Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 961 ggr
1111
0

årsföl

Hur mkt hanterade/kan era årsföl nu?
Hur mkt jobbar ni med dem?

Sitter och funderar på om jag ska börja jobba mer med mina eller låta dem vara när de är så pass unga… Mina uppfostras och tränas bara vid allmän hantering i stort sett och man kan rätt lätt lista vad de gjort hittills…

Har ju aldrig haft föl förut, och har inte haft de här särskilt länge heller för den delen… De var väldigt mkt hanterade redan när jag fick dem, jag var rejält imponerad av 5-6månaders föl som kunde stå uppbunda utan problem, leda, transporterade, skötta osv… Är ju van med att få ta emot unghästar som i stort sett inte kan något utav det ;)

Lorita
0

Jag startade med att jobba mitt föl (Ametist) från första dagen och när han var en månad då var han på sin första utställning och då kunde han både stå bunden, kratsa hovar, bli ledd i grimma och tvättad med vattenslang, är man vit med svarta prickar så är man. Det blev ytterligare resor på premieringar det året, när han sen var nio månader åkte han hemifrån första gången själv på NH kurs, en dålig kurs men bra miljöträning, sommaren då han fyllde ett hade han träns för första gången och visades på riks den hösten började vi tömköra, då hade han redan blivit logerad och haft en ponnyputa på ryggen. Nu i vintras då han var ett och ett halvt så drog han pulka och i somras vann han unghästtalangen på knabstrupperriks, med bra poäng på löshoppningen Skrattande just nu är han två och ett halvt och vi håller på att köra in honom och nästa vinter blir det inridning….

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

1111
0

Min tanke i det hela är att de ska få vara unga och få vara häst, jag vill inte överhantera dem som unga. Som ettåringar tänkte jag släppa dem på lösdrift istället så att de blir mindre hanterde än vad de blir nu… Jag har ju sett en hel del överhanterade unghästar med Oskyldig 

Mina klarar ännu inte riktigt av att vara helt ensama, de går i stor flock och bor tillsammans, och när de står uppbunda får man vara noga med att vara i närheten… Det skulle jag kunna tänka mig att jobba på nu…
Kan åka transport, men det är lite bökigt. För att träna dem med mer transport behöver de antagligen tränas lite mer vid ledning och hantering ifrån marken, vilket jag av okänd anledning för mig själv inte riktigt velat ta tag i…

Lorita
0

Min Ametist är också häst, ridhäst Flört och jag börjar tidigt just för att han ska vara mycket hanterad, sen går han i hagen och busar som alla andra unga hästar får göra men jag tillämpar tidig skolstart på mina hästar, så det är det liv han känner och att åka transport det är roligt för då kommer man till nya platser han till och med älskar applåder och prisutdelning Skrattande när jag är utan med honom och vi går mot ridhus då brukar han spetsa öronen och bjuda lite extra framåt som om nu ska vi ha kul matte Skrattande Han är född till att leva detta kringresande och tävlande liv och då tycker jag att det är bra om han tidigt på lekstadiet mött alla farligheter och att det är lika naturligt det som att han går i hagen hemma och leker han får ju uppleva båda delar. Första året så var han ca 40 timmar sammanlagt i transporten så det är en naturlig plats för honom att vara på, vilket kommer att vara bra när vi ska resa på alvar i framtiden Flört

AusaBausa
0

Har sett unghästar som fått leva som "hästar". De var inte kul att hantera. De sprang bara med morsan till de blev 4 år och helt plötsligt hade man krav på sig som att ledas i grimma lyfta hovar etc. fy katten som den hästen betedde sig. Var livrädd för henne.

Hellre föl, unghästar som kan hanteras. Tänker alltid på småbarn…har de krav på sig och klarar ta ett nej som små är de lättare o hantera o tål ett nej som ungdomar…. lika för hästar tror jag!

Rätta mig om jag har fel.

