Galna hästmänniskor!!
Jag blir nästan tokig på alla som sätter på en massa täcken på sina hästar när det är varmt ute!! Idag är det ganska skönt här i Gävle. Lite kyligt men solen ligger på och det är närmare +10 ute. Tror ni inte att hästarna i grannstallen har täcken på sig, tjocka också. Och det var inte länge sen som temp var strax under 20 grader ut. Vi gick i t-shirt och grannhästarna har Dubbla täcken!!!! en privathäst på ridskolan hade vintertäcke på sig!! Våra hästar, som också är klippta, gick utan täcke igår när det var mulet, endast ett par få plusgrader och det duggade hela dan, utan problem!! Vad tror folk att hästarna är egentligen? Dockor som går sönder eller? Om man sätter på dubbla täcken, fodrade vinter dessutom vid nollan, vad har man då på hästen när det är -20?
Många förmänskligar väl tyvärr hästarna och tror att om de själva fryser så fryser hästarna också. Jag har lärt mig att det som är värst för hästar är kall vind och regn samtidigt om de inte har något skydd, annars fryser de inte så lätt (med undantag då såklart, men rent generellt är hästar väldigt tåliga)

Tyvär är det även så att många täckar sina hästar av ren egoistisk bekvämlighet.
Dom varken orkar eller tar sig tid med att rykta sina hästar, samt att hästarna får ej sätta päls, då tiden för att skritta dom torra efter ett ridpass ej finns.
Marsvin 4-ever
.

fast sedan kan det vara så att hästarna kommer ut tidigt på morgonen och då kan de inte vara utan täcken. sen åker man till jobb och har inte möjlighet att ta av täckena.
jag har själv fått göra det en dag när det spöregnade ute. när jag sedan kom hem så var det varmt och gott.

#3 Men då kan man väl ta av täckena när man middagshöar?
Alltför ofta ser man ju hästar som går hela dagen i solgass med dessa täcken.
Marsvin 4-ever
.

ja hatar när ja ser hästar som går med täcke då de är varmt ute!
Grann hästarna brukar ha täcke på sig iaf araben när de är 13+ ute så går den i täcke och är de ca 8-10+ har även fjordingen och fölet täcke 

#4 fast alla gör inte det. jag ger hö så de klarar sig fram tills jag kommer hem från jobb.
#4 Men om man inte middagshöar då utan lägger in fullt med hö på morgonen så att de klarar sig tills man kommer hem vid fem tiden?
Tycker att det är fel att kalla folk för galna bara för att de har täcke på sina hästar. Ofta finns det en vettig förklaring.
Med vänliga hälsningar
Chess
Vet allt för många galningar som behandlar sina hästar som om dem vore av porslin. Låt hästen få vara en häst!
Hästar som fått satt en riktig vinterpäls klarar sig utmärkt utan täcken även om det är - 13 förutsatt att dem har gått om mat.
Ja även Arabhästar som andra ädla hästar, unga som gamla.
Visst är det tråkigt att se en häst med ett varmt vintertäcke när det är varmt ute.
men vissa kanske har ett ofodrat regntäcke… Det har jag iallafall om det eventuellt blir regn eftersom min ena kuse får ont i ryggen när han blir våt och kall.
men, det finns värre saker tycker jag.
en del hästar som inte blir verkade, hästar som står utan vatten, ägare som inte ger tillräckligt med mat så kusen magrar osv…

