Slutmäta (mäta ner) Folly?
Enl passet så är Folly 155 cm, men jag och många andra som sett henne irl är övertygade om att hon är maxad D.
Vilka fördelar kan det bli om jag slutmäter henne och hon blir D-ponny? Det måste väl bara vara fördelar för Sweelin som vill tävla hoppning med henne? Jag kommer aldrig att göra det…
Vad tror ni??
*** Kärleken övervinner allt ***

Mät själv och se hur hög hon är på ett ungefär i verkligheten? Om hon är 155 då så är det nog svårt att få henne nermätt. Men är hon mindre kanske det går…
Ser väl egentligen inga nackdelar med att mäta ner henne, om man nu kan göra det?
men om du någon gång vill tävla själv så kommer det att bli svårt…

Jag vill verkligen inte tävla =)
om hon är fel mät så är det ju ganska mycket dom har mätt fel, men kolla själv å mät som ¤1 sa. Kan man inte mäta på tävlingar då för att kanske få det mera rätt sen ta ut å kolla vad dom säger om detta det borde ju vara dom som har mätt å gjort hennes pass som isf har gjort fel. Dom brukar ju kunna mäta rätt även om dom är skodda.

Hon är ju 17 år så hon kanske har krympt ;)
Haha :)

är det hästar så spelar väl höjden ingen roll så de kanske bara uppskattat på ett ungefär hur stor hon är?
Om du inte ska tävla hästen spelar det ju ingen roll om den är 148 eller 155?
Mätmännen har blivit hårdare nu än vad de var förr vad det gäller slutmätningen av häst. Är den över 148 cm är det nog nästan omöjligt att få den till ponny.

#8 […] Är den över 148 cm är det nog nästan omöjligt att få den till ponny.
Precis som det ska vara då mao.
Det finns många hemska metoder för att få en häst att sjunka!!!

Schrek är bara 5 och är redan maxad, maxad :O det blir nog knivigt att få han som ponny när han är 8.. men försöka kan man ju ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#10 Håller med, en bekant till mig värkade ner hästen sjukt mkt, gav inte hästen vatten på 1,5 vecka.. Hejhopp, hästen sjönk som en sten !
Oj va jag hade en diskution med den människan när jag fick reda på det !
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Metoderna är många!
ja nu tror jag ju inte att Tezzie skulle göra så ^^ utan att det kan vara så att hästen är helt felmätt är allså en maxad d men dom har mätt henne som 155 jag tycker allt att man kan ta o mäta å se själv har dom mätt fel ja gör om det (fråga mig inte hur man ska göra för det vet jag itne) men en som är felmätt är ju fel så stämmer ju inte passet i sig :P
kostar det inte ganska mkt pengar att mäta ner… ? ;O
annars är det väll bara fördelar ? :D
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Är inte hästen ponny så är reglerna ändrade så man kan kontroll mäta på tävling idag.

Jag har aldrig skrivit att jag tänker ta till några metoder för att få ner henne till ponny, bättre hästhållning än så har jag faktiskt!!!!
#8 Det står i #0 att Sweelin vill tävla henne, och Sweelin är 15 år!

Kan man verkligen mäta om en häst som redan har slutintyg?
Jag förstår inte riktigt… En stor häst behöver inte ha mätintyg och är hästen 155 så kan den väl inte vara slutmätt?

#19 Jag fatatde det som om hon var mätt eftersom det atod i passet att hon var 155. hur kan man skriva in det utan att en mätning har gjorts?

det finns andra enklare saker för att få hästen att sjunka ihop, så som att rida ganska ordentligt innan. det kan ju knappast klassas som nåt fel.
För övrigt läste jag en gång att de gjort tester på det här med mätningar, de mätte SAMMA ponny flera gånger vid olika tidpunkter och på olika ställen (i stallet, hagen, annat stall) och det skiljde flera cm på samma ponny!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#20 det vet jag en granne som gjorde på sina, hon bara skrev en lämplig mankhöjd, för att få passet som häst. Annars hade det varit en annan förening som reggade hästen.
Om du mäter din häst i dag på ettungefär hur hög tror du hon är då? Över eller under ponnymått?

Men va sjukt :S behöver man inte ha underskrift från mätman o veterinär?

#23 nej inte till passet och i mina hästars pass fins ingen höjd, dom är ju reggade som föl (två av dom)

I mina hästars pass finns det en särskilf ruta där man fyller i alla mätningar, med mätmans signatur osv.

Dem får vara 150 cm på andra platser t.e.x tävlingsplats..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag blir uppriktigt ledsen och upprörd när jag hör diskussioner om att medvetet "mäta ner" hästar/ponnyer för att få en storlek på mätintyget som inte stämmer med verkligheten. En häst som är 7 cm högre än ponnymått har inte på ponnytävlingar att göra!
Att det finns människor som tycker att hon ser ut som en maxad D-ponny säjer mig bara att det är alldeles för många som lyckats trycka ner sina övervuxna ponnyer med diverse metoder för att få ett ponnymått på mätintyget. Att hon ser ut som en D-ponny behöver alltså inte betyda att hon ser tillräckligt liten ut, utan bara att hon inte ser större ut än många andra "maxade" ponnyer som tävlar.
Det går alldeles utmärkt att tävla hoppning med en 155-häst bland stora hästar. Det finns mer än ett exempel på svårklasshästar i hoppning som varit 153-158 cm, Helena Lundbäcks nu pensionerade Mynta är väl det mest kända exemplet numera, men jag har även sett Angelique som var 153-154 cm nånting och tävlade svår hoppning för 10-15 år sen.

#17 Hoppas inte att du tog det som om jag menade att du skulle göra det :) De slog mig bara att en bekant gjorde det så, var kanske fel att skriva (:
Josefinejumpforjoy.blogg.se

#27 Jag har aldrig skrivit att jag tänker ta till några fula metoder för att "få ner henne" till ponny.
Är hon 155 cm så är hon det, jag plockar in henne från hagen och mätmännen får göra sitt. Det gör inte mig något om hon är häst eller ponny. Min fråga var… Vilka fördelar kan det bli om jag slutmäter henne och hon blir D-ponny? I den frågeställningen står det ingenstans att jag tänker ta ut hovis och verka ner fötterna på henne, rida henne i en leråker i flera timmar så att hon säckar ihop mm.
Min häst är absolut ingen nertryckt häst som du så fint formulerar det.
Jag fattar verkligen inte hur ni kan få min fråga i #0 till att jag tänker ta till metoder som gör henne till något hon inte är!!!
Är hon ponny så är hon ponny, annars så är hon en häst och jag är lika glad för det!!!

#27 men om hon nu är fel mätt då? Det vet jag minst en häst som är, stämplad och allt, detta för att hästen mättes fel första gången av någon anledning och sen döljer mätmanen detta när hästen slutmättes, genom att skriva samma mankhöjd som han skrev först gången. Hästen är fortfarande C-ponny men inte 138 som det står utan 132 cm. Det är 6 cm fel, det borde man ju kunna rätta till. 155-6 cm är 148 jag hade först mätt själv med tumstock och är hästen mindre än D-ponny gränsen hade jag mätt om den, det är ju fel om man inte kan rätta till fel i efterhand.
Fuska med mankhöjden det skulle jag aldrig själv komma på tanken att göra. Man fuskar inte när man tävlar, det bara är så.
Jag tänker föresten aldrig mäta min Ametist (stor D) men som vuxen som jag är så kommer vi om vi ska tävla göra det mot stora hästar.
#25 det är nog mycket beroende på ras, och då mer eftersom vissa ponnyer inte får gå över vissa mankhöjder, jag har inte det problemet med mina knabstrupper.
#30 - om måttet är fel så kan man mäta om den. Men att hålla på med diverse metoder för att krympa hästarna för att få dem under ponnymåttet är inget annat än fusk, enligt mig.
#29 - nej, du har inte skrivit det, men du sätter rubriken till din fråga som "mäta ner Folly" och i den rubriken läser jag in att man ska just försöka krympa en övervuxen häst till att bli ponny.
Jag tycker att det är helt okej om du ställer hästen framför en mätman och får en ny inmätning, men bara så länge du inte gör vad du kan för att krympa henne till ett ponnymått. För det är vad jag lägger i orden "mäta ner". Är hon ponny - toppen. Är hon inte ponny så låt henne vara stor…
Mitt inlägg ovan var egentligen tänkt eom en mer generell tanke i trådens ämne och inte riktat till någon särskild.

