Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2369 ggr
Invisible
0

Utstickande saker?

Mitt sto har några utstickande saker ovanför karleden/kotorna bak, men jag kan även känna något fram.

Det är lite svårt att förklara vad det ser ut som, men  ca 1-2 cm långa utstickande, ljusa (möjligen grivita el. hudfärgade) saker. Jag har hört att det kan ha att göra med överflödig energi att göra ? Ska man ta bort dessa eller låta vara kvar?

Zaphix
0

Är det som vårtor, sårskorpor eller hud..?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Alex
0

Det är inte bara den extra tån då? Hästar har en sån nämligen, kan väl förklaras ungefär som en väldigt liten kastanj som sitter mitt på kotorna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

joooossan
0

Fick samma tanke som #2

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Thorsson
0

Fick samma tanke som #2, blev själv fövånad när jag hittade den på min förra foderhäst, hade inte hittat den på någon annan häst innan.

Maliiin
0

Tror oxå det är som ovanstående har skrivit=)

Stallmima
0

#0 Ta gärna en bild och visa, det kan mycket väl vara den extra tån.

Marrsson
0

Klart att de är den extra tånSkrattande men jag förstår din oro… hade jag inte vetat vad de va så hade jag säkert ringt veterinären och vart jätte rolig..Glad Man är ALDRIG fullärd!

//Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Lina
0

Kan man klippa av den? min häst har en ganska lång och den kommer synas när jag klipper hovskägget på honom. Katastrof Förvånad

Marrsson
0

Låt bli att klippa hovskägget så kort dåFlört nä ja skojja bara, jag har aldrig reflekterat över om man kan klippa dem. Men det borde en hovslagare kunna klippa. Det är trots allt, om jag inte minns helt fel, en horn utväxt. Alltså samma som hoven.

//Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

AnnaLundin
0

Det du har hittat kallas för sporre och den saknar helt blodkärl och nerver, så ja det går bra att kapa av dem en bit. Gör det själv med en vass tång eller be hovslagaren nästan gång h*n är på besök.

Och faktum är att man inte är säker på att det är en "extra tå". Kastanjerna tror man väl ganska säkert att det är gamla tummar, men det finns ingen lika tydlig indikation på att sporren är en rest från hästens femtåiga era. (pek- och ringfingrarna har ju blivit griffelben)

Invisible
0

Okej, tack så mycket för alla svar! :)

jackiejohn
0

Mitt sto har likadant på alla fyra ben inget ja bryr mig om dom syns inte heller for de lilla hovskägg hon har täcker dom =)

Invisible
0

Jag fick höra från någon att det är överbliven energi eller något liknande. Tydligen vanligt hos nordvsvenskar/kallblodiga tr.

Men om detta stämmer vet jag inte.. Obestämd

corallen
0

Som #10 skriver är det säkert bara sporren du tänker på.

Invisible
0

#14 Jo, jag tänkte på det först, men sedan hade tydligen hovslagaren sagt att det var någon slags överbliven energi. Kan komma från för mkt kraftfoder eller så. Informationen kan ha blivit något inkorrekt då jag hörde detta från an annan person.

Birke
0

Alla mina hästar har dom där. En strax ovanför knäna och en i karleden. Från början hade hästarna 5 åtr. Tre blev hovar och domandra två bara överblivna. Dom där kan du dra bort försiktigt då dom inte har ngn känsel i dom.