Klippt isis
Vilken sötnos!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Ser ju helt okej ut! Skönt att slippa all svett =D
Man ska inte klippa efter nyår, och speciellt inte såhär sent!
ser mkt trevlig ut din islandshäst, mkt vänligt och sött uttryck!
#4 Det har jag funderat länge på för det är vad jag lärt mig också, men hur är det med tävlingshästarna, de är ju oftast rakade hela tiden? Eller gör de likadant där att de rakar i december och sen får de ha kvar den päls de sätter?
#5 Dom som jag vet tävlar mkt och höga klasser klipper senaste gången i jan/feb. Sen har deras hästar så mkt täcken på sig så dom inte sätter nån ny päls.
#6 Ah där ser man..så de får inte heller ngn riktig sommarpäls? Som sagt de är ju väldigt kortpälsade.
#4 Det kan man inte säga som en regel. Det är väldigt olika mellan olika raser. Ett russ eller shettis kan man mycket väl klippa i april. Så länge de inte börjat fälla oredentligt så är det ingen fara alls. Vi klipper alltid våra så sent som möjligt på våren då de går på lösdrift och behöver sin päls så länge som möjligt. Innan det blir föööör varmt.
Skulle vi klippa dem i januari och sedan lägga täcken så skulle de ha full vinterpäls i mars/april i alla fall.

Mycket fin islänning.
Men jag emotsätter mig allt vad klippning heter och lager på lager täckande i tid och otid.
Man kan skritta hästarna torra och skulle dom fortfarande vara lite fuktiga kan man täcka dom en stund med ett fleecetäcke.
Marsvin 4-ever
.

Tjusig kille!
#9 menar du att det är fel med täcke??! det framgick inte riktigt. varför är det i så fall fel?
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Härligt!
Dock kan jag ju påpeka (med tanke på tävlingssnacket) att ska man tävla en islandshäst får den inte vara klippt efter nyår.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#11 Nej täcke är visst befogat vid extrema väder, typ storm, ösregn, extrem kyla. Men det är också för att dagens hästar ofta är tvingade att stå många timmar ute i en hage. Då kan dom ju frysa även med päls.
Det jag "ryggar" för är att hästarna täckas för att inte sätta päls, samt även för att inte skita ner sig. Och sen detta klippande!?
Detta är ren bekvämlighet av ägarna, och jag tycker att det är orätt mot hästarna.
Dagens täckesnoja är ett sentida påfund. Förr när hästarna faktiskt jobbade hela dagarna, antingen i skogen eller också som armehästar och dom svettades rejält, inte var dom varken klippta eller täckade.
Dom fick en värmande rejäl filt på sig när dom stod i vila. Och dom hästarna levde oftast upp till avsevärt höga åldrar.
Marsvin 4-ever
.
#13 vilken häst som helst(som håller sig frisk) kan bli väldigt gammal. en häst i stallet ja e i fyller 34 nu i maj.
jag klipper för övrigt mitt sto 2-3 gånger om vinterhalvåret. dock inte efter nyår. min gamla ridskole ponny klipps en gång. Stoet är i full träning och hon är inte frusen av sig men skulle jag på vintern släppa ut henne utan täcke efter ett ridpass då hon svettats mycket skulle jag riskera att hon blir sjuk. På vilket sätt är det bra för hästarna?
Att man rakar hästen är inte av bekvämlighet(i de flesta fallen) utan för hästens eget bästa. har den mycket päls och blir svettig tar det längre tid för den att torka. pälsen kan då frysa till is om den kommer ut! om man istället rakar hästen och lägger på ett täcke så torkar hästen snabbt och täcket håller den varm då pälsen är borta
de här är min åsikt iaf
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

#14 Självklart fryser din häst när du släpper ut henne vintertid och hon är klippt.
Hade hon fått satt vinterpäls så hade hon inte frusit.
Och gällande svettiga långhåriga hästar så skriver jag ju att man kan skritta dom torra, eller lägga på en fleecefilt en stund inne i stallet innan dom släpps ut igen, men tyvär tar sig inte många hästägare sig den tiden idag.
Åsikterna är olika. Jag har min och du har din.
Djuren har fått sin päls av någon anledning. Visst den blir tjock på vintern men det har kanske sina orsaker?
Marsvin 4-ever
.

