Hur tränar man med grimma
Eller bättre formulering, hur tränar man sin häst att inte ha grimma. Våran tös är hopplös. Så fort hon inte har grimman på sig går det inte att få tag på henne, varken i boxen eller ute. Hon sparkar med frambenen mot oss om vi kommer i närheten, sparkar backut, stegrar och verkligen hugger med tänderna.
Vad är det som man kan göra för att få detta beteende att gå över. Det här är en ruskigt jobbig sida av min lilla tös måste jag säga. Och så kul är det inte att gå emot henne med hovarna vinande runt skallen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Halsrem till att börja med?
Ledarskapsövningar,har du någon Nh tränare i närheten?Det är väl använda pengar.
Har du kommit fram till varför hon gör så här? Är det för att hon ser sig som dimonant och vet att hon kan komma undan med det utan grimman på?
Visar hon tendenser till det här alls med grimman på?
Hur tycker du att hennes syn på människor är, gör hon så här emot alla?
Hur gamal är hon?
/V

Dixi är 6 år, hon är dessutom lite speciell. Hon var helt osocial när hon kom till oss. Hon var den som bestämde och det genom att srämmas. Hon hade inte verkade hovar eller kratsade då hon skrämde alla. Inte ens hovslagaren ville ha med henne att göra.
Hon är liksom bara stor på sig.
Hon visar tjurighets tendenser även med grimma, men inte alls på det sättet. Och så fort man håller i henne så följer hon efter en som en hund.
Hon kan dock skrämma ut de flesta ur hagen även om hon har grimma på sig. Hon kommer inte bli stulen i alla fall. De enda som kan gå in till henne är vi i familjen.
Vi tränar mycket markarbete med henne och det har gjort att hon blivit avsevärt bättre. men vi kommer inte till rätta med grimma/ej grimma problemet.
Audiatur et altera pars
#4 Vet du hur hon hästen vuxit upp och blivit uppfostrad tidigare? Låter inte som hon haft det bra iallafall…
Är hon osocial så att hon bara inte intresserar sig för att umgås med andra eller är det mer som så att hon inte vill umgås med andra och med flit går iväg och håller sig borta? För det låter som om hon med flit väljer att gå emot er och försöker schasa bort er - inte bara som att hon försvarar sig när ni kommer emot henne?
Hon har inte allmänt svårt övht för att människor eller hästar är nära henne?
/V

du kan ju börja medd nh eller trick träning eller något annat .bara några tips

#5: När hon kom till oss fick jag veta att hon absolut inte var en gosig häst. Hon tyckte absolut inte om att man höll på med henne enligt e förra ägarna. I boxen där valde hon alltid att stå med rumpan mot dörren och hon vände sig inte om annat än med mat muta.
Men hos oss står hon gärna med huvudet ut i gången och hon älskar när vi borstar och pysslar med henne. Klia henne bakom öronen är absolut det bästa hon vet, då lutar hon sig emot en som en hund.
Men det tog tid innan hon lärde sig att uppskatta detta. Och även innan hon insåg att det var faktiskt mysigt med ren päls och rena hovar.
Men som sagt var, hon attackerar folk i hagen, förra sommaren på betet så attakerade hon tjejen som passade dem under min semester så att hon fick försvara sig genom att flänga till henne med grimskaftet (alltså inte hårt, utan bara vevade som skydd då hon slår med hovarna mot en).
Hon är alltså en väldigt speciell tjej. Vi har jobbat stenhårt med henne som ni kanske förstår, och jag tycker att vi gjort stora framsteg med hennes personlighet genom de träningar vi har med henne. Men just det här med grimman är jobbigt.
Audiatur et altera pars

Jag tror att hon inte riktigt litar på människor och inte vet hur hon ska bete sig. jag skulle ta ut en som är duktig på NH snarast! Det hjälpte mig jättemkt, min häst gick inte heller att fånga i hagen eller boxen tidigare. han attackerade inte men kom man för nära så vände han baken till och kickade. nu kommer han alltid när man ropar eller öppnar boxdörren. allt förändrades på en förmiddag med NH träning.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ja, det lät ju fantastiskt. Ska söka efter en bra sådan då. Tack för tipsen ni gett mig.
Audiatur et altera pars

Lite rundcorall arbete skulle kanske vara bra för henne.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#10 man ska inte ge sig på sånt om man inte vet vad man gör, bättre att ta ut en kunnig
#7 Låter som om erat arbete gett resultat iallafall, hur länge är det ni haft henne? Hästar är ibland lite slöa i huvudet att ta emot förändringar och det här beteéndet kan ju vara något som bara hänger kvar efter och försvinner med tiden…
Attackerar hon bara folk när hon är lös? Gör hon det bara på platser där hon känner sig hemma?
Kan isåfall vara problem med att man tidigare inkräktat för mkt på hennes personliga utrymme och att hon därför väljer att ta till försvar innan det dåliga händer…
Är som med tvångstankar på människor isåfall, gäller bara att bevisa för dem att det inte finns något farligt och att monstret (numera) bara finns i deras egna huvuden.
Är lite svårt att säga vad som är det korrekta att göra utan att se hästen, men jag skulle föreslå att köpa på positiv inlärning - belöna vid rätt beteénde och iglonera dåligt beteénde, bara be henne ta det lugnt och göra om momentet man försökte sig på tills man känner sig nöjd.
/V

#11 Det vet jag och jag är HELT säker på att Åsa har skallen så pass på skaft att även hon vet om det.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#11 om man är en hästvan människa med sunt förnuft så är det inte svårt att lära sig det om man får lite tips.

Eftersom jag inte känner någon här inne kan det vara värt att nämna. Sen finns det kanske nån utomstående som läser och tycker det verkar "kul".
#14 jag tycker inte man ska ge sig på det efter lite tips bara. krävs mycket känsla och timing för att det ska gå till på rätt sätt. leka runt i en rundcorall kan nog nästan alla göra härinne, sen hur det går är ju en anan sak

#12: Ja, helt klart har det gått åt rätt håll med henne.
Vi har haft henne i ett och ett halvt år nu. Och som sagt var, hon var totalt osocial när vi fick henne. Men det är en öppnare och trevligare häst nu.
Men som sagt var, det är utan grimma hon blir ett monster mot alla.
Med grimma är hon "bara" monster mot folk hon inte känner. Tänk när hon jagade ut tanten från djurskyddet ur hagen. Fast jag hade varnat henne i alla fall. :-)
Vi hade från början problem med henne även när hon hade grimman på sig, men till slut insåg hon att vi inte var rädd för henne. Och om vi då bara gick direkt fram till henne och tog i grimman så var allt okej liksom. Men om hon inte har grimman är det som om hon hinner tänka en massa innan rimman kommer på och då drar hon.
Så svårt när man inte vet vad som gjort henne sådan här. Men vi fortsätter enträget. För visst, hon kan vara en riktigt bitch, men hon är våran och vi älskar henne ändå.
Audiatur et altera pars
Hur gick träningen?