problemet med täcken vid varmt vädar är att hästarna faktiskt svettas under täcket vilket sen börjar klia. så rullar dom sig men det hjälper inte för täcket är ivägen och sen tror ägaren att hon måste täcka hästen för den rullar sig så mycket.. pälsen blir inte heller så glansig och fin om dom går mycket med täcke. så kan dom få mjäll också.
Skynda långsamt så går det fortare.
Min häst går täckt ute nu, men bara ett tunt regntäcke. På inrådan av min sadelutprovare. Hon ska gå täckt för ryggens skull.
Men skiner solen och det är vindstilla går hon utan, blir alldeles för varmt annars.
Jag tycker oxå det är onödigt och ibland elakt , när jag ser hästar som strosar runt i sina hagar med tjocka täcken på sig… solen skiner och själv går man i enbart en tröja, och ingen päls har man heller;)
Men så tänker jag… matte/husse har säkert nå´n sjukdom som gör att h*n har så ont i lederna vissa dagar och inte kan rykta hästen och just i morn ska dom iväg på tävling:)
Nä, men matte/husse känner säkert sin häst bra mycket bättre än vad jag gör och har full koll på om hästen fryser eller inte.
Själv har jag ett gäng hårbollar på lösdrift, så jag är inte insatt i hur man sköter frusna individer.
Däremot har en av dom täcke på sommaren…exemtäcke mot insekter. Jag tycker det är lite småjobbigt att försvara det mot alla andra som vet bättre om vad min häst mår bäst av.
Det roliga är att det oftast är "täckesfolket" (som täckar sina hästar större delen av året) som påpekar det och tycker att på sommaren (juni, juli, augusti) då ska ju hästarna njuta av nakenheten/friheten i det sköna vädret.

Mina hästar njuter av nakenheten dygnet runt och året runt.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Våra hästar går utan täcke dyngnet runt året om. Även travaren. Det är inga problem. Bara han har mat och får sin vinterpäls klarar han att stå ute i -20.
Att rykta en häst är ju inte bara för att få den ren utan för att få igång blodcirkulationen att ha täcke för att slippa det känns lite taskigt.
Att skritta hästen tills den slutats svettas är väl en självklarhet. Skulle jag inte ens skippa om min häst var klippt. Det låter ju hästens muskler gå ner i varv så den inte blir kall och stel.
Ett annat problem med täcken är att hästsen inte får ordentlig vinterpäls och om den nu ändå får det men är van att ha täcke så kommer den frysa. Musklerna i hårbottnen håller ju upp pälsen så att hästen håller värmen, täcken gör att dessa mmuskler inte behöver jobba och en muskel som inte jobbat förtvinar.
Tyvärr är många hästar täckta redan vid låg ålder eller till och med som föl. Vilket gör att de inte lägger ordentlig päls eller har fungerande muskler i hårbotten. För att kunna bygga upp detta skydd igen måste hästen långsamt vänjas vid kyla. Tyvärr åker det istället oftast på nya täcken.
Täcken kan också hindra huden och pälsens naturliga oljor som skyddar hästen mot fukt m.m. Detta gör hästen ännu känsligare.
Och som någon sagt, täcke i värmen kan göra att hästen svettas vilket orsakar klåda och kan leda till skav.
Vissa hästmassörer och kiropratkorer säger också att ett fel till passat täcke är nästan lika illa för hästen som en fel inpassad sadel. Tyvärr är många inte lika noga med att passa in ett täcke som en sadel.
Väldigt vanligt att man ser hästar med stora skavsår efter täckerna nu för tiden också, eller att någon rem lossnat under magen. Täcken som glidit av eller vrit sig. Vilket i alla lägen orsakar en stor skade risk. Även många som har för löst under magen vilket hästarna kan fasna i när de rullar m.m.
Vet själv en häst som alltid gick med täcke så hade en maggjord lossnat och hästen fasnade och skadade ett bakbent när han lekte. Över ett års boxvila och sedan många problem med återkommande hältor.
Jag kan förstå folk som tränar och tävlar mkt att dom rakar hästen på vintern och täcker den. Men själv har jag lite svårt för denna täckes hysteri. pga detta blir ju också hästarna känsligare. Med tid, tålamod och en hel del jobb går det att få en "täckes skadad" häst att klara sig utan täcke.
Verkligen hemskt att hästarna ska behöva gå med det i sommar värmen.
Oj vad långt det blev o.o ^^;

#16 alla ovanstående punkter gäller vid alla täcken. Dock är effekten mindre vid ett tunnare täcke.
Körde med förbi en hage i dag som hade hästar med täcke på! Tänkte samma: Stackars hästar. I går var dem utan täcke i blåsten men i dag frysgrader på natten var de täckade o det sen temp hunnit komma upp i 12-13 grader varmt här..
Här går dem nakna om baken och resten av kroppen året runt o svettas GRYMT just nu i värmen av sin tjocka vinterpäls..fast Ludde fäller rätt bra nu börjar bli alldeles fin o blank om halsen medans dem stackars ullbollarna fortfarande har mkt kvar..

