Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3030 ggr
Zessan
0

Sur i splitan!

Hej!

På min ridskola har vi en häst som är väldigt sur i spiltan och försöker bitas. Det är många som är rädda för honom för att han håller på. Visst kan det vara jobbigt, men om man bara går in till honom och kramar honom så blir han glad! Jag älskar att vara i hans spilta för han är min favvo häst! Men jag ser jätte många som kommer in till honom och när han fäller öronen bakåt så slår dom honom! Jag tycker det är helt fel! Då är det ju inte så konstigt att han blir sur! Även fast det kanske inte är så jätte hårt så blir jag ledsen varje gång jag ser det. Vad ska jag göra? JAg gillar honom så himla mycket (jag hade blivit ledsen även om det hade varit någon annan häst såklart!)

Skruttan-1
0

Jag tycker att du som nu gillar honom o vet vad som livar upp han säger det till övriga att han inte alls är en surpelle utan är någ rätt trött på folk som kliver in (hullormombuller enligt han) o sen får seg en dask bara för sur min är fel. Jag tycker du gör helt rätt i att visa att han är en söt ponny trots en sur min kan en kram liva upp :) Hoppas du lyckas säga till övriga om detta o att det går lika bra för andra. kanske han nu är en vän som gillar just dina kramar :)

Zessan
0

tack för tipset! Bara att jag är lite blyg, men jag leder nybörjare och då kan man ju visa att han är snäll, så att dom tycker det!

Julia-Sirocco
0

Jag håller med. Visa dom att han inte är något farlig. Det är otroligt fel att slå en häst som visar att den är arg. Det låter som att ni är riktiga vänner Glad

may-britt
0

han er nok  sur siden han blir slått det hjelper ikke og slå  han.

overse det eller gi  han tryghet

har et sto  som er så vär gang jeg foder hästene ser hun ut som hun vill  angripe men hun gjör ikke noe.

men slår gjör jeg alldri

Zadeira
0

Vi har också en häst på ridskolan som är sur och hugger mot folk, men det är bara för att hon lärt sig att det får folk att lämna henne ifred. Det är alltid nån som skäller på henne så det är klart hon hellre försvarar sitt revir innan någon kommer och skäller och skriker på henne för att hon är lite sur och vill vara ifred.

Zessan
0

#3 Han blir alltid glad när jag kommer!:) Varje gång jag e i stallet så borstar jag av honom länge! Han fäller mest i stallet, så alla säger att jag ser ut som honom:P Jag leder alltid honom när han går nybörjarlektioner eftersom det är typ bara jag som gillar honom<3

Tack verkligen för alla svar! Jag ska använda tipsen och hoppas han blir mer omtyckt och blir rättvist behanlad!:))))))

Denna kommentar har tagits bort.
WinterPrince
0

Jag skulle säga att det beror helt på hästen.

Jag har en ettårshingst som bits bara för att trotsa,

han får en smäll på käften. Bits han för att han vill vara

ifred så skulle jag ignorera honom och fortsätta borsta.

Zadeira
0

#7, vilket trevligt inlägg. "slå honom när han är elak"

Man ska väl aldrig slå en häst? Man ska visa vem som bestämmer och att han inte får bete sig hur som helst, men man ska väl inte slå på hästar hur som helst?

Skruttan-1
0

Kul att det går framot och väldigt många riskole hästar/ponnys är enmanshästar de  gillar allså inte att flera pysslar med som osv. Jag hoppas att fler ser hans skönhet en surbulle brukar inte vara så farlig som de vill visa :) Har ju själv tagit en folkilsken val han var var totalt missförstådd o stryck hade han fått med :( Han vart totalt underbar o helt anorlunda så även en gammal durbulle fick jag till en go o glad :D Busig som bara den vart han med från vart lite smått trist så lekte han för fullt i hagen o hitta på små rackartyg för mig med :)

Yessica
0

Vi har en ponny på våran ridskola också. Han är jättegrinig, alla barn är rädd för honom. När han visar sin sura min slår dom till honom och ryter. Jag har gjort iordning honom en gång för att barnet som skulle rida honom red igen lektionen före. Jag lyckades få honom att slappna av, han hade öronen framåt och stog och nosade i spånet där framme medan jag fixade allt, lite tjurig vid sadlingen som vanligt. Men inte alls så farligt.

Det jag gjorde var att jag var lugn, klappade mycket på honom och berömde när han var duktig. Jag tror han bara är osäker, just för att så många slår på honom när han visar en sur min. Det gör mig ledsen. Gråter Jag säger ALLTID till dom som slår på honom (om jag ser det såklart): "Men slå honom inte! Tror du han blir gladare om du slår honom? Ta det lugnt istället och klappa honom". Tycker det är jätteviktigt att alla barn och föräldrar får veta att det inte är rätt att slå hästarna hur som helst!

Brukar gå in till honom ibland för att bara klappa honom lite och så. Glad Han ÄR mysig om man bara är lugn själv liksom.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Zessan
0

Tack för alla svar:)))) Varför finns det ingen #7? Det är #6 och sen #8…. Har någon tagit bort inlägget eller????

#11 håller me, det är inte okej att slå en häst hur som helst!!!

lisette
0

#12 de är borttagna pga ett av dem rekommenderade ett sätt som inte var så snällt mot hästen.

Zessan
0

ok det var bra att den togs bort då