Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1392 ggr
LinLin
0

Jobba, men var?

Nu är jag fri att flytta vart jag vill. Skulle verkligen vilja jobba som hästskötare… Har ni tips på var jag ska söka??

CBA
0

Om du har utbildningen som krävs är det bara att skicka din CV och ansökan till alla större kliniker vi har i landet och hoppas på tur :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lorita
0

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

OOOOH där hade jag velat jobba… *avis*

1111
0

Vad för typ av hästsköatr-jobb hade du tänkt dig, eller är du öppen för allt? Utlandsjobb?

Jag har en del kontakter, framförallt nere i europa som oftast är i ständigt behov av mer hästskötare Oskyldig

Kontakter är oftast det bästa, eller annonser i hästtidningar, Ridsport brukar ta emot för utländska hästskötarjobb med bla..

Milli
0

#4 är det ok om jag hör av mig till dig när jag går ut gymnasiet? Flört har alltid velat jobba utomlands med hästar

MiaMaria
0

#4 Säger som Milli, är det ok att kontakta dig när jag ska ut på hästjobb? Jag har fast jobb nu men börjar bli rastlös, det är ju hästar jag vill jobba med, inte inom vården av människor.

LinLin
0

#4 Jag vet inte Förvånad Men det skulle ju vara rätt kul det också. Nackdelen är väl att jag måste ha mina två illrar med mig, de släpper jag inte.

Men överlag är jag öppen för det mesta… har inte riktigt bestämt än ^^

1111
0

#5,6 Visst :)

#7 Jag skulle tro att de flesta låter dig ta med illrarna om de inte tar alltför mkt plats. Man brukar få ha med sig egen häst på de flesta hästjobb ;) Och det är ju inte ovanligt med att häst människor har hund som de släpar med överallt heller ;)

Struten
0

#4 är de nån speciell utbildning man behöver ha för att jobba utomlands med hästar? funderar på att gå nå hästinriktning på gymnasie o de sku nog va kul o fa utomlans o jobbe efter:)

LinLin
0

#8 Ja det är sant, det om hundar, men folk tycks inte gilla illrar =/ Men du får gärna berätta vad du vet! Jag menar, jag har ju chansen nu Skrattande

Tigrou
0

Jag rekomenderar att åka utomland för att jobba, det är en jätte bra livserfarenhet. Själv var jag i Frankrike, skulle vara där i 6 månader men innan jag kom hem igen så hade det gåt 1 år och 7 månader.

1111
0

#9 Det beror ju på vad det är för jobb ;)

Mina hästskötare har noll hästutbildning. Den ena har bara gått ut gymnasiet (tror hon gick samhälle) och den andra tror jag är utbildad assistent (vilken bra koll jag har ;)). De har fått sina jobb för att de har rätt inställning och på erfarenhet, de flesta jag vet väljer sina hästskötare efter hur bra de är med hästar och vilken inställning de har till jobbet. Är ju ett mkt socialt arbete och man måste ha lite känsla med hästar om man ska komma någonstans, och ingedera kan man få på någon utbildning.

Ska du gå hästinriktning, gör det för att Du tycker det är kul :) 

#10 Vet inte hur mkt utrymme illrar behöver eller om de kan bo utomhus, men de flesta större anläggningar borde väll kunna klämma in dem någonstans, så åker du inte till en annan kontinent och jobbar borde det inte vara några problem, har iallafall svårt att tänka mig det. Vad vill du höra? Jag tycks ändå inte kunna utföra något vettigt arbete utan kommer sitta här ett tag till och hälla i mig mer kaffe i hopp om att vakna upp lite :P

LinLin
0

#12 Inte så jättemycket. Säg att man hyr ett rum åt sig själv, då räcker det bra åt dem också. Visst kan de bo ute, om de har päls så det räcker, men det har inte mina eftersom de alltid varit inne.

Du sa att du hade kontakter? Och jag är, så länge jag kan ha mina illrar med, öppen för det mesta..

1111
0

Som hästskötare brukar man nästan alltid få bo på anläggningen, är oftast inte särskilt flott alls, så det gäller att man är nöjd med arbetet och trivs med dem andra som jobbar där, är inte ovanligt att man bor tillsammans med de andra. Eftersom det är djur-jobb så är det nog ingen som pga allergi eller annat skulle stöta ut illrarna iallafall ;)

Om du vill hyra eget så tror jag att det skulle kunna vara ett minus hos en hel del arbetsgivare , eftersom de gärna vill hålla nere lönerna genom att betala med boendet & vill ha sina hästskötare nära… - Lite fult men sant.

Kan varna för att de flesta hästskötar-jobb är svarta, vilket man ska akta sig för om man inte har goda rekommentationer eller känner arbetsgivaren… Är lätt att bli utnyttjad och få knappt någon lön alls.

Svenska hästskötare är fö allmänt känt för att hålla bra standard och vara nograna :) 

-Ska lägga på minnet om jag hör någon som pratar om lediga platser eller behov efter hästskötare!