Löshoppar?
Hur ska jag göra när jag vill löshoppa min 17åriga valack?
Hur löshoppar man? (:
Det vet jag tyvärr inte. Förra ägaren tävlade i dressyren med hnm

vad är det för typ av häst? avståndet kan vara en bra ide att ta reda på =)
det du behöver är
- inhägnad bana med bra underlag
- 2 hinder
- linor så du kan göra en "bana" åt hästen att springa i
hinder nr 1 ska bara vara en hjälp för hästen komma rätt och ska inte vara högt alls , hinder nr 2 är det du kan höja upp om du vill och allt funkar (helst en oxer). vanligtvis 1-2 galoppsprång mellan hindren. vet du inte avstånden kan du bara lägga bommarna på marken och låta hästen galoppera igenom för att kolla avståndet först och sen rätta till
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
När jag löshoppar min ponny så har jag benskydd och för det mesta träns. Brukar iaf ha två hinder som går längs långsidorna i vår padock. Själv har jag ett spö så att hon får lite bättre fart ;)
Okej :D
#3 Han är inte kraftig, ganska tunn modell tycker jag ;)

#5 jag tänkte mest om det var en ponny eller storhäst, ridhäst eller nån annan sorts kuse ;) haha
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#6 Jaha :P Ponny, ridhäst. D-ponny ^^
gå in på flyinge.se och hingstdelen. kolla där filmen med common sense. det finns en ikon i övre högra hörnet =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

Om det är första gången så som en här uppe skrev lägg bommarna på marken två hinder och det avståndet det ska vara och sen gå med den över några gånger efter det släpper man den på bommarna och fattar den kan man lägga upp främre hindret som vi brukar ha på kursen med sockerbitar ett litet kryss.Man kan vara tvungen hjälpa till med en longerpis och klatscha bakom hästen.
och går det bra så lägger man upp det bakre hindret som oftas brukar vara en oxer som står tätt med bakre bommen lite högre. Första gången bör man avsluta ganska tidigt och inte köra nån höjd på dem:)
Är iallafall som vi brukar göra :)
avstånden är ju så olika så kna tyvärr inte hjälpa dig med det. varmblodet jag sköter har vi 7,20 m mellan hindren vilket är väldigt stort det är ett galoppsrång för henne xD
Annars om du känner nån annan som har en häst som är van vid löshopning och är snäll så kan man släppa den en bit före och den släppa din efter så lär den sig av den andra:D
Mvh / josse