"problem"
Ja blir så trött på de här nu…Jag har skrivit om min morfars Nordsvensk förut och vi har inte haft lite problem med henne…men vi börjar få ordning på henne nu! Hon blir 4 år i år och är bara tömkörd några ggr pga av att hon är en problemhäst som vi fått jobba mycket med så tömkörning och inridning har vi fått lagt åt sidan. Men nu då till mitt "problem" hästen är inte min så ja har egentligen inget och säga om saken men nu ligger de mellan att skicka iväg henne för inridning och inkörning elr bara inkörning(?) är inte riktigt säker elr så ska hon säljas och han ska köpa en ny "färdig" häst..och ja visst för morfar vore de nog enklast då han är 69år och är inte lika stakr och smidig som förr..men ja har fattat tycke om hästen och vill verkligen kämpa och lyckas med henne.., men ingen verkar bry sig
Jag vill inte att hon ska lämnas ivåg för nåt jag och mamma kan göra
men de är morfars val…
ville bara skriva av mig..
(vet inte om ja la den i rätt..men har skrivit allt annat om henne på problemhästar..flytta om de ligger fel!)

putt…

är det verkligen en "problemhäst" eller har hästen helt enkelt bara tagit över i ung ålder (vilket många ggr leder till respektlöshet osv)?
hon verkar så ung ännu..
medarbetare på djurskydd.ifokus

2# ja tror hon klassas som problemhäst men är inte säker…hon har ett så nervigt psyke och ja hon är ung och de är ju en grej…, Morfar har hon inte jätte mkt respekt för men ja tror på nåt sätt hon fattar att han är gammal och stel..men som sagt vi börjar få ordning på henne de går verkligen framåt så nu kanske hon inte klassas som problem häst längre..? anledningen till att morfar funderar på att lämna bort henne och få henne tämjd o så elr att sälja henne är för att han inte vill belasta oss…han är lite dumsnäll på de viset..

#3 då är det ju bara fråga om ni får anta utmaningen 

#4 joo de är ju han som avgör…ja vet att hon kan bli n jätte fin både kör och rid häst men hon kräver tid och arbete eftersom vi har haft så mkt problem med henne
hoppas han bara i så fall lämnar bort henne och inte säljer henne om han nu gör nåt av de vill säga..
Vore det inte enklast att berätta för din morfar att du tycker om att arbeta med hästen, och att om han lämnar bort henne för att avlasta dig så behöver han inte tänka så, utan snarare tvärt om, att du skulle bli ledsen om hon åkte.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

#6 Jag har agt de till honom att ja tkr om att arbeta med henne och vill gärna rida in henne själv nu när ja lärt mig hur hon fungerar mormor har oxå sagt till honom men han tar de bara som att ja vill va snäll att ja känner mig tvingad så tkr han ja har nog med två egna hästar som behöver sin del oxå men om de skulle vart ett problem så skulle ja inte kunnat greja så mkt med hans Molly som ja gör men han vill inte fatta 
#7 Har du sagt rakt ut hur du känner, och att du verkligen menar det? Försök visa honom i praktiken hur kul du tycker att det är, påpeka när hon gör framsteg och så vidare.
Om du inte lägger all vikt på att berätta hur kul du tycker att det är, utan visar honom istället så kanske han förstår.
Kanske att du borde fråga honom om du får köra/rida in henne? Så att det inte blir jag kan göra det, utan du frågar om du får göra det för honom.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

8# ja förstår hur du menar, men grejen är den att jag har sagt att ja vill rida in henne när ja fått ordning på henne helt så hon går att hantera "normalt" och han sitter/står alltid och tittar på när ja grejar och hanterar henne och han säger själv att de ser jätte bra ut och att ja är så duktig som fått såpass ordning på henne så säger ja "snart kan vi börja så smått att vänja henne vid sadel
va kul ja längtar!" han vet att ja vill rida in henne men han är rädd om mig för även om hon kan va sagolik ibland kan hon va rena helvetet andra gånger men ja börjar lära mig hur ja ska läsa av henne dirket (ganska svårt på henne då hon är som en aborre nästan jämt) han vet att ja vill men vill inte att jag elr nån annan skadar oss..

Jag red in min första häst när ja va 11år så rida in häst har ja gjort men de han är mest inne på är till nån som kör in henne

#10 tyvärr arbetar dom som jobbar med inridning ofta enligt löpandebandsprincipen, snabbt ska det går kunden betalar ju per dag och det måste ju generera vinst varje timme.
Jackiejohn, jag har en regel i mitt liv och det är att jag inte vill sitta på hemmet när jag blir gammal och ångra något jag inte gjort. Förklar för honom att detta är något som du vill ha klarat av och fått slutföra, något som är viktigt för ditt fortsatta liv att kunna bära med dig. Misslyckas du, då har du försökt men om du aldrig ens fått försöka då kommer du alltid att få leva med att du inte fick försöka slutföra vad du startat. Har du möjlighet att få hjälp av någon som har mycket erfarenhet av inridning och "problem" hästar, så skulle det ju vara perfekt för er.

12# Jag förstår hur du menar och de känns "dumt" att lämna ivägen när ja arbetat upp henne såpass mycket…
men ja vet ju inte om jag klarar de men ja vill iallafall försöka + att ja vet att hon blir sitt gammla jag om de kommer nya människor och styr och ställer med henne i och med att hon är så nervig och aa men ja ser potetialen i henne och vill så gärna få henne trygg i sig själv och att hon kan lita på människor utan att gå i försvar varje gång hon möter en ny! Jag ska prata med honom igen så får ja hoppas på de bästa! Mamma har ridit in alla morfars hästar och en va liknande molly men hon blev knäpp till slut och enda lösningen var avlivning tyvärr.., Och även om ja inte lyckas så har ja fått en erfaraenhet och kan göra bättre ifrån mig nästa gång, Morfar är bara så rädd om mig han vet hur hon är och vågar nog inte riktigt låta mig ria in henne…men ja ska prata med honom igen 
vi har en häst i stallet som är två och hade liknande problem, det enda med henne var att hon hade ALLDELES för mkt energi trots för lite mat :S weird, men jaja hon är fjording och nu när de börjat köra henne och mata lite mer är hon hur go som helst =) ge henne tid bara =)

Joo energi har hon massor av =) förlite mat får hon knappast hehe tid ska hon få om de så ska ta 5 år! hon kommer bli en go häst bara man får henne trygg i sig själv och inte ta allt som ett hot och försöka lindra hennes psyke
kallblod har ju en tendens att vara lite efter i utvecklingen jämfört med halv/varmblodiga hästar, så ge henen tid bara och sysselsätt henne med andra saker =) som tömkörning, löshoppning etc

Vi har tömkört henne bara att de krävs två män för att fixa de…morfar fixar de inte själv men vill så gärna så får pappa gå bredvid med en annan töm..
#9 *haha* hur är en häst när den är som en aborre?
Lycka till och stå på dig! =)

18# haha sprallig som tusan och håller på att konstra sig hela tiden xD tack ska försöka övertyga honom!