#31 där håller jag med dig helt, man ska inte fuska med mankhöjden. Ska man tävla ska man också ha rent mjöl i påsen, vad är annars dom rosetter man får värda om man "stulit" dom genom att fuska.
ne jag vet att vissa inte fatta riktigt vad Tezzie menar man jag tror inte att hon är intresserad av någa fula tips hur man får sin älskling att krympa heller, hon sa ju att folk tror att hon är D-ponny men så har hon blivit mätt till 155. Sen om det ska tjabblas om fula råd o tips kan dra sin vals för andra för här inne är vi inte ett dugg intresserade av djurplågerier.
#33 - Det handlar kanske inte om att inte fatta vad någon menar…. Det handlar om att vi generellt måste ha bort attityden att hästar som passerat ponnymått med några centimeter till varje pris måste "mätas ner" för att få tävla bland ponnyerna.
Som jag skrev ovan - eftersom det finns alldeles för många ponnyer som är "nermätta övervuxna" så tror många att det är höjden på DEM som är maxade D-ponnyer. Och jämför man en 152-centimetershäst med en sådan "maxad D-ponny" så förstår jag om man tycker att 152-centimetershästen också ser ut som en maxad D-ponny.
#34 Tyvärr är det pengarna som styr i detta ämne också… En maxad d-ponny är i pengar mycket mra värd än en d-ponny på 143 cm eller en häst på 153 cm. Tyvärr!
Borde finnas en kategori för de hästar som är mellan 148 cm och 160 cm. Då hade vi nog löst några av de JÄTTE HÖGA d-ponnisarna som finns ute på tävlingarna!

#35 exakt! en "liten häst" kategori, och en "häst" kategori.
likadant tycker jag B-ponykategorin är konstig. den är aldeles för bred
om du mäter ned henne till d-ponny nu , och sedan mäter upp henne igen till storhäst så får du inte mäta ned henne till d-ponny igen. tänk på det ;)
om inte du är intresserad av att tävla henne nu, och det finns någon annan som vill det men vill då tävla henne i ponnyklass så hade jag mätt ned henne om jag vore du. Men det är din häst och ditt beslut :) lycka till
Men om 3 år när Sweelin fyller 18 (?) och du mätt ner henne, då kan hon väl inte tävla henne längre?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#38 Fast då är ju hästen 20…
Och man får väl tävla ponny bland hästar i lägre klasser?
#39 Jo det är ju sant :p
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#29 neej, jag tror det är nåt om att ponnyn måste gått 120 cm då…. vänta, ska kolla upp det ^
Isa Aronsson
www.stallequino.se
skojjade bara (A) så här är det :
"ponny med ryttare som under året fyller minst 19 år äger rätt att tävla bland hästar i hoppning t.o.m 120 cm. ryttare enligt ovan som under föregående år framgångsrikt tävlat med samma ponny i ponnyklass 130 kan efter dispens få rätt att tävla i högre klass dispens sökes hos ridsportsförbundet"
sen får ponnyer som tävlat bland stora hästar inte starta medponnyer igen… vid ägarebyte lr liknande kan ponnyn efter anmälan till ridsportsförbundet tävla bland ponnyer igen (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se

och så krävs det väl hästlicens för ponnyn?

till bak till Folly om du sätter en tömstock vid sidan om henne hur hög är hon då ca?
Det är helt klart pengarna som styr när man försöker krympa hästarna till ponnyer med alla möjliga metoder. en d-ponny är mycket mer värd än en liten stor häst.
Har själv "oturen" att äga en häst på 153cm. Köpte han som ponny när han var 5 år men har tyvärr vuxit över nu, är 9 år nu.
Har nu tänkt sälja han och hade kunnat ta mycket mer om han hade varit ponny än häst. Han är utbildad LA/LA men han klarar inte av häst avstånden i hoppning så det är dressyr som gäller för han isf. Lite surt men så är det här i livet.

Det finns ingen baktanke om pengar för mig med Folly.
Hon är en 17-årig travare och kommer aldrig att säljas. Jag hade dessa funderingar pga att elin vill tävla med henne, och hon är ju väldigt liten.
#44 Ska testa mäta henne med tumstock imorrn =)
#38 Då är Folly 20 år och ska inte behöva tävla nå mer ;)
Det har faktiskt gjorts försök med "litenhästklasser", fast det blev inga anmälningar i dem….

