Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: raser
Läst 3780 ggr
ponnyn
0

Ponny eller häst? Vad är bäst?

När jag för ett halvår sedan bytte skola och flyttade skulle jag hälsa på i min nya klass. Alla undrade om jag hade något djur och när dem fick reda på att jag hade en häst. En SHETLANDSPONNY derssutom, blev dem jätteivriga. Shetlandsponnyer som var så söta, mulliga och envisa. När tjejerna sedan började rida skulle alla jämföra min häst med ridskolehästarna. Min häst var inte längre den där perfekta och söta ponnyn… Istället var ridskolehästarna, större, högre, snällare, bättre att rida och var inte för liten för en elva åring. Jag har förklarat att shetlandsponnyer kan bära vuxna och att man inte bara kan rida dem utan även köra och ha som sällskap men dem fortsätter fortfarande att jämföra och mäta.

Jag tycker att det är dålig stil. Häst som häst. Liten som stor. Det spelar ingen roll. Eller? Vad tycker du?

Skatvinge
0

Tycker värkligen inte att en vuxen skall rida en shetlandsponny och inte för långa/stora barn heller för den delen. Småväxta vuxna, små barn osv, visst men låt de stackars små ponnyerna dra vagn ist. Det finns större hästar om man vill rida.

Jojaton
0

Visst är det skillnad på stor häst och liten häst. (nu tänker jag inte häst som häst (dvs över ponnymåttet) utan hästar i allmänhet) Men att säga att en häst är bättre än en annan bara för att den är större/mindre är fel tycker jag.

Johanna - Instagram

ponnyn
0

Ja, men jag har inte sagt att min mamma, pappa eller någon annan vuxen (för den delen) ska rida henne. Utan det var bara för att övertyga dem om att shettisar minsann är lika mkt värda som alla andra ponnyer/ hästar Obestämd

Rita-S
0

jag skulle nog inte rida shetlandsponny själv, enbart för att jag tycker viktfördelningen blir så sned på en så liten sak, och jag själv är på tok för tung även om en stor shettis nog säkert skulle klarat mig. Jag tycker inte det är schyst, för hästen får ju jobba för att bära en kanske snedfördelad vikt. Men inte därmed sagt att det är omöiligt att rida ponny även som vuxen. Frågan är hellre om man har vald rätta djuret för ens användning. En ponny kan va så mangt. En fjordhäst tex, även som c eller d ponny har inga större bekymmer med en vuxen om den är musklad och viktbärande.

Jag rider nu en C fjordhäst. Hon är grov och viktbärande och klarar mig bra.

Skillnad mellan ponny och häst vill det ju oavsett va, frågan är ju vad man skal rida. Skulle jag satsat profsigt på dressyr borde jag nog köpt storhäst, och raser avlad mot dressyr för att få hjälp att nå mina mål, men jag är och förblir en hobbyryttare, en fjordhäst är perfekt för mig.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

ponnyn
0

Ja, visst. Men det är ju egentligen inte på frågan att en vuxen ska rida shettis. MEN man kan som vuxen. Där emot låter jag inte någon vuxen rida min häst p.g.a det som ni säger… Det är ju inte schyst.

AnnaLundin
0

Jag tycker att hela diskussionen om vad som är bäst är tragisk. Man får självklart tycka mest om sin häst i hela världen, oavsett vad det är för ras eller storlek.

Alla raser har sin egen tjusning och sitt eget användningsområde.

Själv har jag både shetlandsponnyer, halvblod och fullblod och jag älskar dem allihop!

ponnyn
0

Ja det är det som jag försöker komma fram till. Detta har gjort mig väldigt ledsen. Ett tag funderade jag på att faktist sälja henne och köpa större ponny. Men med nogrand eftertanke så kommer det aldrig mer på tanken. För hon är min häst, världens bästa.

[MartinaPettersson]
0

Du tycker din ponny är bäst, medan andra tycker att andra hästar är bäst. Så är det ju, man har sina favoriter. Jag tror inte att tjejerna menar något elakt med det, men dom kanske trivs på större ponnyer/hästar, då vissa kanske vuxit ur shettis.

AnnaLundin
0

#7 - bry dig inte om vad andra tycker, fortsätt älska din ponny och tala om för dem att din ponny är den ponny DU vill ha, oavsett vad de tycker.

ponnyn
0

Tack, det ska jaag göra :)

ponnyn
0

* #9 skulle det ha vart.

ponnyn
0

# 8

Men grejen är den att dem inte har ridit en shettis. Dem vet inte hur det är att ha egen häst.

[japptravare]
0

SHetlandsponnyer är mycket speciella. Allt handlar inte om ridning. Det finns så mycket mer man kan göra än att rida!

Kimpa
0

Har själv både shetlandsponnyer och PRE.
Älskar båda raserna på olika sätt. Vi hade nyss ett shettissto vi dessvärre var tvugna att ta bort pga sjukdom, men det finns inget i hela världen som jag skulle bytt mot henne.
En ENORM arbetsvilja, snäll med barnen, superrolig att köra med en tävlingsgnista av dess like! Kört vike i skogen och inget hon var rädd för.
Kommer nog aldrig mer få en så felfri ponny.

