Hur få vit svans vit?
Ja, hur får ni de tänkta vita svansarna vita?
Jag har tvättat min hästs svans tre gånger med Yes diskmedel och den är fortfarande pissgul och ful
Funkar skimmelshampoo och är det värt pengarna för som jag har förstått så är de ganska så dyrt.. kanske finns andra huskurer som funkar lika bra?

Testa grönsåpa de brukar fungera tycker jag, dock kanske de beror på hur smutsig och ingrodd skiten är. I många fall kan skiten vara så ingrodd så de inte går att göra något åt, de sitter fast. Skimmelschampo har ju en blekande effekt så de kan vara värt att pröva, dock inte testat själv. Men köpt inte de billigaste, de brukar i regel sällan fungera
Annars brukar man ju använda potatismjöl, iaf i pälsen, man gnuggar in de, oxå värt att testa.
Ena i stallet där jag red förut användte citron helt änkelt.. köpte typ citronkonsentrat och blandade ut lite med ättika, dynkade svansen i det och lät värka typ 5 minuter, champonerade med yes, dynkade svans i det och lät värka och ny yes igjen
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag har provat med potatismjöl i päls, och det funkar jättebra
Men om man kna ta både citron och såpa kan man kanske prova med citronsåpa? Jag har ingen aning, och kan inte prova själv då jag har en fux och en bruning här hemma 

Jodopax är bra! Blanda ut det i vatten och gnid in, låt verka en stund och skölj ur. Jättebra!! Ta dock inte för mkt jodopax, då riskerar du gul/orange svans istället
vilka bra tips :) jag tror på Rita har bra tips där ^^ vill bara säga att jag har skött en liten shettis vit o hon lyfte knapt på svansen gissa om det var trevligt vid brunst :S Men Yes diskmedel körde jag med så å det e måååååånga årsen, vart så där itne vitt iaf.
Jag kör med Sunsilk schampo. Men alltså är det ett sto med en pissgul svans går detta nte tvätta bort. Amoniaken i kisset har färgat svansen. Tyvärr.

#4 Funkar verkligen Jodopax? De känns som om allt som jod kommer i kontakt med blir gult?
Jag hade testat citron. Det är ju en naturlig funktion som bleker. (tänker på när man var yngre och tog citron i håret på sommaren och sola för att få ljusare hår, de fungerade)
Sen har jag en kompis som testade "silverschampo" som hon köpt till sitt eget hår för att ta bort gula nyanser i hennes blonda hår. Det fungerade jättebra men det är hyfsat dyrt. Men man gör precis som på människor. Massera in de lila schampoot och låt verka, dock inte för länge, typ 2 min annars finns risken att svansen blir en aning blålila
Lycka till!
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
#7 Det skulle jag INTE rekomendera. Man kan framkalla allergisk reaktion hos hästen med humanpreparat som bleker och färgar. Detta kan framkalla exem hos hästen

Men om man bara använder schampoot i taglet så det inte kommer i kontakt med huden. I min hästs fall så gäller det bara svansen då han fortfarande är grå uppe vid svansroten. Jag har sårt för att tro att det skulle vara några problem.

# 8 jag har också tänkt på den aspekten men jag tror inte att det ska vara farligt. Det kommer ju inte i kontakt med huden på hästen. Det är ju oftast "topparna" som blir gula. Sen är det som med ALLA preparat, man måste skölja NOGA och länge.
Men jag hade provat med Citron.
// Marielle
Hur lätt är det att tvätta en svans utan att få vatten på benen?
Jo Citron användes ju sedan långt tilbaks för att bleka.
så värd att forsöka och garanterat billigare och mindre skadligt enn konstgjorda kemikalier i "blekande shampoo" o så.. :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#11 Vill man så går de nog
Jag har ju inte själv testat och jag vet inte hur hon gjorde men svansen blev VIT och hästen lever ännu utan varken eksem eller har utveklat allergi. Sen tror jag väl inte att de kan vara nyttigt att göra något sådant ofta men om det är riktigt illa så kan man kanske göra de en gång för att få bort de värsta…
Tur att man har svarta svansar:)
// Marielle
#13 är lite allergisk mot sånt då det inte heller är miljövänliga saker. vid en tvätt så häller man ju bara ut vattnet på marken sen. Visst får säkert inte alla exem av det men jag tror det kan utlösa exem om hästen har den genen. Lika väl som att man utsätter en häst med en allergigen för knott så får den det, utsätts den inte är den frisk.
På shetland är det förbjudet att använda onaturliga produkter. Gäller väl främst färg men antar att blekning ingår där också.
Det GÅR att få dom rena med lite hjälp… behövs inget hycsh hysch. Ok detta är en hingst men ändå…