#47 vilken höjd fick de hoppa då?
det är väl inte så konstigt egentligen, de som vill tävla köper sig ju oftast en större häst och de som inte vill tävla en billigare mindre. men skulle det finnas sånna klasser så skulle det nog så småningom pluppa upp mer som startar. jag t ex är så kort att jag helst rider hästar på max 160. vore ju perfekt om det fanns småklasser till mig =D
#48 - Samma som större hästar. Det som möjligen kan vara problem för dessa mindre hästar är inte höjden på hindren utan avstånden mellan dem, ffa i kombinationer.
D-ponnyer hoppar 10 cm lägre än stora hästar.

#49 jag tycker att "liten stohäst"-arna kunde få hoppa 5 cm lägre än de större…
precis är det avstånden främst, men ändå

Jag tror man lurar sig lite på att en övervuxen D skulle hoppa bättre, banan blir ju snävare och tätare för den ponnyn.
Högt kan en häst göra men vända snabbt, då kan en mindre ponny/häst vara vigare/snabbare,
Hej!
Jag är ju en av dom som tror att Folly helt klart är D-ponny.
Sen att man använder sig av ordet mäta ner är väl kanske olyckligt.Kanske man skulle använda ordet slutmäta, men det är ju lätt att vara efterklok.
Att någon skulle "mäta ner" en 17 årig varmblodig travare med oetiska metoder för att kunna hoppa L:D, L:C på lokala tävlingar är väl ändå ganska otroligt.
Sen så är det ju så att när man slutmäter en ponny så måste det vara 2 mätmän och en veterinär närvarande och man får nog lita på deras kompetens att de kan avgöra ifall hästen är nerverkad, har för tunna skor, är riden i 3 timmar för att sedan ställas in i stallet o sjunka ihop.

#31 Jag la till Slutmäta i rubriken eftersom det är det jag menade!!
Min gosse är mått två gånger officiellt, bägge gångerna var på hingstpremiering när han inte direkt var spänd, men han var ändå på sin vakt, vilket är helt naturligt när man åker iväg någonstans med en (ffa) ung häst. Bägge gångerna har han mätts till 150cm, något som vi tycker känns lite missvisande då vi upplever honom väldigt i samma höjd som stona som är D-ponnyer bägge två.
Jag har dock löst tävlingslicens för honom för flera år sedan, när han och jag tävlade tillsammans.
I eftermiddag ska han iallafall slutmätas för att vi ska ha en vuxen höjd på honom. OM han nu blir mindre än 150cm måste vi då lösa ny licens på honom när han under ett par års tid tävlat som häst, gör det någon skillnad?
Jag tycker inte att det känns som att vi "mäter ner" honom, då vi gör det för att få en officiell höjd på honom.

Lorita: Idag har jag ställt upp Folly på stallgången. Mätte hennes högsta punkt på manken med tumstock och vinkeljärn. 148-149 cm fick jag det till, men det är med nya skor runt om!

#55 man drar bort skornas höjd så hon blir nog ponny =)

ja, borde ju bli =)
Ska väl kontakta mätmännen snart då =)

Bara en tanke. Nya skor betyder väl nyskodd/nyverkad? Alltså lär hon ju vara som lägst nu…?

Ja det är ju klart, men å andra sidan har hon hovar som inte växer speciellt. Men det går väl jämt upp med nya skor/verkade hovar :-)
#59 - om jag inte minns fel så brukara "mätningsmannen" dra bort några millimeter vid mätning, alltså skornas tjocklek. Jag vet dom som har valt ett par tunnare skor just inför mätningen, då "mätningsmannen" endå drar bort lika mycket som vid "vanliga" ridskor. Men jag vet dock inte om man får göra så , men ett litet tips iallafall ;P
Min slutmättes i förrgår och var nyverkad samt barfota. Det var inga som helst problem och vi fick inga kommentarer från mätmännen. Han "som alltid varit" ca 150cm slutade nu på 147.5 istället. 
hur mycket kostar det ca. att slutmäta?:)
Jag betalade 750kr för två stycken ponnyer.
Okej:) jag ska åpka och slutmäta min ponny snart:D