Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 3082 ggr
Tina-A
0

Sy-tips!!

Jag och en annan tjej har planer på att sy en klänning. Nu är det så att vi inte riktigt vet hur man gör, men några sykunniga måste det väl finnas här?

Vi vill att den ska ha halter-neck och ganska bar rygg, samt att den ska fladdra och flyga upp när man snurrar. Dessa ska vi (förhoppningsvis, om det blir några klänningar) ha på våran slutproduktion i skolan - en stor dansföreställning där vi koreograderat nästan allting själva.

Såå.. Jag undrar om någon har tips, kanske eventuellt en mall? Hur gör man för att sy såhär?

Någon som har någon humm om vad ett tyg i någon form av stretch kan kosta?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

LinaN
0

*tar p åsig glasögonen o gnuggar geniknölarna*

Först o främst får ni komma framtill hur lång kjolen ska vara, sedan vilken tidsaspekt det hela ska beröra…. är det 50 tal och hillbilliestuk eller vad är ni ute efter?

En knälång klänning med klockning i kjolen är väl att föredra då det lätt vill "flyga upp" vid snurrning.

Stretchtyger finns från 40kr/m till ja, mycket mer…. me nstandardpris för ett tyg med vettigt mösnter går på 60-70kr/m och då brukar det vara ca 140-150 cm breda…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
0

hittar igna bra mönster på nätet, me ngå in på en tygbutik så har de burdamönster och andra mönsterkataloger, desa mönster brukar kosta emllan 60-150 kr st…… o det finns klänningar med halterneck och bar rygg med klockad kjol.

de som jobbar i sådana butiker brukar ha jäkligt bra koll på vad ma nletar efter…..

tänk på att sy klännigne med elastisk söm på maskinen sen ananr spricker sömamrna så fort ni rör er.

Tina-A
0

Vad menar du med "klockning i kjolen?"

Vi vill liksom att det ska vara mer tyg där nere så att klänningen veckar sig för att sedan kunna flyga ut i en snurr och bli sådär jättefin!

Klänningen ska vara ganska nutid, men påminner säkert om klänningar som varit moderna under en viss tid. Har inte så stor koll på det där, tyvärr.. En enfärgad ljusblå klänning tänkte vi, då den passar bra till våran låt.

Vi funderade också på om klänningen skulle vara lite längre över ena benet, så att den blir liksom "sne" där nere, men det kanske ser dumt ut när det är massa tyg där nere så det veckat sig? Bara sett sånt på ganska "tighta" klänningar som inte är så… fylliga.. haha, vet inte hur jag ska förklara :D

LinaN
0

hrmmm, med klockad menar jag en kjol som veckar sig emr nertill.

So mger snygg effekt och detta uppnår ma ngenom att själva mönstret är utställt…. alltså vidare endtill än upptill…..

ska ni sy själva eller tänker ni lämna det till en sömmerska?

Tina-A
0

Vi tänkte försöka sy själva, därför vi behöver hjälp och eventuellt en mall. Jag har sytt både byxor och tröjor, men aldrig en klänning. Och den här måste bli fin också..

Vet du hur man får den här veckningen nertill? Hur får man "mer tyg" om man vill att hela klänningen ska vara i 1 stycke och sömmen ska sitta på sidorna?

Kan man bara klippa den "normalt" och sen klippa ut, från tygstycket då, liksom ut åt sidorna så det blir jättevid? Faller den fint då? Hjälp tack :)

LinaN
0

Som jag sa innan, så börja emd at tha tag på ett mönster….. gå till en sybutik elelr til ldin syslöjdslärare (vet att det ska finans sådana även på gymnasieskolor) och be om hjälp.

Sandra
0

Ska man ha en klockad klänning borde man väl ha livet på klänningen i ett stycke, och sen syr man kjolen i flera tygstycken. Det är väl där klockningen uppstår? Alltså går det inte bara med ett tygstycke bak o ett fram.

Men mall finns ju på tygbutiker precis som Lina sagt innan =)

__iE
0

jag gjorde en halterneck klänning i våras, men den blev för stor för mig.. fast min är mer 'rak' nertill- alltså den fladdrar inte..

kan lägga in bild på hur den ser ut.. :)

*vänta*

__iE
0

inga batteri :/ du/ni får vänta tills imon ^^

Tina-A
0

#8: Jag vänta :) ser gärna bild

Sandra
0

Vill också se!!!

__iE
0

ni får vänta tills imon ;) ;P

__iE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har fotat nu..
hittade även mönstret.. :D

1. klänningen frammifrån

__iE
0

2. bakifrån

__iE
0

3. med mönstret bakifrån (slarvigt ditlagt ^^)

__iE
0

4. mönstret frammifrån (slarvigt ditlagt ^^, där också)

__iE
0

den delen.. som ni ser på bild 1 så är ränderna t andra hållet där..
jag 'rynkade' (hm, heter det så?) tyget och sydde sedan, så det blev .. hm.. bubbligt ?^^

__iE
0

här ser man 'rynkorna' lite ^^ :D

va nog allt jag behövde visa ? :)

Sandra
0

Fint du hade sytt __iE!!!! =)

__iE
0

tackar ^^