Pälsätare-
Kan ni lägga upp bild på hur det ser ut?
Min häst har en kal fläck i pannan men ser mer ut som hon kliat sig i hagen.
Den är inte röd eller så utan ser fint ut och hon är inte ömm eller så.
Vad tror ni?
kal fläck på ca 3 cm lång och 1 cm bred.
Såg det idag.
Hoppas någon vet.
Hon hade det inte igår eller så, utan såg det när jag borstade henne. Är som man rakat just där.
Hur mycket päls är det kvar? Är fläcken helt kal? Pälsätare lämnar nämligen nån cm päls kvar. Här är en bild på en häst som råkat ut för pälsätare, framme på halsen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Och här en som haft pälsätare framme vid bogen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Den är helt kal som om man kliat bort päls eller rakat.
Ser annars fint ut, trodde först hon skadat sig, såg nästan ut så,
man ser alltså hela skinnet på henne, vit ljusrosa.
#3 Då låter det inte som pälsätare. För de äter inte ända ner till skinnet, utan låter en del päls vara kvar, ser ungefär ut som om nån har klippt hästen med en sax kan man säga.
Lite kort och ojämn päls.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Ok.
För detta blottar skinnet, ser ut som ett sår,
men då måste hon kliat sig i hagen. puh.
lättnad.
Ingen annan stans finns detta på henne bara pannan.
Kunde dra bort lite hår på sidan, men sedan fäller hon sin päls nu med, så det kliar väl.
Detta var in på skinnet inget hår kvar bara runt om.
Ser inte ens ut så, inte nära =)
Du har inte en bild på hur det ser ut?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
min häst hade oxo kala fläckar i pannan ibland. de berodde på att hon (klumpig som hon e) slängde in huvet i boxdörren och liknande. kan vara bågot sånt som hänt din häst =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Kan ta en bild idag och lägga in sen.
Alex: Du vet inte hur man behandlar mot pälsätare? Vad är det egentligen? Något liknande löss?
Jag har nämligen aldrig hört att hästar kan få det. Däremot att nötdjur får pälsätare är inget ovanligt. Det behandlas enkelt med Flusa (typ Switch On, men får INTE användas på häst!) och ganska stark lösning av Jodopax som sprutas på utsatta ställen.
Kanske vore en idé till en artikel?….
#11 Kan absolut vara en idé till en artikel!
Pälsätare är ju en slags lus, men väldigt harmlösa såna, om man inte är väldigt mån om utseendet på hästen.
För snyggt blir det ju inte efter dem. De kommer ju oftast under vinterhalvåret, när hästen har vinterpäls, så de har mycket att gnaga i sig. Switch, som man använder på hästar mot fästingar och insekter kan hjälpa mot pälsätarna, eller så tar man och duschar hästen med lusschampo för hundar.
Importerar man en häst från Island (som jag gjorde) kommer oftast pälsätarna som ett brev på posten. Fast de finns oftast bara där första vintern, sen försvinner de av sig själva när sommarpälsen kommer. Så jag behandlade dock inte min häst alls när hon fick det, utan bara väntade på att vinterpälsen försvann, och då försvann ohyran med. Den här vintern har hon vart fri från pälsätare, så det funkade bra. Dock hade ju inte hon några problem av dem, men det finns ju de som börjar klia sig och så, och då bör man väl kanske behandla på nåt sätt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Okej. Då är de ganska lika som på nötdjur då. Där brukar det vara köttraserna som är mest utsatta. Men de försvinner oxå på sommaren.
Mao går vi mot bättre tider för pälsarna nu… =o)