpig väg..

visst kan en häst vara "tramsig" men då är väl jag också "tramsig" som inte vill gå in i en trång hiss om någon tvingar mig..

däremot om jag i MIN takt går in om någon BER mig, så klarar jag nog av det :)

Jojaton
0

#47 Precis!

Johanna - Instagram

jen
0

Jag har lastat mina hästar på "mitt" sätt ..

och det bästa är att eftersom jag ej tvingat dem, och de litar på mig så behöver jag numera bara peka mot transporten.

väldigt praktiskt ;)

CelsiusT
0

#41 Du såg kanske också att jag skrev att det inte är ett sätt till att få en lugn och trygg häst. Men det har fungerat för min pålle att bli lugn och trygg och gå på utan att fortsätta tramsa. Jag har även använt det på rädda hästar och dessa har då såklart inte blivit mindre rädda men man får på hästen den där gången då man ska till veterinären och inte har tid att stå och vela med hästen i en timme…

corallen
0

#48 Ja, precis så är det. Jag tycker att du verkar lasta på ett bra sätt. :)

Alex
0

#48 Men ändå kan en häst som vart med om en olycka koppla ihop transporten som nåt hemskt. Flört Lite koll tror jag de har på vad det innebär, annars skulle de ju troligtvis inte gå in i ett mörkt stall heller t.ex, om de inte vart där förut?

#50 Och jag leder min häst in i transporten, och hon följer efter. Det viktigaste anser jag är att vara lugn och trygg själv. Jag har vart med om folk som försökt lasta en häst som stegrade sig och klev på sidan och höll på, och de använde sig av "voltmetoden". De höll på i närmare en timme, innan jag tog över grimskaftet och fick in hästen på första försöket genom att bara gå in (visserligen slängde hon sig ut innan någon hann stänga bomen, så jag fick försöka i 10 minuter till innan hon var på plats Flört). Jag gav hästen ingen som helst frihet när hon försökte komma undan, så hon insåg att det enklaste för henne var att gå in. Och det fungerade alldeles utmärkt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

CelsiusT
0

#50 Ja med mitt sätt så blev iaf min häst lugn och trygg. Jag tvingade honom aldrig att gå på, jag tillät honom bara inte att gå bakåt (men vi började med att han stog 1 meter ifrån lastlämmen, därifrån gick han själv på, jag såg till att han inte backade genom att hålla mot i linan, men tvingade honom aldrig att gå på). Jag väntade bara tills han självmant klev upp på transporten. Nu går han upp utan krusiduller och ställer sig och det är ingen panik att stänga bommen. Lika dant när vi kommer fram så är det bara att öppna bommen och han står kvar tills jag säger att han ska backa.

Molla
0

Det viktiga i det hela är väl att man använder en metod som passar hästen! Vet hästar som fått panik av att inte kunnat gå bakåt när linan satt runt bommen, hästen stegrade tills den rammlade. Mitt förra hbl blev blockerad när spön kom fram, där funkade linor bättre. Longera in funkar säkert på hästar som är trygga i sig själva och inte behöver stödet från en människa som går iförväg.

Huvudsaken tycker jag är att man först provar utan några hjälpmedel, är trygg och lugn, har mycket tid och människor som hjälper till!

Det svåra, och läskiga, tycker jag är hästar som går in men sen kastar sig ut. Och får panik om man hunnit sätta för bakbommen. Svårt att öva bort under lugna förhållanden.

lennartsdotter
0

#34 - Herregud vad hemskt. Nej, man ska väl inte sätta fast det i grimman? Så menade inte jag utan att man håller något för hästens ögon och sen tar bort det och går in.

Alla metoder passar inte alla hästar. Vissa kanske man helt enkelt ska ignorera för att få dom att gå in och andra kanske är krångligare.

När jag lastar M brukar jag bara gå. Försöker han gå åt sidan så drar man tillbax honom och fortsätter. Det funkar på honom men kanske inte på alla hästar. Eller hur?

Guggeflickan
0

Jag o syrran har en häst som blir väldigt nervös vid just på- och avlastningen.

Han är en sån som nästan går in helt för att ta det där godiset som väntar, men får världens panik och tokbackar till vänster av rampen. Det är nästan så att han går omkull, så fort går det.
och inte hjälper det om man står där och trycker på rumpan, då backar han över personen!

Och inte blev det bättre trots alla gånger vi tog det lugnt och övade. Eller hade godis som väntade i transporten.

En dag när vi skulle ner på banan, så ville han helt enkelt inte gå på. Då kom syrran på den lysande idén att ta en handduk och täcka över ögonen med. Vi provade, och det funkade!!

Vår lastningsprocedur är numer: jag leder hästen mot finkan utan handduk så att han får se att vi ska åka. Prövar också om han kanske har bestämt sig för att klara sig utan handduk, men det har han inte än. Men vi kommer längre och längre in i finkan för varje gång =)

Efter det åker handduken på och vi kan lasta på i lugn och ro, när hästen kommit in i transporten så har vi en hink med diverse godis som han får äta ur medan syrran stänger luckan. Då åker handduken av. =)
Vid avlastning gör vi samma sak: på med handduk, ger hästen godis ur hinken, knäpper loss bakom hästen och knäpper loss fram och förbereder avlastning. Sen åker luckan ner, handduken tas av, och hästen får äta lite till medan vi lugnt står kvar tills jag säger att vi ska gå av.

På det här sättet slipper både hästen och vi den stress som blir av lastningen. =) Folket på banan tittar lite konstigt på oss när vi lastar på, men det struntar vi i! =P

Någon gång kanske han bestämmer sig för att kliva på utan handduk, men det tar vi inte för givet. Och så länge det här funkar för oss så gör vi så. Allt för vår älskade häst!

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

Peppe
0

Blacky är egentligen inte svårlastad, men vi åkte så lite med honom ett tag så han började tramsa och backa ut hela tiden när han nästan var inne. på honom funkade det att ha en hingstkedja och även ett grimskaft som vanligt i grimman (så man hade 2 grimskaft). ledde honom bara i grimskaftet först så kedjan var helt slapp när vi gick på, men backade han så tog jag i kedjan. nu går han rakt in igen utan trams

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jen
0

alla sätt är bra utom de dåliga :)

Tin-Tin74
0

Man märker hur många olika sätt det finns att lasta en häst på. Jättebra tycker jag, eftersom det finns så många olika hästar! Ingen är ju den andra lik till 100%! Hoppas bara att den goda stämningen fortsätter så man kan fylla på sitt idé-förråd. Skrattande

Linnea
0

#40 och #41 förut när min travare var svårlastad ( ej rädd) så skulle jag iväg och träna varje vecka men hade ingen som kunde följa med, fick alltså lasta ensam. jag tog en longerlina och satte den runt frambommen och knäppte sen fast den i hästens grimma. så stälde jag honom så nära rampe jag kunde och la linan bakom rumpan, sen drog jag lite grann och de första gångerna höll han emot i ca5-15 sekunder, sen gick han in. efter 3-4 gånger så gick han in så fort han kände linan.

han var också en sån som kastar sig ut. han är lite mesig, så fort transporten står still så vill han ut. jag fällde ner lämmen och knäppte loss honom (och tog på grimskaft) så började han studsa och gnägga men jag brydde mig inte om det. det tog bara ca 5 sekunder så verkade han bli lite förvånad at inget hände så han blev stilla och tyst för ett ögonblick och då fällde jag ner bakbommen direkt. han lärde sig direkt och är alltidtyst och lugn i transporten nu (så länge den rör sig eller jag är där inne) blir han helt ensam kan han bli lite tramsig men det är sån han är.

Molla
0

Våra vuxna hästar är fd tävlingshästar så de lastar sig oftast själva.

Våra unghästar och föl som säljs lastar vi alltid såhär: Hästtransporten är helt tom inuti, inga bommar eller nåt. (Fram dörren ska inte kunna öppnas innifrån.) Transporten backas intill stalldörren, lämmen hamnar i stallgången och dörrarna till stallet stängs mot transporten.
Hur vi sen får på ungarna är olika, oftast har vi lite mat i en hink som muta och en person går bakom hästen för att mana på. Oftast räcker detta, hästen luktar på lämmen och får beröm när den kliver frammåt. Funkar det inte kan vi lyfta på dem, två tar tag i varandras händer bakom fölrumpan och den tredje visar vägen med grimskaftet.
Sen stängs luckan, fölis släpps och personen går ut.

Alex
0

#59 Så sant. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lennartsdotter
0

Det är himla roligt att läsa om alla olika sätt som fukar på olka hästar! Ellerhur?

Tin-Tin74
1

Verkligen! Hoppas nu "folk" inser att när det gäller hästar finns ingen gyllene regel. var och en är unik och att man måste vara flexibel i sin hantering.

alskadeida
0

En annan sak som man bör veta som jag nyligen lärt mig kring detta.

Om du har problem att lasta din häst så skall du göra följande.

Ta ett stadigt krepp i tyglarna eller grimskaftet som du leder in hästen med i transporten.

Sedan går du med stadiga steg in och visar att du bestämmer.

Om man står och pratar för mycket med hästen blir det lätt en

fel hantering.

Du ger signalen att det är farligt att gå in och att du skall bli mutat att gå in i något farligt.

Men går du stadigt in med bra tag så visar du att det är ok.

Förstår ni skilnaden?

Det är som att du ska ta en spruta, man säger att nu sticker det till.

Inte sitter man och mutar dig eller hur.

Samma sak gäller för hästarna.

Gå in inte muta.