Grönt kort - lite hjälp ?
Hej ! Jag ska prata med min ridlärare om att ta grönt kort. Men vad måste man kunna egentligen för att ta grönt kort ? Jag vet ju med TR och så. Men vad mer ?

Du får ha med TR när du skriver på provet, så det är nog närmast omöjligt att misslyckas :)
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Det är jätteenkelt prov, men om du har tillgång till TR så kan du väl kika igenom det innan.
Har du tävlat innan? (:
Njaääe.. Jag har vart med på pay and jump och sånt :)

Känner du någon som tävlar? För då kanske du kan följa med ut på tävling och se hur det går till.
Saker du bör känna till är ju att du ska ha den röda flaggan till höger om hindret när du hoppar, vad barrering är, hur man leder en häst för hand etc. Kommer inte ihåg mycket av det provet jag gjorde tyvärr…
#4 Min bästis Emely tävlar med sin häst =) Hade tänkt börja efter sommarlovet isf.. Kanske, så det finns ju gott om tid =)
Oj ! Jag visste inte ens vad vissa sånna saker va :S Ska kolla upp det direkt :P
#4 Min bästis Emely tävlar med sin häst =) Hade tänkt börja efter sommarlovet isf.. Kanske, så det finns ju gott om tid =)
Oj ! Jag visste inte ens vad vissa sånna saker va :S Ska kolla upp det direkt :P
Någon annan som tagit grönt kort som gärna vill dela med sig av det ? :) Jag vill inte få fel på det och jag har läst ganska mkt om det men lixom.. Behöver man kunna mer ?

Läs igenom TR! Markera det du tycker är svårt, och det du inte förstår, och fråga någon om de sakerna innan du gör provet.
#8 Jag har dragit ut alla TR papprena.. Ska åka buss idag ganska långt så jag kan läsa på bussen :) men det är väll inte bara det som står i TR som man ska knna ?

Är det inte?
Jag vet inte =S Man ska ju kunnat annat än bara TR ..

Min förra stallchef delade glatt ut gröna kort till oss tjejer i stallet efter att ha ställt ett par frågor, så jag vet inte till hundra hur det egentligen ska gå till. Jag trodde dock att det bara var ett skriftligt/muntligt prov?
Hoppas att någon visare kan svara på det :)
Okej :)

Jag tog mitt grönt kort 2006, och då skulle vi ha TR med oss och sedan fick vi ett prov, som man kunde alla svaren på, eftersom dem stod i TR.. Dessutom behövde vi knappt titta i TR för det var bara sådana självklara frågor som man redan kan ;) Tog drygt 10 min att svara på provet..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#14 Okej.. visst är det det här TR .. http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_110/ImageVaultHandler.aspx .
För jag skrev ut allt och ska läsa :)

Jag fick hjälp med provet också, vi fick diskutera med varandra och den ansvarige hjälpte oss om vi körde fast helt.
#16 Okej, bra, det känns som om jag verkligen kommer köra fast. Hoppas det inte blir så då :)

#17 Tror jag inte du gör ;) Men som sagt, åka ut på en tävling och se hur det går till och fråga saker tror jag är det bästa.
#17 Okej :) Tack för hjälpen :)
när jag tog det behövde man bara kunna leda, lasta en häst och kunna slå upp svaren i TR:P
#20 Okej :)
Håller på att läsa TR förfullt.. Ganska mkt att komma ihåg.. x)
man behöver inte lära sig det innan, du ska bara veta hur du letar upp det i boken. du får frågor
Jag skrev ut alla papprena .. Visste inte att man kunde beställa den