Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 811 ggr
f97lintro
0

Sparkar mot andra hästar

Hej!

Min foderponny sparkar mot andra hästar och så, hur ska jag få henne att sluta med det? (Hon är låg i rang)

När jag leder henne från hagen går vi förbi ett gäng vallacker (den ene nykastrarad) och du blir hon galen och börjar studsa runt och försöka spring iväg och sådär. Har nån något tips? (det har även hänt när jag rider henne förbi hagarna men å GALLOPPERAR hon tillbaka till stallet och underlaget är hemskt, riktigt läskigt. Fast vi har klarat oss bra än så länge)

Har någon några tips?

QALM
0

Det låter som att det har hänt henne något. Hon litar inte på andra hästar. Det jag skulle göra med en sådan häst är att vara noga med att göra likadant varje dag. Hon ska ha fasta rutiner tex gå i samma hage hämtas in och ställas på samma plats när du borstar henne. Gör allt i samma ordning varje dag. Rutinerna gör henne trygg för då har hon koll på vad som kommer hända.

När hon blivit trygg med det kommer hon att bli trygg med hästarna i hagen också. Viktigt är att hon bara har snälla hästar i sin hage så dom inte skrämmer henne.

Det kommer att ta lång tid att få henne trygg igen och viktigt är att du naturligvis inte straffar henne för hennes beteende. När hon blir stressad stanna upp med henne prata lugnt med henne och gå inte vidare förän hon blivit lugn.

Innan du rider ut på henne skulle jag gå promenader med henne där du stannar ibland och låter henne titta sig omkring. Gå samma väg varje gång och rid sedan den vägen.

Lycka till!

f97lintro
0

Tack för tipset!