Usch ja! Påpälsade porslins figurer. Behandlas som marsvin. Mina går utan täcke så länge det inte är allt förjävligt, då dom får behålla pälsen över vintern.
Jag tycker inte heller om när hästarna får gå med täcke på sig när det är varmt. Grannhästen går också med täcke på sig hela dagarna. Vi har inte ens på våra hästar när det är vinter, för enligt mig och min familj mår hästarna bäst av att få ha vinterpäls och inte hålla på att gå runt med ett täcke, det finns ju såklart undantag, t ex om man har rakat hästen så ska ju såklart ha täcke eller om hästen har ont i rygg m.m. Hästarna rör ju sig annars kan man ju låta hästarna ha fri tillgång till mat. När hästarna äter så håller dom sig ju varma.
vi har en tjej i stallet som sätter på sin häst tjockaste vintertäcket på vintern när han ska stå ute medan hon mockar. samt när hon ska rida med ett par -grader så går han med det, utan bogfrihet. Förstå vilka fasoner dem har för sig….

Stackars hästar!! Varför kan inte människor förstå att det är djur. Inte små dockor som vi ska klä på för att dom är söta då. Men men hur många stackars hundar går inte med kläder.
Är man så lat att man inte kan borsta av sin häst när man ska rida tycker jag att man ska börja på ridskolan och inte äga egen häst. Ett täcka kan användas på vintern om man ser att hästen står och fryser. Inte slänga på täcka av gammal vana eller för att slippa borsta.
#12 Hur kan din sadelprovare ha åsikter om att din häst ska ha täcke?
Mina hästar får täcke på sig när det behövs vid blåst och regn. Absolut inte när det är varmt och solen skiner!
#2 Jag har en kompis som täckar sina hästar av precis de anledningar som du skriver, man blir så… 
Här går hästarna utan täcke dygnet runt året runt, förutom då det är ruskigt oväder eller riktigt kallt (brukar totalt vara ca 5 dagar per år). I vintras var det runt -20 grader en kväll, när jag sedan klev upp på morgonen därpå visade termometern -32 grader. Hästarna stod utan täcken och frös inte det minsta. Jag brukar normalt lägga täcken på dem då det är så kallt som -30, men eftersom de inte frös så gav jag dem bara morgonhöet och lät dem vara utan täcken. Graderna steg snabbt.
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***
#22 För hon har problem med ryggen. Är dessutom rakad där hon har ont (kortisonbehandlad).
Jag tänker som #13, att det säker är något som gör att hästen behöver täcke. Men tyvärr stämmer det ju inte alltid. =/

Båda mina hästar står utan täcke :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Varför dra alla över samma kam?
Jag har två hästar, den ena går täckad för jämnan medans den andra går utan täcke i princip alltid.
Och varför är det så? Jo, för dem är väldigt olika.
Han som går täckad, rids, och han svettas mycket om han har tjock päls, och för att förhindra att han får tjock päls så måste han gå täckad och klippas.. Och jag anser att han mår såå mycket bättre av att gå med täcke och kort päls, än med intorkad svett som kliar..
Och den andra då? Pensionär, går och latar sig i hagen.. Han har inget behov av täcke sålänge det inte spöregnar eller blåser..
Så jag förstår inte varför alla dras över samma kam? Det är individer med olika behov..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

hästar med lång vinterpäls behöver inte nödvändigtvis frysa när de är svettiga, pälsen är superbra på att leda bort fukt. annanrs hade nog inte hästen funnits idag om alla hade frusit ihjäl efter att ha blivit jagade av rovdjur. det man får göra isf är att rugga upp den blöta pälsen så den inte ligger längs med huden, så torkar den fort.

#28 jag menar inte nödvändigtvis frysa, därimot stel och öm i muskler.. jag lägger alltid på ett bra svettäcke när hästen är svettig, skulle aldrig någonsin få för mig att ställa en svettig häst i box eller släppa ut i hage..
dessutom, hur trevligt är det att stå med tjock svettig päls i flera timmar innan det torkar, och sen när det torkar så är det intorkad svett?
dessutom kliar svettig päls..

