Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2144 ggr
Lindbygarden
0

Ska jag byta inriktning?

För att inte förstöra en salutråd här på ridsport skapar jag den här tråden.

Fick en fråga av lorita om jag ska byta inriktning nu igen plus denna kommentar.

"Ja, Strela är ju efter faust så nog finn det steg alltid men från arab till knabstrupper till travare till welsh  via prickigtsto till finna gångarts varmblod, jag saknar den röda tråden"

Mitt svar;

Jag är hemskt trött på ditt tjafs bara för att du blev av med värdskapet Lorita. Ska jag inte kunna skriva ngt utan att du ska vara där och kommentera?

Men för att stilla din nyfikenhet Lorita, jag vet ju att du egentligen är ute efter att hänga mig bara, det är så uppenbart.

men från arab = jag ägde två araber som jag var tvungen att sälja pga havandeskapskomplikationer. jag hade att välja på det eller abort.

till knabstrupper =knabstrupper har jag hela tiden varit intresserad av och har inte heller gett upp hoppet om. till travare = var tänkt att gå som skogsmulle åt sambo och ridande familj + komma igång häst åt mig själv  till welsh = Bra barnponny och bra inkorsningsras , samt sportponnyavel - kan en ras bli mer komplett via prickigtsto =kan det vara det lynniga prickiga ponnystoet utan stam som du tyckte jag skulle avla på eller är det att jag frågade dig om ett salusto här på forumet? till finna gångarts varmblod, jag saknar den röda tråden

Den röda tråden Lorita är, om du inte redan upptäckt det = två raser som är kompatibla med varandra + ett brinnande intresse och en glädje över att äntligen kunna hålla på med något man strävat efter väldigt länge.

Men jag vill satsa på tävling också och därför föll det på halvbloden då jag hoppas rida lite högre klasser sen. Men jag planerar att ha en ras till när barnen är lite större.

Sen finns det så många raser som jag tycker så mycket om…

Springer jag på en riktigt bra knabstrupper med storlek, fin stam och gång och bra exteriör så är jag fortfarande intresserad.

Ponny la jag på hyllan tills de små blir lite äldre och jag vet att de har intresset av att vara med i stallet. Annars får jag hålla mig till stor häst.

Var det förklaring nog eller ska du tracka mig mer? Tycker att du kan ta och fokusera på ditt eget liv Lorita och dina egna hästar. Inte ta och sammanfatta 4 års funderingar i ett stycke som du hasplar ur dig i en vilt främmande persons salu tråd!!

Sen att jag har varit ledsen över min ryggskada och inte vetat om jag ngnsin skulle kunna rida igen och därför funderat och grubblat samt bollat olika idéer samt också varit helt förtvivlad kring hur mitt hästliv skulle se ut i personliga pm till dig som du sen drar nytta av.. det är riktigt lågt och fult.

Skriver det här då jag inte vill förstöra Brenhines-444´tråd.

sen får jag skriva til övriga att jag har inte haft ngn travare eller knaubstrupper de senaste åren Travare ägde jag när jag var 20 samt så nära jag kommit knab var ett litet ettrigt ostammat korsningssto som jag sålde då hon var lätt i baken. För mig självklart då jag har småbarn.

LinaN
0

Jag kan inte annat än att hålla med här, det är ett antal tillfällen då jag suttit och tagit bort inlägg från lorita som vart personliga påhopp mot jasmine men även nya medlemmar på dressyr.ifokus. Jag börjar ärligt talat bli trött på det.

Ingen ska behöva känna sig osäker och påhoppad av EN specifik persons tankar och åsikter. Har man inget vettigt o säga så kan man hålla klaffen… det har vart rena påhopp och tykenheter från lorita under en lång tid och det har eskalerat sedan hon förlorade värdskapet på dressyr pga sina egna handlingar…. detta lägger hon nu oss Medarbetare till last och gör personliga påhopp på jasmine….

jag har varnat per pm och bett henne uppföra sig men det hjälper uppenbarligen inte… när hon uppför sig på dressyr så hugger hon folk i ryggen på ridsport….

tycker det är väldigt dåligt och jag är så jäklarns trött på att hålla käften nu.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Balloo
0

inte för att jag är så insatt, i eran diskussion, men jag tycker du ska få göra precis som du vill, ha vilka intressen, vilka hästar, hur många hästar du vill, till saken, det har ingen annan rätt lägga sig i om

andaloce
0

Jag har absolut noll koll på vad detta egentligen handlar om.

