Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 10292 ggr
Thorsson
0

Hosta slem, Lord?

Det är så att Lord är snorig och hostar lite. Nu har det hänt för andra gången att det har legat slem utanför boxdörren på Lords box! Mamma lyssnade lite på lungorna, men det lät fint. Vi ringde vet. och de skulle komma! Dock så skulle de inte komma förens i slutet av månaden.. Suck*

Jag vet hur jobbigt det är att hosta, och det är ännu värre att hosta slem *urk* tänkte höra om jag kan göra något själv för att lindra Lords slemhosta. Det är inte alltid det kommer upp slem, men nu senast var det tjockt äckligt vitt slem.
Finns det något jag kan göra? Vet. kommer 25mars

gejsa
0

Så där hade Gobban med när han kom till mig för över 9 år sedan. Han var dammallergisk och vi var tvungna att sätta ut honom i logen (bättre luft där) och ge honom hösilage och allt annat uppblött. Längre utetider osv osv.

Hostar han när du rider med? Inget snor i näsan?

Haag
0

Millow, marikas förra ponny gjorde med så ett tag. Han va också överkänslig mot damm!

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Chestnut
0

Har en bronkithäst, ett riktigt elände. Nu tvivlar jag på att det är något allvarligt med lord men som skrivet det är ju inte trevligt att gå runt och hosta =(

Blöt upp ev hö och spannmål. Annars är hösilage det bästa. undvik halm, vattna spån och lång utevistelse. Sopa inte när hästen står inne! Det värsta man kan göra är att tillsätta olika örter och dyl före man vet vad hästen lider av.

Med vänliga hälsningar
Chess

SofiaOfSweden
0

Så länge inte slemmet blir gult eller grönt så är det inte så farligt, har jag fått för mig ska det tilläggas. Det bästa är att blöta allt hö, bara ge betfor eller dränk allt foder i massa vatten och låt hästen gå ute så mycket som möjligt om dagarna.

Annars kanske det är en "vanlig" vinterförkylning din häst åkt på?

Kimpa
0

Hade också en bronkit häst för många år sedan. Hon hostade upp slemproppar som var gula och nästan som riktigt segt tuggummi!

I det stall vi stod i då hade så dammigt dåligt hö, därav fick hon bronkiten, samt att alla tokskallar tog in sina leriga hästar i stallet ich piggade bort all lera så det bara knastrade i munnen pga allt lerdamm.

Hon fick flytta till ett annat stall där hon stod i utebox, vattnade höt, borstade ute och sopade aldrig med hästar inne.
Till en början fick hon medicin men blev efter lång tid helt bra.

FridaMariedahl
0

När min ponny hade slem hosta så fick jag superbra slämlösande att blanda i maten och han vart bra efter några dagar :)

Thorsson
0

#1. Han hostar när jag rider och är snorig (snor i näsan). Vi blöter hans mat, höet väger alltid 3kg mer när vi vattnat det. Han är ute länge, men vi funderar på kanske lösdrift. Vi vet inte.

#2. Vi vattnar maten redan, kanske ska göra hål i flaskan och försöka fukta det översta spånet lite när jag har mockat eller något? Han blev bättre när vi började blöta maten, men han hostar fortfarande och snorar.

#3. Hoppas inte det. :( Vi vattnar redan hö och mat, han får gå ute länge. Och jag sopar inte när hästarna är inne, kanske någon av de andra gör.. :s

#4. Vi blöter som sagt all mat han får, kanske ska testa att tillägga lite blöt betfor med? Hästen går ute länge, men ett tjockt vintertäcke på sig. Kanske bara är en förskylning, men vill vara på den säkra sidan, så kallade på vet.

#5. usch då, det låter otäckt!

#6. Vad bra, hoppas att de hjälper Lord med veterinären, så han slipper hostan! :)

gejsa
0

#7# Ja, jag tror att det är början till dammallergi isf om han hostar även när du rider. Och snor i näsan fick min med det blev grönare och tjockare ju mer tiden gick. Och hostan var riktigt otäck han tog i med hela huvudet och det lät hårt när han hostade.

Min fick slemlösande och allt möjligt i början. Men nu är han helt bra. Kan t o m stå i stallet igen.

Spån kan ju damma väldigt mycket så byt bort det om du kan.

mazze
0

Har en "hosthäst" som nu under hela vintern har varit fräschare än någonsin, har stått på halm och ätit torrt hö.

Du kan ju prova att köpa hem Bisolvon, har jag för mig är slemlösande, det rådet fick jag av min vet förra hösten när hon hostade slem en kort period, det hjälpte.

Repoort
0

Min förra häst fick slemhosta en vår och det gick bort med bisolvon

Peppe
0

Peppe gjorde likadant, också överkänslig mot damm och dessutom hö. är du 100% säker att ditt hö aldrig är det minsta dammigt? annars skulle jag börja blöta det

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

#8. ja, kanske det. Hoppas att det "bara" är det. Kan nog tyvärr inte byta bort spånet, men kan se om jag kan försöka vattna det lite?

#9. Hur ger jag honom det då? I maten, eller? :)

#10. Okey :)

#11. Det är dammigt, och jag blöter det. Blöter upp all hans mat! :)

mazze
0

#12 Jag gav det via munnen med en vanlig spruta 2ggr/dag

Thorsson
0

#13. Okey. :)

gotlandsruss
0

Jag tror att du ska udvika att rida han så länge han hostar och är snorig och vänta och se vad vet. säger

när min travare är snorig/hostig så undviker vi även att köra långsamt låter dom vila

kolla om han har feber?

Ledin
0

du ska inte ha halm,spon (gäller alla i stallet med) utan byta till torrvströ detta dammar inte. Sen att blöta hö det ska vara blötlagt helt allså genom blött då åker alla näring ur med, bästa är att man byter till ensilage. Detta är om det är dammallergi. Även bisolvon kan man ge till hästen det underlättar mycket då slemet luckras upp. Jag har 2 st som inte tål damm o på den ena har det blivit brokit av allergin eftersom förra fodervärden misskötte hygenen i stallet. Bra luft är A och O när det gäller dessa hästar då det kan bli helt bra bara men sköter allt. Nu tor jag inte det är så farligt med Lord men detta med hosta och slem låter inte så bra iaf.

Thorsson
0

#15. ska kolla febern imorgon, har dock glömt normaltempen, s: Vad ligger den på?

#16. Han äter inte ensilage, och går ner i vikt. Han gillar hö bättre. Tror dock inte att vi kan byta till torrvströ…

Ledin
0

hösilage det kanske han äter? Du har inte så att du kan ha han på lösdrift? Det är det bästa men kan göra med dessa hästar. Hur har ni det med luften ofta bommas alla fönster igen påvintern o dålig luft blir det i stallet, jag har öppna fönster i stallet alla sen en fläckt som går. Iår har jag haft lite otur o fick så kallt att vattnet frös, då stängde jag alla fönster utan de dom har i sina boxar. Ska höet vara helt dammfritt så måste man blötlägga det minst i 12tim innan de ska äta det, helts 24 tim blötläggning då blir det näringsfattigt men helt dammfritt. Har du pratat med vetrinären? Kolla upp vad du kan göra för att ha han så dammfritt som möjligt för jag vet inte vilket som är bäst spon eller halm? jag tror på halm är bättre men det är ju olika. Och detta med att han ska vila det bör du som sakt var ta upp med vetrinären för min sa ju bättre kondis o dom rör på sig ju bättre lungkapasetet får dom ger bisolvon+longerar vid hosta=slämmet luckras upp. Men ta detta med vetrinären :)

IdaS-A
0

Vet du om han tidigare är utredd för bronkit, kvickdrag eller liknande? Är han förkyld med feber?

Överkänslig för damm?

Bisolvon är slemlösande, kanske vore något?

Har du märkt av hosta, ansträngning vid andning, snor, slem tidigare?

Förhoppningsvis är det bara en förkylning, lycka till med honom

lavena
0

Hej, har en dammallergisk islänning som jag börjat få "bukt" med! Han äter bara hösilage samt musli. Har tagit bort ströet o låter honom vara ute så mycket som möjligt. Helst skulle han få stå på lösdrift men just nu har jag ingen tillgång till det. Vet att det går att få ordning på om man ändrar "rutinerna". Lycka till!

kram lavena

gejsa
0

#16# Visst kan man ha halm även om man har en dammallergisk häst. Ser man bara till att halmen är fräsch så fungerar det minst lika bra som torv. Och torv tycker jag dammar i hela stallet mer än halm. Jag bytte aldrig ut halmen åt min häst när han var som värst.

PimTheGreat
0

Pim hostade med slem när han hade sin hosta. Han fick både slemlösande och bronkvidgande av veterinären. Fabrol och ventipulmin hette de läkemedlen… sen blev han bra, men klarade inte damm och hostade lätt vid ansträngning. Kunde aldrig rida honom i ridhus ex

gejsa
0

#22# Nej, gobban kunde inte heller vara i ridhus när det var som värst. Men nu kan vi rida där igen.

Vill bara tala om att  hostar hästen så låt den hosta när ni rider så får den upp slemmet i lungorna.

SofiaOfSweden
0

Tycker att torv dammar mer än spån, beror ju på vad för spån du har. Köper du "riktigt" spånströ så dammar det inte, men köper du däremot sågspån som inte är behandlat innan det förpackas så dammar det ju mer. Detta är dock min uppfattning, däremot så kan den starka lukten kanske sticka mer?

J-Parnebo
0

Min ponny hostade mycket förra vintern, men har inget minne av  att det kom upp slem, men jag gav honom  hostmedicin och då blev han bra.

Peppe
0

på vilket sätt blöter du höet?

Beskrivningen låter som det Peppe hade och om höet är dammigt så pekar det ännu mer mot det. med andra ord måste du dränka allt hö, skaffa hösilage eller ev. lösdrift med fint hö.

På Peppe hjälpte inga mediciner så de fick gå ner med slang och kolla. sen dess har han levt på hösilage och har inte hostat. Förra julen testade jag att lägga in halm i boxen, han hostade direkt så fort han kom in så halm är inte att rekomendera om han är överkänslig mot hö. (sporerna). veterinären sa att allt övrigt damm inte påverkar om det är hö han är överkänslig mot. (sen kan han ju givetvis utveckla dammallergi också om han utsätts för mycket dam)

mazze
0

Jag måste bara tillägga att spånet på bal blir dammigt det med, så i år resonerade jag som så att halmen blev minst dammrisk. Det har fungerat super.
Ska man ha spån så anser jag att råspånet är mest lämpat åt en hosthäst, mer än spån på bal och torv.

Sen är ju frågan om denna häst som Thorsson har nu är allergisk el en tillfällig förkylning?

gotlandsruss
0

#17 tror den ska ligga mellan 36 och 37

SofiaOfSweden
0

Den är individuell, vanligast är runt 38 grader. Hästar har en något högre än människor.

Thorsson
0

#18. Hm, kanske. Får se om vi får tag på det och priset isådana fall! Vi funderar på stallbyte och får se vad vi får tag på förnågot. Vi har funderat på uteboxar? Bra luft är det i stallet iaf! :) Höet får vara i blöt i mellan 2-6timmar. beror på när jag kan komma till stallet. Men kanske kan be dom som släpper ut att kanske fixa höet och vattna på morgonen. Då blir det att det får ligga i blät iaf 10-14timmar. Tror nog att han mår bättre av att hållas igång. Men kanske bara ska ta lite promenader för att han ska få röra på sig lite, och kanske skrittas lite. De veterinärer vi ringer är inte så hjälpsamma så får ta det när dom kommer.

#19. Nej, har ingen aning om han är utredd för det. Ska kolla febern idag, då han verkade ha lämnat mycket av sin mat idag. De sa att han bara ville ut, men tempen ska jag ta imorgon om han så lämnar mat eller inte. Han hostar lätt vid damm. Ska kanske testa Bisolvon.
Han har hostat lite tidigare av året har jag för mig, och lite vid "klimat"byten. Men det låter inte ansträngt när han andas, han snorade lite innan, men det försvann kom nu tillbaka. Inget slem innan heller.

#26. Jag dränker det, jag ser till så att allt hö blir blött och "rör" om i påsen skakar om i den och vattnar. Så det är inte torrt efter att jag har vattnat det. Vi funderar på lösdrift, men är lite sådär. Får se vad vi hittar förnågot (letar stall)

#27. Han reagerar på damm, det gör han. Men han hostar väl som en annan som utsätts för dammig luft när man sopar(hästarna är inte inne nrä jag sopar stallet eller gör hö) eller gör höet.

#29. tack! :)

Thorsson
0

hur mycket ska jag ge av Bisolvon då, och vart kan jag köpa det?

Ledin
0

hmm jag tycker då inte att torrven jag har köpt dammat ett dugg, är torrven så olika=/ Sen halm visst ser man stor skillnad på halm o halm vissa dammar och är dåliga medans vissa är jätte fina. Klart jag väljer fin halm men nu har jag inte lyckas hitta denna fina halm, hört mig för lite men i år är det dåligt med bra halm tyvärr. Man kan även vattna halmen lite det gjorde jag förra året.

31 . Bisolvon det ska du höre med vetrinären om då får man det i pullverform, balandas i fodret. Prata med vetrinären imorrn du o be dom komma o kicka på hästen så får du lite mer info för det kanske inte är dammallergi? hoppas på det bästa :)

divansson
0

http://www.hippok9.nu/tips/slem.htm Där finns lite tips.

