Möta cross
Min sambo kör cross. När han och hans gäng kör i skogen och möter häst stänger de alltid av crossarna och väntar tills hästarna är förbi.
Hur tycker du att en crossförare ska göra när de möter hästar?
Bra och dåliga möten du varit med om?

Det är olika… När jag är ute med gamla bettan är det ingen fara på taket. Hon tycker att de är läskiga när de pratar med hjälmen på
. att de kör är inga som helst problem för henne. Men avstängda. hu!
Men om hästen blev skrämd direkt, då är det ju bra om de stannar motorerna o pratar med ekipaget så att de kan gå bättre nästa gång de möts, tyvärr har man ju inte vänner med alla sorters fordon som man vill vänja hästarna med. Men annars tycker inte jag att de ska behöva stänga av sina motorer för varje häst de möter. Även om hänsynen är uppskattad 
En följd fundering: hur sakta tycker ni att bilar behöver köra om de möter ryttarekipage på 70 väg?

vad jag tycker är viktigast är: När kör de igång sin cross igen?
det är visserligen väldigt trevligt och hänsynsfullt när de stänger av sin cross/skoter etc när man möter "motorburna människor" med sin häst.
tyvärr är det också ganska många som kör igång sin motor precis när man passerat, vilket inte brukar vara så uppskattat av (åtminstone mina) hästar… isf är det bättre att puttra på tomgången, tycker jag. eller vänta tills jag är ur synhåll med att starta igen, om man nu vill stänga av.
medarbetare på djurskydd.ifokus

cross??? i skogen, där får dom inte vara så där bara (även om det är egen skog)

Då jag har en ponny som inte bryr sig är det helt okej att dom kör LUGNT förbi.=) Har dock en shettis som blir GALEN av vissa crossar/mopeder, då kan det ju vara snällt om dom stänger av och sen väntar tills man kommit en bit innan dom startar=)

Har mött cross och dom bara körde som idioter förbi de va inte kul då hästen blev riktigt skrämd (hon hade alldrig sett/mott en cross förut)
pappa mötte dom senar och fråga va F*n dom tänkte med och dom bara svara "äh vi trodde ju hästen tålde mer"
så när ja hör att de är crossar/mopeder/fyrhjulingar i farten så rider ja inte útan väntar tills dom försvinner…

beror på omständigheterna.
det kan vara ok om de kör förbi försiktigt utan att gasa. det är nästan värre om de stannar, sedan rider man förbi och bara ett par meter längre bort så startar de igen. DÅ blir det ju farligt.
sedan måste ju hästen lära sig med vid ljudet av en cross, även om man inte får köra med den i skogen.
jag gillar att de är försiktiga och omtänksamma faktiskt.

Jag håller med #2 De är värst om hästen först blir lite skärrad och att dem stänger av för att vara snälla.. för att sen starta igång när man precis passerat… Du blir de skrik och panik för min häst. //Marielle
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Jag tycker dem ska stanna och stänga av motorerna om dem ser att hästen faktiskt blir rädd. annars kan de ju, om det går bra åka förbi, sakta men inte för sakta. hästarna kan ju bli stressade av att de krypkör ibland också.
sen att dem är uppmärksamma mot ryttaren är hemskt viktigt! i vintras var jag ute och red med en nybörjare på varsin häst. Ingen av hästen var särskilt rädd för crossar å liknande, men snöskotrar var de inte vana vid. I normala fall så brukar vi alltid låta skotrar åka förbi eller de gånger dem stängt av motorn för dem ser att hästarna är lite oroliga så ber vi dem sätta på dem igen för att vänja, men den gången, med nybörjare på sidan så bad jag dem stanna och det så fort jag såg dem, ett par hundra meter bort. De såg det och stannade. Tänk om dem kommit jättenära först, då hade kanske nybörjare samt dennes häst blivit stressade.
Så ha koll på vad ryttaren ber om tycker jag är viktigt också!
Jag tycker också att det viktigaste är att inte motorn sätts på för snabbt.
#1 Jag tycker att bilar tar för lite hänsyn på 70 väg. Sist jag red var det fem bilar och de saktade knappt av. Svårt att säga hur sakta de skulle köra, men iaf så pass så att de inte svischar förbi!
Alla som jag mött som kört cross har antingen stängt av och stått stilla eller kört förbi sakta :)

#9 att jag funderar är att visst saktar man in men inte skjutsingen ska bilar behöva stanna när ryttarna skrittar på lång tygel uted 70 väg
Cross/mopeder o fyrhjulingar är oftast trevliga att möta.
Min bettan är mera rädd för joggare. Mycket konstiga typer

#11 det där håller jag med bettan om! ;)
Nä jag tycker inte bilar ska stanna, bara sakta in och vara observanta på ekipaget!