Håller med cilla89a, Min häst går nu med ofodrat regn täcke om de inte är mer än 10grader varmt då han är helklippt, o visst ser de varmt ut o så , men en klippt häst tror inte jag måsr dåligt av att ha täcke på sig, de går juh ändå inte att gämföra med de hästar som nu har satt sin sommarpäls, för gmför vi de så är de juh nästan samma sak att ha tunnare päls som att inte ha någon päls o ha täcke på sig, vist pälsen luftar när de båser men får någon som inte har päls som värmer betyder de stela muskler o kallkropp..

läste i ridsport för ett par år sen om en man i norra sverige som hade varmblodstravare till turridning på vintern. dom var inte klippta och ställdes ut svettiga på lösdrift. han hade inga problem med förkylda hästar och det tar inte flera timmar för dom att torka faktiskt..

#31 smaken är som baken, delad.
jag skulle aldrig få för mig att ställa en svettig häst i box/hage utan ett bra svettäcke..
"och det tar inte flera timmar för dem att torka faktiskt" hur vet du det?
min häst som faktiskt varit oklippt i vinter p.g.a. strulig klippmaskin, men ändå täckad, tog det drygt 4-5 timmar innan han var helt torr..
tack och lov att han fällt sin vinterpäls nu!

skulle heller aldrig ställa ut min häst svettig i hagen o defentift inte mitt i vintern!
Min häst blir faktiskt sjuk om hon går ut utan täcke (rejält sjuk som kräver mediciner) när det är lite kyligare (eller blåser eller regnar för den delen med). Måste dessutom raka henne på vintern - annars får hon svamp. Så som jag skrev i #7; sluta kalla oss som har täcke på hästarna för galna! Men ni kanske har lust att betala dyra mediciner när min häst blir sjuk som försäkringen inte täcker? HAr stått i stall där folk har ansett att det är vansinne med täckta hästar och plockat av min häst täcket vilket flera gånger slutat med att hon blivit sjuk. Inte kul med tanke på att hon blir sämre för varje gång…
Med vänliga hälsningar
Chess

#34 Jag tror ingen här har kallat alla som har täcke på sina hästar för galna.
Det är människor som har täcke på sina hästar bara för att dom inte ska bli smutsiga och då kräver mera borstning.
Om man tycker att en häst ska gå och svettas en hel dag för att ägaren ska komma och rida på kvällen och slippa borsta hästen. Då är man galen!
Om man lägger täcke på en häst för hästen skull så är man inte galen.

#34 har hon COPD?
#36 Nej utan kronisk bronkit.
Med vänliga hälsningar
Chess

#32 så länge bara påälsen är blöt så gör det inte så mycket. det är när huden är kall som hästen får problem med kalla muskler etc. en klippt häst klarar sig bra utan täcke om den har vindskydd och mycket hö.
#35 och om ägaren faktisk då har en skada eller sjukdom så det att borsta en lerig häst är ett helvetes mardröm av sjukdom, värk eller annat? Så är man då galen i så fall? Väm är ni att dömma utan att ha aning om saken? Glöm inte att man inte alltid kan gissa bakgrunden för någonting, och att bara vräka ur sig sådana kommentarer kan såra rejält mycket.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#38 kronisk bronkit, COPD, RAO alla är samma sak. min häst har det. han har aldrig täcke. det är inte kylan som gör dom sjuka. det är tjock dimma och damm. sen jag lät honom vara ute hela dygnet har han inte blivit sjuk fast det har varit kallt.
#40 man brukar mena dom som av bekvämlighets skull täckar hästen för att slippa borsta..
En häst i stallet jag är inhyrd i har fodrat regntäcke och flecetäcke under :O Visserligen är han klippt men det är oftast inte under 10+ här. Tycker synd om honom när han står där i hagen fullt påpälsad när alla andra går utan täcke och kan rulla sig i leran t ex.
Har själv två Kroniska bronkithästar och ingen av de två har blivit sjukare av att gå utan täcke ens under vintern. Båda går sen tre år på lösdrift. Med päls och de två är friskare idag än de var för tre år sen.

