Markarbete eller markarbete?
Jag hamnade i ett dilemma i en annan tråd och skulle vilja reda ut en sak. Nämligen vad menar man med "markarbete"? Är det när man själv står/går brevid hästen och gör olika NH-övningar, longerar och tömkör?Eller är det när man sitter på den och rider de olika skolorna?
Jag brukar skilja på det genom att säga "Arbete vid hand" när jag själv inte sitter på hästen, och "Markarbete" när jag sitter upp och jobbar med framdels-, bakdels- vändning, skänkelvikning, öppna sluta, piaff, passage, osv
Hur gör ni andra? Hur menar ni?

Markarbete då står jag på marken och arbetar hästen.
sitter jag upp och jobbar med framdels-, bakdels- vändning, skänkelvikning, öppna sluta, piaff, passage, osv då är det dressyr
"Hoppfolk" kallar ofta dressyr för markarbete har jag märkt.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

För mig är longering, tömkörning osv "arbete vid hand", markarbete hette det på ridskolan när vi tex red över cavaletti och olika bomserier och så, alltså nåt mellanting mellan dressyr och hoppning! Vad man kallar det man för är nog olika från person till person 

Markarbete för mig är bommar på marken, småhinder osv ;)
Det är olika vad man kallar det :)
Vi kallar också ridning med bommar/cavaletti för markarbete.
Att "arbeta från marken" är däremot longering, tömkörning osv.
#4 det är markarbete enligt mig också.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Markarbete = arbete/dressyr/ledarskap från marken
När jag rider vad de flesta kallar "markarbete" är det dressyr dvs ryggningar, tempoväxlingar, ridvägar, volter och andra skolor.
Har märkt att många ridskolor säger markarbete när det är cavaletti och framhoppning.

Markarbete för mig är bomövningar och cavaletti

tränar jag fram/bak delsvändningar, tempoväxlingar mm så är det dressyr
Säger markarbete om det jag gör från marken, dressyr när jag sitter på.
Vi har haft frågan uppe förut, kommer ihåg att det var spridda skurar om vad man lade in i ordet. =)

Jag säger som flera av er andra. Markarbete är bomövningar, cavaletti och småhinder. Dvs du övar på hur du rider mellan hinder och tränar hästens "reaktionsförmåga och lyhördhet"
När man gör dressyr rörelser och olika skolor så är de ju DRESSYR du rider.
Om jag longerar eller Tömkör så arbetar jag FRÅN marken men de kallar jag inte för markarbete.
//Marielle
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
markárbete- hopphästdressyr

bra förklaring !
// Marielle
FÖr mig är markarbete att jag arbetar från marken med hästen.
Många hoppryttare kallar dressyr för markarbete och det kan jag köpa eftersom det är skillnad att jobba med hovarna på marken hela passet eller att hoppa med hovarna i luften.
Att markarbete skulle vara cavaletti och bommar känns jättekonstigt för mig. Det skulle jag snarare vilja kalla bomarbete ;)
Medarbetare på westernridning.ifokus
# 12, "markarbete- hopphästdressyr" spännande förklaring ;)
Jag är definitivt inte hoppryttare (inte seriös dressyr heller men mer åt det hållet iallafall) och ser bomarbete som markarbete. Det är väl för att det är vad man kallat det på alla ridskolor jag ridit på.

Markarbete - bommar, cavaletti, allmän lydnad. dvs dressyr för hopphästen
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
För mig är markarbete när jag arbetar hästen från marken så som tömkörning, frihetsdressyr, arbete vid handen, arbete på lång tygel etc.
På ridskolan som jag red på förut kallade de cavalettiarbete för markarbete =)
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***
Oj då! Det var många skilda förklaringar på vad markarbete är!
Kanske inte så konstigt att det blir fel i disskusitioner när det gäller markarbete. Pratar man verkligen om samma saker??? Det gäller alltså att vara väldigt tydlig när man skriver ett inlägg vad man menar med markarbete.

#18 ja nu när man ser vilka olika åsikter alla har så kan man behöva tänka både en och två gånger när man läser trådar.. haha de är ju stor skillnad på att stå på backen och öva ledarskap och på att trava över bommar hahahahaha //Marielle
// Marielle
#19 Precis! I en tråd jag skrev i för ett tag seda diskutterade vi markarbete och jag började fundera på om det andra tjejen va riktigt okej… Det visade sig att vi pratade om olika saker!!!
Nu senast var det nära att det blev likadant en gång till. =S
Tyckte det var bäst att kolla om det var mig själv det var knas med. =P Men det verkar som det inte finns någon fastställd benämning på vad markarbete är. Snacka om att det är som upplagt för missförstånd….
#19 kan man säga ja

Markarbete är "dressyrträna hoppning". Bommar och småhinder.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
För mig är markarbete bommar på marken, travbommar, galoppbommar, upphöjdabommar, cavaletti etc.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
För mig är:
arbete vid hand = avsutten träning (longering, tömkörning, osv)
markarbete = uppsutten träning (som någon skrev "hoppdressyr")
gymnastik = bommar, cavaletti, studs
Tänk på vilken stor skillnad det är med vad man menar så det inte blir onödiga missförstånd i de olika trådarna. Sånt är ju bara tråkigt.