#15 riktigt håriga kusar tar sjukt lång tid att torka, dom hinner under den tiden bli kalla och risk finns att dom blir sjuka. alla har inte varma stall =) sen finns risk att hästen får svamp
sen orkar hästen mycket mer när den är klippt, vilket jag tror är den största anledningen till att många klipper. tror inte många gör det bara för att det är kul direkt. men visst, det finns en del som jag också tycker klipper i onödan, sånna hästar som inte arbetar särskillt mycket.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Tror nog att de allra flesta är medvetna om varför hästarna får tjock päls på vintern.
Min erfarenhet är att det kan ta väldigt lång tid att verkligen skritta en lång och tjockhårig häst torr. Sen så presterar en klippt häst bättre än en raggmuff vid hård ansträngning då den dels inte blir lika varm och dels för att svettingen underlättas.
Hellre klippt och täcke med ett skönt hagliv än att som vissa tävlingsryttare inte släppa ut sina hästar. Det går alltid att hitta bättre och sämre alternativ.

#16 #17 Som jag ju har skrivit i inlägget #13 så motsätter jag mig inte fullständigt mot täcken. Det kan visst vara befogat i vissa väderlekar samt situassioner.
Däremot tycker jag att det går till överdrift många gånger, då till slut hårremmen blir helt livlös på många hästar dom som har någon hårrem kvar.
Marsvin 4-ever
.

Jag vet folk som klipper sina hästar året runt..
Och jag själv kommer klippa Japp snart, hans sommarpäls är som en normal hästs vinterpäls, han står alltså och svettas av att bara stå rakt upp och ner i hagen sommartid, inte trevligt alls för honom..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#19 För att sen lägga täcke på honom då?
Marsvin 4-ever
.
Så här ser ett av våra nyklippta russ ut just nu. De går dessutom utan täcke då det har blivit så varmt på dagarna. De går i lösdrift och täcks sällan. Endast då det är riktigt kallt. I natt ska det enligt vädret bli runt nollan och då får de täcken på sig men i morgonbitti åker de av igen.

#20 flugtäcke, ja. inget annat om det inte är skitväder..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Killen har så himla mycket päls, blir verkligen sjöblöt när vi rider. Har hunnit rida två gånger efter klippningen och det är världens skillnad på svettmängd! Vi hade ju inte kunnat rida honom, om vi inte struntat i att han var blöt isf. Han sätter så mycket päls så hälften vore nog! ;)
Kan ju lägga ut bilder på han sen i vinter, så får vi se hur hans pälssättning påverkats.
Förut, med päls, tyckte jag han bara var en tjockis. Men nu har han lite glöd! Tror att han uppskattar att han slipper raggsockan på halsen! =)
#21 Såå snyggt med stjärnan!

Fast både jag och mina bekanta har tävlat helklippta hästar (rakade i början av april) utan problem?
#24 Det var inte längesen den regeln kom till. Och sen beror det väl lite på tävlingen också, en lokal tävling är nog inte lika hårda på sånt skulle jag tro. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Hmm.. Ska uppdatera mitt FIPO tror jag :-P

#13 Men det är också för att dagens hästar ofta är tvingade att stå många timmar ute i en hage. Då kan dom ju frysa även med päls.
Hur tänker du här? Vad räknar du som många timmar? I mina ögon är hästen ett utedjur och mår bättre av att gå i hagen (rymlig och med mat) än att stå inne i ett stall i en box/spilta större delen av dygnet.

#27 Självklart skall dom vara ute i hage.
Vad jag menade är att idag är ju hästarna hobbiesdjur. till skillnad mot hästarna förrr som var bruksdjur och jobbade hela dagarna. Oftast står ju dagens hästar i en hage hela dagen och jobbas ca 1-2 timmar per dag.
Marsvin 4-ever
.
Hur som hellst tycker jag att tjejen som startade den här tråden har gjort rätt som har klippt en spårklippning på sin häst eftersom hästen svettas så som h*n gör!
Det är så många åsikter om klippa eller inte klippa. Men i det här fallet har man ju fått en anledning till varför "matte" har valt att klippa sin häst. Och jag hade verkligen gjort samma sak! Och tittar man på bilderna så har hon ju sparat så mycket päls som möjligt i alla fall dvs hon har bara klippt där hästen svettas kopiöst!
#29 Jättefint med små "bilder", dom är ju så tydliga också! Snyggt!
#31 =)