Jag blir så trött!!!!
Japp!!!
Jag blir så trött på alla för och emot, ja eller nej, när det gäller hästar!
Jag har hållt på med hästar i 30 år, och jag har aldrig varit med om att det finns något tveklöst Ja eller Nej.
Behövs skor? Det beror väll på hur hårt hästen sliter på hovarna.
Ska man ha täcke på hästen? Beror väll på om hästen fryser, om matte har tid och borsta lerig häst?
Ska man klippa hästen? Beror väll på om hästen arbetar så hårt och där av svettas mängder?
Är travarna en bra ridhäst? Beror väll på vad man som ryttare har för krav/mål med sin ridning?
Osv…
När man läser olika diskisitioner så verkar det inte vara många som faktiskt tänker och har åsikt om varje unika situation, utan allt är solklart Ja eller Nej - utan några undantag. Är det bara jag som upplever att hästar är en enda stor "gråzon" där man får se till varje unika situation?
Håller med dig fullständigt, det ÄR så olika på hästar och man kan inte "behandla" alla på samma sätt. Vissa måste ha täcken, en del kan gå barfota etc etc beror helt på individen. Jag brukar läsa dessa förfrågningar och le lite, men orkar egentligen inte komentera. 
När man har med levande varelser att göra så är min erfarenhet att man måste vara flexibel..

det är som att ha barn, man måste lyssna på varje enskild individs behov med hänsyn till ens egna möjligheter.
Svart och vitt det finns inte, ett mål och en vilja finns, men man måste lyssna på hästen först och främst.

Man får lyssna till hästen och göra det bästa för den. Alla kan inte vara barfota el utan täcke, det viktiga är att vi är lyhörda för varje individ.
Det enda jag upplever är tveklöst ja eller nej i diskussionerna är pessoabett.
Och till viss del hjläptyglar.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ja visst är det så!
Ändå är det så många som ALDRIG skulle lägga ett täcke på sin häst. Någon annan menar att hästar bara MÅSTE ha skor.
De som har mest åsikter, råd och tips verkar vara de som ser hästvärlden i svart och vitt.
Ändå borde det väll vara de som är flexibla som borde kunna spåna och fundera mest?

#6 jag har ett mål naturliga hästar, inga skor inget täcke, fritt med hö MEN jag gör undantag när situationen så kräver.
Hästar är definitivt en enda stor gråzon. Ena hästen kräver sin sak, en annan kräver helt annan. Det finns hundra saker att ta hänsyn till med hästar för precis som människor är alla individuella. Det finns alla sorter, och man får ju acceptera att alla inte funkar på samma sätt.
Givetvis är det som Lorita säger, man kan ha ett mål med hur man ska sköta och hantera sina hästar, men om någon individ kräver ett annat sätt så får man ju ändra sitt eget sätt så att hästen får det som passar just den bäst.

Jag kan bara stämma in i kören med er andra :) Man gör ju vad som krävs för att ens häst ska må bra! Sen om de innebär att den ska stå med dubbla täcken på natten eller om den står i lösdrift? De e bara att gilla läget :) //Marielle
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Jag tycker ibland att svaren i trådarna läses väldigt trångsynt.
Har ett färskt exempel: Skriver jag att jag motsätter mig överdrivet täckande på hästarna. Så läses det tydligen som att jag aldrig skulle få för mig att lägga täcke på en häst.
Marsvin 4-ever
.
#7 Det är så jag menar. Man kan ha sina önskemål hur hästen ska ha det, men funkar inte det så får man ändra sig.
Jag har eget stall så man kan tycka att alla hästarna har det lika men inte då. För den som inte vet läget ser det nog ut som vilket inackorderingstall som hellst. Måna olika hästar med olika ägare som har olika åsikter… Men nej. Alla hästarna tillhör min familj och varje häst sköts individuellt efter dennes behov. Några har täcke några går utan, några har skor andra är barfota, en är hel klippt, nästa har spårklippning resten är oklippta. Ibland känns det nästan som jag skulle ha en journal hängandes på boxdörren för det skulle inte vara lätt för någon utomstående att ta hand om mitt stall om jag tex skulle hamna på sjukhus plötsligt… Är det planerad frånvaro så går jag och den som ska hjälpa mig igenom hela stallets rutiner plus att jag skriver ut lite info om varje häst.(Hnder inte så ofta, 1-2 ggr/år)