E-klasser?
Jag läste i den senaste Häst&Ryttare om att det finns E-klasser för hästar som är mellan 148,1-159,9 i vissa länder i Europa.
Jag tycker absolut att detta borde införas i Sverige. Det skulle höja värder på "småhästar" som nu knappt är värda några pengar alls..
Kände bara för att skriva av mig lite, haha! 
Skulle glädja mig oerhört !

Jag hade gärna ställt upp i det. Har en häst på 158 här hemma!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

det har jag alltid tyckt! hoppas det blir så i sverige med
sen tycker jag även att b-ponny kategorin är helknas, från 107-130 liksom!?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#3 Håller med! Där är skillnaderna ännu större.
Verkligen!
Det är stor skillnad på en häst som är 150 och en som är 175 ändå tävlas de mot varandra. Man måste ju tänka på de vuxna som inte är så långa. Jag har en vännina som är strax under 1,60 och tänk er henne på en häst som har storleken med sig…
Min Prinsessa är ganska duktig på hoppning men hon är bara 155 i manke så det är inte lönt att tävla mer än CR och klubbklasser henne. Tyvärr.
Så en ponny/häst kategori E borde verkligen finnas, särskillt i "Jämnställdhetens Sverige"….

Jag håller klart med! Min är 159 och han har inte samma luft under sig som riktigt stora hästar… En liten "storhäst" är ju en perfekt Young Rider häst och perfekt övergångshäst men sen då… De hade verkligen ökat värdet på dem!
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Jag hoppas verkligen att detta införs. En ponny som vuxit över eller en liten häst runt 150 är knappt värd några pengar alls. Skulle en E-klass införas tror jag värdet på hästen skulle öka markant!
Jag håller med #6, en liten storhäst är en perfekt övergångshäst, men många tvivlar nog på att köpa en liten storhäst eftersom de inte har samma chanser inom tävling pvg mkh.
Håller med #1! Det finns såå många hästar som är vid 150 cm som hoppar grymt. Men tack vare att dem är så små så minskar dem i värde. :(

Fast ni som har från 158 och uppåt tycker jag inte är mycket att "gnälla" över, det ÄR storhästar, bara de som är 170+ som är onormalt stora. Framåt i tiden kommer vi att gå tillbaks mot de mindre igen tror jag eftersom att kropparna är för stora och tunga för att hålla för det arbete de utsätts för.
Däremot är jag verkligen för en E-klass eftersom att hästar mellan 149 och några cm till är helt värdelösa i tävlingssammanhang eftersom att avstånden inte stämmer etc. Min arab som är 153 är förvisso sjukt snabb och vänder på en femöring så han kommer nog inte ha svårt att möta de större eftersom att han har andra kvaliteter, men det är ju inte alla som har det. Sedan tror jag att vi kommer att få ner problemet med nedmätningar, (har fått höra 1000 gånger om att jag borde mäta ner min kille och få ut en massa pengar, men det är lika fuskigt som doping anser jag) och det är en stor fråga idag tycker jag. Säkerligen kommer det att uppstå nedmätningar från 161 till 160 gränsen (E-klassen lär väl beröra 149-160 cm antar jag?) men det blir nog inte alls samma problem som i ponnykategorierna då de flesta storhästar är lika i kroppen förutom mankhöjden.

Ja, att mäta ner en häst/ponny för att få denne att hamna i "rätt" storlekskategori är klart oansvarigt och hänsynslöst, tycker jag. Och visst tror jag att dessa problem kommer minska om man inför en E-klass. Jag har sett en hel del ponnyer som är alldeles för stora för sin ponnykategori, och där främst D-ponnyer.
Skulle en E-klass införas, skulle detta minska nedmärningarna markant. Jag menar, hur spännande är det att ha en häst som slutar på 150 cm?
Hur är det egentligen? Skulle inte de lokala ridklubbarna kunna börja med en "E-klass" på klubbtävlingarna och skriva ut tydligt i "proppen" vilken mankhöjd det gäller, eller får man inte det enligt TR?

#11 grejen är ju den att då måste även storhästarna ha mätintyg. annars kan man ju komma med sin 175-häst och säga att den är 155. ingen har ju bevis för motsatsen även om man tydligt ser att den är större =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#12 jo visst. Det var bara en tanke. Ett sätt att "testa" E-klass, om man säger så…
Hade varit bra med en E-klass, då hade de små stora hästarna ökat i värde, och nermätningen av för stora D-ponnyer hade minskat.
Däremot är det inte säkert att en häst på 160 har sämre förutsättningar än en häst på 175 att bli en bra tävlingshäst. Allt beror på stam, ryttare, träningsförutsättningar, mat osv. Och bara för att en häst har större steg betyder det inte alltid att den har bättre steg.

160 är ändå ganska stor. Det är stor skillnad mellan hästar på 150 och 175..
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Ja en E-kategori hade varit toppen. Har en häst som är 1.52 i manken.
149-159 vore väl en trevlig E-klass? 
Jag skulle också tycka det var riktigt bra.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#17 148,1-159,9 är måtten för E-klass.. 
#18 Avrundade lite bara 
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

ja! de skulle ju va kalas bra om en E klass fanns med :D Har själv en häst på 155 i mkh