storlek på ridbana och corall?
Vilka storlekar har ni på era ridbanor eller coraller?
Vi har en paddock på 30x40 vilket är ett helt okej mått. Man får plats två stycken utan större problem. Fast föredrog paddockstorleken på gården jag jobbade förut, som var 20x60. Speciellt om man var två var det väldigt bra, då märkte man knappt av den andra (plus att om man vill kan man ju dela av och få 20x30 var). Ridhuset var 15x30, helt okej om man var ensam, men jobbigare om man var två, då blev det trångt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

har ingen ridbana men min kompis har och den är 20x60:)
anledningen att jag undrar är att jag har 2 möjligheter.
anlägga corall 22 i diameter, färdigdränerat grusunderlag(fd vatten reningssand) billigast
enda arbetet är att ta bort några träd och sladda.
alt 2 är att göra en paddock där min hästhage är. bra dränering men mycket arbete att jämna till marken. den skulle kunna bli 20*40m.
Min ridbana är 20x40 och har belysning, funkar fint!

Jag har hästar men ingen rid/körbana eller corall. En granne i byn har stall, hage och corall, i nyskick - men ingen häst…
Så kan de va…
^^
#3 Så en corall ska vara 22m i diameter? Undrar bara för jag visste inte.
Blir inte 22 meter lite stort, eller hade du tänkt rida i den?
Vi planerar för en corall nu och vi ska nog ha den 15 m i diameter. *lääängtar* Under en lampa också, så den blir upplyst!!! =)

#3 jag hade gjort corallen, eller rättare sagt en ridyta där du planerar corallen.
Själv har jag en paddock ca 35*35 för att kunna rida på en stor volt och inte fastna i dressyr rörelser.
Nu ska vi bygga en corall den kommer få en diameter på 12-16 meter inte riktigt bestämt än men absolut inte större än 16 då orkar man inte jobba hästen löst.
Om inte annat går det ju att göra en ridbana, och sen sätta upp såna där provisoriska stolpar (såna man bara sticker ner i marken) och dra en lina runt, så får man en liten rundel i ridbanan, om man vill ha det. Blir ju ingen skyddande vägg, eller så, men en liten rund bana i alla fall, om det räcker. Så får man ju både och. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#6 #7varför blir det svårt att jobba en häst löst om korallen är 22 m ?

#Du kommer inte tillräckligt nära, det blir för mycket att gå för att man ska orka jobba efektivt.
en korall som jag mätte för länge sen var 12 diameter.
men det känns för liten då jag ibland har ett rep på 12meter.
man kanske skulle ha nått mittemellan.
sen känner jag att man inte behöver vara så nära hästen hela tiden. för hästen ser mig ändå ;)
#11 Det beror även väldigt på vilket sätt man jobbar. Jag har jobbat med min pålle lös i paddocken (vi sätter upp grindar till en corall men dom står på andra sidan vägen just nu), och det fungerar, dock fungerar inte alla moment lika effektivt (man får springa en massa) men om man gör saker som är anpassade efter det så funkar det. Mne jag skulle nog sattsat på en corall som var ca 15 i diameter om jag var du 22 är lite väl stort tycker jag (men som sagt, kan ju bero på vilken "filosofi" man jobbar efter också)…
Medarbetare på westernridning.ifokus
En helt OT fråga till Jen! Jag är jättesugen på hästloppis, några planer?? =D
nej, inte ännu.
Men det börjar bli dags att fixa det snart….
Våran (våran och våran, den hör inte till vårat stall men ett grannstall) är uppskattat… 20x40 kanske?
Ögonmått, har inga exakta 
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Vi har en 20x60 manege och en 30x70 paddock :)

Vi har en corall den är 16 i diameter. Det är rekomenderat av tränare (t.ex. monty roberts) ett bra mått som passar både små och stora hästar :)
#10 Det beror helt på hur bra du är på att komunierar med kroppen och hur kännslig hästen är. Ytan och hur mkt jobb det är har inte med saken att göra. Själv kan jag få slita som ett djur för att vara tydlig nog för Peewee i vår lilla 16 diameter. Sen Jobbade jag en mkt trvlig nordis en gång. Jag stod på en punkt i mitten av banan som var ett ridhus på (40*80). Det gick jätte smidigt. Då var det ändå fösta gången denna häst blev jobbad lös.
22 låter som ett bra mått. blir nog lättare att rida i den om man vill det än en mindre.
Våran paddock är ca 30*60 tror jag. Sen skulle jag villa ha en corall också, men än har inte det blivit av.
om kommunen får ändan ur vagnen så vi kan köpa marken nån gång. så kommer korallen bli 22m i diam.
jag vill ju kunna jobba hästen lös o hoppa över tunnor, och gå slalom emellan saker osv.
och även kunna rida ibland i den när de mörka kvällarna kommer.-
Vi har en väldigt lite paddock på 15x30 m och sen har jag "snott"
en bit på en åker till ridbana som är 20x40 m. Vi funderar på att anlägga en corall på ca 16 m.
vi har nyss byggt oss en ny ridbana längst bort i hagen. Eller snarare en ridvolt. Vi delade helt enkelt av hagen i hörnet. Den blev ca 20-22. Funkade faktiskt att jobba hästen lös i den, fast lite saknar man gamla corallen som var mindre och effektivare för det ändamålet. Fast den här är ridvänligare.
Ägaren sa att jag kunde köra Pysen (1m mkh) på den volten, när jag sa att det kanske blir för litet vart hon jättesur och sa att jag bara klagar hela tiden. Vad tycker ni som kör? Känner ni att ni kan få någon ordentlig köryta på 22 m?
Ridhuset vi åker till ibland är 15x35 och ridbanan ute är 20x60.
Vi har ju egen paddock och ridbana men ibland är det ändå inte fel att åka iväg och rida någon annanstans.