Men jag uppfattar det som att någon hackar på dig för att du byter raser, inriktning osv?

Själv kan jag inte se nåt fel i det! alltså att prova olika raser, sporter osv. Livet går upp och ner. Ibland vill man si och ibland vill man så. Tycker det är jätte bra att prova på olika raser, inriktningar osv. Då lär man sig mer, och har lättare att ta beslut längre fram.

Jag har oxå en drömras, eller till och med flera. Men jag har aldrig ägt någon av just dessa raser, och det beror på många olika saker. Sen plötsligt kan det dyka upp saker som gör att man ändrar sig eller att något kommer emellan (kanske en häst man fastnat för av en slump ex).

Själv känner jag olika från dag till dag, ibland vill jag ha ett jätte stort stuteri, nästa känner jag för att sälja alla (3) hästar. Ena dan funderar jag på att skaffa mig en skogsmulle till ridhäst (har bara småponnyer), nästa dag funderar jag på en travhsät att träna. Plötsligt känner jag att jag vill ha en unghäst, medan nästa dag vill jag ha en gammal läromästare.

Så då skulle det enligt vissa vara fel på mig?

Jag tycker det är bra att variera sig!

Lindbygarden
0

Det är just funderingar som det handlar om inte hästar jag köpt. Bla köpts ingen travare in och inte heller har jag hittat en tillräckligt bra knabstrupper som har den storleken jag önskar eller gången. Inget prickigt sto heller för den delen. En Welsh har jag ägt men den lämnade vi tillbaka.

Visst jag har haft ett par hästar under åren vilket inte är konstigt. Jag började ju med att äga en travare när jag var 18 år och är idag 34 år.

Men visst jag är förtjust i knabstrupper, WM och WC, connemara PRE, Lusitano och halvblod samt givetvis fullblodsraserna som också är godkända inkorsningsraser i halvblodet.

Min sambo vill ha en appaloosa, quarter eller en hopphäst. Han tycker att kossegrenar och hoppning verkar jätte kul.

Min son vill ha en ponny..som man kan rida..ibland.

Dottern är nöjd med den a-ponny hon idag har och minstingen är nöjd om han får ge hö och blanda kraftfoder

Repoort
0

Ja, varför ska man bara få äga en enda ras. Man kan ju uppskatta egenskaperna hos olika raser.

Men det är ju inte första gången denna person vräker ur sig elakheter och blir avstängd…

Repoort
0

…och då är väl en knabstrupper ett bra alternativ där man kan få flertalet raser i en och samma häst och ändå kalla den renrasig Obestämd

silvery
0

omväxling förnöjer

exitingsvillemo
0

Kan bara hålla med alla ovanstående skribenter.

Chestnut
0

Är inte insatt i eran diskussion men tycker inte att någon person ska känna sig påhoppad pga sina funderingar (eller val för den delen). Livet går upp och ner, så är det. Har du dessutom haft en ryggskada som gjort att du kanske inte skulle kunna rida mer så är det klart att tankarna far. Man har sina mål och drömmar likaväl som man känner att hela ens framtid är oviss.

Stå på dig!

Med vänliga hälsningar
Chess

Peppe
0

Jag vet precis hur du känner, både med påhoppen och hoppandet mellan raser och storlekar :o)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lina
0

Heja dom som vågar och vill prova på nya utmaningar här i livet! Skrattande

Molla
0

Stämmer in i det som skrivs! =)

Marija
0

Ja absolut! Håller med er andra!

Det är roligt att prova nya saker och det ger nya erfarenheter…

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Tin-Tin74
0

Har inte helt koll på vad detta gäller. Men visst måste man väll få välja sina hästar själv? Och naturligtvis byta om hästen inte passar! Det gör man ju med barnen och ponnys!? Eller skulle en 17-åring fortfarande rida på den lilla B-ponnyn bara för att man inte ska sälja?

Att dina tankar far fram och tillbaka när det gäller din ryggskada förstår jag mer än väl!!! Jag har en skada själv just nu (diskbråck) och vet inte om jag någonsin kommer upp på hästryggen mer. Och jag har funderat både hit och dit, fram och tillbaka, upp och ner, och fortfarande inte fått något svar av mig själv. Och visst är det då skönt att kunna bolla sina tankar med någon annan! Stå på dig Lindbyggaren!