#40 - Om man har en sjukdom som förhindrar att man tar hand om hästen ska man vell inte ha häst?
#44 ja jag visste väl att det skulle bli svaret. Igjen : kom i håg att man inte alltid vet allt om alla andra enn sig själv. Hur kan du i så fall bedömma om detta utan att ha aning? Hälften av folket här inne kan potensiellt ha någon sjukdom som försvårar (INTE förhindrar) att ha häst, och en enstaka sak som gör det möiligt att behålla ljuset i livet så är man galen och därtill även oegnad som hästägare eller djurägare…? Visst. Då är väl i så fall inte jag lämpad att va här inne ens. Du kan ju fråga gejsa här inne hur dårligt jag sköter hennes häst med min sjukdom.
Jag drar mig nu ut av denna diskutionen. Jag har inget mer att säga. Jag visste redan att hästvärlden är tjock full av fördommar, och jag borde knäppt igjen i denna diskution. Det finns inte utrymme för alla meningar.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

jag anser inte att det är något fel att ha häst bara för att man har en sjukdom, om man då måste ha täcke på hästen för att inte behöva borsta så mycket så är det helt okej men den största delen av de täckade hätarna har helt friska ägare som av okunskap eller lathet lägger på täckena fast de inte behövs.

jag har aldrig stött på En ÄNDA som har täckat sin häst av lathet för att slippa borsta, jag är dessutom den som inte håller käfft utan istället frågar folk varför dom har täcken och får där med ett ärligt svar på varför och inte någon har blivit sur på mig heller utan uppskattat att man frågat istället för att dra mina egna SLUTSATSER!
I Ritas fall vet jag att hon tar bra hand om gejsa,annars skulle inte hästen varit där nu.. och att dessutom kläcka ut sånna kommentare som vissa gör utan att tänka på att de faktiskt KAN SÅRA ANDRA tycker jag är totlat respektlöst… vakna upp o känn bajsdoften!!!!
#47 Jag har träffat på både de som täckat av lathet och de som svarat -"för att de andra hästarna i stallet har täcke". Har man en bra anledning till att täcka behöver man inte ta åt sig av diskussionen, den var ju riktad till latmaskarna!

#48 Detta tycker jag INTE är riktat till någon latmask!
" Om man har en sjukdom som förhindrar att man tar hand om hästen ska man vell inte ha häst?"
#49 Nä, det är sant. Men det som skrevs innan menade jag.
Men jag tycker inte uttalandet är helt fel. Är man så pass sjuk så att hästen inte får vara häst, borde man ensam sköta en häst då? Men det finns ju helt klart värre saker än att ha ett täcke på hästen pga borstningen (ex får inte daglig utevistelse). Är man så sjuk att man inte kan ta hand om en häst på ett bra sätt kan man väl bli medryttare el dyl.
Undrar vart gränsen går, hur mycket en hästs skötsel kan påverkas pga ägarens sjukdom? Aldrig kratsa hovarna -tungt. Stå inne i perioder pga att ägaren är för sjuk att ta ut. Om man fick höra att grannens häst hade det så, skulle man göra nåt? Bara mina spekuleringar. En svår fråga! (inte menat att vara elak mot någon!!! alla kan bli sjuka!)

Jag personligen tycker inte att det är fel någostans att ha täck på en gammal häst och om man dessutom själv är lite knackig i kroppen och kan göra de smidigare och underlätta genom att ha ett tunt täcke på tycker jag att det är fritt fram,, jag tvivlar på att ritas har täcke på gejsa nu när de är (om de bli så varmt i hennes del av sverige) upp emot 20 grader.. men som de tex nu varit de senaste dagarna med isvindar och en temp på max 3-4+ är de då fel att ha täcke på??
Molla din "tanke" krig vart gränsen går, om man nu tycker att de e tungt att kratsa hovar har man garanterat någon i sin närhet som kan hjälpa en med detta,om inte annat med dagens teknologi finns det säkert hjälpmedel oxå.stå inne i perioder för att någon är sjuk,jag tvivlar på att de finns normala människor som låter sina hästar stå inne för att man e sjuk,antingen tar man hjälp om man blirsjuk,är man redan så pass sjuk tror inte jag att man har sina hästar hemma utan då hyr man in sig hos någon som sköter detta.
Hade jag hört att min granne hade detta problem med sitt så hade jag börjat med att ta reda på felet innan jag sätter mig o spekulerar i andras liv,sedan däår efter handlat, troligt vis med att hjälpa en med människa!

