Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 691 ggr
emsems
0

pullar vs. aachen

vilken grimma påverkar vad? ska nu köpa in nytt träns till mirran då inget av mina gamla passar. hon är tidigare riden på pullar, och jag har nu lyckats låna ett pullar som jag rider på. i tyskland reds hon på aachen. jag har hittat ett fint träns aachen, som finns i hennes stl (svårt att hitta x-full). undrar bara hur det kommer påverka jämfört med pullar?

någon som har ett sådant träns kanske? från hööks, heter CH Gallant flätat träns superfint. blir det skarpt kanske med så tunn nosgrimma?

Qabang
0

Aachengrimma använder man på hästar som vill gapa för mycket och Pullargrimma använder man på pigga hästar som vill "pulla", dvs springa för fort.

1111
0

Alla nosgrimmor används för en sak. Att klämma ihop över och underkäcken på hästar som gapar.

Men varför gapar hästen? Jo, för att komma undan bettet/ryttaren. Rider ryttaren korrekt ska hästen inte vilja komma undan bettet, för att bettet är bekvämt och trevligt! En häst som är nöjd ska ju vilja jobba ifrån bakbenen, fram till handen! En häst som inte tycker om handen kommer aldrig vilja göra det. Behöver man en nosgrimma tvivlar jag starkt på att ens häst går i en ärlig form alltså.

Så, behöver du en nosgrimma? Varför?

Sedan så kan man ha nosgrimmor för att det rent estetsikt ser snyggare ut, och då är det upp till dig vad hästen passar bäst i, eller vad du gillar bäst ;)

emsems
0

har inte med mirran provat utan nosgrimma. men skulle nog påstå att jag kan rida henne i ärlig form (iaf hyfsat än så länge). så jag antar att det är estetiskt och isf väljer jag en aachen som jag tycker är snyggare.