hur ser din hästs pass ut?
blev nyfiken på hur de olika rasföreningarnas pass ser ut.
merry tillhör svenska hästavelsförbundet (till vänster) och brago svenska ponnyavelsförbundet.
Foxens ser ut som Bragos.
Med vänliga hälsningar
Chess

Har mitt i stallet men ska ta en bild senare då jag åker dit

Karismas, dom två andra ser nästan lika ut det skiljer bara namn och ID
min ser ut som #1 fast från travsport och har "dublett" trycket över framsidan :P
Min hästs pass ser ut som det som nummer #7 har till vänster :)
njaaae tror det står pass på, men ska kika sen i kväll när jag är i stallet

Bus har blått - Svenska hästavelsförbundet
Xzerihwala har grått - ARAB

#11 Varför kommer inte det att gälla? Har ett lika dant och skulle ilja vet varför. Måste vi byta pass?
Luddan har inget pass ännu, men det är på väg :)
#7 aa det gröna hade han.. måste jag pröjsa dyra pengar för ett nytt då eller???

Där står vilka pass som kommer att vara godkända
Blir dyrt att byta ut alla tusentals travares pass
Kunde inte läsa mig till om alla pass ska bytas ut eller om det bara gäller nya pass?
Eftersom det nya passet ska vara i liggande format och med genomskinlig framsida så ligger nog alla rasföreningar illa till.
Man undrar ju vem som ska stå för alla kostnader, tänk alla som nyss har skaffat pass och nu kanske får betala för ett nytt. Sen kommer dom återigen på något nytt som vi hästägare ska få betala. Tänker dom aldrig ge sig?
Vet att både welsh och shetland har "ogiltiga" pass.

#15 fast jag tror faktiskt inte det utseendet gäller för alla föreningar.
Gäller utbyte isåfall över hela Europa ?

jag undrar faktiskt varför de ska ha det här UELN numret. har de tänkt till lite och tänkt skapa en internationell hästdatabas?

#19 Gullöhagens Karisma hon är SE-15-07-0005 om landet är ett nummer eller ett SE spelar det någon roll?
15 står för att hon är Knabstrupper och 07 för att hon är född 07 och 0005 för att hon är den femte registrerade knabstruppern det året, numret är unikt 

Ja blir galen! man kan ju f*n inte springa och byta ut passet flera ggr de kostar en del..! "ägarens namn skall stå i passet" Jaha..? om hästen säljs en elr flera ggr måste man skaffa nytt pass då bara för att ägarens namn ska stå i passet sånt har ja papper om ägarbyte osv dom papperna ligger i passen.
Nää ja behåller passt som det är och den dagen dom kmr och knakar på dörren och vill se de så vissar ja dom de. och mamma va ganska brutal men hon sa ungefär såhär: när dom kommer (om dom nu gör de) så får dom se passet och är dom inte nöjda och ska bärja bråka så får dom gå med ut och se när ja avlivar hästarna..!
Givetvis kommer hon inte göra så men på så sätt visa hon att hon är jävligt trött på alla nya påhitt om dessa pass och allt.
Varför inte göra en upprorslista att skicka till SJV ?
#16 Welsh ogiltiga pass? Jag har en welsh med ett gult pass i plastficka A5 format stående, gäller inte det asså? :S Jag tycker det är lite rörigt det här, man hör ny info heeela tiden.. Gäller…gäller inte….gäller…gäller inte… 

..och lilla Japp, har inget pass alls, och jag tycker knappt att det är ens lönt att skaffa..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#23 min welsh har oxå ett sånt pass, men enligt de nya reglerna som träder i kraft 1/7 så ska passet vara i liggande format, nitat istället för att ligga i plastficka osv.
Själv tycker jag att welsh pass är ett utav de finaste och lämpligaste, så jag hoppas att inte alla gamal pass ska bytas.

#20 enligt vad det står på ASVH så ska det ju vara 15 siffror.
håller dock med dig. står det SE så kan det väl vara så.
en annan tanke. om det nu är så att alla måste byta ut sina pass, då får helt plötsligt avelsföreningarna jättemycket att göra. igen!
tänker på ASRP som hade såna långa väntetider.
imorgon tänker jag ta reda på vad som gäller!

Marabous ser ut som din första, mörk/mellanblå medan Twister (fullblod) har ett ljusblått med svenska galoppförbundet.

Kalles är likadant som #24.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#27 Ja gör det, och tala om här vad de sa sen! För jag kan inte hitta nån som helst information om det på SIF's hemsida i alla fall…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
usch, jag tänker itne göra något förrän travsport säger till mig
Det där med namnlista/protestlista är ingen dum ide´. Inte för att det kommer ge resultat men vi hästägare har i alla fall visat vårt missnöjje.

Lúkas (och Óskadís - kommer få) har sånt pass som Alex i #1 :)

jag kan inte hitta någonstans att det gråa passet från STC inte ska fortsätta gälla?!? Varför skulle de inte gälla ?

min polle har ett sånt där blått:P
jag har mailat sjv och jag kan skriva svaret när jag får svar(gällande travarnas pass iaf)

berätta gärna vad du får för svar #36

De nya passreglerna gäller inte för hästar som redan har pass, bara för de som nyregistreras efter 1 juli.
Jag vet inte hur det är med andra raser, men mitt 19-åriga halvblod har ett UELN-nummer förutom sitt åttasiffriga registreringsnummer. Det står i passet och på blup-sidan, www.blup.se

När det gäller UELN-numren ska det vara ett ID-nummer som alltid följer hästen. Som det är nu kan en häst ha flera olika id-nummer om den är registrerad i olika länder/förbund.
Bra Silvery! Lägg gärna ut sen när du får svar så vi alla får läsa, så är du gullig! Då slipper ju sjv få en massa mail från "hysteriska" ridtjejer och kan ägna sig åt andra viktigare saker… Vad nu det skulle vara?…
mailade alltså till asvh som hänvisade mig till jordbruksverket. mailade dit och fick detta svar :
Hej,
De nya reglerna gäller alla hästar inte bara de som är registrerade hos
STC. Jag vet dock inte hur mycket det kostar att skaffa ett nytt pass
för dig, eftersom de troligen har de flesta uppgifter som behövs.
Troligen är det bara de så kallade livsmedelssidorna som saknas.
David Slottner
alltså kommer typ ingen travare tex behöva nytt, för livsmedelsidorna finns i våra pass. de exempel som var godkända på asvh´s sida gäller tydligen BARA asvh reggade hästar
Jag har också varit i kontakt med Jordbuksverket idag. Tyvärr fick jag inte tag på den ytterst ansvariga ,Sara Gabrielsson, men dock hennes assistent, som menar på att utseendet på de nya passen gäller hästar (och ponny) som är födda efter 1/7-09. Hon var dock inte helt 100% säker (men 95-99%) utan tog mitt telefon nummer så att Sara Gabrielsson själv kan ringa upp mig och förklara vad det är som gäller.
Jag skriver ett inlägg så fort Sara på Jordbruksverket har ringt mig! Jag lovar!
Reglerna för tillgängligheten av passen kommer naturligtvis att gälla alla hästar.