1111
0

#4 Fast det beror ju helt på vad för flock de växer upp i…

I en bra flock, blir hästarna uppfostrade åt en utav andra äldre hästar. Jag har tänkt sätta ihop ett av mina allra tjurigaste ston med fölen på lösdrift när de blir lite äldre, eftersom de då kommer lära sig att kliva undan som fan = gör jag rätt (är dominant) så kommer de direkt läsa av mig och kliva undan, precis som för henne, eftersom de då lärt sig att kliva undan för det beteéndet… Jag kommer isåfall inte behöva hålla på och uppfostra dem. Som ditt nej-exempel, unghästar får ju lära sig "Nej" med, och istället för att jag lär dem det, kommer jag låta en annan häst göra det.
Sedan så kan mina redan göra de flesta mer grundläggande saker, även om det inte är helt felfritt förstås. Så jag är inte riktigt i samma situation ;) 

Jag föredrar faktiskt ohanterade unghästar framför de flesta hanterade. Just för att de så ofta blir felhanterade/överhanterde… & eftersom jag aldrig haft föl eller unghästar som varit så här unga så är jag rätt rädd för att göra fel. Att rätta till dem när de är äldre är jag däremot mer säker på att jag klarar ;)

AusaBausa
0

Ja har man en större flock unghästar/gamla kan man kanske göra det men i mitt fall fanns bara en unghäst o hon fick göra som hon ville med mor o ägaren hade inte lagt ner ngn tid alls på henne…hon var så vild i sin hantering att nya ägaren fick jobba ett halvår med henne för att fixa gå ordentligt etc. Kanske extremt jobbig häst jag vet inte???

men det är som du skriver mkt olika situationer…

Lorita
0

Jag tycker det bästa är att utbilda hästen från börja om man har kunskap, max en timma 2-3 dagar i veckan och där emellan går den i flock tror jag är det bästa.

Ametist är nu två och ett halvt år och kan stå uppbunden och resa transport själv och stå själv inne i ett nytt stall. Hans bror däremot, lika gammal som har gått på lösdrift han måste ha med sig en kompis om han reser någon stans och kan inte stå själv i stallet. Saker som för mig är jätte viktigt att dom kan. Hur hade du tänkt att sköta hovar och vaccineringar på din unghäst.

Jo, sen om man har häst på lösdrift så är det inte ston man ska ha som uppfostrare det är en vallack och om den är tuff eller inte spelar ingen roll men i vilt tillstånd så är det hingsten som uppfostrar fölen att gå undan, stona dom ser mest bara till sitt, bästa är några ston och några valacker och några unghästar ca åtta stycken hästar i flocken är det naturliga som vildhästen hade det. Men eftersom god hästhållning kräver vist samröre med människan så måste vi handskas med våra föl och unghästar, man kan ju inte ta hem en hovslagare och låta den riskera livet när den ska verka häst och man kan ju inte hoppa avmaskningen, så stora hagar finns inte. Sen att slänga bort den första tiden det är dumt tycker jag, jag och Ametist vi är nära mycket nära och Ametist han tycker att det är kul att bli jobbad med och att jag kommer. Att redan nu kunna göra allt med honom det känns skönt och veta att det finns inget han är rädd för, kommer det en lastbil som dånar så bryr han sig inte dom är ju ändå inte farliga. Du tappar, att få en häst med det där lilla extra om du inte lär hästen människogrunderna, för, för en häst som lever tam är det lika viktigt att den lär sig läsa människan, det är ju det den kommer att få göra resten av sitt liv. Ingen kommer ju på tanken att köpa en hundvalp och sen släppa den i en flock med andra hundar också ta in den och låta den bli en familjehund efter det, där är ju valp tiden den viktiga och det är ju till och med ett plus att hunden är född i hemmiljö. Däremot en sak som jag tycker är viktig det är att fölet ska få dia och vara med mamman länge, Ametist var ett och ett halvt då vi tog honom från mamma och det var för att vi inte ville riskera inavel. Nu vet jag att det finns en incest regel men den är bara åttioprocentig så varför ta den risken. I det vilda så diar fölet tills någon dag innan nästa föl kommer, alltså 11-12 månader och det vill jag ge mina föl också. Bara för att dom får vara några timmar med mig i veckan så betyder det inte att dom däremellan inte får vara hästar och leva naturligt. En annan fördel att handskas lite med dom hela tiden det är att om något händer och man måste få dit en veterinär då kan man ta i hästen utan risk. Men man får inte behandla fölet/unghästen som en bäbis, den ska ha krav på sig och inga dumheter som många håller på med att låta dom bli burna eller att dom får stegra och lägga hovarna på ens axlar, hästen kommer inte förstå att den vuxit och kan bli farlig som stor, då kan den bli riktigt farlig. Men då har vi ju inte lärt den vad den ska kunna tillsammans med människan.

shirley
0

tycker man ska börja med den som bebis me….. så man blir dens vän från början. men sen ev. släppa på unghästbete på sommaren… så mysigt, kommer en helt förvildad flock men ens lilla plutte kommer orädd fram…..

