Hur hitta stam på häst?
Om man har en importerad häst där man har namn på mor och far, hur kollar man då upp stammen och ser om den är godkännd här i sverige så man kan avla på den? Har tittat på asvh men hittar inget vettigt där!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Antar att de är ett halvblod eftersom du kollat på asvh. De är blup:en du kollat på där? Vart kommer din häst ifrån? Har den fullt pass? Men full stamtalva? Testat googla?
Gå in på "Blå Basen". Där finns de flesta hästar som bor i Sverige, registrerade. Även långt bak i tiden. Det är bara att fylla ihästens namn så kommer det upp en lista med hästar med samma namn. Därifrån kan man sedan välja rätt häst. Har själv hittat det New Foreststo som jag red som 15 åring (1975). Jätteroligt!
om du söker på google efter pedigree kommer det n länk på första sidan till en sida som heter pedigreequery eller liknande, den är bra=)

Det lättaste vore väl att maila/ringa den rasförening här i Sverige där hästen är registrerad?
Pedigree är en sämre sida än blå basen eftersom där måste ägarna själva uppdatera faktan. På Blå Basen sker detta av webansvarig som får info från rasföreningarna.
i blå basen fanns inte min häst med och han är en svenskfödd travare
Då ska du gå in på www.travsport.se för travarna har ett alldeles eget register. Det är dessutom alltid korrekt.
jag det, har hela hans stam tillbaka till ca 1600 talet, ville bara säga att min inte fanns med i blå basen så hon itne tycker det är konstigt om hon inte hittar den =)

i blå basen finns väl bara hästar som är regade i SH?? Jag sökte på flera hästar utan rätt resultat
vad är sh?
jag hittade hans pappa men på hans pappa fanns bara en eller två hästar i stammen :P och silver pine är en kändis hihi
#9 Det har du rätt i.

När det gäller halvblod är Blå Basen meningslös. T ex har mitt stos pappa tre avkommor fast han betäcke 1 700 ston och har närmare 1 000 registrerarde avkommor i ASVH.
Vilken ras är det på dn importerade häst? Du kan kontakta avelsförbundet i hästens födelseland och se om de kan hjälpa dig.