Longering
Hej hopp!
Jag ska kanske longera min skötis Kamé (shettis, 10år) på söndag. Jag vet vilken utrustning och hur man gör, har provat nån/ett par gånger. Jag ska få hjälp;). Jag har också läst i böcker och tidningar. Har ni ändå något tips (eller knep :P) skulle jag bli glad! 

du ska longera max 10 varv sen ska du byta.

Hmm se till så att hästen inte vänder sig mot dig och börjar gå mot dig och fastnar i linorna, samt att linorna inte släpar i marken, longera inte för länge åt samma håll, longera på en stor volt… ja det var väll det. ;) jag longerade min häst idag och lät honom värma upp i ca 20 minuter i trav och galopp och sedan ha gummisnoddar.

#1 jag har hört 4 varv… men jag vet inte…
OK :) 10 elr 4..ok, ska fråga på då:P
Vi har longerat en del i skolan och där sa dom följade:
x Ca fem minuter/varv
x Stanna hästen ute på volten, gå sedan ut och hämta hästen och ta in den till din plats, där byter du sida på longerlinan etc.
x Snurra inte inan runt handen, lägg den omlott. Annars finns det risk att du fastnar om hästen drar iväg.
Hmm, nu står det stilla för tillfället, återkommer om jag kommer på nåt mer =P
Kom precis hem från stallet där vi idag longerade.. Vi var fyra personer på två hästar - en longerade och en satt på.. Sedan tillkommer det ju att vi fick den störts hästen (155+, stooooor islänning)..
Vi började med att skritta lite (nästan leda honom), några varv medan linan blev allt längre (jag släppte på den hela tiden), och till slut så gick han runt mig på en volt. Sedan i traven så räckte det med att jag sa "traaaaaava" så kom han fram i trav.. :) Sedan så saktade vi av till skritt och så sa jag åt honom att göra halt.. Det gick jättebra!! :) Lite läskigt sedan bara när jag skulle sitta på i traven, utan tyglar, utan stygbyglar.. ;)