Vilken härlig bild! Snacka om vit päls!
// Marielle
#15 Inte i dagsläge kan jag tala om *S*

Med risk för att bli halshuggen, tror ni klorin skulle funkat? Nu menar jag bara i taglet och det kommer inte komma i kontakt med huden.
#17 Kanske. Det är nog inte det sämsta att ha på en häst. Jag har precis köpt det faktiskt, åt en hov. En hov med bärrandsröta. Men förvisso sa hovis att man ska försöka komma i kontakt med så lite hud som möjligt. Ska du prova klorin så späd det ganska mkt först och se.

Hmm… #18 nu vet ja inte riktigt, du reagera på att jag skrev silverschampo men du tycker inte att de är fel att använda klorin? De är väl ändå riktigt lurigt att använda mot huden? Man ska ju själv ha handskar på sig när man arbetar med Klorin…
// Marielle
#19 på hoven har hovis sagt klorin och hellre det än ingen hov kvar… men jag själv skulle aldrig ta det i svansen men vill nån annan göra det får man ju se till att dom spär det ordentligt…

#20 ok.. Hoven förstår jag definitivt! Jag har själv häst med problem med hålväggar så jag har testat de mesta :)
Men svansen… nej tack inget klorin i den om jag får bestämma
// Marielle
#21 Mina får vara lite "kissiga", jag bryr mej inte så mkt.
Min hovis verkade upp hela väggen och sen la han kopparbandage i tre dagar. Nu ska jag bada hoven i klorin varannan dag. Vad har du fått för råd?
men om man har en hink fördigblandad :) är man dessutom 2 en håller hinken o en gnuggar in svansen ska det väl inte vara några problem, nu hejjar jag inte för att man ska bleka svansen lr så men cirton o lite annat naturligt är väl ok. Skillnaden på en hings o sto är rätt stor :D jag tänker på den lilla jag skötte när jag var mindre var vit men inte svansen sen hennes "pojkvän" var ju fux med vit man o svans han var alltid vit o fin. Dom kissar ju inte där bak hingstar/val ;) o brunst sitter inte i deras svans heller.
#23 Visst kan det gå men frågan är hur lätt det är att verkligen få bort allt och när man hänger ner svansen igen slänger den mot benen. Sen brukar man ju vilja tvätta högt upp också.
Skulle nog hellre prova citron eller nåt sånt.
Pålle på bilden fick inte sin svans ren men jag tycker inte det gjorde nåt…

#22 jag har svart svans.. himla praktiskt:)
Jag PM.ar om hålväggen.. haha de är en lång historia :)
#23 nja jag hade inte tagit klorin ändå.
// Marielle
#25 jag har svarta svansar också… inte lika spännande då man ska på utställning *S*
Jag använder Grönsåpa till svansen, funkar hur bra som helst :) Faktiskt bättre än skimmelschampo i svansen.
Jag är så vågad att jag tror att om gamal damer inte tappar håret av silverschampo så gör nog inte hästar det heller.
Jag har använt mycket silverschampo både på mig själv vid misslyckad blekning samt på damer som fått gult i sitt vit/grå hår..
Hade absolut testat silverschampo före klorin.. alla dagar!
Tror att klorin är skadligare för miljön än silverschampo också.

jag har provat silverschampoo o de blev bättre men svansen är fortfarande gul. Finns det inga andra medel som man kan använda?
Vissa i mitt stall använder tvättmedel, OBSERVERA bara i taglet. Det funkar, hästarna lever än och har klarat sig utan eksem och liknande. Har dock inte testat själv.

jag använder skimmel schampoo, när det är som värst. Fast brukar inte bry mig så mycket om det, då hans svans har mörka skiftningar i sig.
hmm. intressant tråd.
Jag har ju tänkt att tvätte nykomlingens svans då den är helt ingrodd med smuts.
ska vara vit, men är brun-gul 
ska bli spännande att se om det funkar med citron.
annars brukar jag använda yes….

dom som har arbetshästar brukar gnida in potatismjöl på strumpor m.m. detta gör dom helt vita. används även på hundar vid utställning.
Skynda långsamt så går det fortare.
Kan säga att jodopax inte fungerar! Jag testade det dagen innan tävling och på morgonen när jag kom till stallet var svansen pissgul :O
#34 Oj, vilken miss! Men lite kul såhär i efterhand kanske! =D

Storms svans blir kritvit av grön såpa i alla fall (:

#34 Man måste dosera rätt se´ru :P