Bygga muskler

Gör mycket klätterövningar och träna kondition på järden. Man kan också stå på marken med hästen i grimma och backa lite försiktigt uppför en liiiiten backe, den ska inte vara stor! Och så får man inte glömma att massera hästen ibland, men kom ihåg att dagen efter ett hårt träningspass kan hästen, lixom vi ha träningsvärk och då får man ta det lite lugnare med massagen.

här i skåne finns de inte så mycket backar, spec inte där jag stor nu tyvärr. men de andra var rätt bra förslag :) tack
Det du måste börja med är att se till att foderstaten verkligen ger hästen tillräckligt mycket proteiner, som är musklernas byggstenar. Utan tillräckligt mycket proteiner blir det ingen muskeluppbyggnad, oavsett hur du tränar…
Det ser inte katastrofalt ut på bilden, men nog kan hon bli lite rundare över rygg och rumpa.
För lite proteiner är det vanligaste "felet" när muskelvolym saknas.
Det går nämligen att fylla ut muskelvolymen helt utan träning av hästen, om den får tillräckligt mycket. Det träningen sen gör är att ge musklerna styrka och uthållighet.
----
*känner mig som en papegoja ibland*
Håller med AnnaLundin!
#3. Annas snack om proteiner är väldigt bra att titta på!
Jag har själv haft det tufft att bygga muskler på min egen häst för att jag gett för lite proteiner, detta ser jag i efterhand. Väldigt tjurig av mig, så jag reagerar inte så snappt på det. Men ser alltid saker i efterhand. Nu är jag återigen på samma bana. Vi böt inte förlänge sedan till hö, och allt blev så mycket bättre, han var smal som tusan, men gick upp i hull och började få muskler. Mycket foder, och tillskott. Och såklart, en mycket varierad träning, både från ryggen och marken. Klättring nämns ofta, men tänk på att det är lika viktigt att klättra uppför och utför har någon sagt till mig. Longering över upphöjda bommar på volt, över bommar på marken. Hoppa hinder i longeringen, mycket lösgörande. Sedan är det olika från häst till häst vad de behöver. :)

okej, tack för alla tips ;D hon får betfor och hippo bas basic. vart kan man få proteinerna ifrån?

#6 lusern ger proteiner.
medarbetare på djurskydd.ifokus
I många trådar uppmanas man att klättra med hästen för det är tydligen bra för allt men det är inte sant.
En dåligt musklad häst bör tränas långsiktigt och därförbör man börja bygga de grundläggande musklerna först.
Börja fodra på med proteiner (om hästen tål det) Rid sedan långa turer (ökas succesivt naturligtvis) i långsam trav. Det bygger de långa musklerna som gör att du sedan kan bygga den lite "snyggare", korta muskelaturen. Det är lätt att man glömmer bort att för att få en hållbar häst måste också andra muskler byggas än de som ser läckra ut.
min häst behöver träna upp ryggmusklerna nån bra övning? vi har inga backar på flera mil :P hon är en fångponny och tål inte mkt utan att hon ska reagera. står just nu på betfor och vitaminer och mineraler (pelletererat) vitlök, b-vitamin, morötter och det funkar hon bra på,sen halm och hö. självklart har hon svårare att få muskler pga av hennes ålder men nån mer muskel skulle inte skada :P (hon är 21 år)
#9 - fång eller inte, din häst måste ha i sig de proteiner den behöver för att både kunna må bra och dessutom bygga muskler av dem. Lusern är bra och fungerar även oftast bra för fångkänsliga hästar.
Och det är inte proteiner som utlöser fång, så just det behöver du inte oroa dig för. Ge hellre något tarmflorestabiliserande, för att möjligen kunna förebygga nya fånganfall.
#9 Skippa vitlöken. Den är inte bra för din häst. Allt annat kan du säkert ge men en häst kan bli riktigt dålig av vitlök även av mindre mängder.
Ska man träna ryggmuskler behöver backarna varken vara långa eller branta. Även mindre backar är helt okej. Långa branta backar kan slita mer på din häst än att göra nytta.

#7- tack :)
#8 - jättebra tips, så ut på långa joggingturer med andra ord? då får jag börja med de ;D kanske hon får upp flåset lite också :)
jo jag skippade vitlöken ett bra tag, men sen kom min veterinär och sa att jag skulle ge det för det gick så mkt förkylningar i stallet.
mjo men har knappt de mindre backarna isf ligger stora träd ivägen :P men hittar kanske nån. hon får nått mot tarmfloran minns dock inte vad de heter, och hon har inte haft fång sålänge jag haft henne, har bara ägt henne i lite mer än ett halvår,
men har koll på vad hon ska ha i mat mm,
ville mer ha reda på lite övningar som är bra för ryggen…
Vitlök är bara en "myt" det hjälper inget.. Dessutom är det blodförtunnande har jag hört (?)

