travtaktig islänning
Hej
Skulle vilja få lite tips på hur man tränar till tölten på en islänning som är travtaktig. Vilka övningar är bra att jobba med?

Jag skulle jobba in mycket flytta bakbenen så att bakbenen och rygg följer med.
Och skritta och sedan bara "gunga" in i lunk för att stärka hästen. (Blandning av tölt och skritt) När den är starkare skulle jag förmodligen gunga lite till så att det blir tölt.
Hm.. Svårt att förklara så det låter rätt, men jag skulle hellre rida mot passtakt än travtakt och därför driva mer framåt med sätet istället för tio i två!
Har dock mest erfarenhet av 5 gångare (=passtakt) och tycker travtakt är mycket jobbigare, medan min kompis tycker helt tvärtom!

Rid för en duktig instruktör! Då får det dem bästa tipsen och hjälperna. En av hästarna jag hjälper till att träna är också lite travtaktig när han kommer upp i högre tempo. Vi övar mycket på att flytta och så. Men som sagt, leta upp en duktig ridinstruktör, åk på kurser. Kolla i din lokala Islandshäst klubb m.m.
Mvh Vinetta
När min kille blir travtaktig, vilket är ganska ofta brukar jag, starta om tölten helt. Ta ner han till skritt, flytta för skänklar, fram och bakdelsvändningar och testa igen blir det inte bättre. Brukar jag låta honom backa några steg och starta igen. Då får han in bakbenen under sig och tölten blir renare. Men som sagt hitta en bra tränare och gå kurser. de vinner man mycket på!
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
testa och sätta på boots för att underlätta att hästen hittar takten, måste inte vara tunga, jobba på volt i SKRITT och sedan flytta ut hästen ur volten och sedan in igen så den får jobb med bakbenen, sedan tölta på volten vilket oxå underlättar för takten!