Frieser
Hej
Jag är en tjej på 15 år som bara älskar rasen Frieser.
Så fort jag ser en känns det som om jag ska börja gråta för de är så fina:`)
Har ridit ett väldigt bra tag nu och känner att jag vill ha en häst. Tyvärr finns det bara ett problem…mina föräldrar:`(. Jag kämpar varje dag med att övertyga dem att köpa en frieser till mig. Men de tycker de är för dyra. Kanske just du har några tipps om nått stuteri som säljer frieser rätt så billigt? Så kanske jag kan övertyga dem:)
Nån som har en frieser som kanske kan berätta lite för mig hur de är i temperament och hur de är att rida??=)
MVH Erika
har ridit en frieser och de har hårt temprament sägen endel (jag ville också ha en frieser men de blev en slant för dyrt så jag tog en appaloosa tös
) annars jätte fin ras!
hittade en rolig info text
Rasen Frieser är en av världens äldsta existerande hästraser. Den härstammar från Friesland, en provins i Holland. Under korstågen och senare under femtonhundratalet blandades frieser med arabiska och andalusiska hästar, något som ytterligare förädlade dess yttre till det karakteristiska utseende hästen har idag. Frieser antas annars som typ kunna härledas tillbaka till de skogshästar som levde i området för tusentals år sedan.

Var den mysig?=)
Har inte ens haft nöjet att klappa eller se en:`(
Jo det mesta av den texten visste jag redan då jag är ganska insatt i denna ras:)
Hur ser ditt sto ut då??
den var ganska pigg men annars så var den väl rolig =)
du ser på bilden=) hon heter krezip och är ett 5 årigt appaloosa so^-^
en länk där jag var på väg att köpa häst från

Hon är jättesöt :). Vilken var bäst? Ditt nuvarande sto eller friesern :D
Tack så mycket för länken :D
Min förra medryttarhäst (en släthårig american curly) var bästa kompis med en frieser. Jag red den aldrig, men kelade en hel del med den. Urmysig och trevlig. Lite het och väldigt känslig. Verkade vara en väldigt förståndig och vis häst.
mitt nuvarande sto henne har jag haft ett tag friesern red jag bara 2 gånger hos en komis som kände en som ägde den^_^

#0 Jag tror inte att någon frieserhäst är billig att köpa, om det inte är något fel på den då.
Det är en dyr häst att köpa, tyvärr.
Jag rider, (har även en egen häst), en frieserkille på 7 år och han är den mest mjuka och underbara häst jag någonsin suttit på.
Han är väldigt klok, förståndig och vääääldigt lugn vilket jag har hört att så brukar friesrar vara.
Han är otroligt lättriden och bär upp sig själv otroligt bra så som ryttare behöver jag bara göra små fina hjälper.
Men alla djur oavsett djurslag, blir vad man gör dom till.
Han är en nalle på drygt 170 cm som älskar att kela :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

I min tornerspelsförening har vi en frieserhingst och han är en fin kille. Stora eleganta rörelser och bra psyke. Vill själv skaffa en frieser så småningom, när man har råd. Hingsten kostade 60000 men jag tror att priserna har gått upp.

Jag har skött en friser då var jag 17år gammal välriden hingst på 8 år. Han var inte hård alls men smart :) Jag är inte så lång o han hade sina knep för att sträcka upp huvet så höööööögt han kunde detta var en lek han hade, för när jag väl tog fram pallen så tog han ner huvet så jag nåde han lätt ändå. Inte så grova som de ser ut att vara de är röliga o skön gång. Smidiga, nu tror jag dessa kräver mycket jobb o som första häst tror jag inte de passar som. Han var kanonkörhäst med helt fantastigt fin många som njöt när jag körde han spelar ingen roll om man bara körde lite vanligt (enkelkörning) så lös han upp allt :D tjusig o fin.

Oj. Tack ska alla ha som har berättat om sina möten med en frieserhäst:`)
Jag hoppas verkligen att jag med kommer ha nöjet att träffa någon nån gång:D

#11 Vart bor du?

Jag bor i karlskrona
Hurså??

#13 tänkte om du bodde i närheten av sörmland så skulle du kunna komma och kolla på nåt tornerspel och se "vår" frieser. Men du bodde lite långt bort. Vi var i salvestaden i Kalmar i somras men jag vet inte om vi ska dit nåt mer.

Friserar är inte billiga…. Föl och unghästar är ju billigare än vuxna och inridna iof.
Har varit medryttare på en frieserhingst i 8 år. Jättesnäll och go kille, men väldigt smart, och väldigt stark. Svårt för att bära sig och inte helt lättriden

:)
Hoppas att jag kommer äga en i framtiden iallfall :`)
Ingen som vet någon nära Karlskrona eller nån annan stanns som kanske vill låna ut sin frieser på foder?? Skulle isåfall få en väldigt stor hage och mellan 2-5st hästkompisar och en box.
Morsan säger att jag kan få ha en foderhäst.
Fast vill inte ha nån om det inte är en frieser :`)
Kanske någon anna som vill berätta lite mer om friesern?
Tack alla som har svarat och berättat :D

Eller kanske någon som har en frieser i närheten som jag kan komma och hälsa på en gång. Bara så jag kan få chansen att möta en och klappa??
Jag har kört in frieser och tycker, som någon tidigare sagt, att de har ett hårt temperament. Dessutom är de svåra att få att sänka sin nacke för att arbeta korrekt med rygg och bakdel. De är ju normalt väldigt uppresta i halsen. Arbetas de rätt från början, dvs med låg hals/nacke, så blir de väldigt bra!! Många tycker ju de är så snygga!