Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1072 ggr
[LoveNasse]
0

Hackamore hjälp!

Hej, ska förmodligen börja rida en liten ponny som rids med hackamore. Jag vet ju själv så väl att när man jobbar hästen i form ska den höja ryggen och börja arbeta med bakbenen. Men det känns ändå som hästen inte går i form när den inte böjer på nacken. Kan inte ni ge lite tips hur man ska jobba den här hästen på rätt sätt och hur man gör för att ställa genom i hörnorna osv.

Det är nämligen det att jag får honom inte att gå ut i hörnorna som en häst som rids med vanligt bett. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra… =)

Alex
0

Styr inte hästen med händerna, utan styr hästen med sitsen och skänklarna. Samma sak med formen, den kommer alltid bakifrån. Rid med kroppen, driv fram hästen i arbete. Sen har jag inget speciellt tips för just hackamore, då jag knappt ridit på det. Men det kanske någon annan har. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[LoveNasse]
0

okej tack :)

SofiaOfSweden
0

Personligen gillar jag inte att rida på hack då jag anser att en häst ska kunna ridas på ett vanligt tränsbett. Red dock på det en period då ena hästen opererat bort en vargtand, inte mitt livs bästa period kan jag konstatera ;)

Dock är det individuellt, har sett vissa hästar som går jättebra på det och andra inte, så jag ska inte säga något i förväg. Jag red precis som vanligt, kanske lite mer med sätet och skänklar då det blir ett tryck på hästens nosrygg istället för i munnen. Tänkte inte mycket på det alls, hur jag red, frågade mig bara vart i h-vete stödet tagit vägen Oskyldig

Det är ju stödet på yttertygeln som får hästen att gå in bra i hörnen, så jag skulle rekommendera dig att vara mer stabil i ytter och samtidigt vrida huvudet utåt mot hästens yttre bakdel så att ytteraxeln dras bakåt och höfterna per automatik följer med åt "rätt" håll. Då kan du med hjälp av din vikt kan trycka ut hästen/spärra av hästen från att falla inåt.

[LoveNasse]
0

Okej, självklart hade jag önskat att hästens ridits med bett men som medryttare kan man ju in inte bestämma en sådan sak. Men tack för tipsen! :) Hur gör man vid tex en halt då? Det funkar väl inte med vanliga halvhalter som med vanligt bett? Ska man istället göra nått ljud elr liknade?