PS: Vi har inte bara en ryggskada gemensamt… vi är lika gammla också! =)

Lindbygarden
0

Tack för alla vänliga inlägg, de värmer!Glad

De kan läka ut så jag håller tummarna för dig och vill du ha ngn att bolla med är det bara att hojta, jag vet precis hur jobbigt det är.

Tin-Tin74
0

Tack! Ibland känns det helt hopplöst och man vill helt enkelt sälja alla hästar och börja med knyppling eller nåt. Men det skulle inte funka för mig. Jag har i alla fall bestämt mig för att betäcka mina ston nu i sommar, kan ju lika gärna passa på och låta dem få vara mamma, och hinsten har jag börjat jobba med tömkörning, han behöver muskla till sig i bakkärran och ryggen så han slutar gå på bogarna. (Så är tankarna idag i alla fall…)

Lindbygarden
0

#16 Låter som en bra idé då får du ju 1.5 års tidsfrist där du inte behöver rida heller.

Vad är det för hästar du har?

Tin-Tin74
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 Oj! Det är blandad kompott!

Vi har en 5-årig hingst (min mans) korsning HBL/Arabian Part Breed och hans sällskap/maskot en mini shettis val.

Jag har hingstens mamma (HBL) som nu ska gå i pension och ett VBL-sto

Och min dotter har en B-ponny (4-vägs korsning) och ett LITET Vbl-sto.

Flaxii
0

Håller med alla ovanstående inlägg :)

Wcob
0

#4 Det är helt naturligt - ibland kan det ta lite längre tid och en del andra raser emellan innan man tillslut köper sig en Welsh Cob och är fast i rasen! Flört Skrattande

Dags att komma hit och hälsa på snart kanske?? Oskyldig

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Lindbygarden
0

#20 Hahaha.. precis! Jag måste bara få kika på alla dina fina hästar!

Lindbygarden
0

#18 Det var ngr raser i ett brädeGlad

tantnett
0

Jag har inte heller kläm om vad detta handlar om och då lägger jag mig inte i det iheller.

Däremot har jag mer än en gång smällt av på loritas kommentarer i många trådar. Både till mig själv och andra.

Men jag har avstått att kommentera dom då det bara blir tråkigt tjafs.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

exitingsvillemo
0

Jag har också växlat mycket i mitt hästintresse. Hade ridhäst från början, sen kom och gick några skogsmullar sen ett halvblod igen och nu har jag ämntligen hittat rätt i mina shetlandsponnyer. Det är det jag vill syssla med, det känns rätt i hela kroppen liksomSkrattande

självfallet kommer suget efter en ridhäst ibland så kanske en vacker dag att det står en lite större modell häst i hagen också, troligtvis en avdankad travare, har en hemlig passion för ridtravareCool eller kanske en fjording eller… ja jag vet inte, just nu stormtrivs jag med bara shettisarna hemma, det är rasen nr 1 för mig. men det har tagit mig drygt 10 år att komma fram till det.

En welsh cob har alltid varit en drömras också, inte att avla på men som ridhäst, dom är ju så vackra

sus-sharon
0

jag visste inte att man inte fick ha olika raser? jäklar vad illa det ser ut i mitt stall dåFlört (en connemara, ett vbl, 2 shettisar totalt utan papper och dessutom funderingar på både hbl och nsv)

nej, fortsätt tänka fritt #0!!

medarbetare på djurskydd.ifokus

WinterPrince
0

Håller med #20 här. En gång Welsh Cob, alltid Welsh Cob. Har -själv precis köpt mig en egen, fast jag har hållt på med dom några år.

Zabbio
0

#0 Kanske en töltare är bättre för din rygg?

Har ingen aning om era diskussioner men du får väl rida vad du vill.. måste jag ha töltande travare för alltid bara för att jag har ett nu? (inte för att jag hade haft något emot det, men. ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lindbygarden
0

Som sagt tankarna far runt ibland och än mer när man står vid olika vägskäl i livet. Det behöver ju inte vara hästar utan man gör ju val hel tiden.

Såg nu att ursprunget till denna tråd är bortplockat och därför är det bra om denna också får falla bak då den grundar sig på något som inte syns längre. Jätte bra tycker jag då det blev väldigt dålig stämning i en salutråd som tredje part lagt ut.

Men stort tack för era inlägg de värmer samt känns skönt att det är fler som vet att tankarna far vilt ibland.

Kram på er och ut och njut i vårsolen!

Inlägget är låst för nya kommentarer