Resonemanget "låt hästen vara häst" är i regel en anpassad konstruktion efter vad man själv anser vara naturligt för hästen. Jag håller själv på med NH och eftesträvar alltid så naturligt som möjligt, men varken barfotaverkning eller oklippta hästar fungerar hos mig då det skulle innebära ganska stora begränsingar i min ridning. Och jag tycker det är ett jäkla hyckleri att låtsas som om jag skaffat häst för att jag är en hygglig prick som vill pyssla med naturlig hästhållning, helt utan egna intressen. Jag har häst för att jag vill rida, kan jag inte det kan jag likagärna strunta i att ha häst. Så enkelt är det. (Ja, jag älskar mina hästar, men har inte skaffat dem för att ha den som prydnadsdjur.)
Ska man "låta hästen vara häst" fullt ut så ska den varken tämjas, ridas eller hållas i inhägnad, inte sant?
Jag tycker också att det är synd om hästar som står med täcke och svettas i vårsolen, eller som måste gå in kl. 3 varje dag för att ägaren fått för sig att de "vill komma in då". MEN, dessa människor vill antagligen också sin hästs bästa, och de kanske tror att hästen fryser. Vem är jag att döma dem för deras "okunskap"?
//C
Nu har jag inte orkat läsa alla 50+ inläggen…
Jag har ofta täcke på mina hästar (t.o.m shettisen) på vintren men även på sommaren om det är en regnig period.
Egentligen är jag emot att ha täcke. Men eftersom jag jobbar heltid och faktiskt inte hinner borsta och gno på lergökar så täcker jag dem, dels då för att skydda mot smuts men även så de inte sätter så tjock päls utan att det går smidigt att borsta. Latmasken i mig som har fått styra med andra ord…
Naturligtvis är jag väldigt noga med att inte lägga på för varmt täcke. Jag går helt enkelt efter vad jag själv har på mig. Har jag täckjacka får hästarna termotäcke, har jag en vår/höstjacka får hästarna fleecefodrat regntäcke och har jag bara en tunn vidjacka blir det ett enkelt regntäcke.
Är det däremot tortt och fint i hagen under vår-sommar får de gå utan täcke.
Om jag inte hade jobbat heltid så hade i alla fall de hästar som inte ska ridas den dagen fått gå utan täcke. Men önskärt att alla hade det. Jag har helt enkelt fått anpassa mig efter situationen.
#52 Alla lägger ju olika innebörd i "låta hästen vara häst". Det ska ju funka i dagens samhälle, att inte ha hagar är ju att ta i -enligt mig då.
Vi har ju alla olika anledningar till att ha häst, för tillfället står inte ridningen högst upp på min lista till exempel. Men jag hoppas att alla tänker till och vet varför de gör si eller så när man håller på med sin häst.

Óm man är så sjuk att man inte kan ta hand om sin häst ordentligt så ska man inte ha någon. Det vore fruktransvärt egoistiskt att köpa häst om man vet att det är så. Hästens behov ska fyllas också inte bara människans.
Blir jag så sjuk så jag inte kan ta hand om mina hästar måste jag enligt djurskyddslagen ha en färdig plan för vem som ska göra det. Vet jag att jag inte tillfullo kan ta hand om min häst innan jag köper den måste jag naturligtvis ta reda på vem som ska hjälpa mig vid behov.
Det är lite roligt att läsa alla som tar åt sig av diskutionen =) Vet du med dig att du låter din häst gå med täcke i vårsolen för att du inte orkar borsta den är det dax att bättra dig. Låt din häst känna av solen mot huden utan ett kliande täcke ivägen!
#41 Nej, COPD och kronisk bronkit är inte samma sak. RAO vet jag inte vad det är. Fått höra av veterinär att min häst blir sjuk av enbart kyla med. Sen kanske inte alla hästar blir det men min blir det.
Angående det här med personer med sjukdom inte borde ha häst. I stallet där vi hade dem tidigare kunde jag max ta mig ut en gång i veckan då jag är sjuk. Löste det dock som så att stallägaren skötte stallsysslor och borstade av henne någon gång då och då. Nu har vi flyttat dem till en lösdrift som ligger närmare så förhoppningsvis ska jag kunna ta mig ut mer (åtminstone 2-3 ggr/vecka). Men jag kan inte borsta bene eller kratsa hovarna. Gör ont. Ser mig inte som en dålig hästägare för det, är hästen i akut behov av att bli borstad så ställer min syster upp och tar hovarna och benen. Jobbar dessutom på att lära hästen att lyfta själv så att när jag är lite bättre ska jag kunna kratsa hovarna.
Eftersom både jag och hästen är sjuka så har vi fått anpassa oss och kompromissa för att hitta något som funkar.
Med vänliga hälsningar
Chess