Vet inte hur gammal du och kompisarna är, men kan tänka mig att i en viss ålder är det häftigare om det man själv har är större, snabbare och "bättre" än någon annans.

Utan att ha träffat dina kompisars ponnyer/hästar, så tror jag nog att din lilla shettis är bra mycket tuffare i psyket än deras ;-)

Ledin
0

jag tycker en ponny är kanon visst är den värd mycket i sin hästbitväg :) jag gillar ponnys har alltid gjort det o kommer alltid göra det oxå.

Zabbio
0

Håll dig inom rimlighetens gränser när du försöker övertyga dina kompisar ;) En shettis ska inte bära en normal vuxen, så säger du så till dina kompisar låter det inte så seriöst.

Däremot är de ju jättefina hästar som man kan köra, tävla agility med osv. osv som ridskolehästarna inte är lika lämpade för. så visst ska du vara stolt över din ponny! Och om dina kmpisar tycker bättre om ridskolehästarna så låt dom göra det. De har ju i vilket fall inte din häst. :)

Men om din ponny är inkörd och du har vagn, så ta med kompisarna ut på en åktur och visa hur häftigt det kan vara! Sånt gör de nog inte på ridskolan:P

Min väninna föder upp shettisar, som jag tycker jättemycket om, men för mig är min gamla travare världens bästa :P Så är det ju. (fast jag måste erkänna att köra shettis i skogen var riktigt häftigt, det vågar jag inte med min travare :P)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ahnna
0

Det finns inget som är bäst eller sämst. Jag har både shetlandsponnyer och fullblod och de är underbara på olika sätt. Säg åt dina kompisar att ägna sig åt det de tycker om och be dem sluta bry sig så mycket om vad du tycker om. Man får vara annorlunda än de flesta andra, man måste inte tycka om samma saker.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

WhoCares-01
0

vuxna ska INTE rida shettisar  om man inte e liten som en tioåring  finns dessutom en "regel" om att man bara får tävla som störst b-ponnier fram till en viss ålder. sedan är det ju jättekul att man kan köra dom   å dom är precis lika mycke värda som större hästar =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Pia-Lena
0

Bry dig inte om dina "kompisar". Jag antar att ingen av dem har egen häst, för mig låter det som om de bara är avundsjuka och vill hitta fel på din bara för att gör dig ledsen.

mallan-nog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bry dig inte om vad de säger! Shettisar är underbara hästar som går att göra massa roliga saker med! kan tillägga att inom travet får man rida shettis tills man är 15 år & B-ponny tills man är 25 år, men då måste man klara viktgränserna på 45 resp 65 kg (med utrustning). Sen kan man ju som sagt hitta på andra saker, man kan köra, tömköra, konster m.m. Jag lärde bl.a min shettis att buga.

Shettisar är underbara varelser!

silvery
0

Huvudsaken är att man är STOLT över sin häst! är man det kan inget stoppa dig ;)

jackiejohn
0

Det är tråkigt när de blir så..men du älskar din ponny och de kan ingen förbjuda dig att göra! lev livet och ha kul med din ponny du kan både köra och rida den och mycket mycket mer! =)

Tyvärr kan de låta så många gånger (ingen får ta illa upp nu!) men tjejer som går på ridskola och inte har egen häst och inte kan mycket mer än att sitta på en hästrygg försöker ofta klanka ner på andra som egentligen kan mer men dom går inte på ridskola..stå på dig va stark! =)

Jag menar inte att alla som går på ridskola är snobbar och inbillar sig att dom kan och vet bäst utan att ens ha provat men de finns dom som är sånna riktiga "ridskolesnobbar" och när man råkar i luven med dom får man stå på sig och va stark! jag har nästan bara tat kritik om min hästar jag hade en fjording då va den ful o klumpig man kommer aldrig undan sånt men stå på dig vännen ! =)

Tusen
0

När mina barn var små tog de med sig en av sina shettisar till ridskolan dels på ridläger där, dels till lektioner under terminen. Året efter hade ridskolan skaffat sig två egna shettisar. De insåg hur värdefulla och duktiga shettisar är. De har fortfarande shettis kvar. Hur många är jag dock osäker på.

Som en av ridlärarna sa till en förälder som klagade på att deras barn fick rida på en av shettisarna under en lektion: " En shettis är lika mycket häst som vilken annan ras som helst". Bra sagt tycker jag.

Jojaton
0

Stå på dig som sagt, antagligen är de bara avundsjuka för att du har häst och inte de. Vår shettis på ridskolan är nog den som är mest häst i stallet nästan, helt underbar verkligen. Inte riktigt typisk shettis, inte så envis som vissa kan vara :P Världens gulligaste lilla sak på fyra ben ;D

Johanna - Instagram