Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 852 ggr
jumpingqueen
0

Värsta morgonen i mitt liv

Mamma och jag hade jour,  va upp e i stallet vid 6, ser då att min d-ponny inte kan andas. Jag ropar på mamma, som får panik. Hon hade glömt sin mobil, jag hade 2 kr kvar på min. Mamma ringde på pappa medans jag masserade hennes hals, hon bara stog och kippade efter luft. Pappa får tag på en veterinär som säger till oss att gå med henne försiktigt. Eftrer drygt 45 minuter dyker veterinären upp. Av ett under lever min d-ponny fortfarand, hur vet jag inte. Hon får nåt medel, men kanylen går sönder så drygt 1 dl blod sprutar ut ur halsen på henne. Sedan ska veterinären ner i halsen på henne med ett tjockt rör. Men hon kommer fel på nåt vis så min d-ponny blödde ur näsan och munnen konstant i en timma. Nästan 5 liter blod tappade hon. Hela stallet var blodigt, men hon kunde andas i alla fall… fyfaan mamma bara grät å veterinär sa "herregud herregud" vilket stöd jag hade va?

Efter 6 timmar skulle vi ut å gå med henne. Varje dag får hon av oss tre-dubbel dos lugnande, denna dag hade hon dessutom nästintill dött, fått massa lugnande av veterinären, dessutom har hon en senskada. Troro ni hon va lugn, NEJ. Helt psyko, som vanligt!

bilden borttagen.

Peppe
0

å fyy! vi har en d-ponny i stallet som satte en äppelskrutt i halsen och dom körde ner slang på henne oxå så det sprutade blod i hela stallet. sen har vi en travare i stallet oxå som sätter i halsen lite då och då så när vi ringer veterinären säger han bara "jaha, va det dax nu igen" typ

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

BTW, hur gick SMet?

jumpingqueen
0

#1 Hon hade foderstrupsförstoppning och jag har aldrig varit med om det. Skitäckligt:P

#2 Hm, blandat… första kvalet hade jag nerslag på c i trekombinationen. I andra kvalet gick det jättebra fram till sista linjen, två tvåkombinationer i rad, å där gick allting snett. På bara den linjen fick jag 31 fel, hade ett nerslag tidigare på banan oxå. Så jag kom till b-final:P där va jag tvåa, usch vad jag är besviken fortfarande

[Yoe-Yoe]
0

Åååå vad hemskt! Vilket under att hon klarade sig!

jumpingqueen
0

#4 Jaa, usch vad hemsk om hon inte hade det. Fast nu ska jag inte tänka så. Hon klarade sig, dessutom utan men. Vilken tur vi hade:D

bilden borttagen.

[Yoe-Yoe]
0

Ja det hade ni verkligen! Glad

gejsa
0

Vad fick hon då att äta på morgonen? Var det bara torr mat i krubban? Herregud man blir ju livrädd när sådant händer. Har hört att man får sånt om man äter snabbt. Vad sa veterinären att hästen fick det av?

NinaToy
0

min häst äter typ 1 dl betfor på en timme… :D

PimTheGreat
0

varför är bilderna borttagna? Inte lämpliga här? Hoppas din häst blir bättre jumpingqueen. Hade nog blivit helt knäppt hysterisk om detta hade hänt någon av hästarna i stallet

gejsa
0

Jag antar att bilderna är borttagna för det står copyright på alla hennes bilder. Det är ju förbjudet här.

jumpingqueen
0

Hon fick det för att hon åt höet för fort under natten. Vi har ju ingen koll på hur mkt hö de äter egentligen, eftersom de har fri tillgång… Torr mat får dom alltid, utom betforen…

Men idag mådde hon hur bra som hellst. Hon fick äta lite hö igår kväll ca 1 kg. men idag har fått mera och allting har gått braSkrattande

emsems
0

skönt att höra.

gejsa
0

Fick hon inga men efter detta då? Vet hästar som måste äta speciell mat efter foderstrupsförstoppning.

jumpingqueen
0

#13 Nej, ingenting, enligt veterinären. Jag har vakat över henne nästan hela natten å alllt så att hon inte skulle ha ont nånstans. Eller att det hände igen, första dygnet är kritiskt. Men hon är precis som vanligt…

gejsa
0

Ja, det var ju tur. Hoppas att hästen äter mer långsamt nu.

jumpingqueen
0

#15 Hon äter alltid väldigt långsamt och försiktig. Helt mysko är det att hon fick det.

steffy
0

fy vad hemsktGråter. hoppas  ponnyn blir bättre snart.

jumpingqueen
0

#17 Hon var som vanligt, redan 6 timmar efter händelsen…

steffy
0

tur Glad

jumpingqueen
0

#19 Ja, det är det minsta man kan säga, efter den pärsen…

steffy
0

Glad

Tigrou
0

Skönt att höra att det gick braGlad

Jag har varit med om många foderstrupsförstoppningar alla har slutat väl och ingen har haft ont av det senare. Jag ger inte Hippo på grund av detta för de flesta fall har varit med detta foder men det har även hänt med morötter och hö.

jumpingqueen
0

#22 Min häst har fri tillgång till hö och hösilage, får ca 2 dl kraftgrov om dagen+ tillskottsfoder. Vet du vad som kan ha orsakat det? Hon äter väldigt långsamt.

Tigrou
0

Jag vet ju inte säkert men skulle tippa på att hon fått för mycket hö på en gång i halsen så att det fastnade. Jag har sett det på hästar som också haft fri tillgång på grovfoder så det är vad jag gissar på.

Såg inte veterinären något när hon tittade eller skulle hon bara skölja? Måste säga att det sköttes mycket oproffsigt av vererinären.

jen
0

hästar som äter för fort och inte hinner utsöndra tillräckligt med saliv, kan få foderstrupsförstoppning av maten.

det man kan göra för att undvika det, är att alltid blöta maten ordentligt.

lusern och betfor som sväller ska ju alltid blötas. Men det vet ni ju säkert  redan Flört

jumpingqueen
0

#24 Hon äter ju alltid så långsamt… Veterinären vågade nite titta, konstigt va?

#25 Från och med nu blöter vi all mat, vill aldrig vara med om det igen!

gejsa
0

Vågade veterinären inte titta??? Ja, då skulle jag inte ens betala för den jouren när hon kom. Varför skulle hon inte våga titta?

jumpingqueen
0

#27 När hon skulle titta efter första gången började ju ponnyn att blöda, därför vågade hon inte igen…

Peppe
0

ska lusern alltid blötas? känner ingen som gett sin häst lusern och aldrig läst om det…

gejsa
0

#28# Men om hästen börjar blöda är det ju något fel. Då borde dom väl ha tittat? Vad sa hon/han att det var då?

gejsa
0

#29# Jo då, lusernpellets ska alltid blötas. Står på påsen också.

jumpingqueen
0

#30 Hon sa ingenting alls, nu efteråt börjar jag undra, men just då va jag bara glad att hon kunde andas normalt. Veterinären åkte innan Mumsa slutat blöda dessutom…

gejsa
0

Ja, jag säger då det. Anlita aldrig denna veterinär någon mer gång. Fy fasiken för sådana som inte kan sitt jobb.

jumpingqueen
0

#33 Ja de va helt hemskt. Tyvär är hon den ända jour-veterinären innom 5 mils radie. Men bara i nödvändigaste fall…