Klippa / inte klippa?
Ska jag klippa min häst eller inte? Mina tidigare hästar har jag klippt täckesklippning på(förutom en gång,helklippning). Vad finns det för för/nackdelar med att klippa och inte. Hur gör ni?
Vi klipper aldrig islänningarna.. :) De får gå omkring i sin vinterskrud när den tiden kommer.. ;)
okej:) jag har en arab. han börjar få väldigt tjock pläs nu:P
Hehe.. Okej.. :) Men sedan så tror jag också att klippningen beror mycket på hur mycket du rider/vad du rider/om du tävlar m.m. Våra islänningar går mer "vanliga" ridpass och tävlas inte under vintrarna.. :)
okej. har itne haft min häst så länge, så det blir ju inte något speciellt tävlande. kanske någon liten klubb-hoppning, för westertävlingarna är ju under sommaren. annars rider jag nu på vintern 4-5 ggr/vecka, normala pass. mest uteridning (skogen osv.).funderar på att klippa halsen och lite av magen o så bara. kanske vore ngt? :)

det är svårt, både för och nackdelar med allt. Fördelen är väl att de inte svettas lika mycket under ridpassen. Nackdel (tycker jag) är att man måste hålla på med en massa täcken. Täcken dygnet runt i flera månader- leder ofta till skavsår på bogen och pälsen luftas inget och värmen absorberas i hästen i stället för att värma upp stallet.

Här är en inackorderings islänning klippt fram. Han blir så otroligt svettig när han rids. Stressar upp sig själv på något vis.

Jag har min ponny helklippt,han svettas annars så det är bara bra tkr jag.Man får ju ha täcke på alltid men det är inte jobbigt;)