hur påverka hård hand?
ett av mina fel i ridningen är min hårda hand. det har varit så sedan lång tid tillbaks då jag red en ponny som var sten hård i munnen.
hur ska jag kunna påverka min egen hårda hand? jag försöker att tänka på det när jag rider. men kan jag göra något annat?

Ja, du kan vända på det hela, låt tygeln gå uppifrån och ner istället när du rider (böka inte med lillfingret).
Du måste du lära om och du har möjlighet att bli mjukare, så säg den "ridlag" som är huggen i sten 

Tänk att du håller två champagneglas i händerna, så lätt och fint som du bär dem ska du hålla tyglarna i händerna. Du måste även slappna av i axlarna och vara rörlig i handleden, den ska vara elastisk och följsam. Armarna ska även ligga tätt mot kroppen, jag brukar tänka att armbågsspetsarna ska vila mot höftbenen och på så sätt blir du mer avslappnad i handlederna som bara" hänger" där.
Du måste även lära dig att separera dina kroppsdelar och korrigera dem separat. Bålen är en del, höfterna och benen en annan och armarna/händerna för sig. Ändrar du dig i sitsen ska detta inte påverka händerna och vice versa.
Hinner inte skriva mer, kommer in senare ;)

#3 Smart! ;)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Tänk på hur du håller händerna. Håller du rakt och korrekt så blir handen oftast automatiskt mjukare än om du vrider eller lägger händerna ned. Sen att tänka på att ständigt vara flexibel, rör händerna lätt hela tiden, så att du inte fastnar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jag bruka tänka "pringles, pringles, pringles".
dessutom brukar jag "klämma åt" tygeln med lillfinger/ringfinger och ha en väldigt öppen hand i övrigt. eftersom jag har hästar som gärna drar och sträcker lite då och då, så riskerar jag på det sättet inte att hårdna i handen och rycka till, resultatet blir istället att jag stänger till handen lite som respons och kan öppna den igen utan att ha "ryckt tag i hästen".
min syster är världens bästa på att lirka och trilla med fingrarna hela tiden för att hålla handen mjuk, men för mig funkar det inte alls (jag får koncentrera mig så mkt på lirkandet att jag tappar allt annat).
medarbetare på djurskydd.ifokus

Tänk på att ha böjda armbågar och hålla de intill kroppen samt ha tummarna uppåt så du inte spänner musklerna i armen, vilket lätt gör att du blir okänslig för hästens mun.
Träna följsamhet kanske? Rida cavaletti, hoppa lite studs etc.

ja det där med att vinkla händerna känner jag ju igen. :S
#3 vad smart! synd jag inte har något att använda för att prova bara.
den där garngjejen va smart =) se till att vara flexibel i dina händer. (utan att såga) sitt å pilla lite med fingrarna på tygeln å sen när du rider på rakspår (efter uppvärmning) så kan du rida små serpentiner ca. 1-2 meter in mot mitten av ridbanan. då blir hästen mjuk och du kan slappna av. kom ihåg att ställa hästen åt de håll du ska åt =).
de här funkade för mig iaf. å annars kan du prova att ha hackamore med kedja eller rem =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

En halsrem skulle jag föreslå. Du kanske inte gillar det.
Men håller man i halsremmen samtidigt som tyglarna så drar du istället mot hästens hals. Jag använde en sån ett tag när jag skulle undvika att jag oavsiktligt drog min häst i munnen när hon skyggade och hoppade för allt möjligt.
Annars har du fina tips här förut.
Jag kunde också bli hård i handen vilket berodde på att jag låste tygeln med handen och inte med tummen. Om du har din hand sluten men mjuk och endast låser tygeln med tummen så märker du stor skillnad. Samt att handen är rak med tummen upp.
#3 Verkar vara värt att testas…
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Snor tråden lite :P Hur vet man om man har en hård hand när man rider?
#13 Om hästen blir hård i munnen, gapar, går emot bettet eller blir stel när man tar i tyglarna. Så har jag märkt det på de hästar jag ridit (har också en tendens att läsa händerna och inte vara flexibel i armbågarna), men det ska vi ändra på.
Garntricket verkar kanon!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
det finns gummi grejer så sånt ska hjälpa jag har haft det för ett tag sedan
#13 Man känner efter ;) Håller jag bara, utan att ge eftergift emellanåt (är jag stum i handen)? Spänner jag handlederna? Går hästen emot bettet och lyssnar inte alls på mina tygeltag?
Anna ger bra exempel.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#15 gummigrejer är en.. ja vad ska jag säga för att det ska låta hyffsat? en latmansgrej? ett sätt att undkomma ens egen träning av sin sits och inverkan på hästen.
För ett par år sedan hade jag en väldigt flaxig hand och handleden var dessutom vinklad så att knogarna var riktade mot hästens man istället för rakt fram. Red för min "plastmamma" som är sitstränare och trände på handställningen under hela sommaren. Fick då lära mig att man får en mjukare hand genom en böjd armbåge, lätt vinklade handleder och en lite böjd tumme som "stoppar" tygeln och på det avslappnade axlar. Lite svårt att förstå men jag slänger upp bilder :)
Bild: Den böjda tummen xP
Bild: De lätt vinklade handlederna. Lite svårt att se, men hoppas ni förstår ;)
Passar på att ursäkta bildkvalitén. Mobilbilderna blir inte de bästa 

#18 jag gillar bäst dina tyglar… ;)
men jag tror så som du menar i #17 är så som lindbygarden menar i sitt inläg #11.
#1 jag har funderat och funderat på hur du menar, men jag blir inte riktigt klok på det hela.