Dressyr och hoppning är bra för ryggmuskulaturen, förutsatt att hästen jobbar korrekt och bär sin ryttare (och sig själv) med musklerna och inte med skelettet.
#0 Jag tycker som fler andra har skrivit att din häst framförallt behöver lägga på sig i överlinjen, troligen både med proteiner och träning.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#9 Vad är det för ras? Liknade min pingla, och hon är nordsvensk/NF. 
#16 renrasig new forest :) hon e ju dock den gammla stammen så är ju grov inte lika pinning som dagens new forest :P visa bild på din ^^

#13 Underlig veterinär du har som dels tror att vitlök hjälper mot förkylning och dels för att h*n inte vet att vitlök är farligt för hästar.
#20 På vilket sätt är vitlök skadligt?
Är bara nyfiken, har en kompis som ger vitlök till sin häst.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

träna MKT klättring i backe det e bra :)
#21 Blodförtunnande!! För det andra så hjälper det ingenting! bara bort kastade pengar tycker då jag!
#19 dom var ju ganska lika :)
mjo men min häst e dock den enda i stallet som inte blivit förkyld än och hon e den enda som äter vitlök dock pressar jag vitlöken själv, är den blodförtunnande på oss människor med då? jag äter vitlök varje dag typ med samma mängd som min häst

#23 - jag har gett vitlök till min häst i vinter., och jag vet ine om de är den eller om de är naturliga vägen, men förkylningen har gått bort iaf..

Många i stallet ger vitlök till sina hästar, kanske de borde sluta då(?)
Hade ingen aning om att det på något sätt skulle vara skadligt..
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Här kan man läsa litegrann om vitlök och vad den gör med hästarna:
http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=400&infogrp_id=38
Här är lite på engelska http://www.equisearch.com/horses_care/feeding/feed/eqgarlic528/
Det är alltså bevisat att en relativt stor vitlöksdos under kort period har tydliga negativa effekter. Det har inte ännu gjorts några studier på vad som händer med lägre doser och under längre perioder, så man vet inte var gränsen går för vad som är ofarligt att ge. Sen är ju frågan också om det finns några som helst positiva effekter med att ge hästarna vitlök - att det är bra för oss människor innebär inte att det automatiskt är bra för hästar…
de lät ju inte bra :(

#27 jasså `? jag ger ju min häst vitlökspulver. kanske ska sluta me det. tack för att du skrev det :D

#23 jag hade ett gotlandsruss med kronisk bronkit som hostade mängder med slem när jag fick hem henne. hon fick vitlök (1 klyfta per dag) och därefter även mindre hosta och obefintligt med slem..
de två shettisar jag har hemma nu får vitlökspulver (ca 1 tsk per dag) eftersom även de var väldigt hostiga när de kom och uppvisar extremt sällan några tendenser till att hosta nu.
jag skulle inte säga att vitlök är bortkastade pengar eller enbart negativt.
precis som allt annat är det inte bra i för stora mängder, vare sig det är till oss människor eller våra hästar.
#30 - det finns vissa belägg för att vitlök skulle kunna ha positiv effekt på hostande hästar, MEN man måste vara medveten om de biverkningar det ger och göra ett medvetet val.
Om hästen hostar bör man nog börja med att ta reda på varför den gör det och ta bort orsaken till hostan i första hand.

#31 naturligtvis ser vi till att eliminera alla orsaker.
ingen av dessa hästar har utvecklat hosta hos oss, utan alla stått i dåliga miljöer tidigare och haft hostan när de kommit till oss.
jag är för att väga för- och nackdelar, naturligtvis, men jag anser också att det finns andra saker som ges hästar på sina håll som är långt mycket sämre. ta bara försäljningen av c-vitamin…
Hm… Låter ju inte alls som att det är jättebra att ge hästar vitlök… Ska framföra detta till min kompis!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#32 min travare har kronisk bronkit, han har fått det hos mig, har jag en dålig stallmiljö för det? orsaken kan ligga längre bak i tiden och sjukdomen är ärftlig.
#0 om du tänker rida ute så tänk på att om din häst inte är van att gå mycket på grusväg etc så ska du inte trava utan skritta, detta för att det tar väldigt lång tid för skelettet att stärkas, musklerna går mycket snabbare att byggas upp. om skelettet blir överansträngt kan hästen få benhinneinflammation. de får bättre kondis bara av att skritta längre sträckor. träning ska göras sakta. hoppa studs är super för rygg och rumpmuskler. klättra i backar är bra men man kan såklart inte börja med kebnekaise.. kom ihåg att stå upp så du lämnar ryggen fri att arbeta + trava aldrig uppförs. det är skritt eller galopp som gäller.
Skynda långsamt så går det fortare.

#34 jag förstår inte riktigt vad det är du försöker säga?
eftersom jag sett den stallmiljö som alla mina tre hosthästar befunnit sig i under åtminstone 4 år så känns det inte svårt att räkna ut hur deras hosta uppkommit.

