Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1608 ggr
ladysurprise
0

hjorthals.

jag är medryttare på en nordsvensk som hra fåt hjorthals.. Undrar nu hur man får bort de, hon är 2år och tömmkörs fortfarande.

[Teddy]
0

Hjorthals på en nordsvensk låter konstigt…. har du bild?

AnnaLundin
0

om det är en "äkta" hjorthals så är det inget man kan "få bort". Däremot kan man få hästen att arbeta rätt så att de negativa sidorna av hjorthalsen minimeras.

Det är inte bara så att hästen har en TUNN hals just nu? Den är ju ganska ung ännu!

I övrigt - medryttare på en 2-åring?? Rider ni på den?

Marija
0

Hur ser en hjorthals ut?

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

[Teddy]
0

#2 Kom igen Anna! Visa en hjorthals ur ditt fotoarkiv!

Hannapanna
0

#2 Vad säger man annars? Jag tror inte dom rider på den, men brukar man uttrycka sig att vara "medtömkörare"? Nä man säger nog medryttare i vilket fall..

gejsa
0

#5# Skötare kanske?

AnnaLundin
0

#4 - just hjorthals har jag ingen bra bild på, men jag får väl leta lite på webben dårå… Cool

AnnaLundin
0

Var rätt lätt att hitta den här bilden 

Hjorthalsen är lite S-formad, enklast beskriven. Jämför med en riktig hjort… (t.ex denna)

Tillägger - hjorthals är inget en häst "får" helt plötsligt, utan de föds med sådan form på halsen.

Marija
0

#8 Okej, då är jag med!

Har hört uttrycket förr.

joooossan
0

#8 Där gjorde du mig klokare! Tack! :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Magster
0

Bör man inte vänta åtminstone ett år till innan man börjar bygga upp hästarna på riktigt och oroar sig för deras muskeluppbyggnad?

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

AnnaLundin
0

#11 - man behöver inte "bygga upp" hästarna förrän de börjar arbetas, däremot bör man fodra hästen tillräckligt bra för att ge dem en bra muskelmassa att bygga vdiare på. Muskelvolym får de nämligen genom rätt utfodring.

lennartsdotter
0

#8-Trodde hästar fick hjorthals av att springa med huvudet högt…

Marija
0

#13 Då får dom ofta underhals!

lennartsdotter
0

#Kanske har personen som lärde mej det blandatihop de…

AnnaLundin
0

#15 - sannolikt är det så…

Hjorthalsen är en exteriör detalj som de föds med.

En häst som inte sätter muskler på halsens ovansida och som dessutom springer med huvudet högt kan kanske ibland få något som liknar en hjorthals, men det är inte samma sak.

ladysurprise
0

Men hon har liksom blivit tjock på undersidan hav halsen..

Nä vi har inte ridit på henne än..

AnnaLundin
0

#17 - tjock på undersidan av halsen är inte nödvändigtvis detsamma som hjorthals, det beror på hur det ser ut i övrigt.

Foton??

ladysurprise
0

#18 har ingen kamra.

Linnea
0

underhals kallas ibland för hjorthals. det är bra att bygga upp unghästarna från tidig ålder (försiktigt) då det tar lång tid för skelettet at stärkas. då får man en häst som håller länge. träning ska vara långsam, man ska inte ställa stora krav hastigt.

Skynda långsamt så går det fortare.