Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: hoppning
Läst 4058 ggr
HannaT
0

Någon som tävlar i hoppning?

Har vi någon här inne som tävlar i hoppning?

Berätta gärna lite om din tävlingshäst i så fall, och på vilken nivå du tävlar. :)

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Tin-Tin74
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyvärr inte just nu. Men min dotter ska börja nu i sommar. Hon ska göra sin debut på en "Pay n´Jump" Kristihimmelsfärds-helgen.

Hennes ponny är en 4-vägskorsning på ca 115 cm i manke. Han är 25 år men "still going strong". En perfekt läromästare då han tidigare har tävlat både hoppning och dressyr på regional nivå.

Han är en riktig släktklenod. Den första som red honom var jag (red in honom), först ut att tävla med honom var min kusins äldsta dotter, därefter mellan systern och sist den minsta syrran. När hela den syskon skaran växt ur honom flyttade han hem till oss och min son lärde sig att rida ochnu är det som sagt min dotter som har honom. Vi får se om min brors döttrar vill ta över nästa år…

HannaT
0

Låter jättekul :) Hoppas att det går bra för henne, och att hon får mersmak.

Själv har jag som mål att debutera lolakt i år. Just nu tävlar på bara på klubbnivå och hoppar clear rounder.

Min häst är, som ni kanske redan vet, ett svenskt halvblod på 14 år. E: Fonatan UE: Chapman. 158 hög. Världens underbaraste kille som är positiv till arbete, och han gillar verkligen att hoppa.

Tin-Tin74
0

#2 Säger det samma! Hoppas det kommer gå bra för dig är du debuterar lokalt!

Bara inte den gamle mannen slänger av henne så kommer hon troligen få "blodad tand" och vara otålig till nästa tävling…

Ahnna
0

Jag ska debutera lokalt med fullblodet i år, är tanken, och möjligen en 0.90-fälttävlan också. (Ska på fälttävlanskurs nästa helg, får se hur det går!)

Har sett ut ett par tävlingar i juni och juli i 0.80 m och 0.90 m, mest clear-rounder, som får bli en mjukstart. Går det bra så hoppas jag att vi kommer upp i 1.00 till hösten om vi hittar nån vettig tävling. Sen får vi se vad det finns tid och pengar till nästa år.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

scth
0

tävlar inte heller nu men har haft häst och tävlat flera år tillbaka, senast var en 5åring så blev mycket unghäst klasser :) tyvär sålde jag henne sommaren 2008 så efter det har det bara blivit lite smått med min systers häst, upp till 1m.                                                            Saknar tävlandet men blir svårt att hinna när jag flyttat till stan, jobbar, ska plugga i höst och dessutom inte har råd..

så får vänta tills jag har tid och råd med häst om några år

lycka till alla andra :)

Tin-Tin74
0

#5 Du kan ju alltid låna din systers häst då och då, så kommer du ju inte från tävlandet så mycket. ;0)

scth
0

#6 Precis gör det lite då och då , både rider och tävlar så det är ju skönt :) men inte löst licens för detta år så vi får se…

Tin-Tin74
0

#7. Du kan ju alltid rida klubbnivå iaf….

jsca
0

Mitt mål är också att komma ut på ngn Lokal tävling i år, ovh pay and ride.. Var en tävling nu den 3 maj som jag var sugen på, men känner att vi inte är redo tillsammans än, så :) Men thats my goal! :D och dit tänker jag komma :D

Tin-Tin74
0

#9 Vet om en Pay n´Jump i slutet av maj som vi ska åka på. Vet inte om den är offentlig eller bara för "utvalda"… Jag har bett en tjej kola upp det och får vem som komma så skriver jag en tråd om den så fort jag vet ngt!

Loa-bg
0

"Min" lilla Storm Dancer (D) går mest dressyr men tävlar även LC hoppning också just nu. Han är 10 år men bara hoppad i drygt ett år och har bara gått några hopptävlingar med blandade resultat.

Lite nervös av sig, vilket tyvärr hindrar honom från att prestera fullt ut. Jag tror det kommer släppa med tiden. Han har en otrolig hoppteknik, fantastiskt lydig och blir det man gör honom till.

Loa-bg
0

Lotus L är min nya hopphäst som tidigare gått 130 hoppning med bra resultat. Han är tio år och ska fungera som läromästare och målet är att komma upp och gå stadigt 130. "Lillefot" är bara 157 cm hög, men han har nog inte fattat det själv x) Det är en het liten sak som hoppar allt utan att blinka.