#11 haha min dåre är rädd för cyklar! Gärna sånna som kommer i flock och bara svischar förbi :) haha //Marielle
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

#13 Nej men man blir lite förvånad när ryttarna vikar som galningar fast man kör sakta.. (& sur får jag väl erkänna)
#14 Cyklar rider vi ofta med så de är lungt Men Joggare *hu*

Här finns det Crossar oh moppar. Ävenn en halv minljon skotrar ( känns det som) I vintras vart jag oh min ponny överraskade av en skoter. En tur att jag inte satt på! Alex for i väg under stegringar och bockningar
Med flaxande tyglar. Skoterförarna stannade inte utan bara fortsatte. Sprang för att se vart Alex tagit vägen. Då hade han varit klok att och stannat vid sommarhagen
Det stod ett par där som höl i honom. En genom svettig ponny. Sen kom skoterförarna och vinkade och log mot mig!! Det vart polisanmält. Men för att återgå till Crossar så är det ju lag på var och hur man får köra.. Det körs hur knäppt som hälst här

I skogen där det körs cross är det så krokig väg så crossföraren ser ofta inte hästen förrän precis runt ett krön - livsfarligt! Om jag hör att crossarna närmar sig sitter jag av och leder min häst en bit ut i skogen för att slippa krocka med dom när de kommer genom kurvan..
Jag tycker de ska stanna och stänga av corssarna. När jag hade häst på Hisingen en bit förbi stora holm och vid crossbanan så hade vi stora problem med folk som kröde cross i skogarna..
Jag har varit med om en hel del möten som skulle kunna gått riktigt illa om det inte vore för att jag då hade passhästar som gick på banan och vara vana vid alla slags fordon.
En vännina till mig blev dock jagad av crossar och hennes häst gick omkull.. Fanns ju inga plåtar på dem heller så det gick inte att anmäla..
Har aldrig mött crossar. Finns inga bra vägar för dom i skogen :P
Däremot har jag mött en hel del bilar på grusvägen vi har. En del kör förbi som dårar, en del saktar ner och en del stannar bilen och kör iväg först när man kommit iväg en 20-30 meter, försiktigt såklart. :) Har mött 2-3 timmerbilar och lastbilar, alla har stannat och stängt av motorn för att sedan köra iväg lite lugnt och fint. :) Traktor-förarna är värst. Man tror att dom fattar att dom ska ta det lugnt, men icke. Om man inte fort som f*n styr ner hästen i ett dike eller rider in på en väg/stig i vägkanten så känns det som man ska bli överkörd. Finns ett par sjyssta bönder med traktor som stannar och låter min stackars traktorrädda häst passera innan han kör vidare.
Har funderat på att skriva in till tidningen om hur folk ska bete sig när man kör förbi hästar. Verkar som att dom missar att berätta det på körskolorna. 

I sandtaget där ridskolan och privatryttarna rider kör dom cross.. Har mött crossar när jag och en kompis varit ute och ridit på ridskolans unghästar. När dom såg oss vände dom och körde iväg i en väldig fart, hästarna blev lite smårädda men vi klarade oss!
Jag tycker att dom ska stanna och stänga av motorn och sen inte starta den förens häst och ryttare kommit en bit ! :)
Dom som kör cross har rättighet att köra förbi hästar.. Även om det kan vara schyst att stänga av.

Jag blev "jagad" av en isskrapa.. Det var så där lagomt kul.. Och när min ponny hade fått nog och galopperade iväg tutade han.. YAY! -.-"

Båda mina pållar är lugna och bryr sig inte om nåt i stort sätt. Härom dan höll vi på å bli överkörda av tre crossar i skogen.. Mindre kul! Men dom bromsade fort när dom väl fått syn på oss å körde lugnt förbi oss.
Men man tycker ju att kör dom där dom vet att det finns en hel del med hästar så kan dom ju se sig för lite och ta det lugnt.
#21 Måste de inte vara omreggas då plus utrustas med skyltar och lampor etc? Jag har ingen god koll på det där man kommer ihåg att det var vissa justeringar man var tvungen att göra ( var sugen på cross när jag var typ 15 år- det var nog främst grabbsen som lockade
)
Jag tycker det räcker om dem stannar till och låter en komma förbi och sedan köra vidare ganska lungt en bit. Har mött galningar med både cross och moped i skogen som kör som dårar!