Själv så gav jag Chisan till min ponny nyligen då han hade slem i halsen, men nu är det bra igen, renar hela vägen så allt kommer upp.

Peppe
0

#30 den blötningen duger inte, du måste låta allt hö ligga i blöt 5-10 minuter (kortare = ej tillräckligt, längre = näringen börjar försvinna). helt dränkt i förslagsvis en balja

lisette
0

#34 hon skriver ju 3-4 timmar som minst. ?

Peppe
0

#35 jag läste bara den delen där hon hänvisar till mitt inlägg, och där tolkar jag det som att hon vattnar på höet när det ligger i en påse, "rör om" och blöter och har sig. det spelar ingen roll om hon duschar höet och sen låter det ligga så i 3-4 timmar (hon står ju knappast och duschar det i 3-4 timmar, väldigt slöseri med tid i så fall Flört), hon kan duscha nästan hur länge som helst, det duger ändå inte åt en hosthäst. man måste lägga allt hö i t ex en balja i 5- 10 min så allt damm hinner binda sig. tro mig, jag har testat, lat som man är ;)

lisette
0

#36 ah, så långt läste inte jag.. sorry! ;)

Thorsson
0

#32. Vi har såklart ringt och pratat med veterinären, de kunde dock inte komma som tidigast den 25mars och inte ett dugg tidigare…! usch, jobbigt att vänta så länge! :(

#33. tack :)

#34. Okey! :)

Mixie
0

Orkar inte läsa allt nu men min häst hostade slem förrut, hade ut veterinären och det var bara en vanlig förkylning, men har fått rådet tidigare att inte låta hästen vila helt så länge den är feberfri, lugna turer, tömkörning eller promenader har jag alltid fått rekommenderat så aatt hästen ska hålla igång "systemet" och hosta upp slemmet..

//Mickan

Jojaton
0

Usch, hoppas han blir bättre!

Johanna - Instagram

Thorsson
0

#39. Det jag tänkte med, så ska longera lite och skritta lite.

#40. Ja det hoppas jag med.

SofiaOfSweden
0

Har ni inga distriktsveterinärer som kan komma ut? Aldrig varit med om att en veterinär inte kan komma ut på en gång, här brukar de komma samma dag tom, nästa dag om det inte är jätteakut..

Thorsson
0

#42. inte vad jag vet…

Red Lord idag iaf, lugn och fin. Inget hostande!
Såg ingen slemboll utanför hans box idag heller.

Linnea
0

#43 har din häst blivit bra nu?

kan säga att kronisk bronkit/kvickdrag blir man aldrig av med. har hästen fått det så har den det hela livet. däremot kan dom bli symtomfria. min är symtomfri nu men hade satt honom på halm hade han nog blitt dålig igen. han står på torv/spån vilket dammar när man lägger in det men det försvinner sen. mankan ju ha dörrarna öppna när man stör. när han blev sjuk så fick han ventipulmin men den hjälpte aldrig helt så han fick kortison varje gång också (sammanlagt 21-23 dagars medicinering). på senare tid har han fått nostril vet i förebyggande syfte. har funkat super. när han är dålig och hostar slem kan man höra att det piper lite när han andas (och bukandas). man ska helst vara ganska snabb med medicinen eftersom lungblåorna förstörs efter ett tag, så det är konstigt att veterinären inte ville komma snabbare..

Skynda långsamt så går det fortare.

Thorsson
0

#44. Ja, han är bra nu! :) Det slutade när det blev torrare luft i stallet och vi vattnade all hans mat! :)

jen
0

min ena häst började hosta direkt när jag fick hem en rundbal som var dammig.

tyckte inte dammet var så farligt först, men efter andra skiktet så blev dammet värre…

så det var säkert mögel :(

bytte bal direkt och dränker höet ordentligt nu och efter 4 dagar var hostan borta.

I tidigare stallet så  fick jag alltid blöta höet pga hostan. Fast då var det nog mest stallmiljön som var värst med alla spån och halmboxar i stallet.

Nu står han på torv vilken har funkat bäst. Har även kunnat ha halm om jag haft tur och fått tag på fin halm.

Verkar ofta som att om en häst väl börjat vara känslig, så har den lättare att få tillbaka det.

Thorsson
0

#46. Då jag ev. tar in på internat så flyttar både jag och hästen så för hoppningsvis hamnar vi i ett fräscht stall, med bättre hö och foder. :)