Loa-bg
0

#4 Åh, vad är det för fullblod du har? (:

Jenca
0

Jag tävlar i hoppning lite lätt med min fjording =) Hon är 5 år och vi har bara startat utbildningshoppningar än, men vi ska vara med på ett Km för fjordingar den 3/5  ;) Blir kanske min sista tävling med den hästen då jag växer ur henne :/

jsca
0

#10 - vart finns denna isåfall ? I Helsingborgsområdet ? :O hade varit perfekt i sånnafall :D

lisette
0

#12 han är ju så sjukt lik casanova!

Tin-Tin74
0

#15 Den är i Stall Bråtåkra, Bäckseda, utanför Vetlanda. Jag skriver en "egen" tråd om den.

Loa-bg
0

På söndag är det Pay'n'jump i Hässleholm, 30-90cm.

#16 Jag vet, de blev rädda när jag kom ner med honom på dressyren (: Läskigt är att han är ganska lik honom i beteendet också…

HannaT
0

Och det är clear round på storås ridklubb för den som bor i göteborg. 40 cm och uppåt. Själv är jag anmäld till 80 och 90!

HannaT
0

#12 Så snygg häst! :O

Tin-Tin74
0

Härligt med all info om var det finns enklare tävlingar! Kanske….. Hm…

HannaT
0

Kungsbacka håller clear rounder hela sommaren! Och gråbo ridklubb har nog en och annan. :)

Ahnna
0

#13 Ett sto e. Caerwent, 10 år gammal och ett riktigt lejon i terrängen. Glad I banhoppning överhoppar hon lite för mycket och får trångt i serierna och kombinationerna, så därför vill jag börja på låg höjd och jobba uppåt lite långsammare i höjderna än man brukar med "vanliga" hopphästar. Hon behöver lära sig att hoppa ekonomiskt och inte rusa så mycket mellan hindren innan vi kommer upp över 1.00 m.

www.stuteriprecious.se

Loa-bg
0

#20 Tack! Han är verkligen fruktansvärt snygg…

#23 Ja, fullblod brukar vara bra i terrängen. Bra inställning ;) Risken är att hon dundrar igenom ett hinder och blir rädd om man höjer för fort. Jag gillar fullblod skarpt (:

Luddesmatte
0

Japp, jag gör emellanåt men satsar mer kring fält och dressyr.

JoyBysen
0

Jag tävlar LC och snart LB med min D-ponny :) Han är född 1997 och är 143,5cm i manken. Innan har han haft samma ägare i hela sitt liv, och han har tävlats LA och tränat Medelsvår B med sin förra ryttare. Han är pigg och framåt och ÄLSKAR att hoppa, man kan komma hur dåligt som helst på ett hinder men han hoppar ändå! Jag har haft honom sen September 08 och vi har precis börjat dra ut på Lokala och Regionala tävlingar.

Han tjuvparning, men en lyckad sådan ;) Högbrunstiga Mamma Kickan (welsh mountain 123cm) rymde inte till Pappa Keyman (Engelskt Fullblod, minst 160cm, han är efter Eighty Eight Keys xx 821) och så…

Han döptes egentligen till Lapsus som är misstag eller något sånt på latin, men sen döpdes han om till Bysen :D <3

Ahnna
0

#24 Ja, precis. Hellre klättra långsamt i klasserna och ha med sig en självsäker häst än att höja för fort och stöta på patrull i onödan. Hon måste lära sig att tänka mellan hindren innan vi börjar höja över en meter.

www.stuteriprecious.se

J-Parnebo
0

Har bara "tävlat" en gång på min egna häst.
40 cm på en clear round. men hon är bara fem år, och jag har haft henne i fem månader och hon kunde inget när jag köpte henne. Vi övar lite på att inte vara osäker på bommar och sånt,

På bilden ligger hindret på 70-80 cm.

Tin-Tin74
0

Det ser ju jättebra ut! Och vad då "bara 40 cm"? Man måste ju börja någonstans, och det är som någon innan skrev att man ska klättra långsamt i klasserna. Jag tycker att du gör helt rätt som tävlar lägre än vad ni hoppar hemma. På så vis går det troligen bra och ert självförtroende ökar. Skrattande