Här finns det också crossförare. En far med sin son, sonen har en minicross. De är så jättehänsynsfulla, stannar och stänger av motorn. Men det är prcis som ni säger ovan - det är när de startar igen som det blir reaktioner. Det är bättre om de går på tomgång och puttrar, så vänjer sig hästarna lättare. Men något stort problem ser jag det inte som.
Gaist som är sex år nu rubbas knappast av något med motor på.
Crossar och motorcyklar brukar vara förstående här, men det är värre med mopederna. Tur att hästen inte är rädd för mopeder.
Finns en del crossar och fyrhjulingar vid stallet, Wilda reagerar inte på dem men de brukar sakta ner och köra så långt från oss de kan, vilket jag respekterar.
De som kör de största traktorerna här omkring (och även några andra grannar som bor i närheten) stannar fordonet och stänger t.o.m av motorn ibland! Åh, blir så himla glad av sådant, vilken respekt! :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
min är bara rädd (ta i trä) för fordon som står stilla. lite knasigt :P cross har vi aldrig mött, men han är skitskraj för traktorer

Har mött några enstaka crossar med Kreles. Han är så oberäknelig, vissa gånger bryr han sig inte alls, vissa gånger ska han fram o nosa och en del gånger blir han superrädd och tvärvänder o sticker… =O
Jag tycker det är bäst när de stannar, med motorn igång. Alternativt kör förbi väldigt sakta.
Rider på 70-väg med Snörpa varje ridtur, hon är livrädd för bussar, bilar med släp, lastbilar, traktorer och andra stora fordon. När vi möter sånna får jag sitta av och leda henne med rumpan mot monstret. Oftast går det bra då. Helst ska hon skritta framåt, stannar hon är det ganska kört, då slänger hon sig bakåt och ut i vägbanan… Konstigt nog går hon i hage någon meter från vägen, och då bryr hon sig inte ett dugg! *suck*
Vanliga bilar som kör fort och kommer framifrån är hon också rädd för

Har mött några enstaka crossar med Kreles. Han är så oberäknelig, vissa gånger bryr han sig inte alls, vissa gånger ska han fram o nosa och en del gånger blir han superrädd och tvärvänder o sticker… =O
Jag tycker det är bäst när de stannar, med motorn igång. Alternativt kör förbi väldigt sakta.
Rider på 70-väg med Snörpa varje ridtur, hon är livrädd för bussar, bilar med släp, lastbilar, traktorer och andra stora fordon. När vi möter sånna får jag sitta av och leda henne med rumpan mot monstret. Oftast går det bra då. Helst ska hon skritta framåt, stannar hon är det ganska kört, då slänger hon sig bakåt och ut i vägbanan… Konstigt nog går hon i hage någon meter från vägen, och då bryr hon sig inte ett dugg! *suck*
Vanliga bilar som kör fort och kommer framifrån är hon också rädd för

**Hur tycker du att en crossförare ska göra när de möter hästar?
**Jag vill att de saktar in.
**Bra och dåliga möten du varit med om?
**De bra är de när föraren saktar in och visar respekt, så som jag försöker visa respekt för dem. Min häst är inte rädd för moppar och crossar men jag blir ändå otroligt sur på dem som gasar på allt de kan när de kör förbi hästar, vi har mååånga moppar här omkring och majoriten av dem tycker att det är riktigt kul att jävlas med oss ryttare.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Fattar inte vad det är för puckon som tycker det är roligt/inte orkar sakta in för hästar!!
Jag både rider och har moppe för att överhuvudtaget kunna ta mig någonstans på dagarna. När jag kör moppe och möter folk med djur så gör jag precis som jag hade velat att de skulle göra mot mig. Oftast betyder det att jag kör så långt ifrån som möjligt, saktar ner ordentligt och verkar det som att det behövs stannar jag och väntar tills de kommit en bit ifrån.
De som jävlas med eller skiter i t.ex ryttare och bara gasar på eller till och med jagar förstår jag mig inte på, så svårt är det inte att sakta ner för allas trevnad och det är ju inte precis så att man förlorar supermycket på ett par minuter…
Sakta ner, iakta och eventuellt stå still om hästen dansar runt eller om crossföraren är osäker. Bara stänga av motorn om det verkligen behövs.
Mötte en gräsklippare idag som stängde av motorn, jättesnällt men jag vill ju att hästen ska vänja sig också.. :3 Fast självklart får man vinka och tacka för hänsynen iaf. Bättre det än att ösa på med cross!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
När jag möter en moped/cross med min unghäst så försöker ja få den att sakta in, många skiter i det. men jag känner dom flesta här i närheten och då pratar jag med dom sedan, men min andra häst vanar jag bara, för han är inte rädd för mopeder.
men helst vill jag att dom ska sakta in och visa respekt :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
har visat denna video innan, men tåls kanske att visa igen…
tjej som tävlar mot en cross med sin häst…

#37 Hoppsan ja! Som man bäddar får man ligga..
#37 Kanske inte en helt dum ide ändå; inte full fart/tävling men att köra ut tillsammans med en cross för att vänja hästen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#39 då är det bättre att göra som vi gör killarna kör cross brevid hästarnas hage