Lastbilsljud
Har igentligen inget hästintresse men självklart bryr jag min om alla levande väsen. Vet att endel hästar blir rädda för ex. lastbilsljud. Anledningen till att jag skriver detta inlägg är för att jag jobbar som sopåkare och ofta kör jag landsbygdsturer vilket resulterar till att jag ibland stöter på hästar som är ute och rider. Brukar ofta sakta ner och köra sakta förbi, men lastbilen låter ju lika mycket om jag köra sakta som fort. Vill absolut inte skrämma hästarna men vet inte hur jag ska göra för att skrämmas så lite som möjligt. Det tar ju längre tid för mig att åka förbi dem när jag saktar ner, och lastbilen låter ju lika mycket, men att trycka i gasen och bara susa förbi känns också dumt. Så min fråga är: hur ska jag göra för att skrämma hästarna så lite som möjligt?
"Chaos is a friend of mine."

det bästa är att sänka farten, rulla förbi lite försiktigt. titta på ryttaren hur h*n reagear. kanske ger ryttaren dig en signal att du ska sänka farten?
vad jag upplever är att folk ofta inte tar hänsyn till att man tar upp en hand och ber de sänka sin hastighet.

okej då har jag gjort rätt än så länge. Fick lite panik förra veckan då jag körde och mötte två hästar. Saktade ner och försökte köra så försiktigt som möjligt men plötsligt började hästarna skena och och jag blev rädd att jag gjort fel när jag körde sakta.
"Chaos is a friend of mine."

ojdå!
vad man inte vet som förare är ju om hästarna är trafiksäkra eller inte. därför är det ju så viktigt att ta det försiktigt när hästar är i närheten.

Jag tycker att du gör helt rätt som saktar ner, trots att bilen låter lika mycket. Kastar sig en häst ut i vägen hinner du stanna, jämfört med att du brassar förbi i hög fart.
Min häst blir väldigt fundersam om bilarna stannar helt.

sen finns det förvisso en gräns för hur mkt man ska sänka farten. en bil som kör förbi i snigelfart gör hästen ännu mer nervös. allrahelst på en smal väg.
Tycker du gör helt rätt som saktar ner. Som #4 säger hinner du ju stanna om något händer då.
Sen om någon häst skulle reagera extremt mycket, eller du blir väldigt osäker, så stanna och stäng av motorn. Att bara stanna är värdelöst, det gör troligtvis allting bara värre. Men stänger du av motorn så blir det ju tyst. Var bara noga med att hästen hinner iväg en bit ifrån dig innan du startar motorn igen sen, om du skulle göra så.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Håller med ovanstående - sakta ner. Blir hästarna rädda ändå, stanna och stäng av motorn. Det jag vill tillägga är att OM du srannar och stänger av motorn, låt då bli att lägga i P-bromsen, då just pysljudet som blir av tryckluften är ett ljud som hästarns kan reagera starkt på.
Det skulle kunna ha varit ett pys från lufttorken som skrämde hästarna, som du nämnde i #2… Det är ett typiskt "överraskningsljud" och hästar reagerar gärna just på överraskningar.
En sak till - var extra försiktig (=håll ut ordentligt) om du passerar hästar på ett ställe där hästarna hamnar mellan bilen och ett staket (dike, husvägg e.d), då de lätt kan känna sig trängda och reagera med panik - vilket ekulle kunna innebära att de kastar sig handlöst åt endera hållet (framför bilen, genom staketet, ner i diket etc)
(också yrkeschaffis, då och då…)
Håller med Anna. Sakta ner och möt hästarna lugnt. Om du stannar stäng av motorn då. MEN FÖR GUDS SKULL UNDVIKT TRYCKLUFTSLJUDET!!!
Jag har också varit yrkeschaffis (flakväxlare) och vet vilket dilemma det är att möta hästar. Och då har jag 30 års hästvana och kan läsa av hästen jag möter…
En eloge till dig som chaufför som frågar hur du ska göra. Om alla gjorde det så skulle många olyckor med hästar i trafiken kunna undvikas. Egentligen något som skulle tas upp på körskolorna…
Jag vet inte om det stämmer men jag har hört att det faktiskt står i den svenska grundlagen att hästekipage har förtur i trafiken!? Det ska tydligen grunda sig från den tiden då det var vanligare med häst och vagn än med bil…

Tycker också det är bra att du som chaufför frågar hur du ska göra!
Båda mina hästar är vana vid lastbilar å andra maskiner då jag varit sambo med en som har åkeri. Så dom har fått vänja sig vid det mesta.
Men som någon ovan nämnde. Tycker inte att man ska rulla förbi i snigelfart heller. För det kan göra många hästar mer nervösa. Jag upplever också ofta om jag är ute med andras hästar att det kanske inte är ljudet som gör dem rädda. Utan att det är nåt så stort som kommer emot dem. Kan ju självklart vara ljudet med, men ofta tror jag det är att nåt så stort kommer emot dem.