Lastbilsljud
Har igentligen inget hästintresse men självklart bryr jag min om alla levande väsen. Vet att endel hästar blir rädda för ex. lastbilsljud. Anledningen till att jag skriver detta inlägg är för att jag jobbar som sopåkare och ofta kör jag landsbygdsturer vilket resulterar till att jag ibland stöter på hästar som är ute och rider. Brukar ofta sakta ner och köra sakta förbi, men lastbilen låter ju lika mycket om jag köra sakta som fort. Vill absolut inte skrämma hästarna men vet inte hur jag ska göra för att skrämmas så lite som möjligt. Det tar ju längre tid för mig att åka förbi dem när jag saktar ner, och lastbilen låter ju lika mycket, men att trycka i gasen och bara susa förbi känns också dumt. Så min fråga är: hur ska jag göra för att skrämma hästarna så lite som möjligt?
"Chaos is a friend of mine."

det bästa är att sänka farten, rulla förbi lite försiktigt. titta på ryttaren hur h*n reagear. kanske ger ryttaren dig en signal att du ska sänka farten?
vad jag upplever är att folk ofta inte tar hänsyn till att man tar upp en hand och ber de sänka sin hastighet.

okej då har jag gjort rätt än så länge. Fick lite panik förra veckan då jag körde och mötte två hästar. Saktade ner och försökte köra så försiktigt som möjligt men plötsligt började hästarna skena och och jag blev rädd att jag gjort fel när jag körde sakta.
"Chaos is a friend of mine."

ojdå!
vad man inte vet som förare är ju om hästarna är trafiksäkra eller inte. därför är det ju så viktigt att ta det försiktigt när hästar är i närheten.

Jag tycker att du gör helt rätt som saktar ner, trots att bilen låter lika mycket. Kastar sig en häst ut i vägen hinner du stanna, jämfört med att du brassar förbi i hög fart.
Min häst blir väldigt fundersam om bilarna stannar helt.

sen finns det förvisso en gräns för hur mkt man ska sänka farten. en bil som kör förbi i snigelfart gör hästen ännu mer nervös. allrahelst på en smal väg.