Reining
Hejsan! Jag rider ju western och tänkte visa er en gren som heter reining. Reining är westernridningens dressyr och man rider med enhandsfattning.
http://www.youtube.com/watch?v=98L-f928QWk&mode=related&search
Wow, den hästen måste vara jättekänslig! superhäftigt :)
Jag tror inte hästen tyckte det var lika kul som ryttaren och publiken. =(

Haha, den måtte ju bli snurrig när den snurrar på det viset ;)
klaga inte på mig som alla säkert kommer att göra för alla här inne klagar ju på allt…
Men jag tycker detta är djurplågeri =(

#4. det är väl lite att ta i? att alla klagar på allt? det är skillnad på att ha åsikter om saker och ting än att klaga =P

Jag förstår inte vad folk sitter och visslar för på videon :S
Vet inte om du tycker detta var ett bra exmeplar på bra ridning eller för grenen?
Jag ser framförallt en häst som är väldigt mkt på framdelen och inte ens kan böja sig korrekt egenom kroppen, vilket för att den nästan hela tiden eftersom den rids på böjt spår belastar innerfram Massor.
Ser en häst som bara kröker av och sänker halsen för det skarpa bettet och ryttare som sitter å dinglar sina ben emot sidan hela tiden (väldigt tydligt är vad han gör i halterna) och sedna bara dinglar med bettet fram till = fiskeridning. Lägg märke till hur mkt mer tygel han ger när han ska göra ökningar (det som man lätt tror är lång tygel ifrån början är inte det eftersom han rider på en så pass lång stång och med tyglar med tyngd)
Knappast någon bra ridning för hästens del som visades på det klippet…
Tycker det värkar som om Pleasure har samma problem som tävlingsdressyr, att bra ridning faktiskt inte belönas, att sporten är som upplagd för mer showridning än faktiskt genuint bra ridning som är till för hästen…

Reining red en inackordering hos mig med sin arab. Det såg himla kul ut och hon var så duktig tyckte jag iaf. Den var jättelydig araben. När vi var ute och red så hade hon alltid enhandsfattning.

Håller med Snuttan där, gillade inte det jag såg :(
Har sett mkt bättre exemplar.
Har lite svårt att förstå varför man rider hästen i ett så snabbt tempo på volt samt att byta galopp i ett överdrivet tempo. Tyckte dessutom att ryttaren satt för mycket framåtlutad mesta dels, rätade knappt ens upp sig för stoppen.
#6 Kan inget annat än att hålla med dig!
Westerns dressyr vet jag inte riktigt om jag vill jämföra det med… Synd att du tog ett sånt dåligt exempel, tyckte inte han red speciellt bra.
Men tyvärr, jag tycker nästan all hästsport inte är på hästarnas villkor utan på att publiken ska bli så road som möjligt och då blir allt draget till sin extrema spets.
#4 Jag tycker det är djurplågeri när en del engelska ryttare hanterar sina hästar över huvud taget. Större delen av världens halv- och varmblodsavel är ett enda stort djurplågeri.
vid en korrekt ridning så ser jag inte reinng som djurplågeri, den här ryttaren var inte bland de bästa tyvärr… Det finns ju duktigare

då e jag djurplågare…. hmmmm…
håller inte med på de!

Reining är ju en westerngren som utvecklats från "cowboysens" arbetsliv. Att snabbt kunna gallopera iväg efter kor som är på väg åt fel håll.Rollback att vända snabbt,spinn att skilja ut dela på djur. Stop visar kontroll och back att hästen kan tänka snabbt bakåt trots snabb fart framåt.Reiniing rids i olika mönster som ska innehålla vissa moment.Tävlingsledning talar om vilket mönster som gäller.
Reining rids alltid i galopp snabbt på stora volter och långsammare i små volter. Att kunna byta galopp i snabb fart är ju nödvändigt om man skall efter en kalv som plötsligt svänger åt ett annat håll.Bättre för hästen att gå i rätt galopp eller hur.
Att publiken visslar och hejjar på är en kulturhistoria.All ridsport/ hästsport har sina yttringar.Efter en ritt kollas alla hästars bett och benskydd tittas över så inga otillåtna saker används.
Vid westerntävligar finns etiska kontrollanter som kollar att man inte gör fel saker. Innan tävlingar i koklasser ,vet.besiktigas hästarna och vet. är med under tävlingen och bryter den, om kor eller hästar skulle fara illa på något sätt.
Visst kan det ibland förekomma dålig hästhantering ibland ,precis som i alla andra hästsporter,tyvärr. Detta får vi försöka att bekämpa.Men man bör nog inte döma ut en viss gren inom ex western,pga vad jag tror grundar sig i okunskap.
Reining är för övrigt på förslag som en Olympisk gren,vilket ändå visar att den är seriös och har granskats rejält.
häst stackarn ser halt ut bak

#13 Reining är inte en olympisk gren.
#15 - Hon skrev förslag på en olympisk grek.. :)

