Sommarhäst
Hej! :)
Jag har aldrig varit här inne förut, första gången jag kollar in en sväng nu. :)
Det är såhär att jag och 2 kompisar ska försöka fixa så att vi kan ta hand om en varsin häst i sommar, vi har kollat med ett privatstall och de har plats för oss.
Vi har pratat med våra föräldrar och de är beredda och betala, eftersom vi annars brukar sova bort sommarlovet ;) Lite nyttigt att ha nåt att göra liksom.
Nu håller vi på och kollar runt lite efter hästar, och vi har hittat lite det vi söker, och väntar på svar från dem just nu :) Vi ska kolla efter fler alternativ, eftersom vi inte vet om vi får ta de hästar vi mailat om ännu..
Det är ett tag sen jag höll på med hästar, så en del praktiska grejer har jag garanterat glömt bort, men mina kompisar kan mycket så de kommer hjälpa till där min erfarenhet tar slut. :)
Ska bli väldigt kul att ta kontakt med dessa fantastiska djur igen, jag älskar hästar men har aldrig sett det här alternativet innan, jag visste bara att ridskola är för tråkigt efter att man har gått där i 3-4 år ;P
Men nu är jag alltså på G igen, och vi hoppas på att allt rullar på tills den dag vi kan hämta hem hästarna, vilka det nu blir :)
Så jaa, jag ser hemskt mycket fram emot den här sommaren! :)
Ville bara skriva av mig lite, och om det är något speciellt man ska tänka på när man gör såhär så får ni gärna skriva det ni har på hjärtat :)

Gud vad kul! Hoppas allt går vägen (:
Enda tipsen är väl att se till att du har allt hästen behöver innan du skriver på papper etc, samt att du och ägaren är överens om hästens skötsel samt om vem som ska ta ansvar om det händer något. Se till att ha ordentliga papper så alla är på det klara med hur det ska gå till ;)
Välkommen hit!
Som #1 säger så är det väldigt viktigt att komma fram till vem som står för kostnaderna om det händer något. Självrisken och ev. övrigt, när det gäller veterinärkostnader. Samt hur länge du ska ha hästen, och även uppsägningstid och så, om du inte kan ha den hela perioden, eller ägaren vill hämta hem den av någon anledning. Och även vad som gäller då med kostnader (så att inte ägaren hämtar hem hästen efter en månad, men du får ändå betala för hela sommaren t.ex). Och allting bör ju då skrivas ned klart och tydligt i kontrakt.
Det är väl det jag kan komma på sådär just nu…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Okej, tack för svaren! :)
Försäkringar och liknande ska vi ta upp med den som lånar ut hästen, självklart :) Annars blir det inte kul om det skulle hända något..
Jag har mailat på några olika hästar nu och väntar spänt på svar från någon av dem, ska bli kul att se om jag får tag i någon ;)
Vad roligt :D Jag ska ha sommarhäst för 3:e gången i år =) Det är ett bra alternativ då hästar är väldigt billiga i drift under sommarperioden och man får en härlig sommar att se fram emot =)
#4: Ja, det verkar vara jättebra! :)
Och stallet där vi ska ha dem har berättat vilken hage vi ska få ha dem i, och den är enorm! :) Så det känns jättebra, haha, kanske blir jobbigt när vi ska ha in dem bara
Vi ska antaligen få 2 boxar och hagplatser för 3 på det då, så vi får turas om om boxarna eller om två ska ha dem hela tiden om en av dem ska gå på lösdrift hela sommaren, det beror på hästarnas ägare och deras önskemål :)
Känns även bra att ha ett par boxar om någon av hästarna skulle skada sig eller liknande och behöva vara inne ett tag :)
Spån kan jag fixa i stora mängder från min morfar som timrar stugor, gratis, så det sparar vi in bra med pengar på :)
Och hö skulle en av mina kompisar fixa billigt också :)
Vi tänker liksom att ju mer pengar vi kan spara in på såna grejer, desto mer kan vi lägga på att skämma bort hästarna ;)
Sen har vi ju maten då, men det får vi bestämma med ägarna också, hur mycket och vad de är vana vid :)

Vad roligt!
Hoppas du/ni hittar någon häst! :)
Jag letar även men till foderponny (året om). Har nog hittat en nu men jag vet inte alls om det blir något med den men man kan ju alltid hoppas.
Lycka till med hästen och letandet! :D
Åh , vad roligt :) Själv blir jag hästlös i sommar då ägare tar tillbaka min foderhäst bara sådär :(

#7 varför ska ägaren ta ifrån din foderhäst bara sådär? har ni inget kontrakt eller? :O .. :P
#6: Tack, och lycka till själv! :)
#7: Vad tråkigt! :S