Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 1023 ggr
bebbe
0

Åldersbestämning

Fattar inte varför man måste ha ut en vet för att åldersbetämma ett föl, det kan väl vilken idkontrollant som helst se att det är ett föl h*n chippar, Konstig regel Fundersam

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

MiaMaria
0

Är det så? Va knepigt!

Lorita
0

Det gäller bra hästar med ej godkända föräldrar, jag kommer aldrig behöva ta ut veterinär för att räkna tänder. Vist är det knepigt men dom små av shetlandsponny typ dom växer fort och är svåra att avgöra ålder på när dom börjar närma sig året, grannen har en ponny som dom köpte för några år sen och hästhandlaren så att den var tre men egentligen var den bara ett okunskap från köparen gjorde att hästen reds in den hösten ett och ett halvt år gammal och nu med förstörd rygg.

Men jag håller med har man mamman vid sidan av, då borde det inte vara några problem för en idekontrollant, att fastställa ålder.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

men står det itne att de inte ska åldersbestämmas om mamman är vid sidan?

lisette
0

jag tar tillbaks. kollade på asrp nu…

emsems
0

är det inte så att en vet måste åldersbestämma oavsett ålder på hästen? alltså att de måste bestämma allt från föl till gamla hästar. jag menar, visst, lätt att se på ett föl, men sårare att se skillnad på 9 och 10 år osv.

bebbe
0

Jodå jag förstår att det behövs när hästen äe över året, men!!!! på en 5-6månaders bebis, det är ju sjukt,

Jaa Lorita, vi vet nog allihop vid detta laget att du endast har hästar med godkänd stam

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst