Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4690 ggr
Tin-Tin74
0

Chambon?

Jag brukar longera mina hästar regelbundet (har även börjat tömköra dem på sista tiden). När jag jobbar dem har jag alltid inspänningstyglar. Mitt ena sto har lite svårt att sänka huvudet och söka sig framåt-nedåt, det brukar gå bättre när jag använder halsförlängaren men gillar den inte riktigt vid longering däremot 10-15 min vid ridning (för att visa vad jag vill).

Jag har läst om Chambon och tycker det verkar vara som ett alternativ, men jag känner ingen som har någon erfarenhet.

Är det någon som har provat? Vad tyckte ni?

Lorita
0

Mitt halvblod (för miljoner år sen) funkade jättebra med chambon, hästen sänker sig bra och munnen påverkas inte alls.

Lättare att spänna snällt än en halsförlängare som kan lura än att bli för tuff/hård.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tin-Tin74
0

#1 Ja jag tycker den verkar vettig men vet som sagt ingen som har testat. Vill ju inte springa iväg och köpa en "hur som" (brukar undvika "ekonomi modeller - köper hellre ordentliga i läder och sköter lädervården sedan) och sen är det bara att hänga undan.

Man vill ju att det ska vara så snällt som möjligt för hästen så arbetet blir en possitiv upplevelse och man ser fram emot nästa gång man ska jobba.

HannaT
0

Jag har aldrig provat själv men hört bra om den som longeringshjälp :)

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

SofiaOfSweden
0

Har också funderat till unghästen när jag longerar och tränar cavaletti från marken. Använder för nuvarande en vanlig gummisnodd men tycker att de flesta är på tok för korta så att hästen blir alldeles inspänd. Har funderat på inspänning med ringar men chambon tycker jag verkar fungera bättre då den främjar hästens sökande framåt.

Hustigern
0

Jag har bara goda erfarenheter av chambon. För närvarande har jag en fjordingpensionär med egna åsikter som inte för sitt liv kan förstå vitsen med att springa runt runt så nån longering är det inte tal om för min del nu för tiden. Vi har att göra ändå med ridning, tömkörning och körning.

Men på den gamla goda tiden när jag hade halvblod som var mer medgörlig så använde jag chambon när jag longerade. Det är ett snällt hjälpmedel som lär hästen att söka sig framåt neråt och jobba med ryggen höjd istället för att springa runt och lyfta upp huvudet och sänka ryggen.

Jag håller mycket hellre på en chambon än en gummisnodd där man ju riskerar att det bara är nosen som viks in och man tappar arbetet i ryggen.

Rekommenderas!

/Anneli

Tin-Tin74
0

Enbart possitivt då.

Finns det inte några nackdelar alls?

SofiaOfSweden
0

Nackdelen är ju som med alla inspänningar, att hästen trillar ner på bogarna OM man inte driver hästen framåt så att den kommer igång med bakbenen.

joooossan
0

Aldrig provat eller sett någon som använt det

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Tin-Tin74
0

det verkar som jag ska köpa en Chambon så fort det trillar in casch…

bell
0

Glad Bra tråd. Köpte mig en chambon igår men undrar om de är så bra som jag minns att de var. Men jag verkar ha bra minne ;) Har en munkänslig dam som jag hoppas kan få lite vägledning av chambonen.

Tin-Tin74
0

#10. Kul att du gillar tråden!Skrattande

Jag har aldrig annvänt chambon tidigare. En av våra hästar vill bara köra upp sitt huvud och att ha vanliga inspänningstyglar verkar inte göra någon som helst nytta. Hon blir snarare bara stressad av att inte förstå vad jag vill.

Du kan väll skriva och berätta hur det går för dig?

Lorita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag satte chambon på Dolly idag och hon stördes lita av att den slog mot halsen på henne annars svarade hon bra Skrattande

Tin-Tin74
0

Lorita: Vilken härlig teckning Dolly har! vad är hon för ras?

Tack föresten för att du visar med bild hur Chambonen ska sitta. Så fort jag får pengar skajag köpa mig en. (Är just nu sjukskriven och F-kassan har avslagit min ansökan om sjukpenning som jag har överklagat - Jag har diskbråck i ländrygen…)

Lorita
0

#13 hon är efter MA Limited Dreams (paint hingst) och en ponny mamma av welsh typ.

MA Limited DreamsDolly och mamma Emma