#16 Ooops. Fast jag gissar på att hon inte skrev grek heller ;)
För att vara petig igen isåfall: så visar det inte på att den är seriös eller har varit granskad, utan är Under granskning och inte ansets ok för att komma med ännu.
Jag tror inte om reining godkänfds för att komma med eller inte beror på hur seriös grenen i sig är, utan passar den in i OS-samanhanget; får den plats, kulturelta frågor och så vidare spelar mycket in, gissar jag på. Att det inte skulle vara en seriös gren tror jag inte någon med vett i huvudet ifrågasätter.
N och K är samma bokstav i mitt alfabet.. :P
Jag tycker det var en snygg publikfriande runda. Hästen gjorde sina övergångar på pricken där dom ska, bra med tanke på farten.
Sånna liknande rundor får man sällan se i sverige, men det kan bero på underlager och storleken på banorna också.
Att folk visslade betyder ju att dom vill att han ska rida fortare, hela rundan var ju mer uppvisning än superkorrekt.
Kul och publikfriande =)
#8 men i grand prix dressyr byter man galopp i ökning… är det överdrivet tempo också? =)
Jag måste tyvärr lägga mig i det här. Jag såg att ni nämde något om att han drog i tygeln, tog fram handen m.m. Dom får inte dra i tygeln på hästen om dom inte vill få minuspoäng och ännu värre i så fall bli diskade. och han tog fram handen och lutade sig framåt för att mana på hästen. Westernhästar måste vara känsliga för vikthjälperna m.m.
Det här med som många tjatar om att hästen inte går på tygeln i western och där har dom som tjatar väldigt fel. Dom går precis lika fint när dom har mer sträckt hals och lite innåtböjt huvud som en dressyr och hopphäst gör. Enda skillnaden där är att hästarna har olika böjningar på halsen. Det kanske låter knäppt men jag tycker det ser finare ut när hästen rids "fint" i western än i dom engelska sporterna. Det är inget fel på det, men jag tycker bara de.
Men en gren i western som dom är väldigt hårda mot hästen är barrell race (rider i en klövermönster runt tunnor) då drar dom och sliter i hästens mun när dom har stångbett. Det ä inte snällt mot hästen.

Det ni som kritiserar Reining och andra westerngrenar glömmer är att Quarterhästen är avlad för att kunna göra dom här rörelserna utan att ta skada av dom. En Quarterhäst har kortare muskler för att vara mer explosive. Skulle man rida ett tex halvblod likadant skulle deras ben inte hålla.
6# Så du menar att all ridning är till för att hästen ska ha det bra? Jag kan inte tro att en häst skulle välja att hoppa 160cm om den fick välja. Dom flesta tävlinsgrenar är till för att tänja på gränserna till det som går att göra. Inte för att hästen kommit på det utan för att människor ska kunna tävla i det.
Det finns inget mer irriterande än människor som står bredvid och kritiserar andras ridning! Men visst är det lätt att rida från backen.
tycker det är värre att se dressyrhästarnas ihoptvingade krökta halsar än detta iallafall.

Håller nog med #23 jag tycker också de dressyr ryttare som kröker nacken på hästarn inte är så scysst
ser gärnna rening men har inget i mot dressyr
rider själv western tränar mot rening men hästen är inte klar så vi jobbar på.
Jag försöker känna efter vad hästen själv vill och min föra var då tyvär inte reningtypen utan han var mer mot trail
Har dock en fråga om de där med att gå på bogarna hur kan man som western ryttare bäst undvika/kolla om hästen gör de.
hoppas att få nått svar kram Irre
**Svar till #24
**Det där med att undvika att titta ner på bogarna är sånt som man måste träna, träna och träna. Jag har fortfarande lite problem kvar och det var några år sedan jag började med westernridning. Men tänk dig att du ska försöka känna istället för att titta (svårt jag vet
)
Om du tittar ner med hela huvudet så kan du också be någon att kolla på dig när du rider och säga till när du tittar ner. Det fick jag hålla på med på min storasyster, och det blev ett väldigt tjatande från min sida 
Men som sagt, träna hårt så går det snart, lycka till!
hoppas dessa tips funkar.

#24 Vad skönta att du kände av hästen och inte försökte tvinga den till rörelser den inte klarade av. Eftersom det finns så många olika grenar i westernridning så avlar man olika blodslinjer som passar till olika saker. Alla Quarterhästar är inte likadant byggda.
#24 Du hade en fråga om hur man lättast kan kolla om hästen går på bogarna. Ger dig Zabbios svar på det! Om du försöker flytta framdelen i sidled så kan du känna om hästen gör det med lätthet, eller om den först måste lägga över vikten på bakbenen för att sedan kunna flytta enbart framdelen. Eller kanske än värre, heldre flyttar på bakdelen än framdelen.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#27 de var bra att få lite info jag har ju konstaterat i en annan tråd att min häst går inte på bogarna och hon är lätt manuvrerad och följsam.
Tycker väll i bland att de är svårt att va säcker men med råd i trådar har de ramlat på plats