1111
0

#7 Jag håller med om att det bästa är om man lyckas göra allting perfekt och klarar av allting, men eftersom jag inte är säker på att jag kan hålla det så kör jag på den säkra metoden istället, eftersom jag ser det som mindre skadesamt och mindre risk att misslyckas.

Jag har bara två valacker själv och ingen av dem kan gå på lösdriften = stona får göra jobbet om det inte finns någon annan inackordnering som vill släppa ut sin valack på lösdriften, vilket jag däremot inte vet säkert hur det blir med eller kan lova.
Att mina föl blivit åtskilda tidigt kan jag inte göra särskilt mkt åt.

Mina kan ju redan grunderna i att ledas och stå uppstallde, vilket kommer fotsätta upprätthållas eftersom de ändå kommer behöva komma in under lösdriften och få kraftfoder, bli genomkollade, skötta osv. Så helt så fritt och ohanterat som du värkar tro att det skulle bli blir det inte. Men det jag funderar på är om jag ska jobba något mer med dem, och isåfall vad. Mina är ju redan rätt väluppfostrade enligt mitt tycke med de flesta 3-5åringar, det lilla strul de håller på med är till hälften av tiden tonårs/barn-trots. Och jag tror inte på att sätta press eller jobba med för ungadjur/barn, så vi har lite skilda åsikter där, allt ska vara på lek och kul och hända naturligt är min filosofi mer. = Varför all uppfostran som händer nu är vid vanlig hantering…

gejsa
0

Jag gör sällan något mer än låter mina unghästar få leka. Jag leder dom in och ut i hagen. Borstar på dom i gången i stallet. Alltså kan dom då stå stilla. Hovslagaren verkar dom. Dom får alltid vänta till sist med att släppas ut från boxen. För at vänja sig att kunna stå själva i stallet utan panik. Kan longera dom i min rundkorall 1-3 ggr per år. Resten släpper jag dom båda i paddocken så dom får busa och springa där inne när det som lerigast i hagen. När det sedan är dags att rida in dom så är dom lugna ändå. Har aldrig släppt dom på hingstbete eller så. Dom har fått leka av sig med min gamling Gobban 21 år som även leker hårt med dom. Han fostrar dom bra enl mig.

mazze
0

Tycker absolut att man ska börja i tidigt stadium med den alldagliga fostran. Men man ska absolut inte börja sätta några krav på dom. samtidigt så måste dom få ha kul o busa med jämställda.

Lorita
0

Det är en Gobban man ska ha till sina unghästar, där är den bästa uppfostraren man kan få. Just vardagsträningen är så viktig, sen gör man ju inte mycket mer med dom. Nu har jag gjort mer med Ametist, eftersom jag redan tävlat, löshoppa tycker jag man kan börja med när dom är två och tömkörning ingick ju i unghästtalangen, svårt att tävla om man inte tränat innan Fundersam

gejsa
0

Ha, ha du menar Gobban, Lorita?

Lorita
0

#13 JaOskyldig GeneradDet är hundra gånger bättre att låta en gammal valack fostra en unghäst än att låta tonåringarna fostra sig skälva på hingstbete, det är först när en häst är tre år som den t.ex. är mentalt mogen att sova i skift och vakta flocken det gör att hingstbetena med ett tvååringar blir en ganska jobbig tid för hästarna då dom inte kan sova tryggt och det är massa annat man missar om man inte åldersblandar flocken.

gejsa
0

Tack! Då har jag gjort rätt hela tiden då. Ja, faktist så känns det så också. Dom är inte alls bråkiga när vi ska börja rida in dom och så. Dom leker ju mycket i hagen. Stegrar sig mot varandra och biter varandra här och där så dom sjunker ner på knä osv. Folk som kommer hit undrar jämt om Gobban är en unghäst. Så får dom riktiga hakor när jag säger hur gammal han är. *ler*