#35 jag ska utveckla lite.. min travare har kronisk bronkit och den fick han hos mig. jag har alltid varit noga med att försöka hålla stallet så dammfritt som möjligt men hästarna stod på halm förut och fick hö. dom har även gått ute ca 12 timmar per dygn och haft lång betesgång. ändå fick han den här sjukdomen. min veterinär säger att den är delvis ärftlig vilket innebär att en häst som har det i generna inte nödvändigtvis får den men den är känsligare än andra. dessutom så var hans förra tränare inte så noga med om hästarna fick mögligt hö vilket kan ha gjort honom ännu känsligar för damm. sen har det helt enkelt utlösts av något här hos mig, jag vet inte vad. däremot så försöker jag ju göra det bästa för honom, inte ha han på stall osv. dina hästars hosta har säkert uppkommit pga den förra miljön, men teoretiskt sett hade de kunnat få sjukdomen hos dig utan att det är ditt fel. då pga den tidigare miljön och att något hos dig sen utlöst detta. det behövs inte mycket om hästen redan är känslig. så om du träffar någon som försöker skylla det på dig (om du ni har en häst nån gång som får sjukdomen hos dig) så kan du ju upplysa vederbörande om att det kan ligga latent (ungefär, de utvecklar extra känslighet) och sen bryta ut hos någon annan vilken innebär att det måste inte vara ditt fel fast hästen blir sjuk hos dig. numera får hästarna hösilage, står på torv och är ute nattetid för att minska risken för sjuka. jag menar att man måste inte vara "dålig" hästägare för att hästarna blir sjuka av detta. de som påstår annat vet nog inte så mycket om detta. hoppas du förstod bättre hur jag menar nu. det blev lite långt.. har du provat ge dina hästar Nostril vet?

Det viktigaste som många glömmer utöver bra träning och foderstat, är vila.
Utan vila = inga muskler. Under träning bryts musklerna ner och därför behövs vilan för att återuppbygga dem + lite till. Jag har aldrig någonsin sett så snabba resultat som när man varvar med mycket vila, periodvis vilar mina killar två till tre dagar i veckan och ändå jäser deras kroppar för varje månad och folk undrar vad de får för prottedrinkar med tanke på att de inte går så ofta ;)
Ett tips är att läsa mycket om din egna träning och kost, för vi är mer lika än vi tror. Jag använder "hästmetoderna" mig själv och tänker att jag är personlig tränare åt en människa när jag rider mina hästar. Låter skumt, men det fungerar verkligen!

#37 du har helt rätt i att vila är viktigt. lika viktigt som att träna.

#36 för min del har det varit så att hästarna har varit kolossalt hostiga när de kommit och hos oss blivit bättre. hos oss har det aldrig uppstått den problematiken att en häst fått hosta (oavsett tidigare känslighet eller ej), tack och lov.
är medveten om bakgrundsproblematik och den genetiska faktorn med hosta hos häst, har läst en del eftersom jag fått hästar som uppvisat hosta (russet jag hade förut hade kronisk bronkit, shettisarna jag har nu har inte det).
i stallet nu finns det 2 "hosthästar", det är shettisarna, som kommer från miserabla förhållanden (mycket bristfällig hästhållning och uppstallning). de har under uppstallningsperioden, oktober - maj, fått 1 mått (motsvarar ca 10 ml) vitlökspulver per dag under de två år som de bott hos oss och uppvisar i princip aldrig hosta längre.
vårt stall har en helt otrolig ventilation som jag inte begriper mig på, de får bra grovfoder (inte en självklarhet hos förra ägaren) och de får vistas mycket ute.
har aldrig använt mig av Nostril och brukar om jag ska vara ärlig akta mig för att använda särdeles mycket preparat, vare sig det är medicinska eller i tillskottsform. jag ger inte ens kraftfoder till mina hästar..
för de hästar jag har haft och har nu så har rutinerna och uppstallningen fungerat som bara hejsan, men det är klart att möjligheten finns att man skaffar sig en häst där man får omvärdera sina rutiner och erfarenheter.

såg en del som har host problem tänkte bara ge ett tips som jag vet om och det är timjan det rensar luftvägarna och hästarna kan andas bättre =)
#40 Timjan? Okej har aldrig hört innan men det kan ju heltklart vara värt att pröva. Ger vitlök i små mängder till vår ponny som har hosta och han mår mkt bättre av det, men jag är väl medveten om att itlök är blodförtunnande i förstor dos.

Min häst har hamnat lite fel om man säger så…ja har alltid haft 4 veckrs sommarvila och då blir dom bra tjocka
så blev de lite knasit nu i höst/vinter då ja skada mitt knä men ja fortsatte rida men knät palla inte till slut…så nu har dom fått nästan två månaders vintervila så hon,är inte så musklad och lite rund om magen men ja håller på och sätter igång henne för fullt! nån som har nåt tips? va ska hon ha för träning? elr ska ja ändra hennes foderstat?
Hon får: Betfor, havrecross, vitlök, B-Vitamin…och Hö då. Har inga speciela mått på betfor/havrecross mäter i mina händer..
En bild på henne efter en rid tur..bilden tagen i mitten av mars nån gång tror ja..