Min åsikt är lite som #50 och #55.
Jag vet inte hur det var med den här personen, men jag TYCKTE att det lät som att hästen gick med täcke för att ägaren hade fysiska problem/sjukdom som förhindrade tunga arbeten. Då undrar jag vrf man har häst. Borstning är inte det tyngsta, ,men hon kanske har andra som tar hand om det åt henne, men den informationen stog inte.
Min tolkning, har inte påstått att hästen är illa behandlad.
Eftersom jag skrev mitt inlägg efter #50 men dock innan #55 är jag inte säker på om den här "borsthistorien" är menat även åt mig…
Ja, jag har täcke på mina hästar bl a för att det ska bli enklare att borsta hästarna. Dock borstas alla hästar ordentligt varje dag. Det är bara den tjocka leran jag vill slippa, för att bl a få tid över till att umgås med hästarna även på annat sätt. Är det som det har varit de senaste veckorna en strålande vår sol ute och ingen gegga i haen får de självklart vara utan täcke.
Jag har inte hängt med ordentligt, men jag kan hålla med om att har man täcke för att helt slippa borsta, så är man nog lite fel ute. Sedan kan det självklart finnas förklaringar som gör även en sådan sak acceptabel, bara det att det kanske inte har framkommit ordentligt varför.

Min häst har två tjocka täcken på sig under vintern och han mår jättebra. 
Jag har det för att:
1. Hästen ska inte frysa
2. Han ska hålla sig ren och torr så det går snabbt att göra ve honom. det blir mörkt snabbt under vinterhalvåret och för att få de minsta ljus när man rider så tar jag borstningen efterår om jag har tid. Jag borstar alltid min häst men mer eller mindre.
3. För att pälsen ska hålla sig kort. Jag tycker att det är fult med hästar som går med lång vinterpäls, inget jag vill ha på min sålänge han hålls i träning.

Det jag tänker på när jag säger att man inte ska ha häst om man inte kan fylla alla hästens behov är inte att bli borstad varje dag. En häst har inte behov av det.
En hästs behov är att få vara ute i hagen så mycket som möjligt. Inte stå inne i en box.
Den behöver kunna rulla sig utan att ha täcke på sig.
Få ett bra foder naturligtvis.
En del av dom är frusna och behöver täcke och då ska dom ha det.
Men tänk efter om du låter din häst gå med täcke i strålande solsken bara för att du inte hinner borsta den. Är det snällt?
Mina hästar har mycket olika behov. Jag har damer som på vintern har täcke varje dag för att dom är frusna. Andra damer vill absolut inte ha täcke utan använder ligghallen vid oväder. Jag har några som gärna går in i stallet om nätterna. Andra vill inte gå in.
Men att lägga täcke på dom så att dom inte kan rulla i leran skulle jag aldrig göra.

Jag lägger på mina hästar ett svett täcke om jag har ridit och de fortfarande är svettiga när jag kommer tillbaka, sålänge det inte är varmt ute. Sen låter jag det ligga på ett tag tills svetten torkat o sen ryktar jag av dem och släpper ut dem utan täcke. Dock får mitt halvblod ha på sig vintertäcke ibland på vintern, man ser faktiskt på henne att hon fryser då

#56 COPD, RAO, kvickdrag och kronisk bronkit är samma sak. kärt barn har många namn.. du kan ju själv kolla det på agrias hemsida.