Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3870 ggr
lisette
0

schabrak med ficka?

har många gånger blivit grymt törstig på ridturen och funderat över schabrak med ficka på.

har någon sett ett sådan schabrak någonstans?

Zadeira
0

Tyvärr inte, men det kan man väl sy på själv på ett vanligt schabrak?

lisette
0

jo det kan man säkert om man är duktig på att sy eller har symaskin.

;)

Tin-Tin74
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej men det är ingen dum ide´faktiskt!

Jag brukar sy mina egna shabrak (har nojja på att byta efter varje ridtur..), kanske skulle fundera på hur man kan göra…

Alex
0

Jag vet att de finns, men inte vart. Tungan ute Annars kan du ju skaffa en magväska och ha på dig?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

det borde ju ivf vara lagom stor ficka för en vanligt 50 cl petflaska. antingen med dragkedja eller en lapp över som fästes med kardborre.

har diskuterat detta när vi ridit nämligen, så jag vet precis hur den ska se ut! =)

lisette
0

#4 aldrig, klumpigare får man nog leta efter. kan man köpa magväskor ff? =)

Lorita
0

Sadelväska, det är mycket mer praktiskt Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

mm har med funderat på det, tycker dock de borde slå mot hästens sidor när man galopperar.

Alex
0

#8 Det gör de, men det gör det om du har något i en ficka på schabraket också.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

olina95
0

Hon jag rider hos har ett svart med fickor på båda sidor! jätte bra:)

AusaBausa
0

Låter ju som en suverän ide…en ficka för drickat o en för mobilen..

Alex
0

#11 Nej nej, inte en för mobilen! Tänk om du flyger av och skadar dig och hästen springer iväg, med mobilen på sig… Inte bra. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AusaBausa
0

Haha ja men då kan den ringa hem ju…

skämt o sidor tänkte inte på det..haha

Beundy
0

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7139&art=1196590

Här är ett schabrak med fickor på.

JMax
0

Sharpman har haft för ett par år sen. Har sett liknande de i #14´s länk på distanstävlingar med men de har sålts tillsammans med  ganska platta fyrkantiga vattenflaskor som passar till. Lite stelare material just i området runt fickan för att det inte ska slå men fortfarande mjukt o skönt mot hästen.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Jojaton
0

Jättebra idé ju, speciellt om man ska ut på en lite längre tur men samtidigt ingen "matsäckstur" Tungan ute Om någon fattar, hehe.

Johanna - Instagram

lisette
0

#14 det var ju kanon!

dock vill jag ha en tajt ficka så inte flaskan hoppar ut.

hannabrink
0

Vet att det finns schabrak med små fickor och jag fattar faktiskt inte riktigt funktionen med dem. En liten vattenflaska hade inte ens rymt i dem så tror du får satsa på en sadelväska ;)

mallan-nog
0

Jag har ett schabrak med fickor.. inte så stora, men en liten vattenflaska får man nog i. Det är ett svart schabrak med sömmarna sydda som musse pigg huvuden & fickorna är röda formade som musses shorts med gula knappar… hittar tyvärr ingen bild på det…

Maliiin
0

Jag har sett ett scjabrak med ficka på! Var en kompis som sydde ett själv. Å där sydde hon bara på en ficka av tyg.

Men senare insåg hon at det var smidigare med sadelväskor. Så då köpte hon ett par såna å fäste bakom sadeln. Så det kanske är ett tips?

Linaah
0

Jag tror att jag har sett något schabrak med ficka på på City Gross i Växjö… Dom hade många roliga schabrak!

corallen
0

Jag skulle satsa på sadelväskor istället. Annars finns det ju ett bälte med små vattenflaskor som är ett par deciliter per flaska som man enkelt kan ha på sig.

studs
0

Jag hade förut en så kallad "camelback" en liten smidig rygga som liksom var isolerad och rymde tror jag ca 1L,sen gick de en slang från ryggan som man satte fast i axelbandet så den inte fladdra omkring, hur smidig o praktisk som helst alltid kalltvatten =) o den satt still på ryggen så störde gjorde den inte heller..

studs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är en bild,fast så här stor va inte min, denna rymmer 2,1L

lisette
0

så man kunde rida samtidigt som man drack?

känns ju doxck som det blir för varmt med en ryggsäck.

WhoCares-01
0

de finns sånna schabrak =) leta på och fråga i butiker   annars är magväska ett alternativ. ser jäklit kul ut bara xD

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Russtoka
0

Fina och roliga tips ni har. Du löser det här galant lisette.

En liten varning dock. Vänj hästen vid att det kluckar i flaskan innan du ger dig ut. Det kanske inte alls behövs, men var på den säkra sidan och trava och galoppera några varv i en volt eller nåt först så du ser hur hästen reagerar.

Jag gjorde ett misstag en gång för drygt 20 år sen, hade lagt i två pet-flaskor vatten i sadelväskan när jag skuile ut på mitt Welsh Cob sto jag hade då. Tänkte inte alls på att hon kunde bli rädd för ljudet. Hon blev så skraj av kluckadet när vi började trava att hon lade iväg och blev omöjlig att hålla in. När hon inte orkade galoppera längre (jag satt kvar) saktade hon ner till trav - och blev rädd igen för kluckljudet som ökade av travrörelsen. Detta hände gång på gång, tillslut var vi nästan två mil bort. Då lyckades jag få ner henne i skritt och stanna, helt genomblöt och löddrig. Jag satt av och tog ur flaskorna - hon behövde verkligen vattnet i alla fall…

Så ta det försiktigt första gången!

studs
0

ja du har juh en slang som du enkelt suger i dig vätskan vad duän gär, den är inte varm att ha heller, dem som tävlar i cycklelopp (ture the france mfl) Har dessa då de är ett cyckel tillbehör..

Lorita
0

Hästen då? hur ska man få med vatten till hästen Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CBA
0

Jag har en modell av magväska med tillhörande sportflaska som sitter i en ficka med resår upptill så flaskan sitter kvar, sen finns det även en liten ficka med dragkedja där man kan ha nycklarna eller något att tugga på.

Jag har för mig att jag köpte den på någon av sportbutikerna vi har.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

[trollduva]
0

har sett ett schabrak med ficka en gång för längesen,det var på ett disneyscabrak

Tin-Tin74
0

#29 Ja att vattna hästen är ju helt klart en besvärligare fråga…

Jag har inte riktigt förstått om Lisette menar ridtur på någon timme eller om hon menar en lite längre tur.

Är det en vanlig daglig tur så klarar sig hästen utan vatten men det är klart att är det en lång tur blir det bekymmer. Det enklaste måste ju vara att planera sin väg så man passerar lite vattendrag då hästen kan få dricka direkt från naturen.

Molla
0

#24 finns en på biltema för 150:-. Rymmer 2 liter.

Visa stor bild

lisette
0

#32 inte någon långutflykt, utan mer en vanlig ridtur.

monsterblom
0

men det finns ju speciela väskor för just vattenflaskor som man sätter fram på sadeln. nära och bra till flaskan och den slår inte lika mkt som en sadelväska gör. tror att börjes har en sån

lisette
0

jasså, finns det?

Tin-Tin74
0

#34 Okej då är det ju ingen som behöver fundera på hästen (missuppfatta nu inte) utan det är mer för att ryttaren vill/behöver dricka. Kan jag förstå, dricker själv mycket vatten.