#13 jag känner det framförallt att MINA händer blir hårda och stela.
har försökt och försökt idag med fingrarna, att röra på dem hela tiden. ibland går det och ibland blir jag hård igen. hopplöst.
#19 Tror hon menar att tygeln går från hästens mun till din tumme, genom din hand. Alltså åt fel håll. Normalt så har man ju tygeln från munnen, till lillfingret och upp genom handen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#21 det där måste jag nog ha en bild på!
#19 Man tager vad man haver ;D
jo det är så jag menar. 
Hur du ska ha dina händer och armar har du fått bra förklarat. Säkert tänker du på det när du rider också men… hur gör du när du inte rider??? Tränar du då på att hålla händerna rätt? När du sitter framför tv, i skolan?, osv "träna" på att leka med dina fingrar som om du red. Du blir då allt eftersom mjukare i dina leder.
Garntrixet var absolut ingen dum idé!

#24 tror faktiskt en bidragande orsak kan vara att jag alltid är stel i fingrarna.

Jodå, det där känner jag igen mycket väl. Har kommit på mig själv hundratals gånger med att sitta och lirka med fingrarna som om jag red dressyr! Har till och med vaknat upp på morgonen i den handpositionen, snacka om att vara inbiten ;D
TS: ett annat tips med handställningen är att jag tycker att du ska tänka "blotta handlederna" dvs. att tummarna inte ska peka rakt uppåt utan gärna lite utåt så att handlederna "öppnas" upp. Det är men mer naturlig ställning (och automatisk mjukare) än om man har knytnäven rakt upp. En förlängning av underarmen så att säga.

Jag hade också ''hårda händer'' tidigare, och jag fck lära mig att slappna av i armarna, så när är jag inte ''hård'' mer. så slappnaaa aaav.
#25 Använder du handskar?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#25 Alex tänker kanske likadant som mig nu, att du blir kall om händerna och därav stel?
Vissa dagar rider jag fortfarande i mina fodrade handskar då jag har fruktansvärt dålig blodcirkulation ut i fingertopparna (:
#29 Lite så. Och inte alls. 
Jag har själv haft väldiga problem med hårda händer, har extremt dålig blodcirkulation och blir därmed i stort sett helt stel i händerna om jag blir kall. Vilket ju har gett mig vanan att jag i stort sett alltid rider med handskar. Men så upptäckte jag vid nåt tillfälle i höstas, när jag red utan handskar, att jag blev så mycket mjukare och följsammare. Så jag blir alltså mindre känslig med handskar.
Därmed har jag kommit fram till att jag bara ska rida när det är varmt, så jag kan vara handsklös.
Nej men dock så fick det bli korta turer när det var kallt, och när det var riktigt kallt så vart det så tunna handskar som möjligt och så fick jag tänka på händerna precis hela tiden.
Så rider du utan handskar kan det vara problemet, och rider du med kan det också vara problemet. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#28,29 nej jag menar alltid stel i fingrarna. även nu… tror itne jag kan sitta med handskar på nu.
men annars när jag rider brukar jag försöka att ha på handskar.
#31 Då kanske du ska testa utan? Om du är stel oavsett, menar jag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

red utan igår, men det var ju som jag skrev. tänkte på mina händer och då var jag mjuk, sen så glömde jag bort att tänka och då blev det hårt igen.

Jag tror det beror mycket på känslan. Du har ju inte ridit så mycket på senare tid och aldrig tränat för någon regelbundet. Men du ska väl komma igång mer med Merry så kanske du ska börja ta några lektioner?
Om jag hoppar över en veckas dressyr med Storm för Elisabeth brukar jag ha lagt till mig massa ovanor till nästa gång, bl a sitter jag ofta och "tjuvhåller" i honom och lättar aldrig riktigt på tygeln.

#34 ja förhoppningsvis blir det ju så, men den jag vill rida för måste man åka och hämta. mindre roligt.

#35 Ahhh, just det… Men det finns ju massor av tränare, du skulle inte kunna tänka dig att i alla fall testa någon annan? Hur går det med lastningen förresten?

jo det är klart jag kan testa andra tränare, helt klart. men vill gärna ha någon som kan komma ut. hinner inte riktigt köra iväg med häst och det där med att lasta själv - njae.. ;)
har inte lasttränat henne än, provade dock att backa ner för en brant backe häromdagen och det gick kanon. det är kanske inga problem nu, måste ha hjälp att lastträna bara.