Låta unghästar leka?
Jag har hört att det är väldigt viktigt för föl och unghästar att få vara tillsammans med jämnåriga för att få leka och därav bygga upp sig både psykiskt och fysiskt.
Men hur länga skall gå gå tillsammans? Är det endast under fölperioden, eller ska man låta dom gå tillsammans md jämnåriga i flera år? Jag förstår ju att det bara är bra ju längre dom går tillsammans, desto bättre, men då jag endast har lekkamrat till min kommande fölis under sommaren, börjar frågor snurra kring detta! :)
Tacksam för svar.
/visste inte i vilken kat. jag skulle stoppa denna tråd i, så ni får ursäkta om jag lagt den fel! 

En riktig blandad flock är viktigaset uppfostran för en ung häst.
Vilt lever hästar med en hingst och ett eller flera ston och dess föl. så om det är en hingst (får bli en vallack i våra hagar) låt säga 2-3 ston och deras föl tills dom är tre fyra år. det blir 2-3 kompisar i varje årskull.
Sen försvinner hingstarna vi tre till hingstflockar och sto fölen tas upp i nya flockar, med jämnåriga till dom kämpar till sig sina egna ston sina egna ston.
En eller två jämnåriga det är det optimala och några äldre individer som kan uppfostra

Ja jag håller med Lorita.
Har varit med om att föl/unghästar är runt 2-3 stycken och så har dom ett äldre sto, och så går dom tillsammans med varandra tills dom blir runt 4 år.
Då blir det mycket lek men ändå "häst" av dom =)

Har én stor flock där det går föl, 1 åringar, 2 åringar osv. ända upp till 24 års ålder. Fungerar väldigt bra, de får leka och blir uppfostrade. Tycker precis som Lorita.
Min erfarenhet är att det är långt mer viktigt för hingstungar än för ston att ha lekkamrater medan de växer upp. Det är väl samma inom alla arter antar jag, småpojkar leker mycket tuffare lekar…
Vi har 2 hingstar på 3 och 4 år som går tillsammans, de leker väldigt mycket. Innan så var dom 3 hingstar på då 2,3 och 4 år som gick tillsammans. Funkade supebra de lekte och busade tillsammans. Ungston behöver jämnåriga även de i hagen. Äldre hästar kan nog åldern vara mer utspridd på

#5 dom behöver en (minst) barnvakt, som uppfostrar och lär dom samspelet mellan hästar. Att inte ha en vuxen häst i hagen är som att skicka sitt barn till dagis utan fröknar.
så när räknas dom som tillräckligt "skolmogna" för att klara sig utan en äldre "uppfostrare" då?
Mina 2 hingstar är 1 och 2 år, dom leker mycket och trivs mycket bra med varandra. 2-åringen uppfostrar den lille killen. Men en 2-åring kanske inte är tillräckligt mogen för att uppfostra en yngre?
Jag har inngen annan möjlighet att ha mina unga pojkar. De enda vuxna i stallet är ston och det hjälper ju inte mig.
Till sommaren blir det hingstbete iallafall. 3 månader med hingsflock i varierande åldrar.
Jag har två unghingstar på 2 och 3 år. Det är väldigt mycket lek med mycket tuffa tag. Står ofta på knä och "fightas". De skulle inte ha ont av någon som håller lite ordning på dom.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

tränade en 2åreshingst förra året. han var äldst i hagen på 5 hästar. kan säga att han va jobbig. han ansåg att ingen skulle säga till honom vad han skulle göra.. dom ska gärna ha nån äldre tills dom är iaf 4 år. min hignst är 5 och går med min valack (som är 8), det funkar bra. först nu verkar det som om hingsten börjar ta över ledarskapet.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag tror att en blandad flock är det bästa för hästen. Och naturligst! Finns ju inga vilda fockar med enbart 2-åringar…
Om du märker att ditt föl inte får tillräklig stimulans i leken sedan när den inte har någon jämngammal i hagen kan du själv kompensera det.
Jag hade en gång ett enda föl som gick ihop med sin mamma (som inte brydde sig direkt om fölet gav di men inte mycket mer) och ett gammalt ponny sto runt 25 år.
Vad jag gjorde var att jag skaffade en fotboll och började själv leka med fölet. Hon blev riktigt duktig fotbollspelare… Hade säkert passat i laget om hon bara hade lärt sig åt vilket håll hon skulle sparka bollen
. Även jag tränade upp mitt bollsinne… enda gången jag frivilligt spelat fotboll…
Vi kunde faktiskt ta en "match" då och då även när hon blivit vuxen
Självklart är det absolut inte något som fullt ut ersätter en jämnårig kompis!!! Men eftersom situationen var som den var då så försökte vi lösa den på bästa sätt och det blev så här.
leker valackåringar lika häftigt som hingståringar?
Bellman är 3 år och valack, går enbart med sin mamma som är 24 på lösdrift… Vet inte hur det påverkar honom att inte gå med flera hästar i blandad ålder.
Pysen, som nu är 6, började jag sköta när han var 3. Han har ju varit vanvårdad som ung. vi vet inget direkt om honom eftersom SHV inte lämnar ut info. Vet att dem hämta honom när han var typ 1 elr nått. då tror jag han fick stå med någon gammal shettis, sen som 2 kom han dit han står nu. det gick en 5 åring där då och sen var det äldre hästar. genom åren har det kommit någon unghäst och gått igen, så han har aldrig fått den grundläggande uppfostringen. Hästarna som var i det stall han står nu när han kom hade fullt sjå att jaga bort honom osv för han fattade (läs; fattar) inte när han skulle sluta. samma är det fortfarande lite grann. han förstår inte riktigt när de andra vill att han ska sluta bita och leka osv, även fast det gått in lite längre i huvvet. vi vet ju inte hur länge han stod med sin mamma eller nått, så det är ju svårt att säga hur han haft det. uppfostringen från mamman i början är ju också viktig.