Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 945 ggr
Lorita
0

Bettlöst från Höök

Det var en tråd förut om Hööks, nya bettlösa och nu har jag provat och min kommentar är kan man rida och ge eftergift du är den helt suverän för att få hästen att gå i en låg unghäst form. Men det krävs att man rider med viktshjälper och ger eftergift så fort hästen söker sig ner mot en låg form. Kräver teknik alltså men ett bra redskap tyckte jag det var och hingsten kommer jag rida in med det Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Thinka
0

Tackar för tipset, har gått i funderingar om att köpa men ingen av mina närmaste hästbekanta har haft nån erfarenhet av just den .

1111
0

Du pratar om BitlessBridle nu va? Den som har tillbakaknäppning under underkäcken och ska ge tryck på andra sidan utav huvudet?

Thinka
0

jaa.. var det inte den du menade eller finns det nåt annat? (jag kanske är lite trögHemlis)

1111
0

Hööks har väll annars fler bettlösa träns, eller har haft, tex sidepull och bosal bla…

Jag gillar inte BitlessBridle-tränsen (de som jag pratade om ovan), tycker att de allt för lätt hakar upp sig, ger inte ett tryck som jag tycker varken fungerar teoretiskt eller praktiskt ordentligt… Är bland de sämre bettlösa alternativen enligt mig. Väljer mkt hellre sidepull, kapson, bosal eller något annat… Gillar fö inte hackamore heller nu när jag ändå rabblar de jag gillar & inte ;)

Lorita
0

Min häst funkad bra på det, men krävde teknik och eftergift men helt klart ett unghästbett inget för dom högre skolorna. Jag vill just nå den låga formen och den fick jag. Nu rider jag ju henne mycket just för vikten normalt också.

susanne-s
0

testat sidepull fungerar utmärkt!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

1111
0

#5 Jag vill helst slippa behöva jobba ett tag på att få in rätt, ska helst vara som så att det ger så pass klara signaler att hästen på en gång förstår vad jag vill.

Sedan är jag som du, rider inte särskilt mkt med handen alls, utan för sätet. Och de få gånger jag tar i tygeln för att hjälpa unghästar så vill jag att det är en tydlig förstärkning = ngt som de förstår på en gång känns som det bästa.  

Sidepull & bosal är annars helt ok att rida lång och låg med annars enligt mig… Kapson ger inte riktigt lika bra tygeltag och sökning framåt-nedåt, utan då fungerar det bäst att ha i kombination med något annat som ger den effekten kapsonen sakner & eller få sökning framåt nedåt med enbart sits.

Lorita
0

Det tog ett arv både för mig och hästen att få in det, hästen hon fixade det med en gång jag fick mig en överraskning när hon la sig lågt så snabbt så jag han inte med, med eftergiften riktigt men sen efter ett varv var det riktigt trevligt att rida, Athena gillade det och jag vill rida henne lite lågt nu ett tag så det var perfekt. En liten förhållning bara och hon la sig rätt och så gav jag eftergift och hon höll formen länge och kom hon ur form så la jag en förhållning och hon kom rätt direkt, det enda som var lite kriksigt det var att fatta att det gick så fort att hitta formen, nu är ju Athena skolad förut och vet vad jag vill. Det var ju vitsen med att pröva på henne och inte på en rå unghäst, Athena är mer förlåtande om man gör fel.