ky rotary bit
Ska köpa ett sånt bett i tredelat till hästen så nu skulle jag vilja höra lite om era erfarenheter om detta bett.
^^

Får jag lov att ställa en motfråga?
Hur kommer de sig att du vill köpa ett sånt bett? Passar inte de du har eller vad rider du på dag?
Detta va inte illa menat utan jag undrar verkligen bara… Det är så många och låånga trådar om olika bett så man blir lite fundersam på varför man vill köpa de olika betten.
//Marielle
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Hur ser det ut och har det någon särskild effekt?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#1 hästen mår bra av att man varierar bettet 

#3 Jo visst men de finns ju så Otroligt många bett nu för tiden! De blir liksom "trend" i att ha fräcka nya bett och jag upplever de som om folk köper bett som är moderna bara för att expediten i Ridsport butiken säger att de här är superbra? Men inte riktigt förstår vad de är som gör dem så bra?
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

#4 jag brukar variera mellan tredelat månbett och bettlöst, det trivs mina hästar med. Dolly rids på rakt gummibett och det går hon väldigt bra på, hon är ledig denna vecka men jag tänkte pröva bettlöst på henne, ganska snart.
idag varierar jag mellan rakt gummibett och tredelat gummibett. men eftersom hon har listat ut hur man hänger sig på en tygel bara så orkar jag inte alltid hjälpa henne att hålla upp huvudet. och detta bett ger mig friheten att släppa då på den sidan men ändå ge stöd på andra sidan.

#6 det kan man göra med alla bett, ett betlöst skulle jag nog välja att variera med.
detta använder jag som variation
jag har ett bettlöst träns men eftersom hon inte lyssnar på det minsta lilla så kommer jag inte rida på det eftersom jag inte vill riskera min säkerhet. hade jättegärna skippat alla bett men nu går det tyvärr inte.
är det ingen som har någon erfarenhet av detta bett?
putt
#8 Ett bettlöst träns, sånt med snören och som kramar hästens huvud? Det är ett skumt träns för hästar, ganska ologiskt. Prova ridkapson/muserola istället om du hellre vill rida bettlöst. De har samma signaler som tränsbett och är lika ''skarpa'', de kan dock ha en lite bättre effekt på 'heta' hästar eftersom de har en mer grundligt inlärd stopp-effekt (tryck på nosen).
Anars är inte bettlöst direkt ''snällare'' än vanligt bett, något som många inte verkar förstå.
Visa en bild på bettet du vill använda så blir det lättare för oss anda att ge tips och råd.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#11, jag har testat olika sorters bettlöst och inga har fungerat så jag kommer att ha bett på denna häst och testa bettlöst på nästa istället som jag vet går att rida utan bett.

#12 är det dyrt??? mitt standar bett är detta, då får man mer plats åt tungan också 
det beror vart man tittat, jag vet att horze tar mellan 5-600 kronor medan lillhästen där jag tänkte köpa det tar bara 300 för bettet.
sen om man vill ha pessoa eller pelham eller liknade så finns det också med denna model.
men jag vill ha detta bett eftersom det blir mjuka brytpunkter och de andra anledningarna jag nämt tidigare ^^

#15 vad jag kan se har du tre brytpunkter precis som "mitt" bett men inge frihet år tungan…låt dig inte luras av marknadsföring.
Brytpunkter är inte alltid snällt heller, jämför att ha en kedja i munnen med att ha en rak pinne. Vilket är behagligast och tydligast?
Annars ser jag inget speciellt med det bettet faktiskt. Verkar iaf vara av det mildare slaget, undrar lite över om tungan kan klämmas/knipas. Jag hade nog valt ett vanligt rakt tränsbett.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Har själv klurat lite på det bettet, så du får gärna berätta om hur det är om du köper ett sådant!
Med vänliga hälsningar
Chess

Jag köpte ett sånt bett till min tvååriga russhingst för han har problem med munnen, lägger tungan över och vill inte lyssna på mig vid tömkörningen.
Nu ligger det i lådan bland alla andra bett jag provat, jag kör bettlöst nu tills vi tagit bort vargtänderna eller alternativt att han växer ifrån problemet = får mer plats i munnen.
Min tanke var att eftersom detta bett tar liten plats i munnen skulle passa honom. Det ligger ju fint och så. Inga skarpa kanter, verkar behagligt. Jag ska prova på någon annan senare.
För närvarande kör jag bettlöst. Ibland har jag ett oledat lätt böjt bett på honom utan att sätta tömmarna i det. Det går bra så länge man inte rör bettet.
#17 jag har rakt gummibett till henne, men jag tycker om att variaera mellan de olika tränsbetten eftersom hon slutar bty sig om bettet till slut när hon har haft samma för länge.
Har ett rotary bett men ett tvådelat med en kula i mitten. Fungerar super på min Islandshäst Taktur. Eftersom det är en kula i mitten kan bettskänklarna rotera runt den och röra sig oberoende av varandra.Om du t.ex. plockar med höger tygel och jobbar den sidan så rör sig bettet endast på den sidan i munnen om du förstår hur jag menar. Jag använder också ett tredelat sweet iron med koppardroppe för att ge Taktur lite omväxling´i munnen.
Lite trådkapning här. Tittade efter bettet på hemsidan lillhästen i stav och hittade detta bett:
Happy Mouth "gå på tygel" bett 11,5 till 14,5cm

Namnet dom gett bettet säger väl allt. *suck*
#21 tack för ett bra svar ^^
Ja du… Vad ska man säga…
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Håller med ang. #22
Lite oerfarnare ryttare som inte vet varför sin häst inte går i form nappar säkert på det.. 
Josefinejumpforjoy.blogg.se
det är ju bra att det finns variationer inom bettvärlden, men allt som oftast är det verkligen fel personer som skaffar de skarpaste betten :(